Pollttoaineletlut tankilta konehuoneeseen

Susihukka

Member
Liittynyt
12 Syyskuu 2011
Kävi mielessä et pistäis polttoaineletkut uusiksi tankilta konehuoneeseen, kun jo yhdestä kohtaa ruostunu metalliputki niin et polttoaineella auto merkkas reviiriään. Ei näytä enää vierestäkään kovin kestävältä.

Joten mitä pitäis ottaa huomioon vaihtohommissa? Voiko koko homman vetästä kumiletkusta vai onko niillä metallipätkillä jotain oikeaa funktiota? Mites röörin halkaisija, onko järkeä muuttaa siitä mikä se nyt on?
 
Vs: Pollttoaineletlut tankilta konehuoneeseen

Omaan palleroon laitoin letkut koko matkalle ,8 ja 6 millistä ,5 metriä kumpaakin.

Jätin vanhat putket paikoilleen ja uudet vedin auton pohjaa pitkin suorinta linjaa.
 
Vs: Pollttoaineletlut tankilta konehuoneeseen

kuparia ei periaatteessa vois käyttää väsymisen takia,mutta mun mielestä vanhaan autoon ihan hyvä.
pneumatiikkaletkua pariputkena.
nippusitellähän näitä monet kiinnittelee,ainoa mikä ei muutu pakkasessa lasinhauraaks on panduit.biltemat ja muut kiinan lahjat voi kovilla pakkasilla käsissä katkoa :mad:
 
Vs: Pollttoaineletlut tankilta konehuoneeseen

Imupuoli 8mm ,paluu 6mm. Laipan putkien paksuuden mukaan.
 
Vs: Pollttoaineletlut tankilta konehuoneeseen

juha_s sanoi
itse ostin suoraan 8mm letkua ja 9metriä, jäi joku puol metriä yli kun vaihtelin konehuoneeseenkin suodettimelta tulevat/menevät letkut. tuo 8mm on vähän iso sinne tankin toiseen päähän mutta tiukkaa kunnon klemmarilla niin pitää. pitäis vielä laittaa kunnolla kiinni, hätäensiapuna vetelin nipareilla vanhoihin putkiin.

siittäpä, ja tuo on motonetistä haettua(löytyy varmasti halvemmalla muualta, 4,5e/m). diisselin ja bensan kestää muttei biodiiseliä/e85:sta.
ja auto juurikin gen2 2,8tdi
 
Vs: Pollttoaineletlut tankilta konehuoneeseen

Omaan palleroon vedin ihan kuparista...8mm muistaakseni. Ja väliin takaiskuventtiili juuri ennen suodatinta. Pienet letkunpätkät tuli konehuoneen ja tankin juurelle. Oli biltemassa joku tarjous ja sai kupariputkea halvalla melkoisen kiepin, on vieläkin tallessa aika monta metriä :p Kiinnitys vanhoihin putkiin nippusiteillä. Olikin jo kolmas putkikierros menossa, kaksi vanhaa linjaa oli näet vielä tallessa ::) Samaan syssyyn oli myös polttoainetankin remontti, oli ne päällä risteilevät huohotusputket kaikki enemmän tai vähemmän puhki. Korvasin ne letkuilla. Ja läpiviennin tiiviste vuosi myös. Ja tankin pohjapanssarikin meni uusiksi...hapero mikä hapero :mad:
 
Vs: Pollttoaineletlut tankilta konehuoneeseen

Itse vedin 8mm letkulla molemmat,käytin hyväksi takalämppärin letkujen kiinnityksiä. Ja parashan nuiden letkujen kiinnitykseen on tämä lemmari
RY_LSFG06_LSFG38_S_1_web.jpg
 
Vs: Pollttoaineletlut tankilta konehuoneeseen

Sattuuko kukaan tietää mistä sais halvemmalla tota pneumatiikkaletkua kuin tuo 4,5e/m? Ei tosin oo ihan kauhea hinta tuokaan jos ei muuta löydy...

Mistä Nuhis saa noita lemmareita?
 
Vs: Pollttoaineletlut tankilta konehuoneeseen

Ite hain biltemasta nuo letkut. Pitäs ainakin olla dieselin kestävää tavaraa. Oli jotain reilu kympin 5 metrin kieppi. Molempia 6&8mm oli valmiina pätkinä.
 
Vs: Pollttoaineletlut tankilta konehuoneeseen

No ni, tos on jo hinta kohdillaan :) Vois viikonloppuna puuhaa jos on aikaa!
 
Vs: Pollttoaineletlut tankilta konehuoneeseen

Letkut ja lemmarit on IKH:n tekeleitä,letku maksoi muistaakseni 3€/metri,lemmarit oli jonkun 1-2€ kappale. Tuo bilteman letku halkeilee tosi nopeasti,ainakin kaverilla pyki vuodessa letkut jo itsensä niin että tihkuivat bensaa läpi,tosin nyt en nuista uudemmista tiedä että onko laatu parempaa,paksumpia ne ainakin on kuin ennen.
 
