pajeron "viritys"

Vs: pajeron "viritys"

Kertokaa toki kokemuksia huonoistaki ahtimenvaihto kokeiluista. Oon miettiny ihan kokeilumielessä vaihtaa jonkun muun hyrrän tuohon omaani, mutta ei ihan tonnia viitti uuteen turboon sijottaa ilman mitään faktoja toimivuudesta. Vai oisko remmiahdin kuitenki paras vaihtoehto minun käyttöön? Tai kenties tuplaturbo eli vakio jätettäs paikoilleen ja laitettas kaveriksi pienempi vai kenties isompi? Eikä pois-suljettu vaihtoehto ole kaksi uuttakaan jos pysytään tossa tonnin budjetissa (ei tiukka).
 
Vs: pajeron "viritys"

Janne sanoi
OK, alan päästä jyvälle :D Mikäs se sitten on mielestänne paras ahdin 2,5 litraseen (4d56) koneeseen jos halutaan saada ahtamaan mahdollisimman alhaalta? Sakata saa vitosvaihteella n.110km/h vauhdeissa. Eli offroadkäyttöön.

en tiedä millainen tuo evo4 ahdin on... pakosarja vielä tekemäti :D
mutta isolla hukkaportilla oleva n.~250hv riittävä kevyt siipinen ahdin olis varmasti se hyvä vaihtoehto...

tai sitten lyssholmin ruuvi ahdin... olis tyhjäkäyniltä paineet koneessa :D
huonommalla hyötysuhteella ja halvemalla sais varmaan jonkun M90 eatonin ulisemaan ;) mutta olis sitä alakierosvääntöä
 
Vs: pajeron "viritys"

http://www.holysmoke.fi/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=7197&hilit=remmiahdin&start=15

Spekulointia remmiahdin + diesel yhdistelmästä. Ensimmäinen haaste tulee olemaan ahtimen fyysinen koko, esim. Pajerossa pumppu vie tilan toiselta puolelta konetta, imu-pakosarjat toiselta puolelta. Seuraava haaste on dieselkoneen luontainen ominaisuus ottaa jatkuvasti maksimimäärä ilmaa -ts. remmiahdinkin joutuisi työskentelemään täysillä koko ajan. En tiedä onko tämä ongelma, mutta selvästi turbo "sopeutuu" tähän tilaan helpommin.

Mutta todella mielenkiintoinen projektihan tuo remmi+diesel olisi. Kyllä siinä hyviä puoliakin varmasti on, ja jatkokehityksenä voisi ajatella remmi+turbo rakennetta. Jossain superturbo rakennelmissahan sellaisia on jo kokeiltukin, eli kyllä se jollain tapaa tehtävissä on.

Jokin periaatteellinen haaste (voi olla hinta, voi olla polttoainetalous?) tuossa remmi+diesel yhdistelmässä kuitenkin on, muuten niitä yhdistelmiä OLISI nähty tehtaiden tekeminä useammin kuin niitä nyt on nähty. 2-tahtisissa Detroit dieselissä ON ollut remmiahtimia, mutta niissä ne ovat huuhtelupumppuja, ei varsinaisia ylipaineellistamislaitteita.

Mitä tuohon turboon tulee, niin JOS tyhjäkäynniltä lähtevä vääntö on tärkeää, niin silloin nimenomaan kannattaa vakavasti harkita vakioahtimen vaihtoa yhtään mihinkään. Hukkaportillisissa ahtimissa kaikki, siis huom. kaikki suurennustoimenpiteet (kompurapyörän suurentaminen, turbiinipyörän suurentaminen, pakopesän A/R:n suurentaminen) vaikuttavat jollain tapaa ahtimen heräämiseen ja siirtävät tehoaluetta ylemmäs kierrosalueella. Tähän vaikuttaa sekä ahtimen sisäinen aerodynamiikka, että yksinkertaisesti isompien osien suurempi inertia, joka vaatii enemmän aikaa ja voimaa kiihdyttämiseen. Kääntöpuolena vakioahdin tuottaa lämpöä isommilla painesuhteilla ja menee "tukkoon" kierroksilla (ja voi mennä ylikierroksille), jolloin ylemmän kierrosalueen teho jää huonommaksi kuin isommilla ahtimilla. Tämä siis perinteisillä hukkaporttiahtimilla. Pientä parannusta voisi hakea "twin-scroll" pakopesillä ja/tai "inducer bleed" kompurapesillä, jolla saadaan parannusta menettämättä mitään alakierroksilla. Tai kuulalaakeriturboa kehiin. Ongelma tosin on, että kumpaakaan tekniikkaa ei (tietääkseni) oikein ole tarjolla tähän TD04 kokoluokkaan (muillakaan merkeillä), eikä kuulalaakeriahtimetkaan ole ikuisia, ja hintaa kertyy aika äkkiä.

TD05 ahtimista löytyy "twin-scroll" pesiä, mutta se on muuten kokoluokaltaan sellainen, että ahtimen herääminen siirtyy vuorenvarmasti ylemmäs kuin esim. mitä "Janne" halunnee koneeltaan. Miettikää -muutenhan tehdas olisi jo laittanut TD05 ahtimen Pajeroihin ja älliin, ellei sillä olisi mitään haittavaikutuksia. Mutta onhan sillä väkisinkin. Mielenkiinnolla odotan miten "mr mmc:n" Evo4 ahdin toimii 4D56 koneessa. Jos toimii hyvin, niin twin-scroll city, here I come... :)

Sen verran on tuo ahtimen päivittäminen itselläkin käynyt mielessä, että jotain TD04H pohjaista voisi ehkä Pajerossa kokeilla. Siinä sen sitten näkee miten turbiinin ja kompuran maltillinen suurentaminen vaikuttaa tehoon ja heräämiseen. Sopivan mallisen ahtimen löytäminen on vaan hankalaa, uusia saa, mutta $$$.... kallis kokeilu, jos sen sitten huomaakin heti koeajolla ominaisuuksiltaan vääränlaiseksi.

