"paras" talliin soveltuva työkalusarja yms.

Mr mmc

CS5W ralli///art
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
elikkäs nyt on edessä työkalusarja hankinta...

mitäs suositellaan? kokemuksia? mikä olis sopiva perustyökalu setti mitsujen "ropaamisessa" ?
ja muita tarpeelisia työkaluja?

hinta ensin sitten laatu ;)

mielipiteitä?
 
Itse voisin jopa sanoa että tollainen Bilteman 150-OSAINEN TYÖKALUSARJA Tuossapa vielä speksit,eikä ole hinnalla pilattu,ja takuuta on 10vuotta.
1/2”-neliökiinnitys: 11 kuusiohylsyä 20-32 mm, 6 kpl 12- kulmahylsyjä 13/16”-1 1/4”, ergonominen räikkäväännin270 mm teräs- ja lasikuituvahvisteista muovia, -väännin, yleisnivel, jatkokappaleet 125 ja 250 mm sekä kaksi sytytystulppahylsyä (16 ja 21 mm). Lisäksi 7 hylsyä 12- kulmaruuveja (XZN) varten, terästä: M6 (pituus 30 mm), M8 (pit. 30 ja 75 mm), M10 (pit. 75 mm) ja M12 (pit. 30, 75 ja 115 mm) sekä ruuvipalan pidike.
3/8”-neliökiinnitys: kuusi kuusiohylsyä 14-19 mm, viisi 12-kulmahylsyä 9/16”-3/4”, ergonominen räikkäväännin 200 mm teräs- ja lasikuituvahvisteista muovia, T-väännin, jatkokappale 75 mm sekä muuntotappi 1/2”-3/8”. Lisäksi kolme ruuvipalaa Torx-ruuveja varten: T-45-55 sekä kuusi
kuusioruuvipalaa: 6-10 mm sekä 1/4”-3/8”.
1/4”-neliökiinnitys: 11 hylsyä 4-13 mm, 11 hylsyä 5/32”- 1/2”, 10 erikoispitkää hylsyä 4-13 ergonominen räikkäväännin 150mm teräs- ja lasikuituvahvisteista muovia, jatkokappale 100 mm, taipuisa jatkokappale 145 mm. Ym, ym.
TAKUU 10 VUOTTA!

Tuotenro
10120

129,00 €
Tietty jos hinta ei ole ongelma niin Stahlwillen työ kaluja voin kehua,mutta se hinta sitten VÄHÄN pomppaa ;D
 
Bilteman sinisissä laatikoissa olevat hylsysarjat ovat tosiaan ihan hyviä. Mitään ei ole hajonnut 1/2" sarjasta viiden vuoden käytössä ja käyttö-ominaisuudetkin ovat riittävän hyvät eli toleranssit riittävän hyviä eivätkä hylsyt ole mutterisorveja. Bilteman kiintoavaimet ovat vähän kolhoja jos on tottunut laadukkaampiin.
 
JKorpela sanoi
mitens esimerkiksi räikkä kiintoavaimet? onko sellasia sarjoja valmiita? niistä kokemuksia?

Eipä niitä juurikaan autokäytössä tarvitse, kun ei ne oikeen minnekkään mahdu.
 
itse vannon vain yhteen merkkiin jonka ostan heti kun rahaa on, eli kamasa-tools, mut siihen asti joutuu käyttelee näitä muita 10v / elinikäisellä takuulla olevia työkaluja :)
 
mulla on sellanen bilteman harmaa salkku (jotai 40 euroo maksava) autossa/ kakkos sarjana ja sekin on todella hyvä. mitään en ole saanut rikki. edes räikkää vaikka jatkovarrella olen vääntänyt. ykkös sarjana on ironsiden setti. perskeleen kallis mutta "ikuinen" :peukku

ja valmiin räikkä lenkki sarjan ostin muistaakseni ikh:lta, eli ihan laatu tavaraa ja maksoi 70 euroa (8 avainta) ei kallis koska biltemassa ne on yli kympin kipale
 
l-266 sanoi
ja valmiin räikkä lenkki sarjan ostin muistaakseni ikh:lta, eli ihan laatu tavaraa ja maksoi 70 euroa (8 avainta) ei kallis koska biltemassa ne on yli kympin kipale

mulla taas nostaa karvat pystyyn ihk sarjat... puristamalla käsin yhdet pihdit takuuseen ja 4hylsyä ja yks räikkä... :-\
 
