Pajerosta lava-auto; rälläköimällä....

H

Hammer

Guest
Laitetaanpa tämä tänne (siirtäkää muualle jos alue on väärä), saa kommentoida kuka haluaa.

Eräällä toisella autofoorumilla joku oli keksinyt idean, muuttaa Pajero lava-autoksi rälläköimällä kuljettajan penkkien takaa lähtevä auton takaosa pois. Ja saada näin lava-auto edullisesti ja tietysti säästöä dsl-veroon. Kuinkahan katsastus-asemalla suhtauduttaisiin moiseen, esim. muutoskatsastukseen mennessä?

Mitäs mieltä muut olette tuollaisesti? Esim. Pajero-omistajat, alkaisitteko rälläköimään omaa pajeroanne lava-autoksi?

Kyllä minä en ainakaan hienoa maasturia alkaisi rälläkän kanssa tai minkään muunkaan leikkurin kanssa pilaamaan. Todennäköisesti jälki olisi melko rumaa ja en välttämättä kehtaisi edes yrittää katsastaa moista viritystä, saatika ajaa sellaisella. Jos lava-auto tarttisi saada, niin ennemmin ostaisin vaikkapa jonkun L200:n tai vastaavan. Minun Pajero ei kyllä tule nyt eikä koskaan muuttumaan pick-upiksi, kaikista vähiten itse leikeltynä. :p
 
itse mielummin vähän korottaisin ja heittäsin penkit talliin ja sit rekisteröisin pakuksi parempi pakussa on kuskata kun lavalla ja vero olis kuitenkin sama ;D
 
Eipä ihan ensmäisenä tulis mieleen käyttö autosta rueta kattoo leikkaamaan, rante koslathan on tietty eri juttu.

Kyllä sen pitäs mahdollista kuitenki olla, joskus pörssissä on ollu myynnissä mm. lava Patrol ja lava mese, farmarista tehty.
 
Tänään kuulin sellaisen jutun että Pajerosta (ja muista maastureista) saa "pakettiauton" riittää kun laittaa seinän etupenkkien taakse (eli takana saa olla pehmeät penkit). Ja seinäksi riittää joku verkko kunhan se on "kiinni". Tietääkseni joku tämän projektin jo suorittanut. Tämä kannattaa tarkistaa jotta pitääkö paikkansa siis virallisista lähteistä!!
 
Tämä "JokinPahan" kuulema on taas näitä Esson baari juttuja, joissa on osa totta mutta ei kaikki: Pajeron (ja vaikka uudemman Corollankin) saa paketti autoksi kyllä, ilman korotuksia ja verkolla MUTTA ainoastaan -92 ->uudemmat mallit, koska A) ne on uutena luokitettu myös pakuiksi ja B) niistä on maksettu vanhaa mallia tuhdimpi autovero uutena (näkyy hinnoissa vieläkin)
 
Urjala-Kylmäkoski-Toijala välillä pyörii yks itse tehty lava-lantikka... Ei järin kaunis, mutta toimiva toteutus. Pistän kuvan jos näen sen lähiaikoina.

**Japo**
 
esim. -88 pitkästä pajerosta saa pakun mutta taakse tulee lautapenkki ja verkko pitää kiinnittää tukevasti eikä miten sattuu.
taidan itse pitää omani hlö-mallina, mukavampi pönöttää siellä sikaosastolla kymppikassin kanssa ;D
 
Oot kyllä ihan oikeassa sikaosaston kanssa. ;)
Mulla tulee Naperolla sen verran kilometrejä vuodessa, ettei ole vielä tarvinnut harkita p.autoksi muuttamista...
 
fisu sanoi
esim. -88 pitkästä pajerosta saa pakun mutta taakse tulee lautapenkki ja verkko pitää kiinnittää tukevasti eikä miten sattuu.
taidan itse pitää omani hlö-mallina, mukavampi pönöttää siellä sikaosastolla kymppikassin kanssa ;D

eipäs saakaan enää ilman korotusta :mad:
 
Oonko ymmärtänyt oikein, että maasturista kun tehdään paku niin se tarvii aina sen noin 10 sentin muovisen/kuitusen korotuksen?

