Vs: Pajeron tuulettimen visko kytkin
2.8:n viskot ilmeisesti kiven alla. Sain kyllä jo hommattua.
Uusi on mielestäni melko arvokas (melkein 500 €).
Testaus suoritettiin niin, että koneen ollessa melko kuuma (noin 96.5 astetta), kaveri piti ropelista kiinni ja minä polkaisin kaasun pohjaan. Ropeli ei juurikaan pyörinyt.
Kaverin nimi on nykyään Kolmisormipepe.
Ei vaan, erinäisten testausten perusteella todettiin, että kuumassakin moottorissa propelin kierrosluku ei vastannut hihnapyrän kierroslukua. Ero kasvoi sitä suuremmaksi, mitä suurempi moottorin kierrosluku oli. Elikkäs ilmavastuksen kasvaessa ropeli jäi enemmän ja enemmän jälkeen. Nopealla polkaisulla ropeli ei pyörinyt juurikkaan, vaikka moottori kiersi melkein 5000.
Eli nopeasti todettuna voisi sanoa, että viskokytkimellä ja sitä pyörittävällä hihnapyörällä ei ole muuta yhteistä kuin sijainti.
Luulisin, että enempikin pitäisi olla.