Vs: Pollttoaineletlut tankilta konehuoneeseen

Jos nyt senverran aikaa toimis et pääsis seuraavat katon alle vaihtamaan ni olis jo hyvä. :) oikeen häävi oo pihalla touhuta ku tämänki verran sataa jatkuvasti. Laitetaan tännekkin topicciin että jos sinne tankille sitä laippaa missä lähdöt etsii niin tämmösellä numerolla ainakin timanttitiskiltä löytyy MB554782. On uudempikkoppasen pajeron mut kävi omaan -90 ihan täysin.
 
Vs: Pollttoaineletlut tankilta konehuoneeseen

Nuhapumppu sanoi
Tuo bilteman letku halkeilee tosi nopeasti,ainakin kaverilla pyki vuodessa letkut jo itsensä niin että tihkuivat bensaa läpi,tosin nyt en nuista uudemmista tiedä että onko laatu parempaa,paksumpia ne ainakin on kuin ennen.
oon kanssa kuullu että oli huonoa,en oo vertaillu onko nykylaatu parempaa.pneumatiikkaletku on ainakin tuttu ja tunnettu.miinuksena vois olla offkäyttöön että voi pohjakosketuksessa ruttaantua.ellei oo huomioitu sitäkin :-X
 
Vs: Pollttoaineletlut tankilta konehuoneeseen

Bazeeba sanoi
Jos nyt senverran aikaa toimis et pääsis seuraavat katon alle vaihtamaan ni olis jo hyvä. :) oikeen häävi oo pihalla touhuta ku tämänki verran sataa jatkuvasti. Laitetaan tännekkin topicciin että jos sinne tankille sitä laippaa missä lähdöt etsii niin tämmösellä numerolla ainakin timanttitiskiltä löytyy MB554782. On uudempikkoppasen pajeron mut kävi omaan -90 ihan täysin.

paljonkos tää jäi nyt maksamaan? ja taisin oikein arvella että käy vanhempaa tuo uudemman laippahässäkkä ;)
 
Vs: Pollttoaineletlut tankilta konehuoneeseen

juha_s sanoi
paljonkos tää jäi nyt maksamaan? ja taisin oikein arvella että käy vanhempaa tuo uudemman laippahässäkkä ;)

juu ihan oikeessa olit. 75€ oli tuo, en tiiä olisko saanu tingittyä mutta tympi niin että ei jaksanu. ;D
 
Vs: Pollttoaineletlut tankilta konehuoneeseen

Mie laitoin muovipintasella kuparilla pensalinjan, kestää pitempään kuin pajeron pellit ;)
 
Vs: Pollttoaineletlut tankilta konehuoneeseen

Pneumatiikkaletku voi kovetua joutuessaan kosketuksiin polttoaineen kanssa, en ole ihan varma mutta olettaisin näin olevan.
 
Vs: Pollttoaineletlut tankilta konehuoneeseen

Mää laitoin aikoinaan sinisestä muoviputkesta jota käytetään Webaston asennuksessa. Putkeen kävi suoraan muhviliitos kappaleet joihin sai letkun klemmarilla kunnolla kiinni, samat mitä käyttävät noihin paineilma-asennuksiin. Hyvin on kestänyt bensaa jo 6 vuotta.
 
Vs: Pollttoaineletlut tankilta konehuoneeseen

polyeteenisiä polttoainetankkejakin on.muovejakin on tosiaan eri sortteja,mut onhan paineilmakamppeet suunniteltu kestämään tenttua,ja öljyä tulee muutenkin kompurasta sumuna.lisäks vastustuskykyä jonniinverta monille kemikaaleille.
 
Vs: Pollttoaineletlut tankilta konehuoneeseen

galantisti sanoi
polyeteenisiä polttoainetankkejakin on.muovejakin on tosiaan eri sortteja,mut onhan paineilmakamppeet suunniteltu kestämään tenttua,ja öljyä tulee muutenkin kompurasta sumuna.lisäks vastustuskykyä jonniinverta monille kemikaaleille.

Mistähän tuollaisen takin löytäisi?

Omasta tankista ei sen enempää tietoa kuin että lähtöputket alkaa olla haperoa ja anturikin on rikki.
Saattaahan sieltä paljastua yllätyksiä kun tiputtaa pois.

Velipoika käsitteli yhden vuotavan tankin hartsilla, kun vastaavaa korvaavaa ei ollut saatavilla.
Muistelen että siitä tuli ihan toimiva peli.

Meinasin nuo polttoaineputketkin samalla uusia, joten varmaan joku muovi/kumiputki olisi jees..
 
