peräkärry sekoitti pajeron -01 vilkut?

jlo

New Member
Liittynyt
28 Lokakuu 2008
Peräkärryn kytkennän jälkeen auto tuli sellaiseksi että suuntavilkut vilkkuu muutaman kerran molempiin suuntiin normisti ja hetken päästä alkaa vilkkua nopeasti. Luulis et helppo maavika, mut hätävilkut toimii aina ja suuntavilkut toimii hetken normaalisti. Vian päällä ollessa takavilkut vilkkuu todella himmeästi, edessä normisti. Koitin vilkku relettä haeskella, mut on vissiin joku isompi kikkara ja integroitu sulakerasian taakse, eikä sinne pääse kuin huutamaan? Voisko vika olla releessä?

Jussi
 
Vs: peräkärry sekoitti pajeron -01 vilkut?

tarkista se pistoke ihan ensimmäiseksi ettei ole maissa... Varsinkin jos on harvoin käytetty sitä niin on yleinen vika että on hapettunu jotain rikki...
 
Vs: peräkärry sekoitti pajeron -01 vilkut?

vikä yleensä löytyy kärrystä josei jahvetin mainitsemista pistokkeistä,maarotus ongelmat saa monta ihimeellistä valoo aikaan. auton releistä tuskin vikaa löytyy.
 
Vs: peräkärry sekoitti pajeron -01 vilkut?

Juu, tiedetään että vika oli kärryssä, mutta vika jäi autoon vaikka kärry irti.
 
Vs: peräkärry sekoitti pajeron -01 vilkut?

no... Katsoitko sen pistokkeen?
 
Vs: peräkärry sekoitti pajeron -01 vilkut?

jos joku polttimo on sökö, tai johto poikki, niin vilkku kiihtyy juuri kuvailemalla tavalla. Olisko kärry käräyttänyt johtosarjaa, ja takapään vilkut ei saa kontaktia oikein?
 
Vs: peräkärry sekoitti pajeron -01 vilkut?

Juu, ei ollu pistokkeessa vikaa ei... vaihdoin uuteen ihan varmuudeksi ja vika samanlainen. Ehkä tosiaan vilkkujen johto antaa maihin jostain, jännä kun vika molemmilla puolilla. Vilkkureleitä onkin kaksi, edessä sulakerasian takana jossain ja tunkin kotelossa, näyttää jälkiasennukselta. Liittyyköhän siihen kun valot siirretty alas puskuriin. Täytyy taas tutkia...
 
Vs: peräkärry sekoitti pajeron -01 vilkut?

periaatteessa ja HUOM. periaatteessa, vilkkujen ei pitäisi vilkkua nopeammin, jos pääsee maihin. Silloinhan ei vastus pienene, vaan suurenee, kun on oikosulku. EDIT: Väärinhän se taas meni. Siis vastus pienee oikosulussa

Oisko siellä takana se toinen rele sitten takavilkuille erikseen ja kärryn kytkentä on kuormittanut liikaa tai jotain vastaavaa outoa tapahtunut ja nyt ei pääse takavilkuille kunnolla sähköä. Jos se on oihan tavallinen vilkkurele, niin miltei kokeilisin vaihtaa sen uuteen. Ei varmaan ole kallis. Tai ensimmäisenä nykäisisin sen releen irti ja kattoisin, että mitä tapahtuu. Vähän pitäisi sitä vikaa rajata johonkin.

Mitäs jos ottaa takaa vilkun hehkun pois kokonaan? Silloinhan pitäisi alusta asti vilkkua nopeampaa, eli jääkö silloin unuo muutama "normi" vilkutus alusta pois?

Mistäs pistorasian johdot on rosvottu? Suoraan takavaloilta vaiko jostakin kauempaa?
 
Vs: peräkärry sekoitti pajeron -01 vilkut?

" jos pääsee maihin. Silloinhan ei vastus pienene, vaan suurenee, kun on oikosulku."

Jos pilkkua nusaistaan, niin:
sähkö haluaa kulkea plussasta miinukseen. Silloin kun vastus on suuri, sähkön kulkua vastustaa vaikkapa eriste. tällöin sähkö ei pääse kulkemaan.
Esim kytkimen vastustus on liki äärettömän suuri off asennossa, koska sähkö ei pääse kulkemaan siitä läpi. Oikosulussa vastus on liki nolla, jolloin sähkö, oikeammin sähkön virtaus, virta, menee nopealla vauhdilla plussasta miinukseen. Eli just toisin päin.

Kaava: U= R x I. Suomennos: Jännite (voltit) = resistanssi(vastus) kertaa virta (amppeerit)

Jos vilkku on maissa, niin palaa sulake. Jos se on osittain maissa, niin se on sama, kuin siellä olisi kymmeniä lamppuja vilkkumassa. Jostain syystä liian pieni kuorma (= lamppuja palanut, tms johtovika) aiheuttaa releen nopean tahdin. Syytä en tiedä.
 
Vs: peräkärry sekoitti pajeron -01 vilkut?

Juurikin näin. Taas pieniä ajatuskatkoja.
 
Vs: peräkärry sekoitti pajeron -01 vilkut?

penttinen sanoi
Jos vilkku on maissa, niin palaa sulake. Jos se on osittain maissa, niin se on sama, kuin siellä olisi kymmeniä lamppuja vilkkumassa. Jostain syystä liian pieni kuorma (= lamppuja palanut, tms johtovika) aiheuttaa releen nopean tahdin. Syytä en tiedä.

Eli vilkkureleessähän on (bi)metalli liuska joka kytketään ku laitetaan napista vilkut päälle ja se sit lämpiää ja kääntyy aukaisten vilkun ja taqas kun se jäähtyy niin se nappaa kiinni. Ja nyt kun hehku on palanut virtapiirin vastus onkin pienempi jolloin tämä lämpenemis-jäähtymis tapahtuu nopeammin, koska sinne tulee enemmän virtaa, koska vastus on pienempi, kun se yksi hehku on palanut.

Elektroniset järjestelmät on sitten luku erikseen...
 
Takaisin
Ylös Bottom