Ralliartin käynnistysongelma

Ofelia

New Member
Liittynyt
20 Maaliskuu 2010
Hei Mitsuihmiset, kaipaillaan apuja. Eli nyt juuri vuoden vanha Ralliart on temppuillut jo tammikuusta alkaen... Ensin ongelma ilmeni ihan normiajossa, kun moottorivalo syttyi ja alkoi pätkiä. Kävi huollossa ja tulos: lambda-kytkintä säädetty. Seuraavaksi ongelma ilmeni helmikuussa yksi maanantai-aamu (ei ajoa viikonloppuna), kun auto ei käynnistynyt. Starttasi ok, mutta ei sytyttänyt. Lopulta ilmoitti check engine. Puolisen tuntia "neuvoteltiin" eli yritin startata, mutta ei vaan lähde. => Duunikaverin kydessä töihin.

Saatiin Mitsu käyntiin illalla pitkän sahaamisen ja erilaisten tsekkauksien ja lämmityksen kanssa käyntiin. Tämän jälkeen on tehnyt tuota samaa monia kertoja. Viisi kertaa on käyty huollossa, joista neljä nyt Deltalla Konalassa (terveisiä huollon hepulle, jolla evo:)). Aina tulos, ettei ole mitään vikaa ole. No dääm, varmasti on. Tämä ei riipu keleistä erityisemmin, kesällä tosin käynnistyi paremmin, mutta syksyn tullen taas kiukuttelee. Kosteus? Kesän Etelä-Euroopan keikalla teki kerran aamulla, ihan Välimeren rannalla. Aina siis liittyy hieman pidempi parkissaolo asiaan.

Mikä siis ongelmana, kun huolto ei osaa auttaa? Startti on käsittääkseni ok, koska se toimii ok, kunnes ilmoittaa tuon check engine. En tunne tarpeeksi lambdan toimintaa, mutta voisiko se olla sittenkin hajalla? Auttakaa fiksummat :)
 
Vs: Ralliartin käynnistysongelma

Mitä vikakoodeja oli tallentunut vikavalon yhteydessä?
 
Vs: Ralliartin käynnistysongelma

Tuossa on niin kökkö näyttö, ettei muuta kuin huutaa keltasella isolla kuvalla vain ton "Check engine" ja mutterinvääntimen kuvaa. Ei anna vikakoodeja näyttöön silloin, vaikka yrittää hakea infosta. Saisko jollain muulla vikakoodin esiin?
 
Vs: Ralliartin käynnistysongelma

Deltalla kun auto oli niin mitä testeri näytti vikakoodiksi? Ei niitä mittaristosta näekkään.
 
Vs: Ralliartin käynnistysongelma

Siinäpä se ongelma onkin, kun ei näytä mitään vikakoodia... väittävät, ettei mitään vikaa ole. Jopa kuvittelin, että mulla on päässä vikaa, mutta ongelman on muutkin kokeneet. Voisikohan vikakoodi kuittautua, kun kone saadaan viimein käyntiin? Todella huolestuttava ja vaivaa tuottava ongelma. Ei paljoa uskalla laskea ton auton varaan reissussa, ainakaan huonoilla keleillä :(
 
Vs: Ralliartin käynnistysongelma

Luulis että Check Engine -valon syttyminen tarkottais aina jonkin vikakoodin ilmaantumista?
 
Vs: Ralliartin käynnistysongelma

MakeM sanoi
Luulis että Check Engine -valon syttyminen tarkottais aina jonkin vikakoodin ilmaantumista?

No luulis noin uudessa. Mutta ainakaan mun seiskassa ei välttämättä tarkoita että vikamuistissa mitään olisi vaikka vikavalo palaisikin.
 
Vs: Ralliartin käynnistysongelma

Voisiko olla kampiakselin pyörimistunnistin rikki,se yleensä tekee sen että pitkällä sahaamisella lopulta käynnistyy.
Toisaalta hieman outoa jos vika on satunnainen.
 
Vs: Ralliartin käynnistysongelma

Joo voisi olla kampiakselin asentoanturi, ainaikin kun sen ottaa irti niin ei heti sytytää vikavaloa vaan se tulee vasta päälle kun on yrittänyt käynnistää vähän aikaa
Mutta onko se aina toiminut normaalisti sitten kun se on lähtenyt käyntiin?

