Rengaskokoja

Vs: Rengaskokoja

Eipä vain kelvannu Ivalon A-katsastuksessa lappu, jonka Karppinen laitto linkiksi.
Sitten soitettiin vielä jollekin A-katsastuksen Isolle herralle jonnekin etelään.
Pitäis kuulemma olla joku tehtaan tyypitystodistus, josta selviää että tehdas on tyypittänyt tämän 31" renkaan vakiokumiksi. Ei ole kuulemma mitään muuta vaihtoehtoa kuin AKE:n erikoislupa. Eipä toisaalta Ivalossakaan ole muuta vaihtoehtoa kuin A-katsastus
 
Vs: Rengaskokoja

Terve. Tuli tossa ostettua L-200 4x4 vm-96 ja olen koittanut etsiskellä tietoa rengas asioista. Onko kenelläkään tietoa onko vakiona muuta kun 215r15 rengasta, kun himottas 31" renkaat muttakun otteessa vaan noi 215r15 kumit ja eikös ton koon profiili ole 80 niin ei vissiin saa muutoskatsastettua kolmeykösiä kun halkasija kasvaa yli kaksi tuumaa :-[

Olisi mukva kuulla muiden kokemuksia miten L-200 renkaiden muutoskatsastuksissa on käynyt.
 
Vs: Rengaskokoja

Lisää renkaista.

Tilasin tossa kakssataseen pyörät ja ofroadtarvikkeesta sanottiin että saa katsastettua 31tuumaset pyörät ja niitä ovat pääasiassa myyneet tollaseen autoon.

Ihmetystä minusta edelleen aiheuttaa se kun otteessa lukee 215r15 joka on kokolaskurin mukaan 28,54 tuumaa kun profiili on ilmeissti 80 silloin kun sitä ei lue otteessa (rengasliikkeen kertomaa tietoa)joten koko kasvaa yli kaksi tuumaa eli ei käy muutoskatsastus.

Ja näiltä sivuilta sain kokolaskurista tuon mitan http://www.1010tires.com/TireSizeCalculator.asp

Kommentteja kautta kokemuksia, eli olenko nyt ostamassa semmosia pyöriä mitä ei saa leimattua ilman aken poikkeuslupaa?? ???
 
Vs: Rengaskokoja

jos on 215r15 niin pitäis mennä suoraa 31x 10.5/15 leimasta läpi ilman mitää mutinoita tai siis ainakin täällä meillä päin menee ja on menny... ja kai siinä ottees on 16 tuumasenkin koko merkitty? jos ei niin siinä on virhe .. k.o autoahan on molemmilla pyörillä 15 ja 16 tuumasilla.. se 16 koko oli jotai 205r16....
 
Vs: Rengaskokoja

Täällä ainakin leimatut 31" pyörät alla.

Aikanaan asemalla toinen katsuri käveli ohi ja totes että onpas isot renkaat ja hymyili perään, kyllä ne paperiin kuitenkin koon merkkas.
Levikekumit asentelin kun muuten ei olisi mennyt läpi, tuli sen verran ulos alla olevilla vanteilla.
 
Vs: Rengaskokoja

Jahvetti sanoi
jos on 215r15 niin pitäis mennä suoraa 31x 10.5/15 leimasta läpi ilman mitää mutinoita tai siis ainakin täällä meillä päin menee ja on menny... ja kai siinä ottees on 16 tuumasenkin koko merkitty? jos ei niin siinä on virhe .. k.o autoahan on molemmilla pyörillä 15 ja 16 tuumasilla.. se 16 koko oli jotai 205r16....

Haa! Mullahan ei lue otteessa mitään muuta renkaista kun 215r15, eli pitäisköhän kysyä konttorilta onko niiden järjestelmässä ko autolle muita rengaskokoja.

Jos ei konttorilla selviä niin pitää kait häiriköidä maahantuojaa, josko niillä olisi kertoa suurin tyypitetty koko. Meinaan jos muiden autoissa on merkattuna jotain muitakin kokoja otteeseen ja on 31x10,5r15 pyörät saatu leimattua niin kylläkait ne tuohon minunkin kotteroon saa.

