Pajeron mittarit

M

mitsupena

Guest
Tankkasin tuossa illalla,mittari näytti tyhjää tankkia viime tankkauksen jälkeen ajettu 750km sekalaista ajoa ,mutta silti sinne ei mennyt kuin 72 litraa eli ois muka parikytä litraa jäljellä.mittari näyttää kyllä täyden tankin oikein.Mites teillä muilla pajeroäijillä?Toimii kyllä ihan loogisesti muuten ,mutta tuntuis näyttävän tyhjää vähä liian aikasin.
 
kyllä se tankki ainakin mun Naperossa on tyhjä silloin kun mittari näyttää tyhjää. Mittaria enemmän luotan kylläkin varoitusvalon sanomaan: silloin kun se palaa jatkuvasti, on syytä kaartaa tankille....
 
jaa tankin varoitusvalo ??? ei toimi ainakaan mulla, just tänään oli mittaristo irti kun koitin kytkeä hahkun merkkivaloa ! Ainakaan siitä boxin vaalenvihreästä mustaraitaisesta punaisella poikkiraidalla merkitystä johtimesta ei ole apuja. Merkkivalon punainen valo on ns. handussa eli karva sille on kytketty, mutta jos johdon kytkee siihen ns. päähehkun liittimeen toiminta on mulla seuraavaa: Virrat päälle, valo vilkahtaa, kun on tarpeeksi hehkunut valo syttyy , jälkihehkun jälkeen punainen palaa edelleen eli se karva ei ole oikea, tai sit puuttuu diodi jostain ?
 
Missäs kohti se valo siellä mittaristossa on? Ei ole meinaan koskaan vilahtanutkaan vai eikö nafta sitten ole mennyt niin vähiin että se syttyis.Paljonko siellä on jäljellä kun syttyy?Täytyy tällä tankillisella kokeilla miten käy kun vaan muistas ottaa varakanisterin kyytiin ettei kävis monon pohjien päälle tämä kokeilu.
 
jaskajokunen sanoi
jaa tankin varoitusvalo ??? ei toimi ainakaan mulla,

Ei muuten toimi minullakaan tuo tankin varoitusvalo. Ja on kyllä tutkittu kaikki johdot (ei vikaa) eikä lamppukan sieltä ole palanut. Mutta ikinä ei tankin valo syttynyt minulla vaikka olen lähes tyhjäksi usein ajanutkin. Ei ummrra, missä vika piilee... vai onko tämäkin ominaisuus? ???
 
Se voisi sijaita siinä pitkien merkkivalon vieressä, mutta mulla on ainakin mennyt tankki niin tyhjäksi, jotta tielle jätti viime syksynä. Olin silloin vasta alkava Pajeraattori ::) , nyt on kokemusta kertynyt, eikä autolla ajella ihan höyryille asti.
 
Ei mullakaan polttoaineen varoitusvalo ole koskaan palanu. Tosin kun mittarin viisari näyttää lähes tyhjää on siellä vielä 15 l. Ei hermot kestä ajaa ihan tyhjäksi, vaikka olishan se joskus kokeiltava et näkis toimiiks toi varoitusvalo
 
Eilen tuossa vaihtelin mittarin palaneita polttimoita
ja mietiskelin että mitä (merkki)valoja niitä oikein pitäis
näkyä paheron mittaristossa ?! Epäilen että kaikki ei toimi. Puhuttu polttoaineen valo ei ainaskaan toimi, hehkun valoa en ole ikuna nähnyt enkä 4wd valoa, pissapojan merkkivaloakaan en ole nähnyt tai polttoaineen suodattimen vedestä kertovaa merkkivaloa en ole myöskään nähnyt paneelissani... Vai löytyykö tuollaisia merkkivaloja edes ?!
Voisko joku kertoo merkkivalot ! Kymmen polttimoa merkkivalotaulusta löysin, kaksi palanut, kahdessa "spärdärit"....
 
skoski sanoi
Epäilen että kaikki ei toimi. Puhuttu polttoaineen valo ei ainaskaan toimi, hehkun valoa en ole ikuna nähnyt enkä 4wd valoa, pissapojan merkkivaloakaan en ole nähnyt tai polttoaineen suodattimen vedestä kertovaa merkkivaloa en ole myöskään nähnyt paneelissani... Vai löytyykö tuollaisia merkkivaloja edes ?!

