pajerosta paku?

J

jaska74

Guest
onko kukaan kokeillut käytännössä kuinka helppoa/vaikeaa -88 pitkästä pajerosta on rekisteröidä pakettiauto???


sattui silmään tämän päivän hesarissa:

Isosta farmariautosta ja maasturista voi saada pakettiauton jopa ilman muutoksia. Dieselkäyttöisissä autoissa voi näin säästää huomattavia summia käyttövoima- eli dieselverossa, keskiviikon Aamulehti kirjoittaa.
Isomman luokan farmarin rekisteröinti pakettiautoksi tuo yli 450 euron vuotuiset säästöt dieselverossa. Maastureissa etu voi olla jopa 700 euroa. Lisäksi yrittäjä voi saada palautuksena auton arvonlisäveron.

Haittapuolena pakettiautoksi rekisteröinnissä on se, että suurin sallittu nopeus on 100 kilometriä tunnissa. Sakot ylinopeudesta ovat myös suuremmat kuin teknisesti samalla henkilöautolla ajettaessa.
Oikeus rekisteröidä ajoneuvo pakettiautoksi riippuu auton mallista. Jos kantavuus eli kokonaispainon ja omapainon erotus on tarpeeksi suuri, ei autosta tarvitse poistaa edes takapenkkejä.

STT
 
Pakettiautoksi muuttaminen edellyttää kiinteän "koiraverkon" asennusta etupenkkien taakse. Tuolla muutoksella pitäisi pakkarin paprut heilahtaa. Ja ilmeisesti vähän eri käytäntöjä eri katsastusasemilla. Itse en ole kokeillut meitin paheroon tota mutta mielessä käyny useasti :) Pätkässä tosin takapenkille pääsy vaikeutuisi pahasti ;D viimeksi kävi mielessä kun tuli diiseliverolappu :mad:
 
Kyllä se on mahdollista saada 2+2 pajerosta.. yhtä just tehdään.. (uudempi ja painavempi vm91 korimalli)

Eli poistettavaa takapenkit(peräosasto)
Tehtävä niin että jälkiasennus katsastuksen jälkeen ei onnistu(hitsattava kiinnitys paikat umpeen..)
keskipenkin turvavyö postettava.
ja tankki tulee olla katsastuksessa tyhjä, alla alut yms. kaikki ylimääräinen kilke pois.. (painon vuoksi punnitaan muutoskatsastuksessa).. vakiona ei mene jos vaan poistaa penkit kuin 2+1 paikkaisena eli ilman keski ja takapenkkiä.. punnitus on kuskin kanssa joten köykänen neito puikkoihin ;)

edit:pajerossa n.800e:n vero putoaa noin 84eukkaan..
ja ns. koiraverkkoa etupenkkien taakse ei tarvi asentaa..
Kaveri katsasti mondeo farkun 1+4paikkaiseksi pakuksi.. oli lähellä että ois joutunu ajaan 1+3 autolla jatkossa mutta kun naapuri oli lainannu 17" rimssejä ;)
ja naftavalo paloi kojetaulussa ;)
ajossa, ei katsastuksessa.. ;)
myös tunkki yms. kannattaa ottaa pois yms..
 
koiraverkkoa enää ei tarvi ;) muuttui viime viikolla ;)

mulla on se kantavuuden ja kokonaispainon suhteesta laskettava matkustajien lukumäärän kaava jossain koton..
yritän ettiä illalla..

eli siis pajeron saa heti pakuksi 2 paikkasena jos ottaa kaikki penkit pois, ja peittää paikat, esim. vaneri lattiaan.
Pätkä pajeroa ei saa pakuksi, kuin ehkä 1 paikkasena..
laskukaavasta selviää..

että semmoista..

edit: ja jos karjapuskuri autossa niin kannattaa ottaa leimaan pois..
 
niin siis -91-> UUDEMMAN saa pakuksi noilla ehdoin, vanhemman (niinkuin Jaskalla on) saa 1+1 pakuksi sellasella about puolen metrin sairaan rumalla korotuksella ja penkkien riipimisellä.....
 
Niko Päivinen sanoi
niin siis -91-> UUDEMMAN saa pakuksi noilla ehdoin, vanhemman (niinkuin Jaskalla on) saa 1+1 pakuksi sellasella about puolen metrin sairaan rumalla korotuksella ja penkkien riipimisellä.....

Tuo on näiden vanhojen pajeroiden kanssa ikävä tosiasia. Ja lisäksi tuon lasikuitukorotus-operaation hinta on mukavat 700 euroa. Itse ainakin mieluummin maksan sen dsl-veron kuin pudotan paikkaluvun 1+1:een pienemmän veron toivossa, kyllä autossa takapenkki pitää olla. Toisekseen en oman autoni katolla halua sellaista tosi rumaa ja kulmikasta korotus katiskaa. Noita uudempikoppaisia olen nähnyt muutaman jopa 2+5 hengen pakuksi katsastettuina pehmeillä penkeillä.
 
Ei aivan varmaa tietoa, mutta eikös se ole -94 ja uudemmat, jotka saanee ilman muutosta pakuksi?
Näin ainakin paikallisen katsastuskonttorin pitäjä sanoi työkaverilleni.
Vanhemmatkin saa kunhan maksaa täyden autoveron, joka ilmeisesti on 20t€:n luokkaa noista 80-luvun lopun Pajeroista.
 
