Pajerosta huoltoauto

menopeli

New Member
Liittynyt
28 Marraskuu 2007
Terve.
Ostin tuommoisen vuosimallia 96 olevan pajeron 2,8 tdic. Nyt olen aikeissa muuttaa sen joko pakettiautoksi tai huoltoautoksi, kumpi on parempi ratkaisu/onko se edes mahdollista? Mitä muutoksi huoltoautoksi muuttamista varten täytyy tehdä? Yritin haulla etsiä vastauksia niitä kuitenkaan löytämättä... Pitääkö autoa käydä näyttämässä konttorilla ennen muutoksien tekemistä?
 
Vs: Pajerosta huoltoauto

Huoltoauto: kiinteä työkalulaatikko, ruuvipenkki ja takapenkit pois ja ei muutaku konttorille muutoskatsastammaan.Huoltoautoa ei saa enää sit muutettua takaisin henkilöversioksi.Korjatkaa viisaammat jos olen väärässä.
 
Vs: Pajerosta huoltoauto

kuski73 sanoi
Huoltoautoa ei saa enää sit muutettua takaisin henkilöversioksi.Korjatkaa viisaammat jos olen väärässä.
:nykii

Miksei saisi? Onhan siitä kuitenkin henkilöauton vero uutena maksettu.
 
Vs: Pajerosta huoltoauto

Pakuksi rekisteröitäessä ei tarvitse tehdä mitään muuta kuin poistaa takapenkit. Lienee aika paljon helpompi vaihtoehto.
 
Vs: Pajerosta huoltoauto

aken sivulta seleviää tuo pakettiauto homma. huoltoautoo ei saa henkilö malliks takaasi.100 varma enou mutta meleki..
 
Vs: Pajerosta huoltoauto

ja jos huoltoautoksi rekisteröi niin 80-lätkä pitää olla takalasissa, muuten ei onnaa. Pakuksi mieluummin jos vaan mahdollista... saa ajaa 100 ;)
 
Vs: Pajerosta huoltoauto

eikös just laki muuttunu sillee et huoltoautoja ei enää saa tehtyy? näin oon ainaki ymmärtäny :eek:
 
Vs: Pajerosta huoltoauto

jälkeen 5.-93 ensirekisteröidyt maastoautot saa pakuksi pelkästään ottamalla takapenkit pois ja tuhoamalla kiinnikkeet. Tai virallisemmin niistä taitaa tulla kaksikäyttö, vai oliko se nykyään monikäyttöautoja.

ennen tuota 5.-93 ensirekisteröidyt autot pitää muuttaa huoltoautoksi, koska ei pakuksi saa. Pakun ehtona on kokonaan maksettu tuontivero, jota noista ei ole maksettu.

Voihan sen veron noista vanhemmistakin maksaa, mutta niissä ei tunneta ikävähennyksiä, eli noin 10k€ mätkyt ois sitte tiedossa

Huoltoautoja saa tehdä nykyisinkin, tuo kielto koskee uusia autoja ja tuontia ja jotaki semmoista ja en tiedä menikö se laki ees ikinä läpi. Maasturinhan voi tuoda maahan huoltoautona, jolloin siittä ei tarvis maksaa kokonaan tuontiveroa.

Jos autosta on maksettu tuontivero kokonaan, niin sitä voi muutella miten vain lain sallimisa puitteissa, eli vois huoltoautostaki tehä taas henkilöauton. Huoltoautona tuodusta maasturista ei siis saa henkilöautoa ilman tuontiveron maksamista.

JA VIIMEISENÄ: tarkistakaa vakuutusyhtiöltä, paljonko vakuutusmaksut nousee kun auto katsasteaan huoltoautoksi, elikkäs erikoisajoneuvoksi. -84 pätkäPaje Pohjolan vakuutuksilla ois ollu 50€ vuodessa kalliimpi pitää henkilöautona verot ja vakuutukset huomioiden. Toki silloin kun kysyin niin ei ollu Bonuksia vakuutuksissa.
 
Vs: Pajerosta huoltoauto

Mikäs se monikäyttä auto sit oli, jossa sai mahdollisesti enemmänkin penkkejä?
 
