Pillow ball iskarin yläpäiden kesto

jcarlson

New Member
Liittynyt
21 Tammikuu 2006
Omasta löytyy nuo Gab sports coiloverit ja Gab:n pillow ball säädettävät pallonivel yläpäät. Kuskinpuoleinen on kuitenkin jo melko väljä koska kopisee ja napsuu jatkuvasti. Vänkärinpuoleinen ei sen sijaan tunnu ääntelevän.

Vaihtoonhan tuo pitäisi laittaa, pitäisi varmaan muidenkin valmistajien yläpäät sopia. GAB:n osia tuntuu kovin huonosti löytyvän japanin ulkopuolelta enkä muuten hyviä coilovereita viitsisi yläpään takia vaihtoon laittaa.

Nyt vaan mietityttää että kauankohan tuollaista katu- ja satunnaista rata-ajoa uudet tulevat kestämään, kokemuksia? Jos edes enemmän kuin pari kymppitonnia ajaisi..

Tietysti uudet orkkikset kumiyläpäät varmaan kestäisi, mutta miten käy ajettavuuden varsinkin jos cambersäätö menetetään...?
 
Vs: Pillow ball iskarin yläpäiden kesto

En tiedä sopiiko BC Racing, mutta:

"Säädettävä pillowball yläpää 125€ / pari"

Teinin yläpäät maksavat Englannissa reilut 200 euroa / pari eli BC:n hinta on kyllä edullinen.

Kestosta en osaa valitettavasti sanoa.
 
Vs: Pillow ball iskarin yläpäiden kesto

Onko kukaan vaihtanu näihin noit uniballeja?
Itselläni väljää Cuscon yläpäässä..
 
Vs: Pillow ball iskarin yläpäiden kesto

Sarlin race team löytyy jotain:

http://www.sarlinraceteam.fi/fin/tuotteet/rodobal/rodobal.html
 
Vs: Pillow ball iskarin yläpäiden kesto

Cuscoihin täysin sopiva mittausten mukaan on tämä:

http://www.rhdjapan.com/cusco-spherical-pillow-ball-bushing-mbwt-18-60435
hintaa vain on tuollakin jo...

koko yläpäät:
http://www.rhdjapan.com/cusco-pillow-ball-upper-mount-9365

voiko toi "pillupallo" olla tosiaa vaa prässisovitteel? Mikäpä sitä alaspäi toisaalta nykis, mut tarkka on sovite oltava... (kuva alhaaltapäin)
Image3.jpg
 
Vs: Pillow ball iskarin yläpäiden kesto

Harri K sanoi
Cuscoihin täysin sopiva mittausten mukaan on tämä:

http://www.rhdjapan.com/cusco-spherical-pillow-ball-bushing-mbwt-18-60435
hintaa vain on tuollakin jo...

koko yläpäät:
http://www.rhdjapan.com/cusco-pillow-ball-upper-mount-9365

voiko toi "pillupallo" olla tosiaa vaa prässisovitteel? Mikäpä sitä alaspäi toisaalta nykis, mut tarkka on sovite oltava... (kuva alhaaltapäin)
Voi se olla. Mulla on Cuscon ja Teinin yläpäät. Niistä toisissa se on kahden pultattavan laipan välissä ja toisissa prässättynä koloonsa.
 
Vs: Pillow ball iskarin yläpäiden kesto

Hakala: ootko noit 18mm/33mm pillowballeja löytäny jostai muualt ku RHD Japan?

Sarlin Race team "ei varastossa mut UK:sta saa 86e kipale"
 
Vs: Pillow ball iskarin yläpäiden kesto

Harri K sanoi
Hakala: ootko noit 18mm/33mm pillowballeja löytäny jostai muualt ku RHD Japan?