Ahtimen herääminen on oma keskustelunsa, mutta muutoin kompuran valinta on varsin suoraviivaista: asetetaan tehotavoite (huom. siis huipputeho, vääntökäyrän muotoon tai ahtimen heräämiseen ei silloin oteta kantaa), käytetään koneen tietoja, saadaan tarvittava ilmamäärä, tarvittava painesuhde, ja näitä tietoja käytetään sitten kompuran valintaan kartan avulla.

Aihetta käsitteleviä linkkejä:

http://forcedinductions.com/help.htm
http://www.automotivearticles.com/123/Turbo_Selection.shtml
http://www.spsturbostore.com/img/TurboSelection-DIESEL.pdf <- ERITTÄIN hyvä linkki, sis. tarvittavia laskukaavoja esimerkkeineen.
http://www.stealth316.com/2-3s-compflowmaps.htm <- Mitsun kompurakarttoja
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=32352.25 <- toinen ahdinketju foorumilta
http://www.pukema.com/MitsubishiTD04.pdf <- TD04-sarjan ahtimien tietoja

Jos TD-ICn vakioteho (luokkaa 95hv, jolla vakio Pajerokin kulkee 140km/h) ei ahtopaineen korotuksen jälkeen (+pumpun ruuvauksen, coolerin, putkistomuutosten jälkeen) nouse riittävälle tasolle, ja silti halutaan säilyttää ahtimen herääminen vakion kaltaisena, ainoa vaihtoehto hukkaporttiahtimissa lienee kompurapuolen varovainen suurentaminen: 11G:n tilalle 13G tai jopa 15G tai 15T. Tosin, jos pakopuoli menee tukkoon jo 11G pyörällä, menee se silloin vuorenvarmasti myös isommilla kompuroilla (=isommilla ilmamäärillä).

Sitten se VNT. Toimiessaan VNT näyttää tarjoavan optimiyhdistelmän: herää alhaalta, ja tuottaa hyvin myös ylempänä. Mekaanisessa ympäristössä, (kuten vanhat Pajerot) siipien ohjauksen muuttaminen mekaaniseksi on ensimmäinen homma. Niitähän on tehty, eli tehtävissä. Toiminta ei tule kuitenkaan olemaan 1:1 sähköisen ohjauksen kanssa, eli tiettyjä kompromisseja ahtopaineen käyttäytymisessä täytyy hyväksyä. Esim. siipien liikkeen rajoittaminen tiettyyn asentoon hukkaa hieman VNT:n toiminta-aluetta ja hyötysuhdetta. Lisäksi olen kuullut valituksia ahtopaineen oudosta käyttäytymisestä (random piikkailu) mekaanisella säädöllä, jonka vuoksi monet edelleen tyytyvät hukkisahtimiin, vaikka VNT näyttää paperilla kaikkien toiveiden täyttymykseltä. Erikoisin 4D56 ja VNT-keskusteluun liittyvä yksityiskohta minusta on puhe pakopaineesta: vakio TD04 haukutaan aina pakopaineen takia (joka kyllä onkin varmasti totta), mutta VNT ei sitä ongelmaa ratkaise, melkeinpä päinvastoin: VNT ahdin pitää luonnostaan kovempaa pakopainetta -siinähän ei ole hukkista päästämässä painetta pois pakosarjasta, vaan se nimenomaan "kuristaa", pitää painetta, jota se päästää turbiinin läpi siipien säätelemänä. VNT:n huonoihin puoliin täytyy koon ja säätimien lisäksi laskea myös vikaherkkyys -siipien jumittaminen ei todellakaan ole harvinaista. Hieno laite, mutta siinäkin on omat jekkunsa. Plussapuolena käytettyjä VNT ahtimia on tarjolla runsaasti, eivätkä hinnat ole pahoja.

Tuplaturbossa tulee oikeastaan haasteeksi tila, paino, putkituksen monimutkaisuus ja ehkä hinta? Muutenhan se voisikin olla hyvä ratkaisu: yksinkertaista hukkisahdintekniikka, mutta toteutettuna tavalla, joka ei pahasti uhraa heräämistä yläkierrostehon alttarilla.
 
Vs: pajeron "viritys"

Janne sanoi
Kertokaa toki kokemuksia huonoistaki ahtimenvaihto kokeiluista. Oon miettiny ihan kokeilumielessä vaihtaa jonkun muun hyrrän tuohon omaani, mutta ei ihan tonnia viitti uuteen turboon sijottaa ilman mitään faktoja toimivuudesta. Vai oisko remmiahdin kuitenki paras vaihtoehto minun käyttöön? Tai kenties tuplaturbo eli vakio jätettäs paikoilleen ja laitettas kaveriksi pienempi vai kenties isompi? Eikä pois-suljettu vaihtoehto ole kaksi uuttakaan jos pysytään tossa tonnin budjetissa (ei tiukka).
Verilla oli aikoinaan Garret gt2052vnt kiinni 2,3 pajerossa ja toimi kuulema todella hienosti tuossa autossa ko. ahdin Siipien säätö piti muuttaa painekellolla toimivaksi ja siiville piti rakentaa sen takia toppari. Tuolla pienet kokemukset moisesta ahtimesta,pumpun tuotto oli vaan ollut liian vähäinen tuolla ahtimella.
 