Vs: Pajerosta huoltoauto

Se oli silloin aikasemmin kakskäyttöauto ja nyt monikäyttöauto, tai toisinpäin. Silloin kun tuo termi muuttui, niin samalla muuttui myös se, että toisesta penkkirivistä alettiin verottaan henkilöauton mukaan.
 
Vs: Pajerosta huoltoauto

Mun mielestä ton maastureiden 2-paikkaseksi pilaamisen sais kokonaan kieltää lailla. Jos ei oo varaa maksaa niitä dieselveroja niin voi sitten ajaa vaikka mopoautolla. Ne on 2-paikkasia dieseleitä eikä oo dieselveroa :seina
 
Vs: Pajerosta huoltoauto

mutta jotku tarvii työssään autoa jolla pääsee pahempiinkin paikkoihin ja kuitenki tarvii tavaraa kuskata...sen takia kai tällanen "huoltoauto" on keksitty
 
Vs: Pajerosta huoltoauto

Esimerkiksi minä tarvitsen työssäni huoltoautoa/4wd koska ole juuri liikenteessä (talvella) kun kaikki muut nukkuu ja on sitä auraamatonta tietä.. :-*
Muuten tarviin kuskata työkalut/varaosat mukana ja kuljettaa kaikenlaista seka tavaraa ::)
 
Vs: Pajerosta huoltoauto

Tuukka sanoi
Mun mielestä ton maastureiden 2-paikkaseksi pilaamisen sais kokonaan kieltää lailla. Jos ei oo varaa maksaa niitä dieselveroja niin voi sitten ajaa vaikka mopoautolla. Ne on 2-paikkasia dieseleitä eikä oo dieselveroa :seina

32 tkm takana ja kerran on oilsi takapenkeille ollut tarvetta. Useimmiten olisivat olleet vain tiellä, kun tavaraa tarvitsee kuskata. Ja kun dieselverosta tulee sellainen 500 € / vuosi säästöä niin ei kyllä todellakaan harmita. Ei tolla paljon yli satasta viitsisi kuitenkaan ajaa.
 
Vs: Pajerosta huoltoauto

Tällä viikolla kun porukka on tuntunut olevan erityisen vitsikkäällä päällä niin pitäisköhän minunkin ryhtyä tässä arvailemaan että mihin kummaan sitä takapenkkiä olis voinut kerran tarvita...!? :) :)
 
Vs: Pajerosta huoltoauto

:D Minullakin on epäilykseni. 8)

Syvin pahoitteluni offtopicista, hyi minä. :-[
 
Vs: Pajerosta huoltoauto

samitsu sanoi
Tällä viikolla kun porukka on tuntunut olevan erityisen vitsikkäällä päällä niin pitäisköhän minunkin ryhtyä tässä arvailemaan että mihin kummaan sitä takapenkkiä olis voinut kerran tarvita...!? :) :)

Slider sanoi
:D Minullakin on epäilykseni. 8)

Syvin pahoitteluni offtopicista, hyi minä. :-[

Pojat, olette väärässä ;D
 
Vs: Pajerosta huoltoauto

Toitkos Noko Pajeron huoltoautona maahan, vai maksoikko täyden veron ja sitte muutit monikäyttöautoksi?
 
Vs: Pajerosta huoltoauto

kyllä tuo huoltoauto on eheroton koiran kulietukses.ootteko kuullu semmosta huhua jottei kyseisellä vehkeellä sais eres kärryä vetää?
 
Vs: Pajerosta huoltoauto

Ei nuo seriffit tuolla ratsiassa oomule mitään sanona vaikka on olut kärri perässä. Jos se ois kiellettyä niin minkä takia katastusmies ei poistata tota vetokoukkua?
 
Vs: Pajerosta huoltoauto

MVa~1 sanoi
Toitkos Noko Pajeron huoltoautona maahan, vai maksoikko täyden veron ja sitte muutit monikäyttöautoksi?

Mullahan on siis paku, ei huoltoauto. Katsastin ja verotin sen suoraan pakettiautona.

