Putkiston teko 2.8td pajeroon

japejun

New Member
Liittynyt
15 Tammikuu 2011
Nyt olis aika askarrella uus putkisto pajeen. Aika hapan tuo loppupää jo. Itse asiassa katkes viimeisen takavaimentimen etu puolelta. Mitähän tuossa uuden tekemisessä pitäis ottaa huomioon? Riittääkö 2" vai pitäiskö olla 2.5" tai jopa 3" putki alusta loppuun? Riittääkö 1 iso vahmennin vai oisko parempi 2 pientä? Tarkoitus olis tehä turbolta asti uus hormi.
 
Vs: Putkiston teko 2.8td pajeroon

2" on liian pieni tuon kokoiseen turbodieseliin. Eiköhän se vakiokin ole jo lähelle/yli 2"? Vähintään se 2.5" siis. Tai voit yhdistellä: jos saat downpipen taivuteltua nätisti, niin turbolta kartio ->3" ja sitä esim. ekalle pöntölle, ja loppuosa 2.5"

Pönttöjen määrä ja koko on aina suhteellinen mökään, ainahan voi laittaa yhden ison ja yhden pienen,jos etsii kompromissejä? Vaimentimista on lisää keskustelua toisessa ketjussa:

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=25085.0

Oman kokemuksen mukaan isot pöntöt vaimentavat yleisesti ottaen paremmin kuin pienet. Ja tietenkin useampi vaimentaa paremmin. Ja yhdistelmissä kannattaa joka tapauksessa kokeilla kahden erilaisen vaimentajan yhdistelmää ensin (iso, pieni, kammio, läpivirtaus). Turbo vaimentaa mökää hieman, mutta toisaalta (varsinkin katukäytössä olevan) Pajeron vaimentamiseen kannattaa hieman panostaa, koska välitykset ovat maantienopeuksiin tiuhemmat kuin henkilöautoissa, ja kori farmarimallinen.
 
Vs: Putkiston teko 2.8td pajeroon

Jo vain. Tuli eilen sadepäivän kunniaksi väsättyä pajeen uus putkisto. 2.5" putkesta tein alusta loppuun asti. Pari läpi virtaavaa vaimentajaa välille. Nyt tohtii sit ruveta kokeileen miten paljon uudesta putkesta saa savua tulemaan ;)
 
Vs: Putkiston teko 2.8td pajeroon

japejun sanoi
Jo vain. Tuli eilen sadepäivän kunniaksi väsättyä pajeen uus putkisto. 2.5" putkesta tein alusta loppuun asti. Pari läpi virtaavaa vaimentajaa välille. Nyt tohtii sit ruveta kokeileen miten paljon uudesta putkesta saa savua tulemaan ;)
Itekin tein ekalta vaimentajalta taaksepäin suorana 2.5":sena, Vaikutti kyllä. Ahtojakin nostin tuonne 1.1bar. Enempi tohtis ottaan mutta tuo imusarjan venttiili aukeaa 1.2bar, Pitäs vain hommata sokea siihen putkiliikkestä. Cooleri seuraavaks isompi :)
 
Vs: Putkiston teko 2.8td pajeroon

Oikeestaan mulla ei pelkällä putken vaihdolla ahdot noussu. Ennen ku ajoi 100km/h tasa kaasulla niin ahdot oli 0,8bar nyt 0,6bar. Eli aika paljon tippu pakopaineet. Eilen sitte lisäsin ahdonalaista syöttöä siis käänsin sen karan max asentoon ja jousta löysytin 10 naksua ja sen nylon prikan otin pois. Nyt ahtaa sen 0,9bar. Kyllä onki ollu nuhainen tuo peli aikaisemmin. ;) Hukkaporttia vois vielä säätää nii et sais paineet sinne 1.2bar. Mut oli niin hankalas paikas se ahistin et jäi vielä se säätö tekemättä. Savuaki jo hieman havaittavissa :) :driver
 
Vs: Putkiston teko 2.8td pajeroon

Se hukkis on kyllä niin v**tumaisessa paikassa :seina Mutta ite tein vain hukkiksen letkuun reiän jolla nyt 1.1bar ahdot.
 
Vs: Putkiston teko 2.8td pajeroon

Millaisen coolerin meinasit laittaa ja mihin? Keulilla ois se paras paikka mut ei millään raaskis luopua ilmastoinnista. Kävi kerran mielessä et rakentelis siihen konepellissä olevaan skuuppiin yläreunaan pari senttiä enempi jotain härpäkettä et ainaki maantie nopeuksilla menis emempi ilmaa välijäähyyn.
 