Vs: pajeron "viritys"

http://www.youtube.com/watch?v=NuTHylvSfwg

http://www.exploroz.com/Forum/Topic/9694/Supercharging_a_GU_Patrol.aspx

http://www.cumminsforum.com/forum/94-98-performance-parts-discussion/65328-supercharged.html

Remmi+diesel. Mielenkiintoista. Ehkä se sittenkin on tehtävissä? Ehkä ero turboihin on vaan niin pieni ja polttoainetalous niin merkittävä tekijä, että remmit eivät ole sen takia yleistyneet? Ehkä turbo vaan sopii dieselkoneen kaveriksi niin hyvin, ettei remmiahdin ole järkevä vaihtoehto valmistajille? Koska dieselissä ei ole kaasuläppää, niin periaatteessa se tuottaa pakokaasua turbon pyörittämiseen paremmin kuin bensakone (osakaasulla) -vaikkakin normaalisti hitaampia ja kylmempiä kaasuja. Ja dieselissä kun "ylimääräistä" ilmaa ei tarvitse läpällä rajoittaa, niin turbo sopii ehkä sen takia dieseliin remmiä paremmin: ylimääräinen ilma ei haittaa, päinvastoin. Remmissä taas ylimääräistä ilmaa ei sinällään ole tarjolla, koska joka litran pumppaamiseen tarvittava teho otetaan kampiakselilta.

Jossain offikäytössä polttoainetalous ei ole mikään show stopper, silloin se remmi voisi olla hyvinkin mielenkiintoinen kokeilu...
 
Vs: pajeron "viritys"

Niko Päivinen sanoi
Vois riittää... mutta on meinaan tavaraa konehuoneessa tuolla yhdistelmällä. ;D
Jo pelkkiä putkia menee jo jokunen.

Mutta hyvinkin mahdollista tehdä, mutta onko järkeä? ;D
Ellei tavottele jotain +500hv tehoja. Tuo taitaa olla ainoa tapa jolla superurpon saa heräämään ilman että tarvii ottaa kalenterista aikaa :D

http://www.youtube.com/watch?v=1W1yLkKJhoI&feature=related
 
Vs: pajeron "viritys"

Kiitos kaikille hyvistä kommenteista. Ei vissiin ole paljoa muita kuin vakioturboja viritelty näihin kun kokeiltua faktaa ei vielä ollut kellään tarjota. Pitänee kokeilla ensin tuota remmiahdin+vakioturbo ratkaisua.
 
Vs: pajeron "viritys"

Janne sanoi
Kiitos kaikille hyvistä kommenteista. Ei vissiin ole paljoa muita kuin vakioturboja viritelty näihin kun kokeiltua faktaa ei vielä ollut kellään tarjota. Pitänee kokeilla ensin tuota remmiahdin+vakioturbo ratkaisua.

Ööö, jos remmiahtimen lähtee sovittamaan turbon kaveriksi, niin samalla vaivalla sen tekee "oikein": remmiahdin puhaltamaan alhaalta, iso turbo yläkierroksilla. Remmiahdin hoitaa sen alueen, jolla isompi turbo ei ole vielä hereillä -ja tietenkin se turbo heräilee paremmin, kun remmiahdin tuottaa lisää kaasuvirtaa.

Jos/kun pieni (vakio)turbo ja remmiahdin toimivat "päällekkäin", en näe oikein vastaavaa hyötyä siitä... ison turboahtimen löytäminen ei ole vaikeaa eikä ostaminen kallista, koska noita 250+hv bensaturboja on lähes joka valmistajalla.
 
Vs: pajeron "viritys"

Niko Päivinen sanoi
Ööö, jos remmiahtimen lähtee sovittamaan turbon kaveriksi, niin samalla vaivalla sen tekee "oikein": remmiahdin puhaltamaan alhaalta, iso turbo yläkierroksilla. Remmiahdin hoitaa sen alueen, jolla isompi turbo ei ole vielä hereillä -ja tietenkin se turbo heräilee paremmin, kun remmiahdin tuottaa lisää kaasuvirtaa.

Pieni (vakio)turbo ja remmiahdin toimivat "päällekkäin", en näe oikein vastaavaa hyötyä siitä... ison turboahtimen löytäminen ei ole vaikeaa eikä ostaminen kallista, koska noita 250+hv bensaturboja on lähes joka valmistajalla.

Totta varmasti tämäkin. Milläs kierroksilla ne nuo remmiahtimet sitte sakkaa niinku yläpäästä, kun ei vielä omakohtasia kokemuksia noista remmiahtimista. Tuo mitsun oman turbon ylärekisteri kyllä riittää minun tarpeisiin pyörittään 35 tuumasta mutarengasta, kun vaan sais ahtaan heti tyhjäkäynniltä ku alkaa polkeen. Offihommissa kun pitäs muutaman metrin matkalla saada kerättyä mahollisimman paljon vauhtia johonki mutaspooriin, niin auto ei ole vielä ehtiny alkaa ollenkaan ahtaan ku kynnetään jo syvällä. Jonkun muistan joskus maininneen että välityksillä haetaan eatoniin ahtava kierrosväli... pitääkö paikkaansa. Sehän olis aika soma ku pistäs remmiahtimen ahtaan välille 700-2000rpm. Ja antas vakioahtimen jatkaa siitä. :driver
 
Vs: pajeron "viritys"

Janne sanoi
Totta varmasti tämäkin. Milläs kierroksilla ne nuo remmiahtimet sitte sakkaa niinku yläpäästä, kun ei vielä omakohtasia kokemuksia noista remmiahtimista. :driver

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=34978.0 <- asiaa remmiahtimista yleisesti.