Mutta eikös se ole niin että jos noi 215r15 on vertailukoko niin ei tule leimaa ilman poikkeuslupaa kun koko kasvaa kolmeykkösillä melkein 2,5tuumaa??
 
Vs: Rengaskokoja

mullon alla 235/85x16 ulko halakasia n 80cm eikoo non tiemmä lailliset ku ei poiskaa ole käsketty ottaa katsastukses..
 
Vs: Rengaskokoja

juu kyllä ne kertoo jos pois pitää ottaa.. ja poliisille pitää olla yksin kertaisesti tyhmä.. ja ei nekään puutu jos ei tule mistään yli..
 
Vs: Rengaskokoja

Rupee pikkuhiljaa naurattamaan tämä rengaspelleily :seina

Soitin Hyvinkään a-katsastus asemalle ja sanottiin, ettei oo katsasturmiehillä aikaa tutkia asiaa ja antoivat a-katsastuksen teknisen neuvonnan numeron. No siellä setä katsoi auton rekisterinumeron mukaisista tyyppikatsastustiedoista, ettei ole millään muilla renkailla tyypitetty kuin 215r15. No kysyin seuraavaksi saako muutoskatsastettua 31x10,5-15 renkailla? Vastaus oli että EI SEMMOSET RENKAAT KÄY SIIHEN AUTOON! jaahas no enempää siitä inttämättä kysyin mikäs on tuon vertailurenkaana käytettävän 215r15 halkaisija hänen mielestään? Tutki hetken stro kirjaa ja sanoi 739mm ja sitä saa kasvattaa 51mm eli autoon saa muutoskatsastettua 790mm halkaisijaltaan olevat renkaat.

Seuraavaksi paikallisessa rengasliikkeessä heppu sano et sen vanteen kokoahan se max 2tuuman muutos tarkottaa. No minä siihen että katsotaankos stro kirjasta nyt kuitenkin 215r15 renkaan halkaisija ja verrataan sitä 31x10,5-15 renkaaseen. Hetken kirjaa selattuaan tulos oli 725mm ja 775mm. Rengasliikkeen kaveri edelleen höpisi että saathan sä muutoskatsastettua siihen ihan niin isot 15-tuuman vanteella olevat renkaat mitä siellä alla mahtuu pyörimään. :eek:

Eli pitää vissiin kävellä karmit kaulassa ja auton rekisteriote kädessä sinne riivatun leimakonttorille missä aikoo muutoskatsastaa, esittää kysymys selvällä Suomenkielellä että, saanko minä muutoskatsastuksessa leiman lappuun jos autossa on alla 31x10,5-15 renkaat vai en ja kieltäytyä lähtemästä ulos ennen kun olen saanut vastauksen kyllä vai ei. ;D

Näin tähän loppuun kysymys. Oiskohan jollain foorumilaisella stro kirjaa josta löytyisi yllämainittujen renkaiden kokotiedot, kun tuntuu jokapaikasta saavan eri vastauksen.
 
Vs: Rengaskokoja

Tuolla-> http://www.offroadpaja.fi/Rengasjutut.htm
ja sieltä-> http://www.offroadpaja.fi/BFG/15_koko.pdf
Halkasijaa vertaillessa luetaan Dnorm. saraketta.
 
Vs: Rengaskokoja

JanneK sanoi
Tuolla-> http://www.offroadpaja.fi/Rengasjutut.htm
ja sieltä-> http://www.offroadpaja.fi/BFG/15_koko.pdf
Halkasijaa vertaillessa luetaan Dnorm. saraketta.

Tankjuu :peukku

Mä kävinkin kerran noilla sivuilla kun googlettelin kokotaulukoita, mutta eipä tarttunut silmään.
 
Vs: Rengaskokoja

Mulla lukee ainakin otteessa 205R16 (L-200 vm-88) :peukku eli 31" pallot hakuseen :driver
 
Vs: Rengaskokoja

Raision A-katsastuksessa en saa 31" katsastettua -85 Pajeroon. Halkaisijan puolesta sain uskomaan että käy, mutta vänkkäävät jotain max. 5% vierintäkehän pituusmuutosta, joka hyväksytään ilman nopeusmittarin näytön muutosta!?? Tuo 5% ylittyy kun verrataan 205r16 renkaaseen (suurin verrokki joka oli tarjolla). Onko kukaan moiseen törmännyt? :seina
 
Vs: Rengaskokoja

GPS kojelaudalle telineeseen. Pitäs riittää nopeusmittariksi. Sitte vaikka mittarin vaijeri katsastuksen ajaksi irti.

