puolapaketti vahtoehdot?

Mr mmc

CS5W ralli///art
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
pientä vertailua erilaisista puola peketeista?

-Gti galantin hukkapuolat (88-92)
-evolution lancerin puolat
-v6 / vapari&turbo galantien puolat
yms...yms..

eli hyötyjä ja haittoja?
omasta mieletä tuo gti galantin erillinen PTU + puola paketti ei kummoinen ole teholtaa?
miten evojen venakopissa olevat erilliset puolat?
eikös myös EA galantin 2.0 koneessa ollut erilliset hukkapuolat?
mitenkäs nämä vag konsernin suoraan tulpan jatkoksi tulevat?
 
Vs: puolapaketti vahtoehdot?

...lisäksi aftermarket puolat. Vaihtoehtoja siis on, pitää vaan olla tarkkaan selvillä mikä komponentti missäkin kokoonpanossa mm. ohjaa puolan latausaikaa.

Tämän jäljille voi yrittää päästä esim. megasquirt juttuja lukemalla.
 
Vs: puolapaketti vahtoehdot?

Niko Päivinen sanoi
...lisäksi aftermarket puolat. Vaihtoehtoja siis on, pitää vaan olla tarkkaan selvillä mikä komponentti missäkin kokoonpanossa mm. ohjaa puolan latausaikaa.

Tämän jäljille voi yrittää päästä esim. megasquirt juttuja lukemalla.

Tuo latausaikajuttu on hyvä pointti. Dwelliä voi tuunata myös vakioeculla mutta jos noita lähtee vaihtamaan niin itse ehkä menisin helpoimman reitin kautta ja valitsisin tunnetut puolat eli joko evon vakiot tai jotkut aftermarketit joita käytetty menestyksellä jo aiemmin.
 
Vs: puolapaketti vahtoehdot?

Onks eevoissa vielä se PTU (ECUn ja puolien) välissä?

Asiasta tietämättä, luulisin COP puolien jo sisältävän itsessään latausajan säätämistoiminnon? Vai tuleeko se latausaikakin ECUlta?
 
Vs: puolapaketti vahtoehdot?

Niko Päivinen sanoi
Onks eevoissa vielä se PTU (ECUn ja puolien) välissä?

Asiasta tietämättä, luulisin COP puolien jo sisältävän itsessään latausajan säätämistoiminnon? Vai tuleeko se latausaikakin ECUlta?

Ei ainakaan 4:sta eteenpäin ole mitään puolien ja ECU:n välillä. ECU määrää myös puolan latausajan.
 
Vs: puolapaketti vahtoehdot?

Eeeli evo 8:n eculla oleva Galant, siinä välissä on silloin PTU liikaa (ja väärät puolat).

Vai hoitaakohan se ECU vanhemmissakin sen dwellin, ja PTU on vain "rele"?
 
Vs: puolapaketti vahtoehdot?

Niko Päivinen sanoi
Eeeli evo 8:n eculla oleva Galant, siinä välissä on silloin PTU liikaa (ja väärät puolat).

Vai hoitaakohan se ECU vanhemmissakin sen dwellin, ja PTU on vain "rele"?

se on pelkkä transistori paketti, virran vahvistus yksikkö.
pitää vähän miettiä mitä keksis tuon puolan kanssa, mulla on epäilys että 4trpm pätkiminen
johtuu ptu-ecu sekoilusta, meinaan rinkikellokin pomppii ja sen tieto tulee mulla ptu:lta
 
Vs: puolapaketti vahtoehdot?

Mr mmc sanoi
se on pelkkä transistori paketti, virran vahvistus yksikkö.
pitää vähän miettiä mitä keksis tuon puolan kanssa, mulla on epäilys että 4trpm pätkiminen
johtuu ptu-ecu sekoilusta, meinaan rinkikellokin pomppii ja sen tieto tulee mulla ptu:lta

Ja väärin... ptu onkin vain ptu, erikseen on tacho mokkula puolapaketissa... 90/6 jälkeen ne on samassa paketissa
ja evojenkin puolissa on virranvahvistus yksikkö, ainakin evo8

pitääpäs kokeilla ottaa rinkikello irti kokonaan puolista ja laittaa eculta rinkikellolle signaali...
 
Vs: puolapaketti vahtoehdot?

nyt on tullu testattu

-toisilla tulpilla + tulpanjohdoilla
-toisella puolapaketilla
-toisella puolapaketilla ilman rinkikellon ohjausta
-toisella PTU:lla

ja 4trpm pätkiminen pysyy...

tuossa jo puhelimessa ecu welhon kanssa tuli esille että saattaapi olla väärät varautumis ajat ecu-puolapaketti hommassa...

eli palataankin sitten alkuperäiseen aiheeseen...

onko tullut missään vastaan noita latausaikoja yms sähköisiä tietoja evon / galantin yms puolista?
 
Vs: puolapaketti vahtoehdot?

Jos asuisit lähempänä niin eipä tuo nyt paha homma olisi mitata oskilloskoopilla puolien virtaa ja säätää latausaika sopivasti saturaatiotason alle. Erittäin todennäköistä on etteivät Galantin puolat toimi Evon asetuksilla optimaalisesti.
 