Tuo bilteman satsi on ajanut asiansa loistavasti, vain kaksi puutetta tullut vastaan:
- se osa mihin ne karkipalat tulee kiinni ei kesta mitaan, kulutustavaraa.
- 12mm lyhyt hylsy puuttuu

Kaverilla ollut useita vuosia aktiivisessa kaytossa, itsella vuoden tai pari satunnaisessa kaytossa..
 
Kunnollinen momenttiavain on ainakin moottorihommissa oltava, asteikkona voi olla vaikka 20-150nm. 1/2 tuuman räikkä ja hylsysarja, mielellään 6-kulmaisia, tuumakokoja ei taida pahemmin tarvita mitsujen kanssa. Ja sitten kuusiokolo ja torx hylsyt noiden lisäksi.
Tuo nuhapumpun ehdottama sarja voisi olla ihan kätevä, menevät pieneen tilaankin tuossa salkussa.
Noita räikkälenkkejä ei harrastuskäytössä ehkä ole järkevää hankkia, ovat kalliita ja ei kyllä usein tarvitse.
Bilteman työkalut ajavat kyllä asiansa, itsellä ainakin hyvin kestäneet nuo 10v. takuulla olevat, yhden meisselin ja yhden torx palan olen saanut rikki...
 
Kannattaa tutustua myös toisen "iso B:n" elikä Bauhaussin työkaluvalikoimaan.. Siellä on Wisent-merkki edustettuna. Ostin kesällä hylsysarjan ½" kiinnityksellä, 15 vuoden takuukin on ja maksoi 75e. Tuntuu todella laadukkaalta, hylsyt on 8-32mm ja yleisimmät koot myös pitkinä. Salkku on tukeva peltinen ja sisustus siinä todella hyvä.
 
Omassa tallissa jossa pääsee laittamaan löytyy bahcon tuotteita yli 10 vuoden takaa. Taitaa jopa olla yli 20 vuotta aikaa niiden hankinnasta(ei siis minun itse hankkimia) ja ainoa rikkoontunut jatkovarsi(murtunut), jota itseasiassa pystyy käyttämään vielä. Syy, miksi varsi murtui, oli kun yli 5m jatkovarrella väännettiin ruostunutta pulttia auki(kalajuttuja. who knows?). Lisäksi pikkuräikkän hampaat ei ehkä ole enää parhaassa terässä. Silti kaikki räikät toimivat ja hylsyt ovat ehjiä. suosittelen

P.s nykyisestä laadusta en mene vannomaan, mutta ainakin kun töissä oli bahcon vaijerileikkurit, niin tuntuivat jämäkiltä ja kestäviltä käyttää.
 
Laatutyökalut ovat tosiaan ikuisia, kiintoavaimina on lähinnä 70-luvun Hazettia. Käytettävyydeltään ylivoimaisia Bilteman parhaisiin verrattuna eikä mitään saa rikki vaikka kuinka pahoinpitelisi noita.

Tosin Hazetin 1/4" pikkuräikkäsarjasta hajosi räikkä väärinkäytön johdosta.

Onko kukaan muuten keksinyt 3/8" vääntiön räikkäsarjalle mitään järkevää käyttöä? Itsellä on ainakin riittänyt mainiosti 1/4" ja 1/2" sarja eikä tuota välimuotoa kaipaa missään.
 
Jos tähän väliin jotain heittää, niin hylsyjä ostettaessa en vilkaisekaan muihin kuin 6-kulmiin... 12-kulmaisilla ei tee vanhempien ajokkien kanssa mitään muuta kuin ongelmia, pirun ärsyttäviä kantinsyöjiä.