"Sakkaaminen" ei ehkä niinkään ole oikea sana, vaan yksinkertaisesti ahtimella on tietty maksimikierrosluku mekaanisista syistä. Lisäksi ahtimen hyötysuhde pienenee kovemmilla kierroksilla. Remmiahtimilla tuotto (eli ahtopaine tietyllä koneella) menee suurinpiirtein kierrosluvun ja ahtimen koon funktiona (vähän ahtimen tyypistä riippuen), kierrosluku jolla ahdinta pyöritetään, riippuu ahtimen koosta, tyypistä ja mallista. Se ahtimen kierrosluku on vähän kuin rajallinen säätömuuttuja, kun säädetään ahtopainetta ja/tai ahdinta tietylle moottorille sopivaksi. Ahtimien koot kun menevät aina tietyllä porrastuksella -> ahtopainetta säädetään kierrosluvulla, kunhan ahtimen koko on ensin suurin piirtein oikealla neliömetrillä.

EDIT: mese-miehet pohtii samaa remmi-turbo ödeemaa tässä ketjussa:

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=35&t=110814
 
Vs: pajeron "viritys"

komppaan remmiahdin ideaa :peukku kyllä dieselin kierroksilla ei tule limitti vastaan.riippuu tyypistä tietty.
hommaa roots ahdin.halpa,ja parhaiten saat alakieroksille möyryä...
ei niin megalomaanisia,mutta painetta tuottavia toyotan remmiahtimia luulis löytyvän edukkaasti suomestakin.samalla saat magneettikytkimen,kun ohjainlaitteita kytket(etuna vähä viileämpi ahto)..vaikka bensakoneitakin pyörii hurumykke ilman bypass ja ahtimen magneettiventtiilin ohjausta.
 
Vs: pajeron "viritys"

Mistähän noita toyotalaisia kompuroita sitte löytäs? Missähän tojotissa niitä on ollu niin tietää kysellä tuolta rommuttamoilta?
 
Vs: pajeron "viritys"

Taitaa olla helpompaa löytää mesestä tai jostain jenkistä peräisin oleva Eaton, kuin mitään Toyotan ahdinta Suomesta... ei kun ebayta selailemaan.

Mesen ahtimissa on se magneettikytkin yleensä mukana.
 
Vs: pajeron "viritys"

toyotan remmikoneita tulee suomeen käytettyinä,kuten melkein kaikki muukin tuning väkeä kiinnostava raakamateria.
varmaankin moottoreita maahantuovat firmat,harrastajilta luultavasti parhaiten jää ylimääräseks.suomessa toimii kerhokin toyotille.
mese :) remmiahdettu kone aasiassa voi olla halvempi ku käytetty mesen remmiahdin suomessa.
http://www.varaosahaku.fi/
 
Vs: pajeron "viritys"

galantisti sanoi
toyotan remmikoneita tulee suomeen käytettyinä,kuten melkein kaikki muukin tuning väkeä kiinnostava raakamateria.

Kuten käytetyt Eatonin ahtimet? ;D

galantisti sanoi
remmiahdettu kone aasiassa voi olla halvempi ku käytetty mesen remmiahdin suomessa.
http://www.varaosahaku.fi/

Ja rempattu Eaton voi olla halvempi jenkeistä tilattuna kuin remmiahdettu kone Aasiasta.. tuskin mesen koneita sieltä suunnalta paljon tänne päin raahataan?
Mitä muihin merkkeihin tulee, löytyykö esim. Toyotalta edes 2.5 litraiseen riittäviä ahtimia? Joku SC14 lienee kokoluokaltaan M45 luokkaa, joka ei vielä riitä.
 
Vs: pajeron "viritys"

Minkäs kyljessä sellainen SC14 on ollut? Muistin että se olisi ollut 4AGEn (ahdetun) kaverina, mutta se oli sitten joku muu...
 
Vs: pajeron "viritys"

Onko kellään tietoa onko Cantterin 2,3D vaparikoneessa sama imusarja kuin 2,5D L200 koneessa? Onko hyötyä laittaa kyseistä imusarjaa 97 malliseen 2,5TD L200:een?
 
Vs: pajeron "viritys"

http://s64.photobucket.com/albums/h170/skaulaote/Pajero/?action=view&current=Pajepenkissok.mp4

8)
 
Vs: pajeron "viritys"

16V 3.2 DI-D tai 16V 4D56 DI-D..... kuka tekee ensimmäisenä sellaisen swapin..?


Sähköhommia vaan tiedossa aika kohtalaisesti, eikä noiden sähköruiskujen luotettavuus näytä yltävän perinteisten mekaanisten ruiskujen tasolle.

3.2 swap:

http://www.4x4community.co.za/forum/showthread.php?t=30425
 
Vs: pajeron "viritys"

Oman 2.5 naperon speksit:

Holset HX27w Hukkaportti poistettu käytöstä.

L200 vaparin imusatsi

Kiinan cooleri keulalle ja 2.5" ahtoputket.

3" suora putki

Osui turbon valinta nappiin, lähtee heti kaasua painaessa ahtamaan. Alavääntö kasvoi persdynolla huimasti.

