pajeron lämppäri

J

jaska74

Guest
kuuluuko palleron laidimmaiset suuttimet (ne isommat suljettavat) puhaltaa pelkkää kylmää ilmaa, ja lämpöä sitten niistä pienistä (onneton lehmänhenkäys) sielä ikkunan kulmissa?
millä helv*** ikkunat saa auki jäästä???
 
juurikin noin se menee. Ikkunat saa auki joko laittamalla puhalluksen tuulilasiin (josta ilma hyvällä tsägällä menee sivuikkunoillekin) tai sitten laittamalla ilman tulemaan siitä keskeltä kojelautaa ja kääntämällä ne puhaltamaan sivuun.

En ole itse vielä joutunut taistelemaan ikkunoiden kanssa, ennemminkin tuli mieleen että vasen käsi jäätyy rattiin kun sieltä puolelta ei saa lämmintä mistään...
 
Siis ne suurimmat, ohjattavat ritilät siellä sivuissa?? Kyllä ne mulla työntää lämmintäkin!!! Joko mä olen käsittänyt teidän jutun väärin, tai sitten mun lämppärissä on vikaa, mutta lämmintä tosiaan tulee. Ja hyvin...
 
hmm.... no tarkkaan ottaen en varmaankaan ole kokeillut niitä kaikissa asennoissa, mutta ohjekirja muistaakseni väitti niistä tulevan ainoastaan kylmää...

Missä asennossa puhalluksen suuntaus pitää olla, että sieltä tulee lämmintä?
 
En tiedä, miten uudemmissa malleissa homma on hoidettu, mutta ainakin tuossa minun 87-vuotisessa ne isommat suuttimet työntävät vain sitä ulkoilmaa. Sellainen muistikuva minulla on, että aikanaan jossain myytiin sellaista rakennussarjaa, jossa myös nuo reunimmaiset isot suuttimet saatiin puhaltamaan lämmitettyä ilmaa. Saattaa olla, että tämä sarja oli jopa suoraan jostain uudemmasta mallista.
 
muistelisin, että kun lämppärinsäätimen nuoli on ukon naamaa kohti, silloin tulee aina lämpöjä sivusuuttimistakin. Niissä on se vipu. Kun vipu on ylhäällä,tulee ilma ulkoa. Kun vipu siirtyy ala-asentoon(ropelin kuva), tulee sieltä lämppärin säätimien mukaista ilmaa. Asennot saattavat olla toisinkin päin, mutta periaate on tämä.
 
täytyypä kokeilla omasta miten se nyt tosiaan sitten on... sellainen kyllä kävi mielessä, että olisi kiva että sieltä sivustakin saisi lämmintä -näköjään käynyt tehtaallakin mielessä sama, jos kerran jotain sarjaakin on saanut...
 
ainakin meikäläisen vehkeestä (-88) puuttuu se ropelin kuva-asento.
eli laidimmaiset ovat joko ulkoilmaa tai kiinni. :mad:
 
Jaahas. No jos auton eka omistaja on mokoman putkihässäkän sinne asennuttanut, niin olisi eka positiivinen juttu jonka hän on tämän auton suhteen tehnyt. Kaikkea p****a hänen jäljiltään on kyllä riittänyt... Olen koko ajan luullut että kaikkien naperot puhaltaa lämpöä myös sivuilta. Ilman tuota funktiota on sivuikkunat varmaan aika jäässä talvella. Mut hei, mähän olen siis etuoikeutettu!(Kerta se on ensimmäinenkin...) 8)
 
:-[

joku kerta kun makailet siellä suunnalla, niin viitsitkö vilasta että onko ne ihan tehtaan putkitukset vai jotain tee-se-itse letkua.

jos rupeis soittelemaan romiksia läpi, alkaa nimittäin vasen käsi ja kyynerpää jäätyä :p
 
Joo, voin tutkailla mitä näkyy jossain välissä. Tähän hätään muistan sellaisen jutun, että kun taannoin otin mittariston veks, kun virittelin ahtomittaria, niin silmiini osui mittariston alla olevasta aukosta sellainen ohuelta näyttävä kova muoviputki, joka meni sinne sivusuuttimeen. Huomioni herätti tuon putken väri, joka oli sellainen vaalea kirkas, melkeinpä läpinäkyvä muoviputki, joka kulki kojelaudan sisällä heti mittariston alla. Yleensä olen nähnyt niiden olevan tummia tai mustia, mutta tuo tosiaan oli erikoisemman näkönen. Tuumasin vaan, että Mitsun pojilla on erilainen maku asian suhteen kuin muilla tehtailla, joiden tuotteita olen hypistellyt. Mutta tosiaan, ehkä asiaan vaikuttikin tämä jälkiasennusmahdollisuus. Anyway, muistini mukaan putki on neliöprofiilista, pyöristetyin kulmin, ohutta ja kovaa, läpikuultavaa matskua.
 
joo kokeiltu on, ei tule minultakaan kuumaa sieltä sivulta.

"Napalukko" alkuperäisiä lämppärin putkia on myös sellaisia kirkkaita, ei ne kaikki välttämättä ole mustia...
 
Niko Päivinen sanoi
"Napalukko" alkuperäisiä lämppärin putkia on myös sellaisia kirkkaita, ei ne kaikki välttämättä ole mustia...

Jaa-a, suattaapa tuota ollannii, vuan eepä oo meikäläisen harrastevekottimissa moista ennen näkyny, siksi pisti silmään. Ja kaveri, jolle mokomaa näytin, on volkkarimies, ja sekin ihmetteli että mitähän ne on Mitsulla ajatellu että tuon läpikuultavan putken läpi tarttis nährä... :eek:

Samapa tuo, minkä värinen on rööri, kunhan lämpöä vaan piisaa ;D
 
Takaisin
Ylös Bottom