Vs: puolapaketti vahtoehdot?

ast sanoi
Jos asuisit lähempänä niin eipä tuo nyt paha homma olisi mitata oskilloskoopilla puolien virtaa ja säätää latausaika sopivasti saturaatiotason alle. Erittäin todennäköistä on etteivät Galantin puolat toimi Evon asetuksilla optimaalisesti.

oskiloskooppi löytyy mutta tosiaan pitäs jonkun asiasta jotain tietävän tulla säätämään :D
 
Vs: puolapaketti vahtoehdot?

Mr mmc sanoi
oskiloskooppi löytyy mutta tosiaan pitäs jonkun asiasta jotain tietävän tulla säätämään :D

Löytyykö jonkunlainen virtaprobe myös? Se kiinni puolan ECU / PTU:n ohjaamaan johtoon tai +12V johtoon ja kuvaa tänne niin ihmetellään.
 
Vs: puolapaketti vahtoehdot?

ast sanoi
Löytyykö jonkunlainen virtaprobe myös? Se kiinni puolan ECU / PTU:n ohjaamaan johtoon tai +12V johtoon ja kuvaa tänne niin ihmetellään.

ei ole virran mittaamiseen mitään, vain jännite & aalto (perus 20mhz oskiloskooppi normilla 0 & -10db mittapäällä)
 
Vs: puolapaketti vahtoehdot?

Mites ois mahdollisimman pieni sarjavastus jonka yli mittaa jännitteen (0.5-1Ohm)? Itse jännitteen arvohan ei sinällään kiinnosta tässä mittauksessa vaan sen käyrämuoto eli saturoituuko se vai ei ja mikä on saturaatiopiste. Mihinkähän arvoon tuon virran annetaan yleensä nousta?

Jos tarvii tuunata niin tässä tarvittavat (96530006.xml):

Jos ei löydy base filesta scalingia niin tarvii tän:
<scaling name="BatteryVoltage" units="V" toexpr="x*75/1024" frexpr="x*1024/75" format="%.2f" min="0" max="18.75" inc="0.5" storagetype="uint16" endian="big" />

Jos löyty (pitäisi) niin tässä loput:
<table name="Base Ignition Dwell Time" category="Ignition Dwell Control" address="41ea" type="2D" level="1" scaling="uint8">
<table name="Battery" address="6808" type="X Axis" elements="9" scaling="BatteryVoltage"/>
</table>
<table name="RPM based Subtraction - Activation Point" category="Ignition Dwell Control" address="1746" type="1D" level="1" scaling="RPMLimit"/>
<table name="RPM Dependent Subtraction Scalar" category="Ignition Dwell Control" address="41fa" type="2D" level="1" scaling="uint8">
<table name="Battery" address="6808" type="X Axis" elements="9" scaling="BatteryVoltage"/>
</table>
 
Vs: puolapaketti vahtoehdot?

Pietari sanoi
Mites ois mahdollisimman pieni sarjavastus jonka yli mittaa jännitteen (0.5-1Ohm)? Itse jännitteen arvohan ei sinällään kiinnosta tässä mittauksessa vaan sen käyrämuoto eli saturoituuko se vai ei ja mikä on saturaatiopiste. Mihinkähän arvoon tuon virran annetaan yleensä nousta?

Vähän se vastus tietysti hidastaa virran nousua, mutta tarpeeksi pienellä vastuksella pääsee kyllä samalle hehtaarille kuin ilman vastusta. Jotain 0.1 - 0.5 ohmia lähtisin ehkä kokeilemaan. Ja jos vapari pätkii 4000 rpm kohdalla puolan latausajasta johtuen niin silloin ollaan kyllä jo pois siltä hehtaarilta johonkin suuntaan.

Itse tsekkaisin lähinnä ollaanko saturaatiossa vai ei ja jos ei olla niin lisäisin aikaa vähän ja tsekkailisin samalla ettei puolan lämpötila ala nousemaan korkeilla kierroksilla epänormaaliksi. Sen pidempään latausaikaan ei oikeastaan kannata mennä missä moottori käy jo puhtaasti. Megasquirtissa aikanaan hain pisteen missä alkoi pätkimään ja sitten laitoin vähän varmuusmarginaalia päälle. Lopuksi varmistin että puolan lämpötila on järkevä.

Aikaa voi tietty muuttaa ilman mittaustakin, jos puolan mahdollinen hajoaminen ei ole katastrofi ja tarkkailee sen lämpötilaa.
 
Vs: puolapaketti vahtoehdot?

Pietari sanoi
Mites ois mahdollisimman pieni sarjavastus jonka yli mittaa jännitteen (0.5-1Ohm)? Itse jännitteen arvohan ei sinällään kiinnosta tässä mittauksessa vaan sen käyrämuoto eli saturoituuko se vai ei ja mikä on saturaatiopiste. Mihinkähän arvoon tuon virran annetaan yleensä nousta?