Ahdot asettui 1.7 . Pakopaineet karkaa vähän 4000 kiekan kohdalla.

Tarkoitus oli tehdä mettäpeliin lisää tehoja menettämättä alavääntöä, mielestäni lopputulos oli oletettua parempi.

Leimalle käyn hakemassa dynolapun, mielenkiinnolla odottelen käyriä
.
 
Vs: pajeron "viritys"

SPTV sanoi
Oman 2.5 naperon speksit:

Holset HX27w Hukkaportti poistettu käytöstä.

L200 vaparin imusatsi

Kiinan cooleri keulalle ja 2.5" ahtoputket.

3" suora putki

Osui turbon valinta nappiin, lähtee heti kaasua painaessa ahtamaan. Alavääntö kasvoi persdynolla huimasti.

Ahdot asettui 1.7 . Pakopaineet karkaa vähän 4000 kiekan kohdalla.

Tarkoitus oli tehdä mettäpeliin lisää tehoja menettämättä alavääntöä, mielestäni lopputulos oli oletettua parempi.

Leimalle käyn hakemassa dynolapun, mielenkiinnolla odottelen käyriä
.

Kuulostaa offikäyttöön varsin järkevältä paketilta. Omaan autooni tulee hyvin samantyylinen paketti, tosin MHI:n (tai MHI:n kopio, en tiedä onko aito) ahtimella. HX27 kokoluokassa kuitenkin.

Löytyykö kuvia asennuksesta? Ja tietty ne dynotuloksetkin kiinnostaa, sitten kun niitä löytyy.
 
Vs: pajeron "viritys"

Tuolta kuvia: http://imageshack.us/g/507/09072012232.jpg/

Välilaippa syntyi motonetin pakoputken laipasta, jakoa muuttamalla se kävi pajeron pakosarjaan.

Näyttää venttiilikopan tiiviste taas vuotavan.

Tarvitsee varmaan patentoida huohotuspönttö ..

Ahto ja pakopaine letkut kun vielä siistin niin tulee siisti konehuone. Toinen akku mahtuu orkkis paikalle, se ei vain vielä ole kiinni.
 
Vs: pajeron "viritys"

Kannattaa sitten laittaa kunnon ilmanputsari tuonne konehuoneeseen ja heittää tuolla vaparilla vaikka jotain tuningteroa,nimittäin dieselissä tuon kokoinen vapari käy äkkiä ahtaaksi,ihan näin niinkuin kokemuksella sanon. Eikä tuo vapari oikein toimi metsässä muutenkaan,suodattaa vähän turhan karkeasti ja ahdin on äkkiä selvänä sen takia ku esim hiekka menee suoraan suodattimesta läpi..
 
Vs: pajeron "viritys"

niinpä! Ne vapaavirtasuodaddimet ovat vaan "oravaerottimia" eli kaikki raskaspienhiukkanen menee täydellä imuvirtauksella läpi että paukhtaa. Ainoasteen kevyt jää kiinni siihen öljyyn, esim. siitepöly, tekstiilipöly. Tyhjäkäynnillä se pystyy suodattamaan myös mineraalipölyn. itsekukin voi miettiä onko moottorille tuhoisampaa siitepöly vaiko mineraalipöly.
 
Vs: pajeron "viritys"

Olisko ideoita kunnollisesta suodattimesta 3" putkelle?

Suunnistus kisoissa noita tuuninki suodattimia näkyy todella paljon.
 
Vs: pajeron "viritys"

Nonni.. Mig langan pätkä snorkkelista irti ja kompurasiivet paskana.. elämä on.. perjantaina pitäisi lähtä Juukaan autolla.
Yksi ainut sauma jäi hiomatta snorkkelin sisältä..

92410589.jpg
 
Vs: pajeron "viritys"

SPTV sanoi
Olisko ideoita kunnollisesta suodattimesta 3" putkelle?

Suunnistus kisoissa noita tuuninki suodattimia näkyy todella paljon.
Kyllähän tuo kaikkein viisainta on katsella joku 2,5-3.0L nyky TDI dieselien putsari sinne,virtaavuus riittää hyvinkin näihin maamoottoreihin ja suodattimen saa mahdollisimman lähelle turboa. Esim uudessa Kingcapissa on aika hyvän kokoinen ja helppoasenteisen näköinen suodatin pömpeli,ja uskollan väittää että näissä offi hommissa virtaavuus on aivan riittävä.
Kyllähän se tuo vaparikin siinä menee,mutta lähemmäs ahdinta ja muistaa putsata viikon parin välein.
Aika ilkeän näköistä jälkeä tehnyt tuo mig-langan pätkä :-[ Mutta juurikin tämän takia suodatin mahdollisimman lähelle ahdinta.
 
Vs: pajeron "viritys"

Kiitos Turbotekniikan ,turbo taas läjässä ja savut otettu.
Ahtoputkien kiinni pysyminen tuottaa tuskaa, hitsasin 4 nööliä joka liitokseen mutta ei vain pysy kiinni.
 
