Pajeron vaihteistojen erot

#timo#

New Member
Liittynyt
1 Lokakuu 2008
Tästä on jo varmaan ollut juttua foorumilla. En vain löytänyt.
Mitä eroa on -89 2.5td ic ja -89 3.0 V6 pajeron vaihteistojen välillä? Varaosa numeroissa on yhden numeron ero: ME580805 ja ME580804.
Eroa on tietysti kytkinkopassa mutta onko muuta? Ovatko muuten vaihtokelpoisia?
 
Vs: Pajeron vaihteistojen erot

-kytkinkoppa luonnollisesti
-kytkinakselin spoorimäärä eri = laatikot ei vaihtokelpoiset suoraan ilman kytkimeen kajoamista. Ja levyt on eri halkaisijalla dieselissä ja V6:ssa = nekään ei ole suoraan vaihtokelpoiset


Nuo nyt ainakin. Onko sisuskalut muuten vahvemmat/paremmat, ei tietoa. Välitykset on ainakin samat.
 
Vs: Pajeron vaihteistojen erot

Kiitos! Taitaa tosiaan suurin ero olla tuossa kytkinakselissa. Eivät ole siis suoraan vaihtokelpoisia.
 
Vs: Pajeron vaihteistojen erot

Joo ei ihan suoraan. Mutta jos kytkimen päivittää, niin on se tehtävissä. Jotenkin voisi kuvitella, että kun kerran kytkin ja kytkinakseli ovat järeämmät, niin sisältä *saattaisi* löytyä myös dieseliä järeämpää laakerointia. Mutta, kuten sanottu, mitään tietoa asiasta ei ainakaan meikäläisellä ole.
 
Vs: Pajeron vaihteistojen erot

Tiettävästi samat laakerit mutta yleisesti paremmas kunnos käytettynä ainaki ku bensoilla ajetaa korkeimmilla kierroksilla ku dieseleillä... Ja ei ole "väännätetty" niin kireelle...
 
Vs: Pajeron vaihteistojen erot

Pahus vaan kun ei meinaa löytää edes korjattavissa olevaa mistään. Puhumattakaan kunnostetuista vaihtolaatikoista. Pitänee vielä jatkaa ajoa tolla vanhalla RVS-käsitellyllä. Pienet laatikon kohinat kuuluu jo asiaan näissä auto vanhuksissa.
 
Vs: Pajeron vaihteistojen erot

Kyllä niitä on mutta hintaaki on...
Melkei saa auton ostaa että saa "edullisesti"
 
Vs: Pajeron vaihteistojen erot

Näyttää olevan kahdella eri osanumerolla noita V6-mallin lootia: ME580802 ja ME580804. Mulla on tuo ensimmäinen. Mikä mahtaa olla ero näissä kahdessa? Kummatkin ovat kuitenkin mallia Canter. Tuollahan noita näyttäs olevan tarjolla useita kun vaan uskaltaisi tilata: http://www.bildelsbasen.se/?link=list&searchmode=1&vc1=171&pc1=125&vc%5B0%5D=171122100&vcx=3485&pc%5B0%5D=125103106
 
Vs: Pajeron vaihteistojen erot

Kysytääs tässä kun läheltä menee, passaako tuohon gen1 pajeron ison laatikon eteen tuo gen2 moottori? siis jos molemmat on 2.5 diisseleitä.
 
Vs: Pajeron vaihteistojen erot

Hieman nostetaan vanhaa ketjua. Tässä ketjussa mainitaan mm. tuo RVS. Nyt on tullut n. parin kuukauden ajalta kokemusta vm. 1990, 3000:n Pajeron manuaalivaihdelaatikosta ja sen ääntelystä kun vaihtaa kunnon öljyt.

Jo vuosikausien ajan olen vaihtanut, useammankin kerran vuodessa, öljyt laatikkoon. On ollut useampaakin merkkiöljyä, mutta aina on meteli senkun voimistunut. Myös RVS:ää on käytetty sunmuita "hammastahnatuubi" lisäaineita. Rahaa on palanut öljyihin ja lisäainetuubeihin ihan kiitettävästi kun korjatun vaihteiston uudelleenkorjausta on pyritty siirtämään aina vain tulevaisuuteen.

Lopulta alkoivat jo päät kääntyä kadulla kun niin sepelimyllyn ääntä piti.

Menin sitten Turun Motonettiin ostamaan muita osia ko. menopeliin, ja samalla tulin kysyneeksi vanhemmalta myyjältä että mikähän olisi hyvä öljy tuohon ääntelevään laatikkoon.
Myyjä siitä vei minut vaihteistoöljyhyllyn luo, ja antoi MAG1, 80W-90 öljyä, ja sanoi että tämä auttaa meteliin.