Riittääköhän tuohon tarkastukseen tavan nopeudennäyttötaulu tien varressa, vai pitääkö olla oikein joku todistus ammattilaiselta että on mittari kalibroitu.
 
Vs: Rengaskokoja

MVa~1 sanoi
GPS kojelaudalle telineeseen. Pitäs riittää nopeusmittariksi. Sitte vaikka mittarin vaijeri katsastuksen ajaksi irti.

Riittääköhän tuohon tarkastukseen tavan nopeudennäyttötaulu tien varressa, vai pitääkö olla oikein joku todistus ammattilaiselta että on mittari kalibroitu.

Riittää kun tekee jonkun kaverin kanssa mittauspöytäkirjan vaikka gpsillä vs. näyttävä mittari taulukkoon 5 - 10 km/h välein 10 - 100 (yli 80 jos ei oo 100sen tieosuutta lähellä, muuten paperia poliisille osoittamalla inssi voi saada mittaajalle sakot aikaseks) välillä mittari näyttämä ja gps:n näyttämä, pöytäkirjaan gps:n sarjanumero, tie osuus (tai tienumero/ gps alku ja päätepiste) ja nimet alle sotuineen ja nimen selvennyksineen....... valheellisen pöytäkirjan todistamisvelvoite on akella....

Jos joku katastusinssi väittää että ei pidä paikkaasa, niin vaatii sen osoittamaan (jos on kanttia, ja tietää että ei oo virhettä)
 
Vs: Rengaskokoja

Tuo onkin hyvä tietää. On ne täällä Rovaniemelläkin joskus meinannu vaatia tuommosia papereita, niin nyt tietää jos vielä eteen tulee.

"Jos joku katastusinssi väittää että ei pidä paikkaasa, niin vaatii sen osoittamaan (jos on kanttia, ja tietää että ei oo virhettä)"
Tuo taulukkohan kannattaa ehottomasti tarkistaa ja ei kannata ees yrittää huijata. Eikös nimenomaan tuon taulukon tarkotuksena ole osoittaa inssille, että mittari heittää, mutta virhe on tiedossa. (siis jos siihen tulee edes liian isoa heittoa)

Ja tuota nopeusmittariahan voi yrittää "kalibroida" jos näyttää väärin.

Otetaan esim. että mittari näyttää 100km/h ja todellinen nopeus on 130km/h. Kaivaa mittarin sieltä kojelaudan sisältä esiin, niin että pääsee sormella kääntämään neulaa. Kääntää neulan tuohon 100:n kohdalle, pitää pienillä åihdillä kiinni akselista ja kääntää neulan 130:n kohdalle, niin ettei se akseli pääse pyörähtään.

Tämä vain edellyttää, että siittä akselista saa jollakin kiinni niin, ettei se varmasti pääse pyörähtään, mutta ettei se vaurioidu. Kannattaa myös miettiä, että paljonko sitä virhettä ottaa pois siittä mittarista, ettei se ala sitten pienillä renkailla näyttämään ihan päättömiä ja se mittari näyttää koko nopeusalueella suurinpiirtein oikein.

Sitten siihen mittaritauluun ei kannata koskea millään. Siihen jää jäljet ja niitä ei saa pois. Huonolla tuurilla ne sormenjäljet siinä mittaritaustassa näkyy sitte aina mittarissa

Edit: niin ja vielä.. jos mahdollista niin käy kokeileen sitä mittarinäyttämää uudelleen ennen kuin kasaa kovin lujasti sitä mittaria takasin kiinni. Kannattaa vain varoa kaiken maailman oikosulkuja jos jättää mittarin irralleen
nimim. yhen mittarin jo polttanut, mutta onneksi myös korjannut. Volvon mittarissa ei ollu ihan kunnolla suojattu kaikkia johtoja ja palo piirilevyltä yks johto pois.
 
