Pajeron Letkut kovana :)

Mortonki

New Member
Liittynyt
26 Maaliskuu 2009
Sijainti
Kekkoslovakia
Moro! Huomasin yks päivä että tuossa pajerossa vm-89 on yläletku melko kova,mutta lämmöt pysyy kokoajan paikallaan (pikkusen alle puolivälin) Pitääkö tässä huolestua vai onko se normaalia? siihen on vasta vaihdettu vesipumppu mutta ei tullu kokeiltua letkuja ennen sitä. Onko muuta ilmausta kun siinä kannen päällä.
 
Vs: Pajeron Letkut kovana :)

Jos kyseessä on yli/lähes 300tkm ajettu kansi, kaikki jäähdytykseen liittyvät oireet voivat olla merkki vakavammista ongelmista (kansipahvi, kansi). Tai sitten ei, sitä ei kukaan internetin yli pysty vahvistamaan. En minä ainakaan kannenvaihdon jälkeen mitenkään erikoisesti ilmaillut järjestelmää, täyttelin ja käyttelin. Kannattaa lukea noita kansiin liittyviä juttuja ja tarkkailla oireita: kupliiko paisarissa, häviääkö nestettä, aaltoileeko lämmöt.
 
Vs: Pajeron Letkut kovana :)

Niko Päivinen sanoi
Jos kyseessä on yli/lähes 300tkm ajettu kansi, kaikki jäähdytykseen liittyvät oireet voivat olla merkki vakavammista ongelmista (kansipahvi, kansi). Tai sitten ei, sitä ei kukaan internetin yli pysty vahvistamaan. En minä ainakaan kannenvaihdon jälkeen mitenkään erikoisesti ilmaillut järjestelmää, täyttelin ja käyttelin. Kannattaa lukea noita kansiin liittyviä juttuja ja tarkkailla oireita: kupliiko paisarissa, häviääkö nestettä, aaltoileeko lämmöt.

Siinä alle 100tkm ajettu tehdas uusi kansi,Ei hävitä neesteitä eikä kupli ja lämmöt pysyy samassa kokoajan. Sitä vaan ajattelin kun yläletku on aika kova tuossa..
 
Vs: Pajeron Letkut kovana :)

Omassa kun oli molemmat kannet halki, niin yläletkusta kun otti sormilla kiinni koneen käydessä, niin sormissa tuntui tasaisin välein, kuinka sen sanoisi, niinkuin "pulssi". Samanlainen kuin ranteestasi kokeilet pulssia. Keskimmäisten sylinterien ollessa puristustahdin yläkuolokohdassa, niin todennäköisesti pukkasi painetta vesitilaan.
Kansien vaihdon jälkeen kun laitoin vettä paisuntasäiliöön, niin yläletku oli edelleen kova. Eli nyt paisuntasäiliö on kuivana, ylävesiletku "löysä" termostaatin auettua, ja vedenpinta vihreä ja samassa tasossa jo reilun vuoden ollut.

Minkä väristä neste on? Jumittaako termostaatti? Miten on lohkon vesikanavien puhtauden laita? Jos on V6, niin todennäköisesti lohkon takaosan kanavat tukossa, jos ei tietoa putsauksen ajankohdasta.
Tyhjennysproput vxxxxmaisessa paikassa pakosarjojen alla takaosassa.
 
Vs: Pajeron Letkut kovana :)

3000V6 sanoi
Omassa kun oli molemmat kannet halki, niin yläletkusta kun otti sormilla kiinni koneen käydessä, niin sormissa tuntui tasaisin välein, kuinka sen sanoisi, niinkuin "pulssi". Samanlainen kuin ranteestasi kokeilet pulssia. Keskimmäisten sylinterien ollessa puristustahdin yläkuolokohdassa, niin todennäköisesti pukkasi painetta vesitilaan.
Kansien vaihdon jälkeen kun laitoin vettä paisuntasäiliöön, niin yläletku oli edelleen kova. Eli nyt paisuntasäiliö on kuivana, ylävesiletku "löysä" termostaatin auettua, ja vedenpinta vihreä ja samassa tasossa jo reilun vuoden ollut.

Minkä väristä neste on? Jumittaako termostaatti? Miten on lohkon vesikanavien puhtauden laita? Jos on V6, niin todennäköisesti lohkon takaosan kanavat tukossa, jos ei tietoa putsauksen ajankohdasta.
Tyhjennysproput vxxxxmaisessa paikassa pakosarjojen alla takaosassa.

Sinuna laittaisin lisää jäähdytysnestettä jos paisuntasäiliö on kuiva ja ylävesiletku löysä. Viittaa nesteen vähyyteen. Varoittelivat jossan foorumilla ajelusta vähäisillä nesteillä. Saattaa kansivaurio uusiutua. Eikös se jäähdyttäjän korkki määrää sen letkun kovuuden? Ylävesiletku saa olla "kova" kunhan paisariin ei tule kuplia. Paisarin nestepinnan pitäisi "elää" lämpöjen mukaan jos korkki on ok. Kylmänä alempana ja lämpimänä ylempänä. Näin se mulla ainakin toimii (-89 v6).
 
Vs: Pajeron Letkut kovana :)

Kyselin tuolta Mitsu asentajalta niin sano että ajaa kone kuumaksi, sitten syylärin korkki auki ja katsoa kupliiko syylärissä,ei onneksi kuplinut. Kai se on uskottava että tuo on kunnossa kun jo 3h käynissä pihalla eikä mitään oireita.

Pitääkö muuten Paisuntasäiliössä olla kuinka paljon nestettä?
 
Vs: Pajeron Letkut kovana :)

Mortonki sanoi
Kyselin tuolta Mitsu asentajalta niin sano että ajaa kone kuumaksi, sitten syylärin korkki auki ja katsoa kupliiko syylärissä,ei onneksi kuplinut. Kai se on uskottava että tuo on kunnossa kun jo 3h käynissä pihalla eikä mitään oireita.

Pitääkö muuten Paisuntasäiliössä olla kuinka paljon nestettä?
Eikös siinä ole MIN ja MAX merkit.
 
Vs: Pajeron Letkut kovana :)

Paisarissa tosiaan on min ja max merkit. mutta eipä siinä paisuntasäiliössä välttämättä nesteet pysy. kumma homma. Jos paisuntasäiliössä ei pysy neste, niin tarkkaile syyläriä. Ei välttämättä tyhjennä syyläriä, vaikka paisuntasäiliössä ei nesteet pysykkään.
 
Takaisin
Ylös Bottom