Varmaan auttais jos evoscanilla tarkkailis arvot silloin kun ei käynnisty, jos kaikki arvot ok niin voisi myös olla bensapumppu tai painesäädin, mutta siitä ei pitäis tulla vikavaloa
 
Vs: Ralliartin käynnistysongelma

Oma tekee silloin tällöin samaa. Jos ei heti lähde käyntiin niin paina kaasupoljinta hieman ja starttaa pitkään, toimii ainakin mulla.
 
Vs: Ralliartin käynnistysongelma

Jos kaasun painaminen auttaa ni joteki bensapuolelle ite ajattelisin. Onko näissä ollu tankin huohotuksen kans ongelmia? Testaa seuraaval kerral jossei starttaa ni korkki auki.
Tai bensa-asemalla kun meet tankille ni "pössähtääkö" tankki kovasti kun korkin avaa?
 
Vs: Ralliartin käynnistysongelma

On kyllä pieni ihme jos ei ole vikakoodia tallessa häiriövalon palamisen jälkeen. Ajoitko kuinka paljon valon syttymisen ja vikakoodien lukemisen välissä? ECU voi nollata vikakoodit tietyn ajan jälkeen jos vika ei ole uusiutunut.
Onko tässä nyt muita vikoja/oireita kuin huono käynnistyminen?
 
Vs: Ralliartin käynnistysongelma

Niin uudemmissa obd-valo vasta sammuu kun auto käynnistyy. Ei ole vikoja jäänyt muistiin mullakaan. Oireet tuntuvat siltä kun kastelisi hieman tulppia starttauksessa tai seos ei ole ihan optimaali palamiselle. Tulpat olen vaihtanut uusiin ei muutosta.
Tekee tosiaan harvakseltaan ehkä kerran kuussa? Ja aina olen silloinkin saanut käyntiin kun olen painanut kaasupoljinta 1-2 cm ja startannut pitempään.
 
Vs: Ralliartin käynnistysongelma

Kiitos vastauksista so far. Tankki tosiaan pössähtää kunnolla, kun menen tankkaamaan. Välillä on niin tiukassa, varsinkin jos tankki on tosi tyhjä, niin en meinaa omilla pikkukätösillä saada edes auki koko korkkia.

Auto toimii kyllä normaalisti, kunhan sen saa vain käyntiin. Ei pätkimistä tai muutakaan. Muita moottoriin liittyviä vikoja ei ole ollut.

Kieltämättä mullakin kävi mielessä tulppien kastuminen, mutta luulisi toistuvan useammin. Tätä tapahtuu kerran parissa viikossa, huonolla tuurilla pari kertaa viikossa.
 
Vs: Ralliartin käynnistysongelma

Ja tulipa mieleen, että onhan meillä jälkikäyntiä aika reippaasti. Kun käännän virrat pois, niin käy vielä monta sekkaa sen jälkeen joskus. Tämäkään ei tapahdu aina, eikä liity yksi yhteen noihin muihin ongelmiin.
 
Vs: Ralliartin käynnistysongelma

Muutama huomio aiheesta.

Tankin korkin tiukkuus ei liity mitenkään tankin mahdolliseen yli- tai alipaineeseen. sen tiivistekumi vain puree kiinni.
Jos korkin avaa heti sammuttamisen jälkeen, niin on melkoinen suhahdus. En ole kiinnittänyt huomiota, kumpaan suuntaan, mutta mielestäni bensa ei ole haiskahtanut - joten tod.näk. alipainetta. Jos hoitaa korttiautomaatin ensin ja avaa sitten korkin, niin ei suhahda. Tuo tankin huohotus ei varmaankaan ole ongelman syy, koska minun autoni käynnistys ei oireile.

Autosi ei varmaankaan käy jälkikäyntiä sanan varsinaisessa merkityksessä. Näissä vehkeissä vain on erilainen sammutusjärjestelmä. "Tietokone" ottaa useita eri asioita huomioon, ennenkuin sammuttaa koneen. Ripeä kaveri ehtii autosta ulos avaimet kädessä, moottorin vasta sammuessa.

Ysi teki joskus vastaavaa käynnistysongelmaa. Paine oli karannut polttoainejärjestelmästä, kun yksi suutin kusi. Nopeassa käynnistyksessä ei ehtinyt muodostua tarvittavaa esipainetta järjestelmään ja lisäksi tuo yksi tulppa kastui.

Oletko startannut heti, vaiko laittanut virrat ja odottanut pari sekkaa ja startannut sitten ?
Jotenkin tuntuu, että ei saisi olla liian hätäinen starttaamaan.

