Pajeron neliveto karmean kuuloinen

AEP

Diamonds are for ever
Liittynyt
27 Lokakuu 2008
Sijainti
Raahe
Elikkäs ongelma on seuraavanlainen

Pajero vm -90 2.5TDi

Takaveto päällä auto toimii moitteetta

Neliveto ja hieman rasitusta niin alkaa kuulumaan melkoista pauketta ja kolinaa. Korva kuulolla tulee vänkärin puolelta mutta varma en ole. Myös kun ratin kääntää oikealle linkkuun ja lähtee ajamaan kuuluu pauke, eli viittaako vetoniveleen ongelma vai onko mahdollisia muita oireen aiheuttajia. Autossa on automaattiset napalukot jotka toimii eli neliveto kytkeytyy ihan oikein.

jos pikkusen sais vinkkejä mistä remontti ois viisainta aloittaa

Kiitos!

:)
 
Vs: Pajeron neliveto karmean kuuloinen

Jos ääni nelivedolla maastoajossa kuuluu vain ratin ollessa kääntyneenä ääriasentoon, se voi olla "ihan normaalia". Tämä johtuu ainakin gen 1 Pajeroissa kääntymisen rajoittajista, jotka joustoliikkeissä pitävät pahaa ääntä. Totesin tämän itsekin kun olin vaimon kanssa istuttamassa kuusen taimia - taimet sain 600 metriä maasturilla ja sitten pitikin kääntää maastossa ;D. Kaipaa rasvaa niihin rajoittajien päihin. Vanhassa Hiacessa oli sama "vika / ominaisuus". Suoralla ääni ei kuulu. Jos kuuluu, voi olla isompi vika.
 
Vs: Pajeron neliveto karmean kuuloinen

valitettavasti suoralla kuuluu myös jos survasee kaasun pohjaan... ::)
 
Vs: Pajeron neliveto karmean kuuloinen

napalukon pauke kuuluu yleensä vaan metsässä jossa pyörät joutuu kovin vaihtelevalle rasitukselle. Mielestäni tuo kuvaamasi ääni voisi kuulua jakolaatikon ketjusta, kun kerran vain neliveto päällä kuuluu.
 
Vs: Pajeron neliveto karmean kuuloinen

pitää kokeilla maantiellä miten pitää ääntä kun en ole kuin metsässä nimeomaan nelivetoa pitänyt päällä. pitää kirjotella tänne sitte uudestaan tuntemukset :)
 
Vs: Pajeron neliveto karmean kuuloinen

AEP sanoi
pitää kokeilla maantiellä miten pitää ääntä kun en ole kuin metsässä nimeomaan nelivetoa pitänyt päällä. pitää kirjotella tänne sitte uudestaan tuntemukset :)

eipäs pidä, pikitiellä/pitävällä alustalla kun ei oppaan mukaan saisi edes käyttää nelikkoa :eek: mut koita esim. hiekkatiellä?
 
Vs: Pajeron neliveto karmean kuuloinen

no tuosta kotitiestä viimeset 2km on soratietä ja siinä kokeilin niin ns. normaalissa kiihdytyksessä ei kuulu mitään neliveto päällä mutta jos oikein rivakan lähdön ottaa nopealla kytkin jalalla niin alkaa äänet kuuluun, kuulostais tulevan jakolaatikosta. myös kun kaarsin pihaan niin napsutus kuuluu vänkärinpuolelta mitä ilmeisemmin siis napalukosta
 
Vs: Pajeron neliveto karmean kuuloinen

Tuo jakovaihteiston ketjun "ylihyppiminen" jäi tuolla alussa mainitsematta - selvitetään vika kerrallan ;). Tämä on kai aika yleistä paljon ajetuille ja täältäkin löydät vanhoja juttuja tuosta. Näillä vanhoilla pajeroilla on nk "osaikainen neliveto" jota ei pidä käyttää "pitävällä pinnalla" eli normaalitapauksessa asfaltilla. Ennen vanhaan jotkut vähemmän asiaan perehtyneet autoilijat joutuivat vastaavassa tilanteessa nostamaan yhden pyörän tunkilla ylös jotta saivat vaihteen pois päältä ;D. Homma vetää vaihteiston nopeuserojen takia jumiin ja jostain saattaa hajota paikkojakin. Tuokin on hyvä tietää ;).
Napalukkojen huolto kuuluu "vuosityöohjelmaan" jota ei monikaan ilmeisesti ei tee. Täältä pitäisi löytyä ohjeet hakua käyttäen. Voi siellä olla vikaakin.
 
Vs: Pajeron neliveto karmean kuuloinen

onhan tuolla jo puolen miljoonan krouvi ohitettu korilla, moottori tosin vaihdettu

pitää selailla hakua sun muuta mutta kumpi on viisaampaa tuon jakolaatikon kans, hankkia uus´(käytetty toimiva) tilalle vai yrittää korjata vanhaa.

eihän tuolla sinänsä niin hätä kunhan syksyksi ois kunnossa ettei lasaha sitte tuonne risukkoon
 
Vs: Pajeron neliveto karmean kuuloinen

Vaikea valinta. Jos siinä vaihtokappaleessa on selvästi vähemmän kilometrejä ehkä siihen kannattaisi päätyä:-\.
Toisaalta jos vaihteisto on muilta osin kunnossa voi ehkä selvitä pienemmillä kustannuksilla ketjun vaihdolla. Tarkka selvitys vaatii molempien vaihtoehtojen hintatiedustelut.
 
Vs: Pajeron neliveto karmean kuuloinen

täytyy aloittaa nuista napalukoista kun ne voi ainakin pienemmillä kustannuksilla hoitaa. ja pitää alkaa selvitellä tuon jakolaatikon kohtaloa
 
Vs: Pajeron neliveto karmean kuuloinen

paikallistettu oikein eli vänkärin puolen napalukkoon. toki jakolaatikossa on jotain häikkää kun kolisee
 
Takaisin
Ylös Bottom