Omien työkalujen laadusta/hinnasta en edes mainitse... ;D
 
Mä suosittelen kyllä Facomin ja Kamasan vehkeitä, maksavat vähän enempi mut on sit kans hyviä...
Mulla on itsellä m.m. Facomin, Kamasan, wurthin ja bilteman vehkeitä taulussa, esim. Bilteman 10v takuulla oleva räikkä joka tuntuu kestävän melkein mitä vaan :)

Ja kaverilla oli Heico merkkinen räikkä jota joskus kattelin kun kaveri moskalla täräytti vähän irroitus apua eikä räikkä ollu millänsäkkään, toki ei sekään sit loputtomiin sitä takomista kestäny, mut pitkään kuitenkin :)

Ja noissa laadukkaissa kiintoavaimissa ja hylsyissähän on sit sekin etu et seinämät kestää vaikka on paljon ohuemmat ku halvoissa vastaavissa :peukku
 
ast sanoi
Onko kukaan muuten keksinyt 3/8" vääntiön räikkäsarjalle mitään järkevää käyttöä? Itsellä on ainakin riittänyt mainiosti 1/4" ja 1/2" sarja eikä tuota välimuotoa kaipaa missään.
Mä keksin semmosen käytön silloin kun mulla oli se CB lanceri niin mä liimasin tommosessa välimallin sarjassa olevista vehkeistä tulpan avaimen, joka sitte kiinteenä roikkui taulussa, se onkin sit varmaan ainoo mihin niit on tarvinnu :)
 
nostokurki sanoi
Jos tähän väliin jotain heittää, niin hylsyjä ostettaessa en vilkaisekaan muihin kuin 6-kulmiin... 12-kulmaisilla ei tee vanhempien ajokkien kanssa mitään muuta kuin ongelmia, pirun ärsyttäviä kantinsyöjiä.

Omien työkalujen laadusta/hinnasta en edes mainitse... ;D

no ainakin omakohtaisesti voisin sanoa sen että asia on juuri päinvastoin. 6-kulmaisia ainoastaan pakon edessä. Omassa käytössä nuo bahcon 12-kulmaiset ovat pitäneet aina.
 
http://www.nettiosa.com/product_catalog.php?c=77

Tosta tollanen K 4915 P, sitä saa vastaavaa pelkästään millisinä ja taitaapi olla jonku verran halvempikin.
Eli ei oo mitenkään hirmu kallis satsaus kun vertaat "halvempiin" joita ostat parit sarjat ensin ja sitte tommosen sarjan ;)
 
Mulla on ainakin töissä oma k-tools setti käytössä ja on hyvä en tiedä hintaa. ;D
Ja sit kato et hylsyt on 6-kulmaiset eikä 12-kulmaiset mutterin/pultin pyöristäjiä :D.
 
Jos jostain löydätte VBW merkkisen räikän niin kannattaa ostaa. Vaikka se on siron näköinen ja tiheällä hammastuksella niin kestää ihan sika. Töissä meillä on niitä käytössä ja on annettu ihan surutta sikaa pitkälläkin jatkovarrella ja paljon työtunteja. Samoin mulla on semmoinen kotonakin ja se on ainakin 20-vuotta vanha ja vieläkin ihan huippukunnossa. Myös Facomin tuotteen on pelanneet ihan hyvin.
 
Mitsu sanoi
JKorpela sanoi
Mitsu sanoi
Tälläinen on meillä tallilla ja tuo "tarjoiluvaunu" on hyvä saa kuljetettua työkalut vierelle 8)

missäs hinnoiss sun tarjoiluvaunun työkalut liikkuvat?