Vs: pajeron "viritys"

SPTV sanoi
Kiitos Turbotekniikan ,turbo taas läjässä ja savut otettu.
Ahtoputkien kiinni pysyminen tuottaa tuskaa, hitsasin 4 nööliä joka liitokseen mutta ei vain pysy kiinni.

mulla oli ällän kanssa samaa ongelmaa, ratkaisu oli että hitsas putken ympäri asti korkean
sauman ja veti hydrauli pannoilla kiinni, vaikka ahtoja ei ollu ku parhaillaan 1,7bar
 
Vs: pajeron "viritys"

Mr mmc sanoi
mulla oli ällän kanssa samaa ongelmaa, ratkaisu oli että hitsas putken ympäri asti korkean
sauman ja veti hydrauli pannoilla kiinni, vaikka ahtoja ei ollu ku parhaillaan 1,7bar

Meillä galantissa ei putket pysyneet noillakaan eväillä vaan piti tehdä näin:

http://team1000.kuvat.fi/kuvat/galant+2.3+TD+endurance/IMG_3539.jpg
 
Vs: pajeron "viritys"

SPTV sanoi
Kiitos Turbotekniikan ,turbo taas läjässä ja savut otettu.
Ahtoputkien kiinni pysyminen tuottaa tuskaa, hitsasin 4 nööliä joka liitokseen mutta ei vain pysy kiinni.

Turbotekniikka toimii! :peukku

Mulla oli kanssa onkelmia ku ei meinannu pysyä putket kiinne...omaa laiskuutta! Ostat kunnon klemmarit sinne ni kyllä pysyy! 8)
Nyt on 2.7bar ahtoja ja ei lennä letkut irti.
Heität niillä Motonetin klemmareilla vesilintua! Juuso varmaan jo mainitti asiasta..? ;D
 
Vs: pajeron "viritys"

Miltä kuulostas jos porais reijän ja laittas popniittivarmistuksen? HC tunettajat näkee varmaan punasta jo pelkästä ajatuksesta, mutta käytännössä hyväksi todettu halvassa offikikottimessa, jonka konehuone on yksityisasia eikä elvistelyväline :)
 
Vs: pajeron "viritys"

Sehän tässä ihmetyttääkin kun siellä on jo kunnolliset klemmarit.. Sivusta kiristettävät ja varmasti on kireelle käännetty.

Hitsailin putkienpäihin lisää olaketta ja ainakin Juuan metsärynkytyksen se kesti.

s.kaulaote sanoi
Turbotekniikka toimii! :peukku

Mulla oli kanssa onkelmia ku ei meinannu pysyä putket kiinne...omaa laiskuutta! Ostat kunnon klemmarit sinne ni kyllä pysyy! 8)
Nyt on 2.7bar ahtoja ja ei lennä letkut irti.
Heität niillä Motonetin klemmareilla vesilintua! Juuso varmaan jo mainitti asiasta..? ;D
 
Vs: pajeron "viritys"

Pajero vaihtuu pienempään suzukiin.

Olisikohan jollakin mielenkiintoa lunastaa tuo turbo setti itselleen?

Ei ole bolt on.. tarvitsee kairata ahtoputkille reiät.

Yv:llä tavoittaa.

Ja pahoittelut offtopicista.
 
Vs: pajeron "viritys"

Sellainen kysymys että kun tuota karan asentoa nyt muutetaan niin tuleeko sen suuriman kolon olla keulaanpäin tai keulasta katsottuna kello 3 vaiko kello 9? Volkkarimiesten mukaan suurin tyhjä vasemmalle ja täältä luin että suurin tyhjä kello 3,eli oikealle.
 
Vs: pajeron "viritys"

Itellä suurin tyhjä eteenpäin. Sieltä kolosta pitäs näkyä se karaa seuraava neula kun painat kaasua kara pois paikaltaan.
 
Vs: pajeron "viritys"

Bazeeba sanoi
Itellä suurin tyhjä eteenpäin. Sieltä kolosta pitäs näkyä se karaa seuraava neula kun painat kaasua kara pois paikaltaan.
Juu niin näkyi ja siihen syvimmän uran kohdistin,halusin vain tarkistaa että onko tuo nyt oikein kun kaverikaan ei sata varmaksi muistanut. Kiitos varmistuksesta :peukku
 
Vs: pajeron "viritys"

Kun tuosta turbon valinnasta on nyt ollut niin paljon tarinaa, niin tässä liitteenä edesmenneen Redline-lehden testi kahden turbon välillä (vakio Imprezan IHI vs. Turbo Technics S206 viriturbo). Auto ei ole maasturi, eikä edes dieseli, mutta turbojen erot tulevat kyllä esiin.

Jossain muussa kuin maastokäytössä olevassa maasturissa valinta olisi aika selvä: jos viriturbo tuo (Impun bensakoneessa) jo 4500rpm kohdalla yli 100hv lisää ilman muita mekaanisia muutoksia (säätötyö tulee tietty), niin viriturboon olisi aika helppo päätyä.

Mutta, viive lisääntyy, vääntökäyrä siirtyy ylemmäs. Eli nyt palataan siihen maastokäyttöön: monestiko maastossa pitää lähteä ponnistamaan paikoiltaan (mahdollisesti pehmeältä alustalta), ja/tai lähes tyhjäkäynniltä, ja/tai vielä ylämäkeen? Aika usein. Silloin lisääntynyt turboviive ja vääntökäyrän siirtyminen voi kostautua. Lisätehosta ei ole mitään iloa, jos kone ei jaksakaan kiivetä niille kierroksille, jossa se lisäteho (pienempään turboon verrattuna) tulee esiin.

Tiedän, että tästä turbon koko aiheesta on kyllä paljonkin erilaisia mielipiteitä. Itse uskon (maastureista ja maastokäytöstä puhuttaessa) maltillisen kokoisiin ahtimiin (nyt puhutaan siis hukkaportillisista ahtimista). Liitekuvan käyriä tarkastelemalla selviää miksi. Eikä "maltillinen" silti välttämättä tarkoita vakioahdinta -mutta ei myöskään mitään isonumeroista Holsettia, näistä Pajeron pikkukoneista puhuttaessa.
 