Vs: Putkiston teko 2.8td pajeroon

Hmm... enpä oo ennen putkistoo tehny mut jos jollain sattuis olee linkkivinkkejä niin ehkä kohta voisin sanoa tehneeni itsekin... ja säästäneeni ;D
 
Vs: Putkiston teko 2.8td pajeroon

Ei muuta kuin katselee vakioputkistoa, laskee ja arvioi mutkat, mittaa tarvittavan suoran putken määrän, ja eikun ostoksille: vaimentimet, suoraa, laippoja, mutkia, tiivisteet, jousto (jos laittaa), jne.

Jos tekee ei-vakiota seurailevan, niin silloin mahdollisuuksia on paljon. Ainakin se vakio putken taaemman pöntön luona oleva mutka kannattaa suunnitella uusiksi. HUOM! kun suunnittelee putkea, niin kannattaa muistaa lämpölaajeneminen: vakioputki mutkittelee sivuun pitkittäissuunnasta osittain myös senkin vuoksi, että lämpölaajenemista saadaan hallittua paremmin. Pakoputki on pitkä, ja saa paljon lämpöä, eli täysin piikkisuoraa putkea, joka on pultattu tiukkaan kiinni, kannattaa välttää. Ja jokatapauksessa jonkinlainen jousto voi olla hyvä jossain välissä.
 
Vs: Putkiston teko 2.8td pajeroon

Vianorilta ite löysin tarvittavat putken osat. Vaimentimet ostin kärkkäiseltä. Kaikkineen maksoi noin 200eemeliä. Tein kahella vaimentimella, etu pöntöksi tuli 300mm ovaali vaimennin ja taakse sit Dynomaxin vaimennin. Eipä juurikaan äänet vakiota isommat.
 
Vs: Putkiston teko 2.8td pajeroon

japejun sanoi
Vianorilta ite löysin tarvittavat putken osat. Vaimentimet ostin kärkkäiseltä. Kaikkineen maksoi noin 200eemeliä. Tein kahella vaimentimella, etu pöntöksi tuli 300mm ovaali vaimennin ja taakse sit Dynomaxin vaimennin. Eipä juurikaan äänet vakiota isommat.

ei paht äänet ole vaikka olis vain yksikin läpivirtaava vaimenin...
mulla oli vain tällänen eikä korvia särkeny yhtään ajella
: http://mmc.1g.fi/kuvat/L200/turbotus/DSC_0060.JPG

ahtimelta asti 3" putki
 
Vs: Putkiston teko 2.8td pajeroon

Ite tuli haettua Motonetista, mutta aivan vastaavia putkenpätkiä ne on.
- Yksi mahdollisimman iso 2.5" vaimennin
- yksi parimetrinen 64mm putki
- taka-akselin ylitys 2,5"
- yksi jousto-osa(tämä tosin tuli ostettua Biltemastajo vuosia sitten..)2,5"
Noilla ja luovalla suhtautumisella Wankeriin syntyi mukavankuuloinen ja selvästi vapaammin virtaava putki.
Ääni on hiukan liian "pörisevä" minun makuun, mutta korjaantunee kun laitan vielä putkimutkan pätkän suuntaamaan pakokaasut maata kohti.
Kokemus on, että pienemmillä pöntöillä ei saa ainakaan Jeepissä ääniä kuriin riittävästi. Mitä suurempi, sen parempi.
 
Vs: Putkiston teko 2.8td pajeroon

Samansuuntaisia kokemuksia vaimentimista, isompi yleensä parempi. Toki se riippuu aina tapauksesta, joskus jonkinlainen yhdistelmä (iso-pieni) voi tuottaa parhaan tuloksen. Mutta näppituntumalta, jos teen pätkään taakse asti menevän putken, niin kokeilen luultavasti yhdistelmää isoin ovaali Simons + Dynomax (EDIT: eli aika/täysin sama kuin japejun oli tehnyt, näköjään hyvin tuloksin). Jos taas teen takapyörän eteen päättyvän, niin sitten täytyy valita jompi kumpi.
 
Vs: Putkiston teko 2.8td pajeroon

Onko muuten mitään järkeä laajentaa pakopuolta ennen kuin imupuolta on laajentanut ensin?
 
Vs: Putkiston teko 2.8td pajeroon

On. Pakopuolen parantamisesta ahdetussa ei ole koskaan haittaa, kun pyöritään järkevällä tasolla.
 
Vs: Putkiston teko 2.8td pajeroon

On. Turbokoneisissa vakioautoissa yleensä tekee aina terää kierrosherkkyydelle ja ahtopaineiden nousunopeudelle.

Erityisesti Pajerossa ;D on todella ahdistava se alkuperäinen mehupilli..
 
Takaisin
Ylös Bottom