Ööö, pissapojan merkkivalo? Ei ainakaan minun pajerossa ole sellainen ikinä palanut ja jos pajerossasi on pikahehku, niin ei kai sen hehkun valon kuulu syttyäkään? Minulla ainakin hehkun kanssa homma toimii niin, että kun kun käännän virtalukosta, syttyy akun ja öljynpaineen merkkivalo ja heti perään kuuluu naksaus joka kertoo, että hehkutus on valmis. Näin homma toimi myös edellisessä pajerossani, joten uskoisin, että ainakin noissa 2,5 TD -koneellisissa kaikissa olisi tuo pikahehku käytössä. Korjatkoon joku viisaampi jos olen väärässä. :-\
 
Skoskelle ! Vuosimalli selventäis hiukan ! Normi-europe varustelun mk1 pajerossa Ei yleensä toimikkaan hehkun merkkivalot.

valopanelissa on paikat hehkun lisäksi tasauspyörästön lukon merkkivalolle, automaatin öljyn ylilämmölle, OD/off ja yksi kokonaan tyhjä (ei symbolia )

Afro-mallissa(shogun), missä on manuaaliset napalukot ei ole sitä keskimittaristoa, niissä toimii se öljynpaineen merkkivalo.
 
jaskajokunen sanoi
Afro-mallissa(shogun), missä  on manuaaliset napalukot ei ole sitä keskimittaristoa, niissä toimii se öljynpaineen merkkivalo.

Tuo öljynpaineen merkkivalo muuten, minulla on joku aikaisempi omistaja teettänyt huoltkokirjan mukaan sellaisen viritelmän, että se öljynpaineen mittari ei toimi lainkaan ja sen tilalle tehty tuo öljynpaineen merkkivalo. Tiedä sitten kumpi olisi parempi öljynpainemittari vai -valo?

Olen toisinaan pyöritellyt mielessä ajatusta, jossa laittaisin tuon toimimattoman öljynpainemittarin tilalle ahtopainemittarin. Mutta on niin paljon tärkeämpiäkin rojekteja pajerossa odottamassa, jotta se saa vielä odottaa aikaa parempaa. ::)
 
Perskele, tosiaan auto on vm.90 TDIC (exe-malli) ja manuskalodjalla.

Pissapojan säiliössä on ainaskin joku anturi, siitä päättelin et vois tollanen merkkivalo löytyäkin...
Jonkun opuksen (oliskos se nyt se Haynes tjsp.) mukaan tosiaan polttoaineen suodattimenkin merkkivalo pitäis olla.
Miks muuten mulla ei ole keskimittaristossa öljynpaineen mittaria. Siinä on vaan ulko/sisälämpömittari, kallistusmittari (tai mikä lie) ja korkeusmittari (altimeter) ! Merkkivaloissa on sitten toi öljynpaineen varoitusavalo....

Mulla siis näkyy ainoastaan käpäri/jarrunesteen valo, öljynp. valo, laturin, ovien ja öljym. valo. Noi on siis mun
keksimiä nimiä... 4wd valo ei varmaan palakaan, kun auton alla ryömiessä huomasin et jakolaatikon (?) kyljessä on joku piuha nirhautunut poikki.
Samoin polttoaineen suodattimen anturin piuha poikki.
Aattelin korjailla ja kokeilla toimiiko. Siis tämä sit joskus, en jaksa nyt kun just vaihdoin suodattimen.
 
olisko tuo exe malli sit "välimeren" malli :mad: kun shogun on afro . Se mittarivalojen toimimattomuus voi johtua myös mm. laturin merkkivalo piuhasta, siis jos on poikki niin ei pala siinä virrat päällä tilassa ennen starttausta, myös se liitin mittarin takana voi olla löysällä.

ps. Oliskos Finlandia malli sit se missä on vakionopsäädin, sähköikkunat ja ilmastointi ?
 
Vs: Re: Pajeron mittarit

Tomi.T sanoi
Ei mullakaan polttoaineen varoitusvalo ole koskaan palanu. Tosin kun mittarin viisari näyttää lähes tyhjää on siellä vielä 15 l. Ei hermot kestä ajaa ihan tyhjäksi, vaikka olishan se joskus kokeiltava et näkis toimiiks toi varoitusvalo

Tuossa nyt ihmetellyt tuota paheroa ja polttoainemittari näyttää "tyhjää" tripissa on noin 700km sekalaista ajoa ja hiema tyhjäkäyntiä lisäksi. Olen odotellut että polttoaineen varoitusvalo syttyis ja sit menisin tankille, että tietäis paljonko on silloin jäljella.

Mutta nyt epäilyttää tuo merkkivalon toimivuus kun viisari ainakin näyttää jo luvattoman tyhjää vaikka täyden tankin näyttääkin ihan oikein ja vielä puolitankissakin kun tankkaa ni semmonen 50litraa menee tankkiin. Mutta mites ku se jo näyttää tyhjää?

Onko sen testaamiseen mitää muuta keinoa, kuin päätyä jalkamieheksi?

Ja jos rikki niin missä vika? tietysti voi polttimo olla palanut, mutta...

Ja onko tuo mittariston irroittaminen minkälainen operaatio?


EDIT: ja auto on 2.gen 92 (tai 93) 2.5turpocooleri. Autossa on muuten vain yksi akku eikä paikkaakaan toiselle? Onko normaalia varustelueroa, vai...?
 