Tuosta monikäyttöauto -termistä, eikös sillä tarkoiteta / tarkoitettu pakua, jossa oli "henkilöauton" takapenkit? Esim. siis näitä pitkäohjaamoisia pick uppeja. Eli pakuna rekisterissä, mutta henkilöauton dieselverolla. Vai olenko nyt ihan metsässä?
 
Vs: Pajerosta huoltoauto

Mää tartten perheellisenä semmosen auton missä on takapenkki paikallaan. Kun nettiautosta kattelee niin suurin osa vanhoista maastureista on pilattu ottamalla ne takapenkit pois. Vaikka muuten autojen rakentelu saiskin olla vapaampaa niin kyllä siihen huoltoauto-hommaan ainaki sais tulla lisää rajoituksia, ainakin sais tulla pakolliseks rajoittaa ne kulkemaan maksimissaan 40km/h, koska ei traktorillakaan sen lujempaa ajeta. Tämä tulis koskea myös niitä jotka on jo pilattu. Jos sitä tavaraa tarttee kuljettaa niin esim. 4x4 pikkarissa on juuri siihen tarkotukseen lava
 
Vs: Pajerosta huoltoauto

Tuukka sanoi
Mää tartten perheellisenä semmosen auton missä on takapenkki paikallaan. Kun nettiautosta kattelee niin suurin osa vanhoista maastureista on pilattu ottamalla ne takapenkit pois. Vaikka muuten autojen rakentelu saiskin olla vapaampaa niin kyllä siihen huoltoauto-hommaan ainaki sais tulla lisää rajoituksia, ainakin sais tulla pakolliseks rajoittaa ne kulkemaan maksimissaan 40km/h, koska ei traktorillakaan sen lujempaa ajeta. Tämä tulis koskea myös niitä jotka on jo pilattu. Jos sitä tavaraa tarttee kuljettaa niin esim. 4x4 pikkarissa on juuri siihen tarkotukseen lava

Näkemyksenä kullakin. Kun niitä kaikkia ei kuitenkaan ole pilattu niin mikä estää ostamasta sellaista "pilaamatonta"?
 
Vs: Pajerosta huoltoauto

Niin, no toisaalta kai semmosenkin mistä ne penkit on otettu pois, saa muutettua takas henkilöautoksi vissiin ilman veroseuraamuksia, jos on tuotu henkilöautona, jos vaan jollain sattuis olemaan niitä penkkejä tallessa..... tai sitten ottaa vaikka semmosesta tekniikan ja dieselöi bensakoneisen kun ei tota +50000km vuodessa oo mitään järkeä bensavehkeelläkään ajaa. kattoo ny sitten mitä sitä keksii sitten kun oikein tosissaan alkaa taas autoa kattelee
 
Vs: Pajerosta huoltoauto

entäs jos pitää kuljettaa lämmön-, kosteuden- tai muuten vain herkkää tavaraa? Onko silloin pakko ostaa pakettiauto, miksei saisi olla kaksipaikkaista maastoautoa jossa on umpinainen tavaratila?
 
Vs: Pajerosta huoltoauto

olivaa kats.mies sanonu kaverille ku se kävi muuttanas hultoautoks ettei saa vetää kärryä ja kuliettaa muutuuta kuin huoltoajoon liittyvää.ittellä usein traileri ja auto kyyris ja koira. mitäpä nuista säännööstä piittaa muutaku antaa palaa.
 
Vs: Pajerosta huoltoauto

Kyllä ainaki joissakin myynti-ilmoituksissa lukee esim. että "saa vetää 3500kg"
 
Vs: Pajerosta huoltoauto

miten erotellaan mikä on huoltovarustukseen kuuluvaa ja mikä ei? ja jos huoltoauto esim. rallikäytössä niin eikös silloin kuulu se traileri huoltokalustoon :eek:
 
Vs: Pajerosta huoltoauto

Juuri muutoskatsastettu -89 Pallero huoltoautoksi ja saa vetää muistaakseni vähä alta 3 tonnia..
 