Liitetiedostot

  • Redline turbo test 2.JPG
    Redline turbo test 2.JPG
    119.7 KB · Lukukerrat 1,484
Vs: pajeron "viritys"

Kirjotellaas oman pajeron speksejä ku muutkin on laittanu :p

Eli 2.8 tdic pajero

12mm nestepää ja itse tehty pumppu, governor niin tiukka kun saa sekä kotelopainetta nostettu,
kara hiottu rälläkällä. (vakio np 11mm)
Fin-turbon tekemä HX30w, riittää noin 250hv tienoolle.
Itse tehty pako ja imusarjat.
600x300x70 cooleri ja 2.5" ahtoputket, tarkoitus muutta turbolta coolerille menevä 2" kokoiseksi.
Pakoputki suora 2.5", tarkoitus vaihtaa 3" rööriksi.

Näillä eväillä pajero liikkuu ihan mukavasti, ahtoja nyt maksimissaan 1.5bar kunnes kytkin alkaa luistaa, ahdot lähtee nousemaan 2000-2500rpm välillä, tarkoitus olisi tuolla pienemmällä ahtoputkella saada ahtojen alkua alemmas.

Soppaa tuo vie sekalaisessa ajossa, kiihdyttelyä ym. rypemistä noin 20L/100km, maantie ajossa saattaa päästä alle 15L/100km.
 
Vs: pajeron "viritys"

Nuhapumppu sanoi
Sellainen kysymys että kun tuota karan asentoa nyt muutetaan niin tuleeko sen suuriman kolon olla keulaanpäin tai keulasta katsottuna kello 3 vaiko kello 9? Volkkarimiesten mukaan suurin tyhjä vasemmalle ja täältä luin että suurin tyhjä kello 3,eli oikealle.

Tuossa tänä aamuna käytin omasta 2.8 tuon ahdonalaisensyötön kannen auki ja itse asensin sen karan sinne niin että siinä kumen päällä oleva 0-numero tuli näyttämään klo 3 keulastapäin katsottuna ja se 0-kohta ei tainnut olla sen karan ohuimmalla kohdalla vaan ohuin kohta oli keulastapäin katsottuna 0-kohdasta vartti myötäpäivään eli ohuin kohta taisi tulla mullakin eteenpäin eli klo 12. Kertokaa joku varmennus minnepäin se karan ohuinkohta tulee osoittaa keulastapäin katsottuna?
Otin samalla pois sen muoviholkin. Kävin sitten testiajolla niin oli pelkästään jo tuolla muutoksella todella selkeä vaikutus, tuo 2.8 jaksoi kiihtyä yllättävän hyvin nyt nuilla 33x12.5x15 renkailla. Eilen oli vielä vakio säädöt niin kiihtyminen oli vähän nuhaisaa. Nyt kun paikallaan polkaisee kaasua niin tuprauttaa vähän mustaakin putkesta. Nostaako tuo holkin pois ottaminen ja karan asennon muuttaminen max. asentoon itsessään jo ahtoja? Ja olihan se niin että jos haluaa nopeammin ahdot nousemaan ja sitä myöten syötöt niin sitä jousen alla olevaa hammaspyörää pitää pyörittää aukipäin eli ylöspäin ja näin ollen jouseen saadaan lisää jäykkyyttä? Jostain täältä luin että joku oli ilmeisesti pyöritellyt alaspäinkin sitä hammaspyörää..
Ens viikolla tulee ahtomittari ja kuulajousi venttiili. Laitan mittarin ensin kiinni ja katson että mitä ahdot näyttää ja sen jälkeen katson teenkö enään mitään muutoksia. Löyty se syötön lisäys ruuvikin sieltä mutta empä alkanut sitä kääntelemään kun lueskelin täältä että nuissa 2.8 jo pelkka muoviholkin pois ottaminen ja karan asennon muutos tekee ihmeitä autolle. Ei ole tarkoituskaan saada tuosta mitään tykinsuuta vaan halusin vähän ripeämmin kiihtyvän auton kun tuli laitettua nuo 33" renkaatkin. Nyt auto kiihtyy nuilla 33" renkailla paremmin ja vastaa kaasuun mitä se kiihtyi esim. 235-75-15 talvirattailla.
 
Vs: pajeron "viritys"

Jos on sama kun tuossa 2.5 ni eteenpäin pitää olla siinä karassa eniten tilaa, siellä kolossa etupuolella on semmonen neula mikä seuraa karan muotoa. Se muovirengashan estää sitä karaa menemästä alaspäin siellä kolossaan ja mitä alemmas se kara menee niin sitä mukaa syöttö lisääntyy ahdoilla. Alaspäin sitä ratasta pitää nimenomaan kääntää jos haluaa syöttöä lisääntyvän herkemmin ahdoilla. Siellä kalvon yläpuolellahan on paine mitä vastaan se jousi taistelee. Oon tuossa omassa pitäny semmosta säätöä että pieni pölläys ennenkun ahdot nousee ja ohutta huntua jos ihan kaasu pohjassa vedättää, normaaliajossa ei juuri mitään savua.
 
