Pajeron takajarrujen paineensäätimen kuvat

#timo#

New Member
Liittynyt
1 Lokakuu 2008
Onko jollakin kuvia tuosta takajarrujen ALB-venttillistä purettuna. Muistelin että joku oli sen kuvannut mutta haulla ei enää löytynyt.
Tai löytyi mutta kuvat ovat kadonneet bittiavaruuteen http://mitsubishi.1g.fi/kuvat/L200/jarrupaineensaadin/27082008390.jpg
 
Vs: Pajeron takajarrujen paineensäätimen kuvat

Itse vasta purkasin yhden, helppo purkaa:

- Putket irti (huomioi miten menevät)
- Männät ovat pienillä uraan painettavilla lukkorenkailla kiinni
- Männissä on kaksi kumia per mäntä. Ei saa mistään tarvikkeena.

Kannattaa myös tarkistaa ettei joku jarrulinja ole tukkeessa. Näin kävi itselläni ja toinen takapyörä ei saanut jarruvoimaa ollenkaan.
 
Vs: Pajeron takajarrujen paineensäätimen kuvat

Joo, ei siinä purkamisessa mitään ihmeellistä varmaan ole. Meinasin vaan ihan henkiseksi tueksi kattella niitä ;) Juuri tulin auton alta ja vaimo paineli jarrua kun mä samaan aikaan vääntelin venttiilin vartta. Venan sisältä kuuluu nakse ja se tuntuu sen rungossa. Varsi liikkuu käsin mutta tuntuu ettei se liikuta itse karaa mihinkää eikä kara liiku jarrun painelun tahdissa.

Ei taida kannattaa yrittää purkaa sitä niillä sijoillaan vai pääsiskö siihen karaan käsiksi poistamalla sen edessä oleva suojapelti? Suojakumi siellä ainakin näyttää olevan ja ehjä sellainen. Putket eivät ole tukossa kun ne tuli vaihdettua jokunen vuosi sitten. Olisi vaan kannattanut ottaa koko venttiili silloin pöydälle :-\

Leima on aina tullut mutta painavampi kärry perässä jäisellä tiellä tuntui että takajarruja ei olisi ollenkaa :eek:
 
Vs: Pajeron takajarrujen paineensäätimen kuvat

Minun entinen kuvasivusto tuo mitsubishi.1g.fi
Pari tuommosta olen purkanut, kunnostanut ja kuvannutkin. Katson jos löytäisin jostain vielä kuvan niin lisään tähän.
 
Vs: Pajeron takajarrujen paineensäätimen kuvat

No niin, nyt on suojapelti irti ja venttiili paremmin näkyvillä. Venttiiliä kiinnipitävistä pulteista on kannat ruostuneet ja niiden aukaisu on hankalaa. Lähteekö tuo venttiilinvarsi, missä se vastajousi on kiinni toisessa päässä, jotenkin työntämällä saranastaan irti? Venttiilin liikettä rajoittavalle pultille kun on tehty varteen väljempi reikä minkä kautta varsi pääsisi kääntymään auki kun sitä ensin työntää auton pohjaa kohti.
 
Vs: Pajeron takajarrujen paineensäätimen kuvat

Lähtihän se venttiili sieltä kärsivällisen liotuksen jälkeen :) Ison päätytulpan sain auki mutta toisessa päässä oleva vipuvarsi ei taida lähteä edellä kuvaamallani tavalla. Vipuvarren rajoitinpultti piti sahata poikki. Nyt varsi kääntyy enemmän auki mutta suojakumi on siinä kiinni umpiruostuneella lukitusmutteri/säätöruuvi liitoksella. Pahasti näyttää siltä ettei tuosta helposti ehjää tee :(
 
Vs: Pajeron takajarrujen paineensäätimen kuvat

Hieman hämää nuo venttiilin rungossa olevat merkinnät. Kahdessa lähempänä toisiaan olevassa jarruputken yhteessä on kirjain R (rear) ja siinä lähempänä päätytulpaa olevassa kirjain F (front). Hajoituskuvissa ne on kuitenkin piirretty siten että F menee taakse ja kaksi vierekkäistä (R) menee eteen :nykii Kaiken lisäksi itse olin kasannut putket 9 vuotta siten siten että keskeltä lähtee taakse :eek: Mikähän se oikea järjestys mahtaa olla?
 
Vs: Pajeron takajarrujen paineensäätimen kuvat

#timo# sanoi
Hieman hämää nuo venttiilin rungossa olevat merkinnät. Kahdessa lähempänä toisiaan olevassa jarruputken yhteessä on kirjain R (rear) ja siinä lähempänä päätytulpaa olevassa kirjain F (front). Hajoituskuvissa ne on kuitenkin piirretty siten että F menee taakse ja kaksi vierekkäistä (R) menee eteen :nykii Kaiken lisäksi itse olin kasannut putket 9 vuotta siten siten että keskeltä lähtee taakse :eek: Mikähän se oikea järjestys mahtaa olla?

Jossen nyt väärin muista nii rinnakkain olevat eteen.
 
Vs: Pajeron takajarrujen paineensäätimen kuvat

Kyllä se venttiili on siellä tainnut oikein olla. Ruosteenpoiston jälkeen loytyi venttiilin rungosta nuolimerkinnät joista laidimmaiset osoittavat sisäänpäin ja keskimmäinen ulos. Vena on nyt purettu. Paineenrajoitusmäntä sen ison kierretulpan takana ilmeisesti toimi vielä ihan oikein. Mutta se toisessa päässä olevä mäntäkokonaisuus, jota pitäisi se vipuvarsi liikuttaa, oli juuttunut. Kyllä tuosta vielä toimiva tulee jos ei vaan rupea vuotamaan. Kuviakin olisi mutta kun niitä ei tänne voi ladata pysyvästi vai voiko? Joskus laitoin kuvasivuston kautta kuvia pajeron vinssistä mutta kun se kuvasivusto vanheni niin kuvat katosivat (niitä voi katsella Offipalstan kautta. Laitoin linkin tuonne Off Road-puolelle ;)).
 
Vs: Pajeron takajarrujen paineensäätimen kuvat

Jaahas, nyt on venttiili taas auton alla. Vastajousen vetämänä sen vipuvarsi asettui liikeratansa puoleenväliin ilman kuormaa ja se tosiaan liikkuu jarrua polkemalla sitä rajoitinpulttia vasten. Lumisella tiellä en saanut takajarruja millään lukkoon. Jarruvoimista on vaikea sanoa ennen kuin käy dynossa. Ilmeisesti ainoa keino lisätä jarruvoimaa on jousen kiristys?
 
Takaisin
Ylös Bottom