Pajeron värinät, mistä tulee aina vaan? Kardaani korjattu.

HiluxMan

Member
Liittynyt
15 Helmikuu 2005
Sijainti
Petäjävesi
Tulipa vaihdettua 230tkm ajettu 77tkm ajettuun samanlaiseen peliin. Nyt on alkanut kummastuttamaan ajossa tuntuvat värähtelyt. Ikäänkuin renkaat ei olisi tasapainossa, mutta olen nyt kokeillut kahdella eri setillä ja molemmilla aivan samanlaista värähtelyä. Toiset renkaat on vakio 265/70R15 ja toiset 31x10.50R15 eli ei mitään superhypermatalia linttoja joilla ehkä ilmenisi samanlaista. Paineitakaan renkaissa ei ole järjettömästi. Värähtelyt tulee ja menee, epäsäännöllisesti, pari kolme sekuntia ehkä kerrallaan. Ja se ei ole tutinaa vaan värähtelyä, mielestäni terävämpää kuin epäbalanssissa oleva rengas tavallisesti aiheuttaa.

Iskarit on tiukat , otin alapään irti enkä juuri käsin saanut venyteltyä. Kardaanin nivelet on tiukat ja pinionin ja jakoaskin lähdöt tiukat, niin kuin on syytä ollakin noilla kilometreillä. Kardaani on päällisin puolin ehjän näköinen, pitäisi kai vielä yrittää katsoa onko siinä heittoa.

Öljyt vaihdoin kaikkiin paikkoihin ja sitä oli ennestäänkin.

Onko ideoita mikä voisi olla pielessä ja mitä vielä pitää tarkastaa?
 
Vs: "Uuden" Pajeron värinät, mistä tulee?

Jos värinä/jyrinä esiintyy tietyssä nopeudessa, niin samaa vikaa olen etsiskellyt omasta 1Gen Pajerostakin. Toistaiseksi turhaan. Kardaanin nivelet ja pyörän laakerit ovat vielä epäiltyjen listalla, takajouset ja renkaat eivät ole vaikuttaneet jyrinään.
 
Vs: "Uuden" Pajeron värinät, mistä tulee? Uusi kysymys

Onko kenelläkään tietoa, minkä verran kärsii kardaanissa olla lenkoutta ennenkuin se alkaa väristämään?
Mittasin heittokellolla auton alla (hiukan epätieteellisesti) n. 0,5mm heiton keskeltä takakardaania. Onko paha?
 
Vs: "Uuden" Pajeron värinät, mistä tulee? Uusi kysymys.

Moro
Samaa jyristystä esiintyy itselläkin tuossa Pallerossa.Asiaa on kyselty maahantuonnin miehiltä asti, ei ole kuulemma huomattu muiden toimesta. :seina :tmi
Epäilisin että runko joka on yhtä tuon tikapuupalkin kanssa aiheuttaa sen"kitaran pohja ilmiön",jousituskin on niin kantava,lue pintakova, ja tuossahan on myös vaihdelaatikon tuenta niin edessä että painopiste laatikolla alkaa olla kardaanin varassa.
Se kardaani on hiilikuitua ja tasapainotettu yhteen asentoon, merkit lienee siellä laipoissa.
Mikäli löydät muita ideoita otetaan ilolla vastaan.
 
Vs: "Uuden" Pajeron värinät, mistä tulee? Uusi kysymys.

Hiilikuitukardaani taitaa olla vasta tuossa 3.2 mallissa. Ainakin magneetti tarttui hyvin tuohon oman auton keppiin.
Tutkimukset jatkuvat...
 
Vs: "Uuden" Pajeron värinät, mistä tulee? Uusi kysymys.

Niimpä onkin :nykii, edellinen Pajeroni -92,(lie sama alusta) oli kyllä aivan käsittämättömän hiljainen alustaäänien osalta jos vertaa tuohon uudempaan.
Pyöränlaakeri saattaa antaa jurinoita.
 
Vs: "Uuden" Pajeron värinät, mistä tulee? Uusi kysymys.