Vs: Pollttoaineletlut tankilta konehuoneeseen

Teet itse sen tankin/teetät jollain tutulla. Itselle isäukko väkästeli tuollaisen,8h työtä ja ~80€ tarpeisiin ja tällainen siitä tuli
Materiaalina 2mm kylmävalssattu pelti ja saumat vedetty TIG:illä,mittari ja anturi motonetistä,lähtö ja paluu 8mm putkea.
DSC00088.jpg
 
Vs: Pollttoaineletlut tankilta konehuoneeseen

Miksei laittas ihan normi hydrauliikka putkea? 10mm putki ~4e/m. 1-1.5mm seinämällä

Vai onko joku syy miks ei kannata?

Nimim. Lanceriin pitäs varmaan nuokin joskus uusia.
 
Vs: Pollttoaineletlut tankilta konehuoneeseen

AYE_GTI sanoi
Miksei laittas ihan normi hydrauliikka putkea? 10mm putki ~4e/m. 1-1.5mm seinämällä

Vai onko joku syy miks ei kannata?

Nimim. Lanceriin pitäs varmaan nuokin joskus uusia.
Letku on huomattavasti helpompaa laittaa kuin putki,hintaa suurinpiirtein saman verran joten ei tule kalliimmaksi. Itse ainakin suosin ennemmin letkua kuin putkea tuonne polttoaine puolelle,olen sen verran mukavuuden haluinen nuissa asennus hommissa etten kauaa jaksa auton alla pyöriä.
 
Vs: Pollttoaineletlut tankilta konehuoneeseen

Jaajaa vai että laiskuus se teettää... ;D

Ite tässä fantasioin, et laittas vain mikkä tullee auton alle alimpaan kohtaan ,niin ne ossuudet putkesta ja taittas päät joku matkaa ylöspäin (eivät tökkäis mihinkään) ja sit jatkaa letkulla lopun matkaa...
 
Vs: Pollttoaineletlut tankilta konehuoneeseen

Taidanpa itte vetästä koko matkan kupariputkesta ja sit laittaa tarpeen mukaan viel muoviputkea suojaks siellä missä putki ei kulje suojaisassa paikassa.
 
Vs: Pollttoaineletlut tankilta konehuoneeseen

Nuhapumppu sanoi
Teet itse sen tankin/teetät jollain tutulla. Itselle isäukko väkästeli tuollaisen,8h työtä ja ~80€ tarpeisiin ja tällainen siitä tuli
Materiaalina 2mm kylmävalssattu pelti ja saumat vedetty TIG:illä,mittari ja anturi motonetistä,lähtö ja paluu 8mm putkea.
DSC00088.jpg

Laitoitko loiskelevyjä?
Miten imu on toteutettu?

Itsellä tankin teko edessä ja olen miettinnyt juuri noita ratkaisuja ilmavaivojen välttämiseksi.
 
Vs: Pollttoaineletlut tankilta konehuoneeseen

SPTV sanoi
Laitoitko loiskelevyjä?
Miten imu on toteutettu?

Itsellä tankin teko edessä ja olen miettinnyt juuri noita ratkaisuja ilmavaivojen välttämiseksi.
Ei loiskelevyjä,ei katsottu näihin 80km/h nopeuksiin tarpeelliseksi,ja hyvin on toiminut koko kesän.
Imu on toteutettu siten että imuputki menee tankin leveys linjassa keskelle ja on tankin pohjasta 1mm irti,paluu jätettiin mahdollisimman kauas ettei aiheuta vaahtoutumista imuputken lähelle. Kuva vielä havainnollistamaan selitystä.
_img900.jpg
 
Vs: Pollttoaineletlut tankilta konehuoneeseen

Loiskelevyjen tarpeellisuutta metsässä lähinnä meinasin.
 
Vs: Pollttoaineletlut tankilta konehuoneeseen

SPTV sanoi
Loiskelevyjen tarpeellisuutta metsässä lähinnä meinasin.
Omien pähkäilyjen tulos että ei ole mitään virkaa noilla loiskelevyillä metsässä,niiden tarkoitushan on vain estää polttoaineen heilumisen aiheuttamaa nopeaa painon siirtymistä esim rata-ajossa.
 
Vs: Pollttoaineletlut tankilta konehuoneeseen

Uuden laipan tilasin Deltalta 74e
Täytys vielä toi anturi jostain hommata toimiva ja vaihtaa se samalla...

Mistähän tuota letkua kannattaa Oulussa kysellä?
8 ja 6 mm noin 5 m kumpaakin?

Tiputan tankin veke->
uusin laipan (kiinnitykset joutuu porailemaan 100% varmasti uuudet)
puhdistan tankin
uudet putket ja polttoainesuodatin
 
Vs: Pollttoaineletlut tankilta konehuoneeseen

Biltemassa ihan fiksut hinnat pinnoitetulla kupariputkella, pistä tilaten niin tulee lähimpään postiin.
 
Vs: Pollttoaineletlut tankilta konehuoneeseen

Itse uusin juuri täyttöputken 42mm kumiletkusta, piti vaan hitsata supistuskappallet kumpaakin päähän. Nyt voi tankata täyteen ja toivottavasti ei ala vuotamaan.
 
Takaisin
Ylös Bottom