Vs: Pajerosta huoltoauto

s.kaulaote sanoi
Juuri muutoskatsastettu -89 Pallero huoltoautoksi ja saa vetää muistaakseni vähä alta 3 tonnia..

kyllä mun -89 huoltoautopajerolla saa vetää 3300kg jarrullista kärryä
 
Vs: Pajerosta huoltoauto

MVa~1 sanoi
Huoltoautoja saa tehdä nykyisinkin, tuo kielto koskee uusia autoja ja tuontia ja jotaki semmoista ja en tiedä menikö se laki ees ikinä läpi. Maasturinhan voi tuoda maahan huoltoautona, jolloin siittä ei tarvis maksaa kokonaan tuontiveroa.

Taisi just muuttua keväällä toi huoltoautojen maahantuontiverotus. Eli saa niitä edelleenkin tuoda maahan, mutta menee täydet verot. Vähän aikaa sitten juuri asiaa selvittelin kun -97 260tkm ajetun Pajeron olis saanut Virosta reilulla kolmella tonnilla, mutta oli jo myöhäistä. Olen tota auton tuomista harkinnut kun tällä hetkellä autoja saa esim. Ruotsista ja Virosta hyvinkin halvalla. Innostusta on huomattavastikin rajoittanut se, että tullin tilastojen perusteella niistä autoista mitä olin katsellut olisi menny enemmän veroa kuin mitä olis hankintahinta. Toi huoltoauto olis ollut loistava tapa välttää täysin järjetön käytettyjen autojen tuontiverotus, mutta sen takiahan siitä on tietysti se veroetu poistettukin...

Tuohon vetohommaan sen verran, että jos se vetäminen olisi kielletty niin kyllä se olisi mainittu rekisteriotteessa. Eri asia on tietysti käyttötarkoituksen vastainen käyttö, eli muu kuin huoltoajo. Muistaakseni se käyttötarkoitus on kyllä mainittu rekisteriotteessa (yleensä ajoneuvojen huolto). Mutta eipä siihen ole poliisit ainakaan tähän mennessä puuttuneet. Olen kyllä ajanut ratsiaan huoltoautolla hevonen perässä eikä tullut mitään huomauttamista.
 
Vs: Pajerosta huoltoauto

Mää oon ihmetelly mistä noi vetopainot tulee. Saman korimallin pajeroilla saa joillakin vetää 3300 ja joillakin 2880, vissiin riippumatta onko paku, huolto- vai henkilöauto.....
 
Vs: Pajerosta huoltoauto

jos maahantuoja ei ole merkinnyt vetopainoja niin 1,5krt omapaino (jarrullisessa max) ja 750 jarruton
 
Vs: Pajerosta huoltoauto

Vetokoukun kestävyys ja valmistajan ilmoittamat määrät. -84 tai -87 pätkä-pajen (en muista kummasta kerran sattu silmään) lukee, et 3100kg jos vetokoukku on tuettu runkoon
 
Vs: Pajerosta huoltoauto

Mulla on pajeron rekisteriotteessa vetopainona 2900kg. Saiskohan tuota muutoskatsastettua sille reilun kolmen tonnin painolle ::)
 
Vs: Pajerosta huoltoauto

Vetokoukussa pitäisi olla valmistajan lätkä, josta selviää koukun maksimipaino.. kai..

Sitten pitää olla se lisätuki siellä koukun takana, mikä menee runkoon kiinni, eli koukun pitää olla muuallakin kuin siinä rungossa olevassa pienessä lätkässä pultattuna kiinni.

Etsi ohjekirjasta jostakin teknisistä tiedoista se maininta noista maksimi veto-painoista ja marssi sitten konttorille. On saattanu tämän uuden rekisteriotejärjestelmän mukanakin muuttu se massa vahingossa
 
Vs: Pajerosta huoltoauto

Painot on sikinsokin katsastusmiehilläkin. Minun entisessä huoltoautossa (lyhyt -88 Pajero) omamassa 1810 kg - valm. sallima perävaunun massa jarruin 2800 kg ja tieliikenteessä sallittu perävaunun massa jarruin 3220 kg ??? .
Nykyisessä pitkässä henkilöautossa (TD IC vm. -90 ) omamassa 1920 kg - valmistajan sall.perävaunun massa jarruin 3300 kg ja tieliikenteessä sallittu perävaunun massa jarruin 2880 kg ??? ??? ??? ???. Koukut samanlaisia ja kiinnitykset samanlaisia. Että näin.
 
