Juu, siis tuo edellinen vielä selkokielisesti (??)
Se menee nykyään näin (voimassa 1.1.1980 tai sen jälkeen ensirekisteröidyissä autoissa):
Kaukovaloja saa olla enintään kolme paria, joista kaksi paria saa yhtä aikaa toimia. Yhtäaikaa toimivien yhteenlaskettu referenssiluku ei saa ylittää 75:ä.
Lancerissa (ja Coltissa) on, kuten edellä mainittiin, "lain silmissä" jo "vakiona lisäpitkät", koska kummassakin lyhdyssä mainitaan erikseen
a) tyyppikoodit
(ulommissa H4:ssa HCR=Halogen lähi+kauko, sisemmissä H1:ssä HR=Halogen kauko) JA
b) referenssiluvut (ulommissa H4:ssa 12.5 ja sisemmissä H1:ssä 17.5)
Eli autosi edellinen omistaja on pähkäillyt, että koska lisäpitkiä saa toimia enintään 2 paria yhtäaikaa, hän on poistanut H4:ista kaukovalon, jolloin "vielä yhdet" lisäpitkät saa asentaa. Mutta mutta...
Laki sanoo lisäksi, että kaikkien autoon alkuperäisesti tai jälkikäteen asennettujen valojen on toimittava. Nyt ulommissa valoissa ei kaukovalo enää toimi, vaikka lasi sanoo HCR. Eli tarkka katsastusmies ottaa kiinni...
Jos Mitsuun haluaa viimeisen päälle laillisella kytkennällä valojen parannuksen lisäpitkien avulla, on lisäpitkät laitettava vaihtokytkimellä, joka vaihtaa jälkiasennuslisäpitkien ja jompien kumpien alkuperäiskaukovalojen välillä. Ja tätä kytkintä ei tietysti tarvitse käytännössä kuin katsastuksessa...
Suosittelen joka tapauksessa mainitsemaasi uudelleenjohdotusta releillä. Tämäkin homma voi tuottaa yllätyksiä...:-\ Mitsussahan tuon ajan japanilaistyyliin rele "katkoo" maita (eli esim. H4:n kannalla on jännite + lähi/maa ja kauko/maa) toisin kuin perinteisesti (lähi/jännite, kauko/jännite ja jatkuva maa). Mitsua en ole (vielä) kokeillut, mutta vastaavanikäinen Corolla vaati alkuperäisiin lampunkantoihin esivastukset, muuten irroitettaessa polttimot kaikki jännitteet hävisivät alkuperäisjohdoista!
Tästä löytyy käytännön faktapohjaa Mitsun tapaukseen muutaman viikon sisällä... :