Vs: Pajeron mittarit

Kyllä mulla ainaki on toi dieseli loppunu vaikka se merkkivalo ei mitään palanu. Vaikka kyllä se välillä on palanutkin sillon ku mittari punasella. Kai sen valon toiminta on vähä valikoivaa. Mää ainaki tankkaan aina kun on vähissä, vaikka kyllä toi aika helposti lähti käymään sillonki kun oli loppunu, kun vaan laitto lisää ainetta ja startttas.....
 
Vs: Pajeron mittarit

tein tossa sitä tankin huoltoo ja silloin vedin tankin tyhjäks,15l laitoin ainetta ja mittari nousi alaviivaan,näyttää laskevan aikalailla alas ennenkuin aine loppuu.ei tos ainakaan mitään merkkivaloo syty vaik nyt on toinen anturikin.
 
Vs: Pajeron mittarit

Paljonko Gen1 tankkiin menee naftaa kun sen on ajanut niin tyhjäksi että meno loppuu? Itsellä on usko ja hermo loppunu joka kerta ennemmin kun nafta..
 
Vs: Pajeron mittarit

Ku miualla näyttää ihan tyhjää niin abc asemalta iisalmen prismalta ku tankkaa niin saapi välillä menemään yli sata litraa.
Muilta asemilta pikkasen yli yheksänkymmentä. Taitaavat huiputtaa perkele prisma
 
Vs: Pajeron mittarit

1Gen. 60 litraa ainaki pätkässä ja 2.Gen ei pitäs olla ku 80 tai 88 litraa. Perustuu taas muistin varaan, mitä oon ohjekirjoja lukenu.

Onkos karppisella tankki kuinka paljon paisunu ku 100 litraa saa sopimaan?

Tankin varotusvalo näyttäis ainakin 1Gen -87:ssa olevan. 83 ja 84:ssä ei ole.
 
Vs: Pajeron mittarit

Niin joo täällä alkaa usko loppua että miten paljon sinne tankkiin saa sitä menemään. Ku vaan jaksaa lirutella lopuks. Välillä kurkkaan aina auton alle että tuleeko yli jostain tai vuotaako, mut ei tule tai vuoda

Mut oiskokin se oikeasti mahdollista että diisel jäätyessään turvottas tankkia noin paljon?

Tällä autolla ei ollut ajettu kolmeen vuoteen oikeestaan muuten kun kerran vuodessa katsastukseen. siis entinen omistaja.
Helmikuun alussa ostin ja kesä diiselit oli tankissa
 
Vs: Pajeron mittarit

karppinen sanoi
Niin joo täällä alkaa usko loppua että miten paljon sinne tankkiin saa sitä menemään. Ku vaan jaksaa lirutella lopuks. Välillä kurkkaan aina auton alle että tuleeko yli jostain tai vuotaako, mut ei tule tai vuoda

Mut oiskokin se oikeasti mahdollista että diisel jäätyessään turvottas tankkia noin paljon?

Tällä autolla ei ollut ajettu kolmeen vuoteen oikeestaan muuten kun kerran vuodessa katsastukseen. siis entinen omistaja.
Helmikuun alussa ostin ja kesä diiselit oli tankissa

Pitkässä oli muistaakseni 92l tankin tilavuus, eli tyhjille ajat, ite uskaltanu vasta punarajalle laskea ja 62l meni.
 
Vs: Pajeron mittarit

Noniin nyt kävin pajeroa tankkaamassa ja juurikin menomatkalla alkoi polttoaineen merkkivalo harvakseltaan vilahdella. Ja kurvasin huoltsikalle ja löröttelin tankkiin semmoset 85litraa jolloin tuli ihan piripintaan. Viisari näytti viisarin paksuuden verran asteikon alle. Eli puna-alueen _alapuolelle_ ja valo oli just alkanut vilahtelemaan.

Jostakin muistan lukeneeni että olis 100litran tankki 2.gen pitkässä pajessa.

Eli polttoainevalo toimii minulla ja mielessäni ajattelin, että ajelen tuolla ainakin 100km sen jälkeen kun se ensimmäisen kerran vilahtaa, jos joutuu niin vajaaksi joskus päästämään.


t: Ile
 
Vs: Pajeron mittarit

Pajero V4xW korimallin tankkien koot mittasin ja sain seuraavat litrat:
4G64 ja 6G72, lyhyt 75L, pitkä 92L
4G54 lyhyt 60L, pitkä 92L
4D56 lyhyt yleiseen vientiin 60L, lyhyt eurooppa 75L, pitkä 92L.
Lyhyesti jos sanois niin euroopasa lyhyesä 75L ja pitkäsä 92L.
 
Vs: Pajeron mittarit

Mulla ei ole toiminu merkkivalo eikä koko mittari vuosiin. Auto vm -90. Joskus korjausta kyselin ja anturi olisi pitänyt uusia. Eihän se kallis ollut mutta vähissä rahoissa tuntui siltä. No nyt kun tankkikin äityi vuotamaan niin jätti tielle :seina
 
Takaisin
Ylös Bottom