**Japo**
 
Japo sanoi
Oonko ymmärtänyt oikein, että maasturista kun tehdään paku niin se tarvii aina sen noin 10 sentin muovisen/kuitusen korotuksen?

Jos oikein olen ymmärtänyt (korjatkoon joku viisaampi jos olen väärässä), niin ainakin Pajeron kohdalla tuo korotus tarvitaan vain näihin vanhempiin korimalleihin eli vm-82(?) ->1991. Siinä uudemmassa korimallissa (vm-91 ->) ei korotusta tarvita vaan siihen voi laittaa sen verkon etuistuinten ja takapenkin väliin. Lisäksi vanhemman korimallin pajeron pakuksi rekisteröinnissä on sellainen mutka, että paikkaluvuksi tulee 1+1. Niinpä tuon korotuksen ja pienen henkilöluvun vuoksi tuon pakuksi muuttaminen ei houkuta meikäläistä.

Muiden merkkien maastureiden pakuksi rekisteröinnistä en sano mitään. :-X
 
Kysellessäni itse asiaa konttorilta, sain vastaukseksi ettei tuo n,10 cm korotus riitä, kun ei kuutiotilavuus täyty laskennalliselta alaltaan. Ja jos oma paino menee yli 1800 tulee 80-lätkä. Sitten sain käsiini hepun joka tekee noita korotuksia (lasikuitu koppeja, joilla esim. Maasturi-mattilakin näitä muutoksia tekee) Kopan korkeus olis ollut noin 50cm ja hinta noin 700euroa ! Mielenkiinto loppui siihen ;D
 
jep, näin se menee: vanhan mallisesta saa pakun jos laittaa sellasen kauheen puolen metrin kopin katolle ja repii takapenkit kokonaan pois, edes niitä lauta penkkejä ei sinne saa nykyään.

Eli totesin saman kuin "jokunen": ostan suosiolla henkilö mallisen ja maksan ne verot...
 
Mulla on -88 pitkä pajero pakettiautona. Takana on se ns. kova penkki. Ei kattokorotuksia eikä verkkoa tai seinää sisällä. Paikkaluku on 2+3. pakettiautona se on mulla aina ollu. Olikohan joskus ennen pakettiautomääräykset löysemmät. D-vero n. 100 e/v.
 
Tomi.T sanoi
Mulla on -88 pitkä pajero pakettiautona. Takana on se ns. kova penkki. Ei kattokorotuksia eikä verkkoa tai seinää sisällä. Paikkaluku on 2+3. pakettiautona se on mulla aina ollu. Olikohan joskus ennen pakettiautomääräykset löysemmät. D-vero n. 100 e/v.

Joskus aiemmin tuollaisen sai laitettua ja olen tuollaisia muutaman nähnytkin. Mutta nykyään katolle pitää laittaa se ruma korotushökötys ja takapenkit repiä henkilöluvun jäädessä 1+1. Eli minä maksan suosiolla sen korkean dsl-veron. Mitään korotuksia ei meikäläisen pajeroon tule, lisäksi kyllähän ne pehmeät takapenkit on mukava olla olemassa. ::)
 
Itse myöskin kyselin tuota p-autoksi muuttamista konttorilta. Koska autoni on vm. 90 eli vanhan veronaikainen ja tyypittämätön p-autoksi valmistajan toimesta, pitää: 1) penkit repiä pois (1+1 paikkaiseksi), 2) laittaa kattokorotus niin että sisäkorkeus vähintään 130cm ja 3) sisätila kolme kuutiota !
 
http://www.petrisimolin.com/ThePalsta/topic.asp?TOPIC_ID=11093 Tossa on mun mielestä ihan siististi tehty?!?
 
Paljon helpompi on tehdä siitä "huoltoauto", ei tavii kummoisia muutoksia väsätä !
 
Meillä oli vm -88 Pajero ja siitä tehtiin huoltoauto. Takapenkit kuuseen ja paksua lootua taakse lattian päälle lisäpainoksi ja sitten kaksi kaappia ja viilapenkki ja läpi meni.
 
Takaisin
Ylös Bottom