Sarlin Race team "ei varastossa mut UK:sta saa 86e kipale"
Kannattaa etsiä netistä mittoja ja varmistaa että on oikea koko, mutta aika vaikea on löytää muualta "tarvikkeena". Paljon selasin laakerivalmistajien listoja, eikä oikeen lähellekään olevia tahtonut löytyä.

http://www.camskill.co.uk/m14b0s4351p55728/TEIN_TOOLS_GOODS_and_OTHER_PRODUCTS_-_Spherical_Bearing_for_Pillowball_Mount_-_
 
Vs: Pillow ball iskarin yläpäiden kesto

^hyvä löytö! mittoje mukaan sama on :)
Eipä tullu mieleen toi. Japanista kyselin jo monestaki paikasta mut sielläki hinnat on 50e tienoilla. Eli camskillille tilaukseen :peukku
 
Vs: Pillow ball iskarin yläpäiden kesto

Tääl myös kolisee etupää muutamasta nivelestä ja kuskin puolen etujousi on alkanut takerrella tai hiljaa ajettaessa enemmän kun kääntää niin jousi "pongahtaa" välillä, eli jotenki takertelee? Pitäneekö ottaa koko iskari irti vai saako tuosta päältä jotenkin lisättyä rasvaa laakeriin? "Evon alustan kolinat" topicissa ainakin "Evo6" oli lisännyt laakerille rasvaa, ottamalla vain tuon ison mutterin pois?

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=20221.125
 

Liitetiedostot

  • IMG_4817 (Copy).JPG
    IMG_4817 (Copy).JPG
    87.5 KB · Lukukerrat 2,007
Vs: Pillow ball iskarin yläpäiden kesto

Muuten ei saa tolppaa purkamatta laitettua paitsi siihen kuulan väliin minkä tuosta nyt pystyt näkemään. Mutterin irroitus ei auta mitään, pitäisi tolppa ottaa irti ja sitten yläpää irti. Kuluneen laakerin voitelu ei ihmeitä enää auta, pitäisi mieluummin voidella ajoissa.

Noissä Öhlinsin yläpäissä laakeri on muistaakseni kahden levyn välissä.

Tuossa linkissä esitetty vakiomallinen kuulalaakeroitu yläpää on täysin erilainen kuin uniball.
 
Vs: Pillow ball iskarin yläpäiden kesto

ola sanoi
Tääl myös kolisee etupää muutamasta nivelestä ja kuskin puolen etujousi on alkanut takerrella tai hiljaa ajettaessa enemmän kun kääntää niin jousi "pongahtaa" välillä, eli jotenki takertelee? Pitäneekö ottaa koko iskari irti vai saako tuosta päältä jotenkin lisättyä rasvaa laakeriin? "Evon alustan kolinat" topicissa ainakin "Evo6" oli lisännyt laakerille rasvaa, ottamalla vain tuon ison mutterin pois?

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=20221.125
rasvaus ei auta noissa kun iha hetkellisesti. Pillow Ball:ssa on teflon "nauha" siellä kuulan ja kehän välillä. Sinne kun pääsee lika niin se syö sen rikki. Ja rasvaus vain PAHENTAA tilannetta kun se kerää pölyn/hiekan sinne. Kaikki nämä ovat ns. kestovoideltuja, joihin ei siis rasvaa kannattaisi työnnellä.
Ota auto ylös ja nosta käsin renkaasta ylöspäin ni tunnet onko väljää yläpallossa.

http://www.eminebea.com/content/html/en/spherical_list/pdf/mbwt_mbwt-v.pdf tost näet millane se "laakeri" on.
On toki myös olemas pronssilaakerillakin olevia, mut toi on yleisin.

Fakta on mielestäni että pillow ball ei ole läheskään Suomen oloissa kestävä. Voi kestää 10-50tkm mielestäni.
 
Vs: Pillow ball iskarin yläpäiden kesto

Juupa juu, eli kannattas uusii yläpäät. Miul tuos on se öhlins pvc-alusta, vissiin sama ko Ast:lla on/oli. Mistäs sais käypäset uudet yläpäät? Entäpäs samal iskareihi uudet haitarit, näyttivät jo aika kuluneilta.
 
