Pajeron moottori nakuttaa ja tehoton

Dunkel

New Member
Liittynyt
23 Tammikuu 2006
Pajerosta (diesel, turbo, 2,5) lähtee helkkarinmoinen nakutus ja tehot puuttuu. Huh
Vika alkoi melko yllättäen. Nytkin autolla voi ajaa kotvan kunnes alkaa möykkä.
Missä vika? Olenko laittanut vahingossa BENSAA tankkiin? Onko suodatin tukossa? Kaikki vinkit kelpaa.

-pd
pdunkel@nic.fi
 
Ei perhana, en ihan usko, että vika voi olla kampiakseli poikki.

Tähän mennessä olen tehnyt nämä havainnot...

Turbo, ilmeisesti toimii mutta hukkaportin (?) varsi oli irti. Kiinnitin sen rautalangalla mutta en tiedä onko tällä mihinkään mitään vaikutusta. Turbo ilmeisesti pyörii iloisesti ja puhaltaa ilmaa imusarjaan.

Polttoainesuodattimessa ei ole vikaa, vaihdoin sen uuteen kun sellainen sattui olemaan käsillä.

Jakopään hihna on hyväkuntoisen näköinen. Tarkistin, että siitä ei puutu hampaita.

Yritin selvittää onko hihnapyörissä jotakin merkkejä. Nokka-akselin pyörässä on merkki, samoin kampiakselin pyörässä joku ihmemerkki. Diesel-pumpun pyörässä on lovi mutta en keksi vastamerkkiä tälle. Onko vinkkiä?

Nokka-akseli vaikuttaa hienolta ja toimivalta, samoin venttiilinvälykset ok.

Edelleen on sellainen fiilis, että jakopään hihna on "venynyt" tai hypännyt mystisesti yli muutaman hampaan tai muuten vaan finaalissa, kuitenkin lopputulos on se, että diesel-pumpun ajotus on pielessä. Mistä pystyn tarkistamaan tämän?
Pumppu on tukevasti paikoillaan, joten se tuskin on kiertynyt tai siirtynyt. Onko näissä jokin ajoituksen säätö? Ainakin venttiillikopassa lukee ajoituksen olevan 7° EKK. Voiko tätä säätää jotenkin?

Tässä uusin tulos: kävin koeajolla, noin kilsa ja takaisin. Käynnistin koneen ja se nakutti. Poljin kaasua ja nakutus on aika äänekästä. Ajoin mäen alas ok, tein u-käännöksen ja lähdin tulemaan takaisin.
Kun ylämäessä vaihdoin kakkoselle ja vedätin moottoria niin moottorin ääni alkoi kuullostamaan ihan normaalilta ja samoin käynti. Vika katosi hetkeksi ja tuli ainakin osittain takaisin.

Jos kyse olisi bensakoneesta niin tietäisin, että sytytys säätyy alipainesäätimen avulla ja siksi se oli nyt ok. Mites tämän dieselin kanssa? Onko siinä jokin vastaava säädin?
Onko ajotus nyt jotenkin myöhäisellä mutta sitten kohdalla kun vedättää?

-pd
--
s-posti: pdunkel@nic.fi
 
jakopaa.jpg


Ennakon säätöön (tuo 7°) tarvii heittokellon.
 
Kiitos hienosta kaaviosta, talletan sen Pajero-arkistooni.
(Omassa koneessa tuo CS-pyörän merkki on pikkasen eri kohdassa.)

Tämänhetkinen tilanne Pajeron kanssa on tämä:
- venttiilvälykset ok
- keinuvipuakseli ok, ehjä ja kiinni
- turbo-hilut ja letkut luultavasti ok
- kohdistusmerkit, nokka-, pumppu- ja kampiakseleissa kohdallaan
- pa-suodatin, -suuttimet ja -syöttö tuntuu olevan ok
- öljynpaineet oman mittarin mukaan ok...

...mutta, moottori nakuttaa terävästi ja kun nostaa kierroksia niin nakutus on suorastaan pelottavan äänekäs. Välillä käynti on tasaista mutta tietyillä kierroksilla tai kun kone on lämmennyt muuttuu käynti epätasaiseksi. Jossakin vaiheessa kone jopa sammuu. Tämän jälkeen konetta on vaikea käynnistää mutta 5-10 minuutin kuluttua starttaa hyvin.

Nyt yritän selvittää onko vika syöttöpumpun sähköpiuhoissa. Onko mitään tietoa mitä johtoja siinä on? Ilmeisesti jonkinlainen sammutus-solenoidi mutta on siinä jotain muitakin johtoja...

-pd
pdunkel@nic.fi
 
Takaisin
Ylös Bottom