Pajeron laturi lataa liikaa

P

pawe

Guest
Moro

Missähän vika, laitoin kesällä Pajeroon TD 2.5 -90 Motonetin vaihtolaturin ja nyt lataa liiankin innokaasti: jännite nousee 14.9-15.0 V. Oikea arvo olisi käsittääkseni 14.2-14.4.
Missähän vika ? Akkukaapelit on kunnossa ja kireällä.
 
Puolentoista vuoden ajan laturirempan (diodit, suurtehosäädin tms.) jälkeen on oma autoni ladannut "innokkaasti". Keskikonsolin mittari nousee yli 15, mutta mikä jännite oikesti on - en tiedä.

Annoin pelotella itseäni akkujen kiehumisella ja kysyin asiaa autosähkömieheltä. Vastaus oli, että latausjännite on silloin liian suuri jos akut kiehuu eli niistä katoaa nestettä. Muuten ei ole ongelmaa. Tämän jälkeen en ole asiaa miettinyt - enkä huomannut mistään.
 
Njaa. Sigmassa jännite pyörii 13-14 voltin välillä, ja lataa ihan kunnolla. Voihan se olla, että naperon laturi antaa isompaa jännitettä, mutta siltikin tulisi mieleen että latausjännitteen säätimessä on mätää...

Sen mitä itse olen kuullut, niin ainakaan hyvissä verkkokäyttöisissä akkulatureissa jännite ei milloinkaan nouse yli 14.4 voltin, koska silloin on suuri vaara että akku kiehuu.

Mut taas kerran, totuuksia voi olla yhtä monta kuin ihmisiäkin :)
 
Se mitsun oma mittari on "suuntaa-antava" oletkos mitannut yleismittarilla sen todellisen jännitteen ?
 
Mittaa tyhjäkäynnillä (n.750rpm) ja kierroksilla, kuorman kanssa ja ilman. Eli puhaltimet, kaikki valot ym päälle ja jos lataa yli 14.8v niin jotain vikaa on säätimessä, tosin itselläkin se Pajeron oma mittari näyttää aika reiluja jännitteitä, eikä ongelmia ole ollu akkujen keston suhteen.. :peukku
 
Mittaan digitaalisella mittarilla akkujännitettä. Tyhjäkäynnillä on n 14.5V ja ajossa nousee välillä 14.9-15.0V välillä. Sähkövehkeiden kuorma ei juuri vaikuta. Onko lataussäädin erillinen osa vai osana laturia ? Jos on osa laturia, niin kai Motonetin laturissa jonkinlainen takuu pitäisi olla ?
 
Tämmöistä löytyi kun käyttää hakutoimintoa:

"Todennäköisesti laturin "S" liittimeen ei tule akun jännitettä tai sitten lataus säädin on rikki !

Laturissa on kaksi napainen liitin josta toinen johto (valk.) menee merkkivalolle ja toinen (sin.) akulle. Niin se johto voi olla poikki (nostaa jännitteen 15V jos poikki)joka menee suoraan akkuun.

Ota liitin irti ja mittaa ne nastat, toiseen tulee akun jännite (jos on kunnossa "sin") ja toiseen akunjännite -0.7V kun laittaa virrat päälle (merkkivalon johto "valk").

Tänään korjasin -87 pajerosta tollasen vian. Ja johtojen värit oli valkoinen ja sininen mun autossa.
Se "S" liittimen johto meni apukuskin puoleiseen akkuun ja jossa on liitin joka oli hapettunut ja johto poikki.
Tosin siellä laturin päässä olevat johdot oli myös aika heikolla hapella, mutta ne on korjattu.
Nyt lataus jännite on 14.4V

Sako"

Kerro auttoiko.
 
Tuosta sinisestä johdosta on luultavasti kyse. Liikuttelin ko johdon liityntää laturiin ja nyt jännite on ollut max 14.5V, hivenen yläkanttiin sekin mutta ei nyt keitä akkuja. Tarvii jossain välissä avata ajan kanssa ja putsailla osat.
Kiitokset vinkeistä !
 
Vs: Pajeron laturi lataa liikaa

Itselläni sama "vika" paitsi johdot ovat sininen (polttimolle) ja vihreä (varmaan virtalukon kautta akulle)
Juurikin tuo vihreä alkoi temppuilemaan jollooin vedettiin releen kautta uusi johto, tottakai laturikin uusittiin samalla ja nyt toimii..... En usko,että alkuperäinen johdotuskaan menisi suoraan akulle vaan juurikin virtalukon kautta. :driver
 
Vs: Pajeron laturi lataa liikaa

Nostetaan vanhaa topicia..

Eräänä kauniina kevätpäivänä ajellessani ja musiikkia kuunnellessani kajuutasta kuului hirveä räjähdys. Ensireaktio oli että "rengas?", mutta äänen aiheuttajana oli yhä savuava subbarivahvistin. Heti sen jälkeen kaiuttimista alkoi kuulumaan voimakas laturihäiriö, eli kierrosten mukaan vinkuminen.
No, johdot irti vahvistimesta ja matka (sekä vinkuminen) jatkuu. Tuon jälkeen huomasin että laturin pikkujohdot olivat menneet poikki.

Tänään tuossa mittailin akun navoista jännitteitä tyhjäkäynnillä, 14,7 näytti ja kierroksilla kipusi yli 15V. Laturi vaihdettu uuteen reilu vuosi sitten, eli voiko siinä olla lataussäädin jo nyt rikki? Vai ovatko raadin mielestä jännitteet vielä normaalin rajoissa? Aiheutuuko tuo vinkuminen juurikin ylijännitteestä?

Laturille tulevat pikkujohdot näyttivät akkujännitettä ja akkujännite -0,7V toisessa, kuten yllä neuvottiin tarkistamaan. Erikoishuomiona noista se vihreä akulta tuleva pikkujohto löi kipinää eristeiden läpi runkoon, teippasin sen minkä pystyin ahtaassa kolossa..
 
Vs: Pajeron laturi lataa liikaa

kyllä se uuski voi hajota,oon vieny vaihtoon teheraskoriatun kun pimeni puoles vuores.mutta onko ne pikku johorot kunnos,ettei sulanu poikki asti.
 
Vs: Pajeron laturi lataa liikaa

Galantissa on latausjännite koko ajan (mulla nyt n. 33tkm) ollut 15v, eikä ainakaan vielä ole sen puolesta tietääkseni tullut ongelmia. Eihän se ihan normaalin rajoissakaan kyllä ole, mutta kun viimeisen 30tkm aikana edes yhtään polttimoa ei ole palanut eikä akusta häviä vesi, en viitsi antaa asian häiritä.
 
Vs: Pajeron laturi lataa liikaa

mutta onko ne pikku johorot kunnos,ettei sulanu poikki asti.

Ovat joo kunnossa. Silloin kun olivat poikki, jatkoin niitä vähän ja tein paremmat liitokset yms. ja jännite on ainakin niissä sama kuin akuissa.

Vähän kyllä erikoista kun eristeen läpi räpsi, silmämääräisesti eriste kuitenkin kunnossa.. Tästä varmaan aiheutui kattovalon ja parkkien yms värjyminen..
 
Vs: Pajeron laturi lataa liikaa

Se normaali latausjännite on 13,6-14,4V sillon kun kaikki toimii. Liian suuri jännite kiehuttaa akut, liian matala ei lataa tarpeeksi.
 
Takaisin
Ylös Bottom