200-300e väliin ei voi enää muistaa tallilla on kuitenkin kuitti pitää tarkastaa... tai jos Imperio muistas ;D
OVH. oli 295€ mut sain melko hyvät alennukset. en muista paljonko jäi hintaa. Merkki Ironside. Räikkälenkit löytyy ja kolmen eri kokoista normaalia räikkää + kaikki muut tarpeelliset vimpaimet. Pirun hyvältä on tunnustanut ainakin nyt reilun puolen vuoden kokemuksella.
Ironside pdf esite
 
Edellä mainittu varmasti paljon hyviä tarjokkaita. Opiskeluaikana tuli ostettua Kamasan setti, kun sattui olemaan sopivaan hintaan paikallisella Kärkkäisellä. Kyllähän se opiskelijan kukkarossa kirpaisi, mutta päivääkään en ole katunut hankintaa.

Jos omia tallikamppeita olisin laittamassa hankkisin todennäköisesti pyörillä varustetun laatikollisen työkaluvaunun, jossa jokainen työkalu nätisti omalla paikallaan. Armeijassa aikoinaan lentokoneita ruuvatessa työkalut olivat juuri näin. Käytännöllinen ja silmäkin lepäsi. Ideana tuossa oli tietysti se, että nopealla vilkaisulla näki, että kaikki romppeet olivat tallessa. Jos yksikin nippeli oli hukassa, koneet pysyivät maassa. Lämmöllä muistelen myös sitä, kun kaikki kiristettiin speksattuun momenttiin ja kiinnitettiin vielä varmistuslangalla.  :D
 
Ensimmäisenä kannattaa aina pohtia, kannattaako ostaa sarjaa vaiko vain ne työkalut joita tarvitsee. Esim. hylsysarjoissa tulee yleensä puolet sellaisia hylsyjä ja osia, joita ei tule edes käytettyä.
Itselläni on muutenkin niitä eniten käytettyjä hylsyjä 3-4 kpl kutakin (eikä niitä silti muka ikinä löydä)

Työkalujen säilytyksestä: työkaluvaunu on ihan jees JOS ei tarvitse ikinä siirrellä työkaluja esim. autoon.. Täyttä työkaluvaunua ei meinaan nosta vanha Einarikaan. Itse olen ratkaissut säilytyksen ja kuljetuksen jakamalla työkalut isoon pakkiin ja muutamaan alumiinisalkkuun. EDIT: nyttemmin ostin myös työkaluvaunun pitempiaikaiseen/tallisäilytykseen.
3/8" räikälle en ole ikinä keksinyt mitään käyttöä.

Hylsyt, 12- vai 6-kulmaisia: riippuu joutuuko ikinä irroittamaan muiden nuljaamia, ruosteisia, jumissa olevia pultteja -jos joutuu, niin ehdottomasti 6 kulmainen "round corner" hylsy. 12-kulmaisen saa useampaan asentoon ahtaisiin paikkoihin, kyllä siinäkin on omat hyvät puolensa. Jos pääasiassa availee uudehkoja, ehjiä pultteja, niin sitten 12-kulmaiset.

Räikäksi ehdottomasti tiheähampainen, jossa on hylsyn irroituspainike. Joku tunnettu merkki, jossa on kunnon takuu, ei ikinä sitä halvinta. Jos räikän runko on vielä kapea, niin aina parempi.

Ja miten niin räikkälenkkiavaimilla ei tee mitään? Todella käteviä monessa paikassa, erityisesti alustan osien kanssa puuhaillessa. Kannattaa vaan ostaa sellaiset, joissa ei ole mitään vipua suunnanvaihdolle (avain ainoastaan käännetään ympäri).

Itselleäni on hyviä kokemuksia mm. Ironside, Stanley, Knipex, Bahco, Stahlville, ja Biltema merkkisistä työkaluista. Kamasan jatkon väänsin kierteelle, mutta ei sekään poikki mennyt. Eli varauksin myös Kamasasta hyviä kokemuksia. Kaikki vähän vaihtelee: Bahcolla hyviä meisseleitä, Knipexillä hyviä pihtejä, Stanleyllä hyvä räikkä jne jne...

PS. aivan ehdoton työkalu autohommissa on (mm. Motonetin myymä) 750mm pitkä nivelväännin, 1/2"karalla. Kyllä muuten aukeaa vähän tiukemmassakin olevat pultit.
 