Vs: pajeron "viritys"

Bazeeba sanoi
Jos on sama kun tuossa 2.5 ni eteenpäin pitää olla siinä karassa eniten tilaa, siellä kolossa etupuolella on semmonen neula mikä seuraa karan muotoa. Se muovirengashan estää sitä karaa menemästä alaspäin siellä kolossaan ja mitä alemmas se kara menee niin sitä mukaa syöttö lisääntyy ahdoilla. Alaspäin sitä ratasta pitää nimenomaan kääntää jos haluaa syöttöä lisääntyvän herkemmin ahdoilla. Siellä kalvon yläpuolellahan on paine mitä vastaan se jousi taistelee. Oon tuossa omassa pitäny semmosta säätöä että pieni pölläys ennenkun ahdot nousee ja ohutta huntua jos ihan kaasu pohjassa vedättää, normaaliajossa ei juuri mitään savua.
Kuinka paljon te olette pyöritelleet sitä hammaspyörää myötäpäivään? joku tuola puheli että 20 naksua. Minä laitoin ihan vaan testimielessä varmaan vajava kymmenen naksua ja ihan oikeaan suuntaankin ;)
Holkin otin pois mutta tuosta karan asennosta en olekkaan enään varma kun laitoin sen vaan niin että siinä kumen päällä oleva 0-kohta näyttää nyt klo 3. 90 astetta pyöräytin sitä. Mulla oli siinä karassakin sellainen "viiva" en tiedä oliko se kulunut siihen vai onko vakiona jo ollut mutta pyöräytin sitä karaa niin että ennen se viiva näytti keulaan päin niin nyt se näyttää taaksepäin autoa eli 90 astetta käänsin. ja siinä kalvon päällä oleva 0-kohta tuli osoittamaan klo3. Sielä näytti kalvon toisella puolellakin olevan joku 0-merkki. siitä en välittänyt. No pitää käyttää vielä joku kerta auki tuo kansi ja katsoa minnepäin se karan ohuin kohta"eniten tilaa" osoittaa.
Joka tapauksessa meni se mihin asentoon hyvänsä nyt se kara niin auton käytös muuttui enemmän kuin osasin edes odottaa. Nyt kulkee ja kiihtyy paremmin kuin vakio rattailla.
Niin nuista ahdoista, nostaako tuo ahtojakin kun säätää tuota ahdonalaista syöttöä?
 
Vs: pajeron "viritys"

Juu se jälki sinä karassa on juurikin sen neulan tekemä mikä siellä kolossa on. Ilmeisesti oikeaan suuntaan kääntäny karaa jos auton käytös menny parempaan suuntaan. :D Testaamalla ne taitaa parhaiten säädöt löytyä. Saattaahan se vähän ahtojakin nostaa kun enemmän soppaa saa.
 
Vs: pajeron "viritys"

Bazeeba sanoi
Juu se jälki sinä karassa on juurikin sen neulan tekemä mikä siellä kolossa on. Ilmeisesti oikeaan suuntaan kääntäny karaa jos auton käytös menny parempaan suuntaan. :D Testaamalla ne taitaa parhaiten säädöt löytyä. Saattaahan se vähän ahtojakin nostaa kun enemmän soppaa saa.
No sen verran kuitenkin älysin katsoa että mitenpäin se kara siellä oli niin viiva oli eteenpäin eli onko se sitten just toiseen suuntaan tässä 2.8:ssa vrt. 2.5.
Sen verran se kuitenkin vielä jäi mieltä kalvamaan että pitää se pois käyttää sieltä ja katsoa että varmasti on se ohuinkohta siinä neulan kohdalla.

EDIT: Kyllä se vaan näin on, että tässä 2.8:ssa tuo neula on keulan puolella ja syvimmän kohdan kun laittaa karasta siihen niin "0"-kohta siinä kalvon päällä tulee osoittamaan aikalailla klo 4-5:ää. Ja kun taas esim.2.5:ssa se neula on vastapuolella niin silloinhan se ohuin kohta tulee osoittamaan n.klo 10-11 niinku jotku olikin jossain maininnu. Samalla kun käytin uudestaan tuon vielä auki niin näytin karalle aavistuksen laikkaa ja napsuttelin jotain 15 napsua sitä hammaspyörää myötäpäivään eli alaspäin, näinhän se piti tehdäkkin? Sielä netikka.net:ssä luki näin: Jousen jäykentäminen eli hammasruuvin ylöspäin ruuvaaminen siirtää paineen alaisen syötön alkua kovemmille paineille. No minä kuitenkin pyöritin tuota päinvastaisen suuntaan kerta näin neuvottiin täälä.
Ainoastaan tuolla ahdonalaisensyötön muutoksella ja holkin pois otolla sekä aavistus karaa hiomalla auto muuttui totaalisesti. Liekkö tarttee enään ahtoihin edes koskea ja syöttöruuviinkaan. Paikallaankin kun kaasutteli niin tuhauttaa tummaa utua ja vedätettäessä tulee kans "tummaa" savua mutta ei kuitenkaan mitään mustaa.
No sen verran vielä kysymystä muillekkin, että kun olen ostamassa nyt tuota ahtomittaria niin mitä nuilla on ns. paremmuus eroa autogaugen smoken mekaanisella ja elektronisella mittarilla? Hintahan ainakin on huokeampi mekaanisella mutta onko käytännön merkitystä kuinka paljon noiden välillä keskenään? Ja tuosta että mistä se sitten pitää ottaa tuolle ahtomittarille T-haara niin onko se siitä pikkuletkusta mikä menee siihen ahdonalaisen kalvokannen päälle vai mistä? Niin ja onko tuossa elektronisessa mittarissa tuo kytkentä täysin samanlainen kuin mekaanisellakin?
 
Takaisin
Ylös Bottom