No nyt on ainakin takakardaani kunnossa. Siinä oli epäbalanssia ja ristikoissa pykälää (siis takerteli kun käänteli).
Toinenkin ongelma paljastui, kuskinpuoleinen takajarrusylinteri jumissa. Piti kummaa ääntä ja tietysti jarrutti menoa. Sen korjasin itse. Oli joskus päässyt vettä suojakumin sisälle ja siitä korroosiota.
Vielä en ole paljoa ehtinyt testaamaan, mutta parempihan se on. Tietynlaiset tärinät on edelleen, voisiko ne johtua sitten pahuksen tiukan tuntuisista iskareista? Pintakovat?
 
Vs: Pajeron värinät, mistä tulee? Kardaani korjattu.

Kiva kuulla jotta jotakin syytä on löytynyt, itsellä hiljeni nuo värinät perä ja jakovaihteiston öljyjen vaihdolla, ajettu 60 th., nyt perissä Mobil lukkoperäöljy ja jakovaihteistossa Mobil. :peukku
 
Vs: Pajeron värinät, mistä tulee aina vaan?

Ihmettely jatkuu. Rupesi taas nyppimään tuo värähtely. Nostin eilen koko auton pukkien varaan ja ajoa takavedolla ja nelivedolla. Nelivedolla lukot päälle että varmaan pyörii pyörät. Ei mitään erityistä havaittavissa. Ei tärissyt.

Ravistelin ja pyörittelin pyöriä, ei mitään erityistä paitsi repsikan puolen etupyörän laakerissa aavistus väljää. Vähemmän kuitenkin kuin edellisessä Pajerossa joka ei väristellyt.

Alkaa olla ideat vähissä. Aion vielä kokeilla niin, että otan iskareiden alapäät irti ja käyn koelenkillä. Kuten jo tuossa aiemmin kirjoitin, iskarit on pirun jäykät. Selviäisipähän sitten sekin osa-alue.
 
Vs: Pajeron värinät, mistä tulee aina vaan? Kardaani korjattu.

Kardaanin tukikumit väljät ? (heiluuko kardaani tukilaakereissa ylös-alas ?)
Moottorin/vaihdelaatikon kannatikumi rikki ?
Vanteessa pystyheittoa?


Tuohon hiilikuitukardaaniin senverta, että ovat täällä ainakin Tammer Dieselissä niitä tasapainottaneet Vemix:lle. (Kuulin kun siellä omaan 3000gt:hen ristikot vaihdettiin ja tasapainotettiin kardaani, koska ristikot "luki" hieman...vaan ei auttanut tämäkään kun pieni jurnutus on 2000-2500rpm alueella)
 
Vs: Pajeron värinät, mistä tulee aina vaan? Kardaani korjattu.

Harri K sanoi
Kardaanin tukikumit väljät ? (heiluuko kardaani tukilaakereissa ylös-alas ?)
Moottorin/vaihdelaatikon kannatikumi rikki ?
Vanteessa pystyheittoa?


eihän pajerossa ole karpaasis tukikumeja vai onko? ??? meinaan multa ainakin sitte puuttuu 1gen laitoksesta jotain tärkeää....
 
Vs: Pajeron värinät, mistä tulee aina vaan? Kardaani korjattu.

Harri K sanoi
Kardaanin tukikumit väljät ? (heiluuko kardaani tukilaakereissa ylös-alas ?)
Moottorin/vaihdelaatikon kannatikumi rikki ?
Vanteessa pystyheittoa?

Ei ole kardaanissa tukikumeja, suora keppi.
Ainakin vaihteiston tukikumit ehjät, moottorin en ole tarkistanut, laitan listalle.
Kolmella eri setillä pyöriä kokeiltu, aina sama juttu eli ei tulle sieltä.

Jotenkin on sellainen kutina, että voisiko kuitenkin tulla voimalinjasta, tulee niin selvästi persuksiin.
 
Vs: Pajeron värinät, mistä tulee aina vaan? Kardaani korjattu.

mites taka akselin puslitukset? eikös siinä ole kierrejouset?
 
Vs: Pajeron värinät, mistä tulee aina vaan? Kardaani korjattu.