Kamasaa itte kehun, on töissä ja kotona semmonen... rikki oon saanut niistä sarjoista ihan pienimmän räikän ja siitä taittovarren. Takuu toimi hyvin, vei vain jälleenmyyjälle niin sai suoraan hyllystä uuden. eikä tarvinnut ootella viikoa niinkuin joskus kävi jollain merkillä.
räikkälenkki tosiaan on kätevä todella pienissä tiloissa jossa ei räikkä mahdu... tiukat pultit oon ensin avannut normaalilla lenkillä ja sen jälkeen räikkälenkillä... ei oo uskaltanut vaan vääntää sillä piukkoja.
 
juu noin minäkin yleensä käytän räikkälenkkejä: ensin löysälle normi avaimelle, sitten loput räikkälenkillä..
 
FACOM:n kauluissa toimii myös takuu homma hyvin.

Väänneettiin 1/2" väännin (se missä kiinnitys liukuu varttapitkin, oiskos T-väännin) kahenmetrin jatkovarrella poikki.

kiikutin osat takaisin kauppa ja oli ne ihmeissään,
Mutta heti sain uuden matkaan.

Halvemmat vääntyi ihan banaanille
 
tällä hetkellä ykös sijaa pitää tuo bilteman 150 osanen...
eniten avaimia/laatu/hinta...

onkos muuta vielä?
ainakin bilteman/motonetin mootori nosturi näyttäs ihan asialliselle? samaten moottori pukki...
 
Motonetin nosturi oli ihan jees käyttää... kyllä se Volvon koneen nosti pois. Sylinteri siit oli sökö jo valmiiks kun kaveri osti sen.
 
Vs: "paras" talliin soveltuva työkalusarja yms.

Nostetaas vanhaa threadia..

Mitenkäs on tuon Bahcon takuun kanssa?

Itsellä jokunenkin Bahcon työkalu ja ois kiva tietää etukäteen miten homma toimii. Siis mulla on kiintoavaimia, räikkiä, hylsyjä, räikkälenkkejä jne..

Entäs Kamasa toolsin kanssa?

Kiitos jo nyt..
 
Vs: "paras" talliin soveltuva työkalusarja yms.

Vaikkei sitä suoraan kysyttykään, niin kenellekään ei varmaan ole yllätys että Bilteman takuu toimii hyvin. Ei ole tarvinnut kuittia näyttää kun olen käynyt vaihtamassa räikät sekä 3/8" että 1/4" sarjoista uusiin (räikkä on muuten kyllä vahva, mutta ne pienet ruuvit millä räikkä on kasassa tuppaa löystymään ja sitten se räikkä purkautuu käsiin).

Se (ainakin Bilteman oliko se nyt 37-osainen tms) 3/8" sarja on sellaisena yleissatsina varmaan kaikkein kätevin. Aina takakontissa mukana, maksoi alle 40€ ja sisältää kaikki hylsyt mitä tarvitsee kun kaverina on vielä Biltsun 20€ kiintoavainsetti. Aikanaan meinasin sen 150-osaisen sarjan ostaa, mutta sitten mietin että tarvitsenko oikeasti niitä isoimpia hylsyjä jne kun en traktoriremppaa tee kuitenkaan ja sitä kautta päädyin ostamaan 3/8" ja 1/4" salkkusatsit (kulkee kontissa kätevämmin) ja sitten sen sateenkaaren värisen kiintoavainsarjan. Nykyään tullut sitten hommattua myös Bilteman 1/2" momenttiavain ja siihen kolme tai neljä hylsyä (ne yleisimmin tarvitut) ja 10 ja 12mm räikkälenkit. Ne lyhyet räikkälenkit maksoi muistaakseni vain 6€/kpl ja on todella käteviä kun vain avaa ensin tiukan pultin edellä mainitusti tavallisella kiintoavaimella tai räikällä. Pitää hommata pari kokoa lisää kun vain saa aikaiseksi.
 
Vs: "paras" talliin soveltuva työkalusarja yms.

