Pakokaasun lämpötilan mittaus (EGT).

Mizushima

Member
Liittynyt
12 Huhtikuu 2003
Kuinkahan luotettavan mittaustuloksen pakokaasun lämpötilalle saa, jos anturi sijoitetaan kuvan esittämään kohtaan pakosarjassa. Vai olisiko anturi sijoitettava sellaiseeseen paikkaan, että kaikkien pyttyjen virtaus kulkee anturin ohi.
Maalaisjärjellä tuntuisi, että yhden sylinterin mittaus riittää, kunhan vain kaikkien sylintereiden ilma- ja syöttömäärät ovat samanlaisia
Tuossa paikassa anturi mittaa luonnollisesti vain yhden sylinterin lämpöjä, joten esim. tulevat suutinviat muissa pytyissä ei mittarissa näy.

Mites muut OMILLA säädöillä ajavat ovat pakolämpöjä mittailleet.
 
Kollektoriin,juuri ennen ahdinta se olis tosiaan hyvä laitaa jos käyttää vain yhtä anturia. Lämmöt EI ole vättämättä samat siihen vaikuttaa kuitenki imusarja,suuttimet jne jne...
Jos tarkaa tulosta haluaa niin jokaiseen pakosarjan "runneriin" omat anturit....
 
Tuli mieleen vaan et millaista anturia meinasit käyttää ja miten paksu se on?
 
Toinen vaihtoehto olisi ollut et olisi laittanut turbon jälkeen siihen pakoputken laippojen väliin eli löysää liitosta vähän ja poraa millin reiän tiivisteen ja laipan väliin ja laittaa millisen K-type anturin siihen ja kiristää takaisin kiinni. Työkaveri teki tälläi kossu sierraan ja toimii hyvin. Lämpötila mittarin osti motonetistä ja anturin "lainas" töistä. ;D
Tulikohan sekavasti kirjoitettua?  ::)
 
Vs: Re: Pakokaasun lämpötilan mittaus (EGT).

Team 1000 sanoi
Juu ei missään nimessä ahtimen jälkeen!

Vapaasti hengittävässä koneessa näin, mutta pakokaasuahtimella varustettuun autoon
en itse laittaisi ennen turboa mitään anturia.
Jonkin aikaa varmasti toimii ihan hyvin ja mittaus tuloksellisesti se on paras paikka.
Kun anturi vanhenee niin riski että se, tai osa siitä
irtoaa ja joutuu luonnollisesti turbon pakopesään sekä todennäköisesti rikkoo turbon.
Downpipessä on oivapaikka tolle anturille.
 
Vs: Pakokaasun lämpötilan mittaus (EGT).

Hehhee tuli pieni lainaus virhe. Eli tarkoitin toki pakosarjaan. ;)

Toki oikea paikka on pakosarja kuten mainitsin(t) mutta mulle se tulee downpipeen josta saa luotettavasti väärän tiedon. ;)
Kyllä siitä siviiliajoon saa riittävän tarkan infon. Maalaisjärjellä vois ajatella että jos downpipearvot on 900 astetta niin jotain kannattaa muuttaa, ja sekin tieto on parempi kuin ei pakolämpö tietoa ollenkaan. ???
 
Takaisin
Ylös Bottom