Vs: Pajerosta huoltoauto

Mulla muuttu kans katsastuksessa massat. Jarrullinen tipahti 3010kg:stä 1800 ja jarruton nousi 750:stä 850:een ;D

Seuraavana vuonna huomautin katsastajalle asiasta ja se tarksiti asian koneelta ja muutti painot takasin alkuperäisiksi. Tuo painojen vaihtelu voi kyllä johtua jos jonkin näköisistä lakipykälistä yms. mitä milloinkin on ollut voimassa.
 
Vs: Pajerosta huoltoauto

näin mulle vastattiin akelta kun kysyin että voinko h-autona täydellä verolla maahan tuodun pajeron (vm-96) huoltoauto muutoskatsastuksen jälkeen katsastaa takaisin ha:ksi:



Hyvää päivää

Muutos takaisin huoltoautosta henkilöautoksi aiheuttaa autoveron maksuunpanemisen uudelleen. Sillä ei ole mitään merkitystä, että auto on aikaisemmin historiassaan ollut henkilöautona.

35 %:n autoveron alaisen huoltoauton muuttaminen
Huoltoautosta on suoritettu alennettu autovero (35 % maahantuontihinnasta), jos auto on tuotu Suomeen 3.5.1993-31.3.2009 ja sen omamassa on vähintään 1 875 kg (3.5.1993-31.12.1994 maahantuoduilla vähintään 1 800 kg).

Veronalennukselle ei ole säädetty kuoleutumisaikaa.
Muutoksesta ei ole veroseuraamuksia, jos 35 %:n autoveron alainen huoltoauto muutetaan

· henkilöautoksi, jonka omamassa on vähintään 4 500 kg ja auto on tuotu Suomeen 1.1.1995 tai sen jälkeen
· pakettiautoksi, joka täyttää autoverolain 23 ja 24 §:n ehdot
· linja-autoksi, jonka omamassa on vähintään 1 800 kg/1 875 kg
· kuorma-autoksi
· invataksiksi
· sairasautoksi
· pelastusautoksi
· eläinlääkintäautoksi
· ruumisautoksi
· verovapaaksi matkailuautoksi, jonka omamassa on vähintään 1 800 kg/1 875 kg

Muutoksesta on maksettava täysimääräinen autovero vähennettynä 35 %:n verolla, jos alennetun autoveron alainen huoltoauto muutetaan

· tavalliseksi henkilöautoksi
· pakettiautoksi, joka ei täytä autoverolain 23 ja 24 §:n ehtoja
· linja-autoksi, jonka omamassa on alle 1 800 kg/1875 kg
· verolliseksi matkailuautoksi tai matkailuautoksi, jonka omamassa on alle 1 800 kg/1 875 kg

Esimerkkejä veronalaisista muutoksista:
Huoltoauton muuttaminen henkilöautoksi

· auto on ensirekisteröity M1-luokan huoltoautona vuonna 2000 (maahantuoja on suorittanut 35 %:n autoveron, koska auton omamassa on vähintään 1 875 kg)

· auto muutetaan henkilöautoksi
> autosta on suoritettava täysimääräinen henkilöauton autovero, josta vähennetään jo suoritettu 35 %:n vero

Huom!. Autovero on suoritettava riippumatta siitä, kuinka kauan auto on ollut rekisterissä huoltoautona



Aurinkoista syksyä



Erno Aholammi
tarkastaja
Ajoneuvoverotus

Ajoneuvohallintokeskus AKE
Hakaniemenranta 6
PL 120
00530 HELSINKI
puh. 020 696 300 (pvm+mpm)
faksi (09) 6185 3612
 
Vs: Pajerosta huoltoauto

Näinhän se menee, mutta nämä jälkeen 5.-93 henkilöautona maahantuodut autot on täydenveron autoja, eli koko tuontivero on jo maksettu. Silloin näitä voi muutoskatsastella miten haluaa ilman veroseuraamuksia. Samoten tuon kokonaan maksetun veron vuoksi niistä saa kaksipaikkaisen monikäyttöauton ja näinollen pakettiauton dielsel-veron.