Vs: Pillow ball iskarin yläpäiden kesto

CUSCO,TEIN, Ohlins,JIC,ZEAL, Sachs, Aragosta etc. on vissii sama kuin toi teiniin myytävä laakeri.
Äske sain omat laakerit käteeni ja illal puran iskarit.
 
Vs: Pillow ball iskarin yläpäiden kesto

Eihä se Cuscon yläpää sittekää purkaudu! :seina Vissii prässätty kaulusta vähän alapuolelle. Ja laakerikin on väärä kun aloin mittaileen sitten.

Onko kellään BC race camber yläpäät irrallaan? Tarvis saada mittoja (onko sisäreikä tasan 18mm ja syvyys)

http://harrinkuvat.1g.fi/kuvat/GSRVII/cusco_pillow_ball/
 
Vs: Pillow ball iskarin yläpäiden kesto

Vinkki pillow ball:n suojaamiseen alapuolelta:
* Pölyisissä olosuhteissa käytettäviin autoihin suosittelemme myös yläpään pallonivelen suojaamista. Tämä onnistuu helposti ilmansuodattimen tapaan öljytyllä vaahtomuovin palalla joka kiristetään nippusiteellä suojaksi jousen ylälautasen ja pallonivelen väliin.

tämä race.fi ja D2. Mut hokasin et tota vois käyttää ku asennan itteki uudet yläpäät. Eli vaahtomuovinpalaseen sopiva reikä ja se pujotetaan ensin iskariin ja sitte yläpää kiinni. Tosin katsoo ny mitkä yläpäät tonne tulee..
 
Vs: Pillow ball iskarin yläpäiden kesto

Ja kyl tää ny ahdistaa :mad:
Vakiot evon yläpäät on 15mm akselille..ja cuscothan on 14mm iskarin akseli kiinnityskohdalta. Eli 1mm väljä. Tarvii jostai pellistä pyöräyttää holkki sinne, ellei satu löytyy sopivaa liukulaakeria tms...

edit: porasin suoraan 14mm holkin 15mm:sestä putkesta. Kohta rokkaa!
 
Vs: Pillow ball iskarin yläpäiden kesto

Harri K sanoi
Onko kellään BC race camber yläpäät irrallaan? Tarvis saada mittoja (onko sisäreikä tasan 18mm ja syvyys)

BC Racing yläpään sisäreikä 18mm ja syvyys 20mm.
 
Vs: Pillow ball iskarin yläpäiden kesto

Ale sanoi
BC Racing yläpään sisäreikä 18mm ja syvyys 20mm.
Jep, vahvistus tuli jo muualtakin :peukku
Eli nämäkin käyvät Cuscosiin, mut tilasin D2:set joissa osaksi kuminen yläpää vaikka onkin camber säätöäkin. Huonoa en löytänyt näistäkään mainittavan missään.
 
Vs: Pillow ball iskarin yläpäiden kesto

Ei sitte vakio yläpää kestäny kun 2vkoo ja laakeri iha pskana... vissii sentakia kun kulma on erilainen ja normilaakeri ei ole uniball.
 
Vs: Pillow ball iskarin yläpäiden kesto

Ja nyt vaihdoin tossa parkkiksella D2 yläpään ja 99% sopivuus Cuscojen kanssa. :peukku
Ainoastaan korkeus muuttui noin 10-15mm ylöspäin, eli se pitää kompensoida vielä tolppien korkeutta säätämällä.

Parkkiksella poikkeuksellinen remppa kun yläpää oli siinä kunnos tosiaa vakioyläpäillä että iskari putos alas kun otti alapään irti :eek: ... tiedostin kyl et se on rikki ja siksi auto seisoi täysin paikallaan tässä yli pari vkoa.
 
Takaisin
Ylös Bottom