Pihakivetys

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Tässä kesän aikana ois tarkotus tehdä kivetys tuohon pihamaalle.

Olisiko foorumilla "alanmiehiä", jotka vois neuvoa miten edetä? Olisiko jollain kaivinkonetta tai sitä tärisyttäjä masiinaa Hyvinkäällä? Mistä hiekat kannattaa hankkia?
Kiviä mulla on jo jonkin verran.
 
Vs: Pihakivetys

Laatottelin itse viimekeväänä 200m2 pihaa. Eli ensin katsottiin että on kaadot kunnossa, sen jälkeen asennushiekkaa tasapaksu kerros ja sihen laatat päälle. Lopuksi vasta tärytys laattojen päältä.

Tuota asennushiekkaa tietenkin niin, että vähän kerrallaan sitä siihen maahan ennenkuin laattoja laittaa. Eli joku pieni alue kerrallaan. Mulla oli siinä apuna kolme 40x40 rhs putkea niin sai niiden avulla kivasti tasaisesti sen hiekan.Eli putket maahan kohtaan josta on tarkoitus laatoittaa, varmistaa vatupassilla että ne putket ovat niin että kaadot on ok. Sen jälkeen kottikärryllä hiekkaa siihen ja pitkällä laudalla hiekan tasoitus niitä "putkia myöden" niin tulee tasaista suoraa pintaa.Sitten vaan putket veke ja niistä jäävät urat hiekkaa täytyeen.
 
Vs: Pihakivetys

Mieti myös joku muovi laattojen alle, ellei tulevaisuudessa paskaruohojen nyppiminen laattojen välistä kiinnosta
 
Vs: Pihakivetys

Jos on isompi alue niin linjalangalla kannattaa katsoa muutamien metrien väliin saumojen suoruutta. Etenkin jos on graniitti noppia tai muita erikokoisia kappaleita, tahtoovat lähteä kieroon aika herkkään. Ja alkaa se parintuhannen neliön torillakin lähteä saumat mutkalle vaikka olisikin betonikiveä.
Alueille jossa on mahdollisesti raskaampaa kulkua on myös asennushiekka tärytetty kiinteämmäksi, jonka jälkeen katsotaan kaadot ja asennellaan laatat.
 
Vs: Pihakivetys

Tein muutama vuosi sitten kivetyksen meidän pihaan, vähän reilu 100 neliötä tuli kiveä. Lisäksi tein aika paljon kaikenlaisia käytäviä yms. pikkunäperrystä. Kyllä siinä monta viikkoa meni. Suurin homma on pohjien ja kaatojen teko. Kyllä niitä kiviä lätkii helpostikin monta neliötä tunnissa, jos pohjat ja asennushiekat on valmiina.

Yksi hyvä neuvo on ostaa oma tärylätkä projektin ajaksi. Saa käyttää silloin, kun itse huvittaa, eikä tarvitse maksaa konevuokraamolle. Itse löysin siistin saksalaisen täryn, jonka myin pikkasen kalliimmalla projektin jälkeen pois. Ovat muuten yllättävän haluttuja aparaatteja.

Kyllä siinä hyvän tilin tekee, jos itse tekee. Kysyin tarjouksia avaimet käteen -paketista, niin hinta oli jotain yli 20 t eur. Niiden kivien pelkkä latominenkin maksaa tolkuttomasti, ja oletus on, että pohjat ovat kunnossa.

Pistin suodatinkankaan kivien alle, mutta kyllä ne rikkaruohot sieltä puskee silti. En ole kyllä varma, että onko minkäänlaista vaikutusta; Roundup gold on pelastaja.
 
Vs: Pihakivetys

Jos on suhteita, niin paperitehtaalta viiraa alle, pysyy rikkaruohot kurissa, ja kuitenkin vesi menee läpi.
Tavallista suodatinkangasta kannattaa laittaa pari-kolme kerrosta, niin se vähän rajoittaa sitä rikkaruohon määrää.
 
Vs: Pihakivetys


mulla ois samankaltainen projekti suunnitteilla. etupihalla on jonkin verran luultavasti alkuperäistä yli 40v vanhaa betonilaattaa, mitkä pitäisi myös uusia, mutta tarkoitus olisi ensi kesän aikana saada aikaiseksi ainakin talon sivustalle laatoilla/pihakivillä päällystetty auton pesu/säilytyspaikka ja samalla leventää etupihan "autonsäilytystilaa", tuossa kun on nyt vain nippa nappa kahden auton levyinen ramppi autotallin edessä. hommaan lisämausteensa antaa saman etupihan jo vaarallisen ylikasvanut kuusirivistö, minkä kaataminen ei ole ihan läpihuutojuttu, mutta pitäisi teettää ennen muita suunnitelmia.. :seina

aihe on itselle täysin vieras, joten jonkinlaista konsultaatioapua täytyy jostain saada. tuo haaveilemani autonpesupaikka on ollut nurmikkoa, mutta juuri ennen kuin kämppä hankittiin siitä on kaivettu vanha maanalainen öljysäiliö pois ja kuoppa on (yli)täytetty jonkinlaisella mullantapaisella, mikä muuttuu sateella kivaksi liejuksi. kuinkahan paljon tuota täytyy kaivaa pois maanpinnan "yleistason" alle ja voiko sen kuopan täyttää samalla tavaralla (ilmeisesti hiekalla), minkä päälle laatat/kivet tulevat? kaato pitää myös saada poispäin talosta, mikä on aika lähellä. kyllähän se voisi olla fiksumman näköistä tehdä tuo alue pihakivistä kuin laatoista ja vaihtaa sitten vaikka seuraavana kesänä muut etupihan alkuperäiset betonilaatat samanlaisiin pihakiviin. tälle kesälle olisi noita projekteja tontilla muutenkin ihan riittämiin suhteessa käytettävissä olevaan aikaan ja rahaan. ;D
 
Vs: Pihakivetys

Kiitoksia neuvoista. En tiennytkään että sinne kannattaa laittaa jotain kangasta alle. Kannatti kysyä. Nuo Garveldethin linkin tiedot vaatiikin sitten hieman aikaa perhtymiseen. No pitää lueskella pääsiäisen aikana.
 
Vs: Pihakivetys

Tosiaan pistin suodatinkankaan meidän kivetyksen alle, mutta en nyt ole ihan täysin vakuuttunut sen tarpeellisuudesta. Kaikki eivät sitä laita, mutta itse ajattelin silloin aikoinaan varmistella. Ne rikkaruohot meinaan tulevat ilmateitsekin ja alkavat kasvaa siinä saumaushiekassa. Roundupilla kun käsittelee rikkaruohot, niin ei tarvitse kankaita.

Ja sitten sellainen juttu vielä, että älkää säästäkö reunakivissä. Ne ovat kalliita, mutta jotenkin vaisua pistää reunoihin jotain vanerisoiroja tai painekyllästettyä puuta IMO. Meille maksoi aikalailla tonnin kaikki reunakivet, mutta kyllä tuli tyylikkään näköinenkin vrt. puureunat.
 
Takaisin
Ylös Bottom