Tuon vastauksen kirjoittaja ei ilmeisesti ole käsittänyt, että sinun auto on tuotu maahan henkilöautona ja siittä on maksettu täysi vero.
 
Vs: Pajerosta huoltoauto

kerroin kyllä ja annoin auton tiedotkin, mut mitäpä näistä. ja kukapa niitä penkkejä kaipaa ;D
 
Vs: Pajerosta huoltoauto

jysä sanoi
kerroin kyllä ja annoin auton tiedotkin, mut mitäpä näistä. ja kukapa niitä penkkejä kaipaa ;D

Kyllä MVa~1 on oikeassa. Jos täydet verot on jo kertaalleen maksettu, niin ei siitä enää mitään veroa mene. Vaikea ymmärtää miksi Herra Tarkastaja Aholammi on kirjoittanut noin harhaanjohtavan vastauksen. Tuossa käsitellään vain huoltoautona alennetulla verolla (35%) tuotua autoa. Oletko varma että autostasi on oikeasti maksettu täydet verot? Luulisi herra tarkastajalle olleen mahdollista jopa tarkastaa asia niin halutessaan.
 
Vs: Pajerosta huoltoauto

On tuo Jysän auto ainakin ollut 7-paikkaisena liikenteessä ja on ensirekisteröity -96 jos oikein muistan, eli kyllä siittä verot on silloin maksettu.
 
Vs: Pajerosta huoltoauto

Eikös se ollu niin ettei täysverollisestakaan maastohenkilöautosta tehtyä huoltoautoa pysty veroja maksamatta muuttaan takas hlö-autoks, sen takia ne muutetaanki pakettiautoiksi..
 
Vs: Pajerosta huoltoauto

JanneK sanoi
Eikös se ollu niin ettei täysverollisestakaan maastohenkilöautosta tehtyä huoltoautoa pysty veroja maksamatta muuttaan takas hlö-autoks, sen takia ne muutetaanki pakettiautoiksi..
Tästä en tiedä, mutta näin asian ei PITÄISI olla.. Ja ei mitään järkeä muutenkaan muuttaa "täysveroista" huoltoautoksi kun saa ilman työkalulaatikkoakin ja td.näköisesti ilman 80 lätkää kakspaikkasen
 
Vs: Pajerosta huoltoauto

jos tässä aletaan spekuloimaan niin eikös sitä pitäisi saada 65% autoverosta takas kun muutetaan kovalla verolla oleva biili huoltoautosi.... ::) sitten ymmärtäisin sen että joutuu maksamaan veron uudestaan muuttaessa auton takaisin ryhmäkuljettimeksi
 
Vs: Pajerosta huoltoauto

Kauan on etsitty, ja nyt viimein on päästy tekemään kauppoja -89, 2,5 tdic huoltoautosta. Ja tuollaista kysyisin, koska en ole ehtinyt haulla etsiä, että onko tuolle kiinteälle "pakille" jotkut mitat tai tilavuus? Sekä millainen tuo ruustukki pitäisi olla? Myyjällä on pultattu pakkiin kiinni tuollainen siipimutterimallia oleva pieni ruustukki, leuanleveys n. 40mm. Sanoi että se kelpaa, mutta hieman huumoristiselta tuntuu.
Hitsattavaa on paljon, mutta vaihtokoneella ajettu 102000km:ä. Ja kun pari tuntia kävi tyhjäkäyntiä, niin lämpömittarin viisari nousi n. 4mm:ä alavalkoisen viivan yläpuolelle, letkut "normaalit", ei sykettä letkuissa ja jäähdytysneste vihriää.
Ainut mikä hieman askarruttaa, niin tuulilasinpyyhkijät ei toimi, sen moottori todella kuuma. Kierroslukumittari ajoittain ryntäilee, siis pelkkä mittarin viisari. Ja käynnistyksessä öljynpainemittarin viisari menee kohti 8:kkoa, mutta kun iskee tulille, niin pikkuhiljaa putoaa nollaan.
Ovatkohan nuo kontaktihäiriöistä johtuvia vikoja pelkästään. Moottori naputtelee todella nätisti eikä paljoa merkkaa reviiriäkään.
 
Takaisin
Ylös Bottom