Jahvetti sanoi
mites taka akselin puslitukset? eikös siinä ole kierrejouset?

No PITÄISI olla kunnossa, ajettu vasta 82543 km. Kierrejouset on siis. Täytyy vielä katsoa OIKEIN tarkasti ettei ole mitään ylläreitä sielläkään.
 
Vs: Pajeron värinät, mistä tulee aina vaan? Kardaani korjattu.

no niin pitäis... ei tolla km määrällä sais olla ainakaan... ootko koittanut tai ootko huomannut tuleeko se värinä kun on kuormaa enemmän?
 
Vs: Pajeron värinät, mistä tulee aina vaan? Kardaani korjattu.

Jahvetti sanoi
no niin pitäis... ei tolla km määrällä sais olla ainakaan... ootko koittanut tai ootko huomannut tuleeko se värinä kun on kuormaa enemmän?

Hmm, tuo pitäisi kokeilla paremmin. Ollaan kaikki aika köykäsiä, 2+1 perheen koko. Ei osaa nyt varmaksi sanoa kuorman vaikutusta.
Jos isommalla kuormalla ei tärise tai se vähenee, mitä siitä voi päätellä?
 
Vs: Pajeron värinät, mistä tulee aina vaan? Kardaani korjattu.

sopis olla iskareissa vikaa... siis vaimennus ns. löystynyt sillä korkeudella millä auto yleensä kulkee ja siksi aiheuttais ns. vapinaa.... voisko olla??
 
Vs: Pajeron värinät, mistä tulee aina vaan? Kardaani korjattu.

Jahvetti sanoi
sopis olla iskareissa vikaa... siis vaimennus ns. löystynyt sillä korkeudella millä auto yleensä kulkee ja siksi aiheuttais ns. vapinaa.... voisko olla??
Hitsi, oli pitkä teksti ja nyt sen onnistuin hävittään. Yritän uudestaan.

Ne iskarit on aivan pirun jäykät, ei millään tahdo saada painettua kasaan tai venytettyä. Tein empiirisen (tai jonkun) kokeen äsken. Irrotin takaiskarit alapäästään ja kävin lenkillä. Paaljon vähäisempi tärinä mutta keinui niin helevatisti. Älkää kokeilko ainakaan yleisillä teillä!

Kerran varaosamyyjä selitti jonkun iskarin toimintaa: siinä oli ns. comfort zone eli pienillä liikkeillä vastus oli vähäistä, laajemmilla se tiukentui. Progressiivinen kaiketi. Pitäisiköhän hommata sellaset noiden puukeppien sijaan.
 
Vs: Pajeron värinät, mistä tulee aina vaan? Kardaani korjattu.

MikkoM sanoi
Eikös Pajeron vetoakselit olekin saman tyyppiset kuin henkilöautoissakin.
Viallinen sisempi ristikko aiheuttaa ainakin semmoisseen runkoa pitkin tulevan värinän tyyppisen tärinän. Kaasua painettaessa vapina lisääntyy ja tuntuu koko autossa. Tuo sisempi ristikkohan ei aiheuta mitään ääniä käännellessä yms. niin kuin ulompi vetoristikko, mutta montuista ja heitoista ajaminen voi aiheuttaa samaa vapinaa kuin kuormittaminenkin.

Tommonen tuli mieleen.
Mmm, joo edessä. Takan jäykkä akseli tuossa mallissa vielä. Ja olen ajellut pääosin takavedolla ja täristelee silti. Nelivedon käyttö ei mitenkään pahenna tilannetta.
 
Vs: Pajeron värinät, mistä tulee aina vaan? Kardaani korjattu.

olikos siinä mallissa samanlaiset päät iskareissa? jos kääntäis?
 
Vs: Pajeron värinät, mistä tulee aina vaan? Kardaani korjattu.

Eikä jarrutkaan kaiketi jää kantamaan?Seki saattaa saada aikaseksi erikoista tutinaa.
 
Vs: Pajeron värinät, mistä tulee aina vaan? Kardaani korjattu.

kääntämises olis se että ilmat eri pääs... ihan mutuna.... ::)
 
Takaisin
Ylös Bottom