Jos tarvii tuunata niin tässä tarvittavat (96530006.xml):

Jos ei löydy base filesta scalingia niin tarvii tän:
<scaling name="BatteryVoltage" units="V" toexpr="x*75/1024" frexpr="x*1024/75" format="%.2f" min="0" max="18.75" inc="0.5" storagetype="uint16" endian="big" />

Jos löyty (pitäisi) niin tässä loput:
<table name="Base Ignition Dwell Time" category="Ignition Dwell Control" address="41ea" type="2D" level="1" scaling="uint8">
<table name="Battery" address="6808" type="X Axis" elements="9" scaling="BatteryVoltage"/>
</table>
<table name="RPM based Subtraction - Activation Point" category="Ignition Dwell Control" address="1746" type="1D" level="1" scaling="RPMLimit"/>
<table name="RPM Dependent Subtraction Scalar" category="Ignition Dwell Control" address="41fa" type="2D" level="1" scaling="uint8">
<table name="Battery" address="6808" type="X Axis" elements="9" scaling="BatteryVoltage"/>
</table>

eipä löytyny pitääpäs kokeilla lisätä, varmaankin timing kohdan alle ?

edit:
lisätty ja löytyy nyt :peukku
 
Vs: puolapaketti vahtoehdot?

Mr mmc sanoi
eipä löytyny pitääpäs kokeilla lisätä, varmaankin timing kohdan alle ?

edit:
lisätty ja löytyy nyt :peukku

Nii siis tarkoitin löytyykö tuo skaalaus, sen pitäisi kyllä löytyä jo suoraan mutta noita muita ei. Nuo menee omaksi osiokseen Ignition Dwell Control. Kokeile pienentää Basea ja jos huononee selkeästi samalla kohdalla kuin missä nyt pätkii niin kokeile vastaavasti kasvattaa ja kokeile pieneneekö nykiminen. Muutokset hitaasti ainakin ylöspäin ettei mikään paikka kärähdä :)
 
Vs: puolapaketti vahtoehdot?

Pietari sanoi
Nii siis tarkoitin löytyykö tuo skaalaus, sen pitäisi kyllä löytyä jo suoraan mutta noita muita ei. Nuo menee omaksi osiokseen Ignition Dwell Control. Kokeile pienentää Basea ja jos huononee selkeästi samalla kohdalla kuin missä nyt pätkii niin kokeile vastaavasti kasvattaa ja kokeile pieneneekö nykiminen. Muutokset hitaasti ainakin ylöspäin ettei mikään paikka kärähdä :)

ei ole kieroksia tuossa taulukossa, vain jännite & arvo
 
Vs: puolapaketti vahtoehdot?

http://mmc.1g.fi/kuvat/Galant+HB/ecu/sytty.JPG

tuollasta kuvaa antaa oskiloskooppi tyhjäkäynillä.... meni hetken että kameralla sai kuvan.... :nykii
oskiloskoopin asetukset näkyy myös...
 
Vs: puolapaketti vahtoehdot?

Tossa näkynee se latausaika mutta ei virtaa. Pitäisi olla etuvastus jonka yli mittaisi jännitettä niin siitä näkisi virran tai sitten oikea virtaprobe johdon ympärillä.

Puolan latausaika ei ole kierrosluvusta riippuvainen suure. Toisin oli perinteisissä kärjellisisissä sytytyksissä joissa kosketuskulma (dwell) oli jakajan akselin kulman mukaan mukaan ja siten latausaika lyheni kierrosten noustessa.
 
Vs: puolapaketti vahtoehdot?

ast sanoi
Tossa näkynee se latausaika mutta ei virtaa. Pitäisi olla etuvastus jonka yli mittaisi jännitettä niin siitä näkisi virran tai sitten oikea virtaprobe johdon ympärillä.

Puolan latausaika ei ole kierrosluvusta riippuvainen suure. Toisin oli perinteisissä kärjellisisissä sytytyksissä joissa kosketuskulma (dwell) oli jakajan akselin kulman mukaan mukaan ja siten latausaika lyheni kierrosten noustessa.

On se tuossa kasissakin kierrosluvun funktio, nyt on hetki aikaa kun asiaa kattelin mutta jossain kierrosluvun pisteessä (RPM based Subtraction - Activation Point, vakiona 2800rpm) se latausaika muistaakseni lähti muuttumaan. Jostain netistä löytyi jonkun tekemiä loggauksiakin aiheesta.

Edit: Löysin tuon havainnollisen kuvankin, ei tosin ollut dataloggaus vaan disassembloinnista piirretty kuva:

http://forums.evolutionm.net/7917518-post38.html

Eli jos muuttaa basea, se nostaa koko kierrosalueen latausaikaa, jos muutat pelkästään "RPM Dependent Subtraction Scalar":ia, se vaikuttaa vain tietyn kierrosluvun yli.Ehkä itse kokeilisin kuitenkin tuota jälkimmäistä koska sun ongelmat alkaa siellä ylempänä ja tuo ei nosta kokonaisaikaa. Tuossa kuvassa skalaaria kasvatettu 25% eli sitä pitää pienentää jotta aika kasvaa.
 
Takaisin
Ylös Bottom