Olisin vähän sitä mieltä ammattilaatutyökalujen takuun suhteen ettei sen toimivuutta kannata paljon edes miettiä,koska jos käyttää avaimia vain silleen kuin on tarkoitettu (ei millään jatkoilla) niin kestävät puoli elämää,tai ehkä koko eliniän ilman ongelmia... Itselläni on ollut Facomin räikkäsarjat jo 20-25 vuotta ja toimivat edelleen kuin uutena eikä ole tarvinut takuita kysellä... Ja voitte uskoa että on niitä johonkin käytettykin... :) Menetteleehän nuo jotkut Bilteman jututkin ja juuri tein toisella tallilla silleen että siellä on Bilteman sarjat kaikkia kolmea kokoa ja nyt ostin niihin Facomin räikät... (mikä nyt on vähän häväistys mutta lompakko sanelee...) Ne kolme räikkää maksoivat enemmän kuin ne kolme sarjaa mutta kokonaishinta ja laatu on nyt ihan ok ja sillä yhdistelmällä pääsee varmaan aika pitkälle kakkostallihommissa... :)
 
Vs: "paras" talliin soveltuva työkalusarja yms.

metallize sanoi
Onko kellään tietoa onko noi boxo työkalut hyvä laatuisia? Tollasen vaunun meinasin ostaa tallille http://www.virtasenkauppa.fi/tuote/18134/tyokaluilla/boxo-tyokaluvaunu-tyokaluilla

Työkalu merkistä ei kokemuksia, mut uskosin et toimivia on. Tuollasta vaunua kävin kyllä ihmettelemässä Fixus-liikkeessä, tukevalta tekeleeltä vaikutti. Hintaa oli 580e tyhjällä vaunulla. Biltemasta löyty vastaava vaunu 299e ja se tuli sitten hommattua talliin harrastus-käyttöön.
 
Vs: "paras" talliin soveltuva työkalusarja yms.

metallize sanoi
Onko kellään tietoa onko noi boxo työkalut hyvä laatuisia? Tollasen vaunun meinasin ostaa tallille http://www.virtasenkauppa.fi/tuote/18134/tyokaluilla/boxo-tyokaluvaunu-tyokaluilla

mä hommasin huoltoautoon tuollaisen boxon vaunun mistä otin pyörät pois ja pulttasin haisuliin.
ainakin tuntuu erittäin tukevalta ja toimivalta... on jopa 3kk jo ollut käytössä eikä lukot tai liut pettäneet

makso sillon tyhjä vaunu 249e

itsellä myös käytössä pitkät hylsyt boxolta, ovat kestäneet ehjinä, töissä boxon räikkä kyllä antautui kuukauden jälkeen :-\
 
Vs: "paras" talliin soveltuva työkalusarja yms.

Voisin myös lähteä Boxoon, sekä vaunu, että työkalut vaikuttavat hinta-laatu suhteeltaan kohtalaisilta tai jopa mainioilta.

Tosin, rekvisiittaa on kertynyt jos niin paljon, että täyttä sarjaa en osta. Ja (tyhjän) vaununkin ostin Biltemasta.
 
Vs: "paras" talliin soveltuva työkalusarja yms.

Kamasaa oon käyttäny kaverin luona ja ei oo kyllä mitään pahaa sanottavaa.
 
Vs: "paras" talliin soveltuva työkalusarja yms.

Meil oli vanhan tallin käytännössä kaikki työkalut Stahlwilleä. Erittäin loistavia laitteita. En muista et oltais saatu muuta rikki kun yks 1/4 räikkä mut elinikäsellä takuulla kun sen vie maahantuojalle niin saa uuden ilman mitään valitteluja..

Omassa tallissa mennään vielä Bilteman 10yo linjalla :D
 
Vs: "paras" talliin soveltuva työkalusarja yms.

Ainii, ukolla on jonki verran Heycon länsi-Saksassa valmistettuja työkaluja jotka on kyllä ollu todella kestäviä.
 
Takaisin
Ylös Bottom