Onko autoosi päivitetty releitä ? Moottoritilan relerasiassa pitää olla kolme sinistä (ei vihreää) ja yksi ISO harmaa (ei musta) rele. Olikos tuo harmaa juurikin bensapumpun turvarele ???
 
Vs: Ralliartin käynnistysongelma

Kyllä mulla jumittaa ja suhahtelee, vaikka olen hoitanut kortin ensin. Joskus tullut jopa väännön kanssa hätä ehtiikö 180 sec menee ennen kuin saa korkin auki. En mä jaksa uskoa, että tästä ongelmaa löytyisi, vaikkakin voi liittyä aiheeseen.

Toi jälkikäyntiasia pitää muistaa sanoa kavereillekin, jotka repeilee, kun Mitsu haluu vaan mennä ja mä oon jo pihalla :D Ei toki tee sitä jälkkäriä aina, vaan enemmänkin pidempien ajojen jälkeen, varsinkin jos on ruuhkassa pönötetty.

Mutta täältä sai hyviä vinkkejä, varaan TAAS tolle ajan huoltoon ja oon tällä kertaa topakkana sekä kerron näitä vihjeitä. Jotenkin on aina tuntunut, ettei mua uskota tän ongelman kanssa. KIITOS kaikille! Ja saa toki palailla, jos vielä tulee mieleen jotain mistä voisi johtua.
 
Vs: Ralliartin käynnistysongelma

Heips. Mulla sama homma jos käynnistää liian nopeesti, eli ei starttaa. "Hehkuttamisen" tarvii ainaki toi mun RA 2010 versio. Vie Hertsikan Delta Centeriin ja sano että SELVITTÄKÄÄ !!! Onhan toi nyt selkee takuun alainen vika...
 
Vs: Ralliartin käynnistysongelma

Updeittiä, jos jokakuta kiinnostaa ;- Lambda vaihdettu toissa perjantaina. Sen jälkeen ollut kilttiä autoa. Eli ei ollut startti-, eikä muitakaan ongelmia. Ei edes niitä jälkikäyntiongelmia. Koputan puuta kuitenkin.... Lambdanvaihtoon päädyttiin moottorin merkkivalon syttymisen vuoksi (toinen kerta ja sama ongelma kuin ekalla). Nyt ihmetellään paskoja talvilättyjä, mutta se onkin sitten toinen tarina - eikä paljoo naurata... Kiitokset kaikille vastanneille avusta ja ongelmien jakamisesta!
 
Vs: Ralliartin käynnistysongelma

Toivottavasti tuo nyt ratkaisisi ongelman. Peukut pystyssä. :peukku
 
Vs: Ralliartin käynnistysongelma

tuo jälkikäynti on niinkuin TURBOTIMER. mutta auton oma. Ja pituus riippuu siitä kui kauan oot luukuttanut sillä(aika) ;) ;D
 
Vs: Ralliartin käynnistysongelma

Joo itellä oli evo X:ssä tuo "hehkuttaminen" ( kerää paineet bensapuolelle)
Konehuoneesta jos kuuntelee niin semmonen pieni naputus kuuluu.


Hyvä jos ongelma selvisi tuolla lambdan vaihdolla. Ite kyl pakko todeta et nää uudemmat lancerien osat huomattavasti paskempia kuin vanhemmat. ( Hajonnut MAF esim tuosta kympistä )
 
Vs: Ralliartin käynnistysongelma

Tuota oma evo hyyty eilen kovassa vedätyksessä kutostiellä, syy oli irronnut nokka-akselin asentotunnistimen liitin. Sytytti check engine valon ja auto kävi vielä hetken, kun paino kaasua ahto tasan nollat, eli jotaki jälkipalamista sylinterissä? Tai siis imuventtiileitten kautta kulkeutunut vielä pari sumua bensaa. No ekaks itselle tuli mieleen, että leikkas kiinni ku ei startannu sillei et kone ois pyöriny..mut ekaks katoin liittimet ja nokka-akselina asentotunnistin oli irti, oma vika kun hajotin klipsin siitä pari viikkoa sitten ja johdot muutenkin tiukoilla = kone resonoi ja liitin irtoaa. Toivottavasti tästä olis jotaki apua.. :)

Nyt taas oma Evo 3 toimii moitteettomasti.
 
Takaisin
Ylös Bottom