OT: uudet pajerot saa suoraan rekisteröityä pakuiksi. sport 4 hengen malliksi ja normaali korimalli 5 hengen malliksi.
 
eli meikäläisen kannattaa unohtaa koko homma, ja maksaa kiltisti tuo 700,23e lasku joka putkahti postiluukusta.....
 
Tässä vielä yksi kuva eräästä korotetusta pajerosta. Korotettu Pajero Jokainen vanhemman Pajeron omistaja voinee tuon kuvan avulla hieman hahmottaa millaiseksi Pajeron kaltainen kohtuu tyylikäs maasturi muuttuisi korotettuna. Minä en ainakaan ikikuuna päivänä huolisi oman Pajeroni katolle tuollaista katiskaa... :p :eek:
 
Hammer sanoi
Tässä vielä yksi kuva eräästä korotetusta pajerosta. Korotettu Pajero Jokainen vanhemman Pajeron omistaja voinee tuon kuvan avulla hieman hahmottaa millaiseksi Pajeron kaltainen kohtuu tyylikäs maasturi muuttuisi korotettuna. Minä en ainakaan ikikuuna päivänä huolisi oman Pajeroni katolle tuollaista katiskaa... :p :eek:

Hei tuo kuvahan on otettu tuossa parin sadan metrin päässä pihastani. Siinä on sellainen auto-kauppa, josta kannattaa pysytellä kaukana. ;) Siellä on ollut useita pakettiauto-Pajeroita, kaikki jotain spraymaalattuja.
 
Itselläni -91 käyttöönotettu Pajero.
Massa laskujeni mukaan sain henk.lukumääräksi
4,2 jne.
Eli jos otan tavaratilan penkit pois ja tulppaan/tukin
kiinnitysreiät niin saan 1+3 pakuksi, unohtamatta
ottaa takapenkin keskimmäiset vyöt pois, vai täytyykö
vaihtaa tilalle kahden hlö:n penkki ? :-\
 
Molmatsalo sanoi
Kyllä se on mahdollista saada 2+2 pajerosta.. yhtä just tehdään.. (uudempi ja painavempi vm91 korimalli)

Eli poistettavaa takapenkit(peräosasto)
Tehtävä niin että jälkiasennus katsastuksen jälkeen ei onnistu(hitsattava kiinnitys paikat umpeen..)
keskipenkin turvavyö postettava.
ja tankki tulee olla katsastuksessa tyhjä, alla alut yms. kaikki ylimääräinen kilke pois.. (painon vuoksi punnitaan muutoskatsastuksessa).. vakiona ei mene jos vaan poistaa penkit kuin 2+1 paikkaisena eli ilman keski ja takapenkkiä.. punnitus on kuskin kanssa joten köykänen neito puikkoihin ;)

edit:pajerossa n.800e:n vero putoaa noin 84eukkaan..
ja ns. koiraverkkoa etupenkkien taakse ei tarvi asentaa..
Kaveri katsasti mondeo farkun 1+4paikkaiseksi pakuksi.. oli lähellä että ois joutunu ajaan 1+3 autolla jatkossa mutta kun naapuri oli lainannu 17" rimssejä ;)
ja naftavalo paloi kojetaulussa ;)
ajossa, ei katsastuksessa.. ;)
myös tunkki yms. kannattaa ottaa pois yms..
Ei onnistu noin jos ei korota kattoa ja silloinkin edessä max. 2 kpl. paikkoja.
Silloinkin auto alennetun autoveron alainen PA.
Koskee siis Pajeroa.
Mutta jos Pajero 03.05.1993 jälkeen niin ... :mad: :mad: :mad: :mad:
 
Hieman off-topic, mutta kuitenkin:

2000 -mallinen pitkä dsl-Pajero muuttui pakuksi seuraavin toimenpitein:

- Takimmaiset (sivuille taittuvat) takapenkit ja niiden turvavyöt pois.

- Kiinnityskohtien päälle siisti pellinpala neljällä hitsiheftillä kiinni. Ei verkkoa, takapenkki ennallaan.

- Muutoskatsastus ynnä vuosikatsastus (ha:lla vapaavuosi, jota pakuilla ei ole). Täts it!

Kaikkein helpoin tapa selvittää vaadittavat muutokset on soittaa AKEn tekniseen neuvontaan. Rekisterinumerolla saa tiedot niistä muutoksista jotka puheluhetkellä ko. autoon vaaditaan. Muuttuvat nimittäin kuulemma aika usein.
 
Mikähän siinä lie, että uuden saa niinkin helposti pakuksi, mutta ei vanhempaa. Rahastus tarkoitusko lie..
Nimittäin meillä olis juuri -88 Pajero ja ajateltiin että mitenkä vaikee olis tehä siitä paku. Tämän topiikin läpi luettuamme totesimme isän kanssa että antaahan olla. ;D
 
kaikki alle -93 maahantuodut ja maastohenkilöautoksi rekisteröidyt niin niitä ei saa enää ilman korotusta pakuksi!! syystä että niistä ei ole maksettu täyttä autoveroa maahatuonnin yhteydessä...
mutta sen jälkeen siis 93-> niin on maksettu täysi autovero joka vaikuttaa siihen pakuksi rekisteröintiin
 
Takaisin
Ylös Bottom