Eli Carismaan pitäs vaihtaa takapönttö ja samalla pistää myös muutenkin vähän uutta putkea alle. Tällä hetkellä tilanne näyttää tältä:
http://buhis.org/photos/alusta/images/DSC_4297.jpg
http://buhis.org/photos/alusta/images/DSC_4301.jpg
Takalaipan molemmilla puolilla näyttäis olevan ruostetta aika paljonkin. Pitäisi siis katkaista putki jostain kohin ennen tuota laippaa, ja siitä taaksepäin sitten uutta putkea ja lopuksi joku yleismallinen vaimentaja. Minkälaisista osista tuo olisi järkevin rakentaa? Ei viitsisi käydä ostamassa summanmutikassa mutkia sun muita. Tuon ylityksen teko voi olla aika mielenkiintoinen.
Carisman vakioputkistohan on 2,25", joten fiksuinta olisi tietysti tehdä samankokoisesta tuo loppuosakin. Ei vaan näytä ainakaan Marteliukselta löytyvän tuon kokoisena kuin tavallisesta teräksestä. Järkevintähän olisi varmaan kuitenkin käyttää ruostumatonta terästä? Kannattaisiko tuo loppuosa tehdä siis vaikkapa 2,5" ruostumattomasta teräksestä?
Takavaimentajaksi tulisi joku yleismallinen pönttö. Marteliukselta löytyisi 2,25" koossa sellaisiakin, joissa sisääntulo on toisessa laidassa kuten alkuperäisessäkin takapöntössä. Tuollainen olisi varmaan helpompi saada sopimaan kuin sellainen missä sisääntulo on pöntön keskellä. Ainut vaan että tuokaan ei ole ruostumattomasta teräksestä tehty. Jossain vaiheessa motonetistä sai kuulemma Dynomax Super Turbo pönttöjä, mutta niitäkään ei taida enää olla saatavilla. Tuollaisen "ei suoran" pöntön etuna olisi sekin, että äänet ei muuttuisi niin paljoa kuin suoralla pöntöllä. Tiedättekö jotain muita vastaavia "ei-suoria" 2,5" tai 2,25" ruostumattomia pönttöjä, vai pitäisikö vain koittaa kikkailla joku suora pönttö kiinni?
Martelius tavallinen teräs:
http://www.martelius.com/yleis_2008.pdf
Martelius ruostumaton teräs:
http://www.martelius.com/yleis_rst_2008.pdf
Helpoimmalla varmaan pääsisi jos vaan hommais alkuperäisen takavaimentajan, mutta silloin jäisi tuon laipan toinen puoli uusimatta. Ja mieluummin haluaisin yhden vähän isomman ulostulon, kuin kaksi pienempää. Äänetkin vois olla vähän urheilullisemmat kuin vakiona, mutta liikaakaan äänet ei sais muuttua. Matka-ajossa sais pysyä sellaisena kuin vakionakin.
Mutjoo, kaikki neuvot ja kommentit on erittäin tervetulleita!
http://buhis.org/photos/alusta/images/DSC_4297.jpg
http://buhis.org/photos/alusta/images/DSC_4301.jpg
Takalaipan molemmilla puolilla näyttäis olevan ruostetta aika paljonkin. Pitäisi siis katkaista putki jostain kohin ennen tuota laippaa, ja siitä taaksepäin sitten uutta putkea ja lopuksi joku yleismallinen vaimentaja. Minkälaisista osista tuo olisi järkevin rakentaa? Ei viitsisi käydä ostamassa summanmutikassa mutkia sun muita. Tuon ylityksen teko voi olla aika mielenkiintoinen.
Carisman vakioputkistohan on 2,25", joten fiksuinta olisi tietysti tehdä samankokoisesta tuo loppuosakin. Ei vaan näytä ainakaan Marteliukselta löytyvän tuon kokoisena kuin tavallisesta teräksestä. Järkevintähän olisi varmaan kuitenkin käyttää ruostumatonta terästä? Kannattaisiko tuo loppuosa tehdä siis vaikkapa 2,5" ruostumattomasta teräksestä?
Takavaimentajaksi tulisi joku yleismallinen pönttö. Marteliukselta löytyisi 2,25" koossa sellaisiakin, joissa sisääntulo on toisessa laidassa kuten alkuperäisessäkin takapöntössä. Tuollainen olisi varmaan helpompi saada sopimaan kuin sellainen missä sisääntulo on pöntön keskellä. Ainut vaan että tuokaan ei ole ruostumattomasta teräksestä tehty. Jossain vaiheessa motonetistä sai kuulemma Dynomax Super Turbo pönttöjä, mutta niitäkään ei taida enää olla saatavilla. Tuollaisen "ei suoran" pöntön etuna olisi sekin, että äänet ei muuttuisi niin paljoa kuin suoralla pöntöllä. Tiedättekö jotain muita vastaavia "ei-suoria" 2,5" tai 2,25" ruostumattomia pönttöjä, vai pitäisikö vain koittaa kikkailla joku suora pönttö kiinni?
Martelius tavallinen teräs:
http://www.martelius.com/yleis_2008.pdf
Martelius ruostumaton teräs:
http://www.martelius.com/yleis_rst_2008.pdf
Helpoimmalla varmaan pääsisi jos vaan hommais alkuperäisen takavaimentajan, mutta silloin jäisi tuon laipan toinen puoli uusimatta. Ja mieluummin haluaisin yhden vähän isomman ulostulon, kuin kaksi pienempää. Äänetkin vois olla vähän urheilullisemmat kuin vakiona, mutta liikaakaan äänet ei sais muuttua. Matka-ajossa sais pysyä sellaisena kuin vakionakin.
Mutjoo, kaikki neuvot ja kommentit on erittäin tervetulleita!