Nyt on parisen kuukautta ollut nuo öljyt laatikossa ja meteli on pienentynyt aivan olemattomaksi.

MAG1 öljyjä tuo maahan ja myy, yksityisille ja yrityksille, Kaarinalainen JN-Trading Oy.
Muutama päivä sitten soitin suoraan tuohon yritykseen ja kyselin MAG1:n öljyjä Pajeron kitkalukkoperään ja omistaja sanoi että kyllä hyllystä löytyy. Menin liikkeeseen ja olihan siellä öljyjä. Synteettisiä omistaja/myyjä suositteli ja lisukkeeksi vielä heitettäväksi tuubista erilliset lisäaineet.

Kyselin samalla että miksei näitä MAGin öljyjä ei ole myynnissä oikein missään muualla, niin hän sanoi että vaikea on saada tuotteita hyllyille kun isot "merkkiöjyt" hallitsevat markkinoita.
Lisäksi otin vielä 2 kannua MAG1 synteettistä 5W-30:stä, ja 500ml:n purkin öljynkierron pesuainetta.
Tuo kyseinen henkilö myös mainitsi että Wynn´s ja Forte öljynkierron pesuaineet tulevat samasta hanasta, mutta hinta on vaan eri.
Liikkeessä oli myös paljon sellaisia ruiskunputsauslisäaineita, öljynlisäaineita ym. öljyjä ja kemikaaleja joita ei markettian hyllyistä löydä.

Nuo perä- ja koneöljyt nyt tullaan vaihtamaan vanhaan rytkyyn, ja alkaa "kestotesti". Jotenkin vaan on saanut tarpeeksi noista markinoita hallitsevista merkeistä. Tottakai vanha on vanha, mutta merkkiöljyjä käyttämällä homma tuntuu vain pahenevan.

Minua ei ole "maksettu" kirjoittamaan tästä MAG1-öljystä tänne, vaan jos joku muu haluaa vähentää vaihteiston ongelmia, niin suosittelen vaihtamaan MAG1 öljyihin.

Tuossa vielä linkki kyseisien öljyfirman sivuille:

http://www.mag1.com/Default.aspx
 
Vs: Pajeron vaihteistojen erot

Oletko koittanut redlinen öljyjä, jos niin miten ne toimi? Omassa hiscessa alkoi vaihteet toimimaan kuin ajatus redlinen myötä, ja sen takia ollut mielessä laittaa emännän pajeroon myös sellaiset.
 
Vs: Pajeron vaihteistojen erot

Mulla on redlinen öljyt laatikossa pajerossa ja toimii ainakin hyvin kylmänäkin, tosin ei pysty vertailua mihinkään sanomaan kun en oo tuolla muilla öljyillä ajanu.
 
Vs: Pajeron vaihteistojen erot

1gen ja 1gen l200 laatikossa toimii myös Teboilin monitra 10w30 hyvin talvella, ei ollu ällän laatikko yhtään kankea -30ast pakkasessa :)
 
Vs: Pajeron vaihteistojen erot

2.8 Pajerossani on ollut viitisen vuotta redline -vaihteistoöljy. Siinä en suurta eroa huomannut aikaisempaan Castrolin öljyyn, jota merkkiliike käytti aina määräaikaishuolloissa vaihteistoöljyn vaihdoissa. Sensijaan vanhan bensa -nissanin vitosvaihde tuntui pitävän turhaa kovaa ääntä kun takavuosina tuli sellaine hommattua pihaan. Kun nissaniin vaihdettiin laatikkoon redline -öljyt, vitosvaihteen "ääni" loppui ajossa kuin seinään. Kyseisellä vempeleellä on pian ajettu 70000 km noilla vaihteistoöljyillä, että saattaisi olla pian vaihdon paikka, ;D .
 
Vs: Pajeron vaihteistojen erot

Eli laitan pajeen redlinet, kun tosiaan hiacessa ainakin vaihteet alkoi toimimaan paremmin.
 
Vs: Pajeron vaihteistojen erot

mä laitoin juuri motonetin halvan 75w90 gl-4 öljyn L200 laatikkoon (mulla on 2gen ss-laatikko L200ssa)
ajo kokemuksia ei ole kun on vielä etukartaani irti edestä… piti vähän tehdä jatkoa tuon loota jumpan takia...
 
Vs: Pajeron vaihteistojen erot

Noita Redlinen öljyjä kun on muutamaakin vaihtoehtoa, niin mikä noista sitten olisi se paras? Itse laitoin MTL öljyä ja en huomannut käytössä eroa vanhaan Liqui Molyn öljyyn. ???
 
Takaisin
Ylös Bottom