Vs: Rengaskokoja

MVa~1 sanoi
Tuo onkin hyvä tietää. On ne täällä Rovaniemelläkin joskus meinannu vaatia tuommosia papereita, niin nyt tietää jos vielä eteen tulee.

"Jos joku katastusinssi väittää että ei pidä paikkaasa, niin vaatii sen osoittamaan (jos on kanttia, ja tietää että ei oo virhettä)"
Tuo taulukkohan kannattaa ehottomasti tarkistaa ja ei kannata ees yrittää huijata. Eikös nimenomaan tuon taulukon tarkotuksena ole osoittaa inssille, että mittari heittää, mutta virhe on tiedossa. (siis jos siihen tulee edes liian isoa heittoa)

Ja tuota nopeusmittariahan voi yrittää "kalibroida" jos näyttää väärin.

Otetaan esim. että mittari näyttää 100km/h ja todellinen nopeus on 130km/h. Kaivaa mittarin sieltä kojelaudan sisältä esiin, niin että pääsee sormella kääntämään neulaa. Kääntää neulan tuohon 100:n kohdalle, pitää pienillä åihdillä kiinni akselista ja kääntää neulan 130:n kohdalle, niin ettei se akseli pääse pyörähtään.

tuo neulan kääntö ei oikein auta, 100km/h +-30km/h heitto on karkeesti 35%, sama "virhe" tulee 40km/h kohdalle, jolloin se on liki 100% heitto, 10km/h kohdalla 300% heitto jne...

jossakin forumilla oli taulukko jossa oli mitsun vaihteiston nopeusmittrin rattaita, ja niiden varaosanumerot.... samitsu ehkä tietäis näillä saa % virheen korjattu jolloin se vaikuttaa koko mittarin alueelle.... mullakin oli se linkki jossain, laitan tänne jos löydän jostain
 
Vs: Rengaskokoja

Itse itseäni lainaten:
"Kannattaa myös miettiä, että paljonko sitä virhettä ottaa pois siittä mittarista, ettei se ala sitten pienillä renkailla näyttämään ihan päättömiä ja se mittari näyttää koko nopeusalueella suurinpiirtein oikein."
Tarkoitin juurikin tuota, mutta hyvä että tarkensit.

Tuommosta 30km/h heittoa tuskin saa aikaiseksi. Mittarit yleensä näyttävät liian vähän ja suurempi rengaskokohan vaan pienentää sitä virhettä ja joissain tapauksissa saattaa ruveta mittari näyttämään liikaa. Se liikaa näyttäminen on vissiin jotensakkin väärin, kun sitä ei oikein mielellään käsittääkseni sallita.

Parannetaan siis esimerkkiä ja jos se menee jonkin verran yli ja inssi siittä huomauttaa, niin sitten voi vähän korjailla tuota neulaa kääntämällä. Ei siis todellakaan tuommosia 30km/h virheitä, mitä virheellisesti esimerkkinä käytin.

jossain väittivät aikoinaan, että tuo "korjaustaulukko" pitäisi olla näkyvillä niin, että kaikki jotka autolla ajavat, voivat sen nähdä.

TMa jos ja kun käytät auton vielä samalla konttorilla, niin he varmaan kertovat tarkistamisesta enemmän ja ohjeistavat sinua. Sittenhän voit kertoa tänne miten oikeesti menee. Siis saako mittari näyttää liian vähän ja jne..
 
Vs: Rengaskokoja

Tai sitte tekee asian helposti ja ostaa valmiin, tarkoitukseen tehdyn palikan joka asennetaan nopeusmittarin vaijerin väliin..
Myydään esimerkiksi tuolla-> http://www.cros4wd.com/ ,en nähny verkkokaupassa, kysymällä selviää.
 
Vs: Rengaskokoja

Hmmm....Pajero Sportin rekisteriotteessa lukee 245 tai 255/70/16.
Mitähän tuohon saisi... ::)
 
Vs: Rengaskokoja

Kyllä mun pajero on ainaki muutoskatsastettu 31*10,5*15 renkaille. Tai siis otteessa lukee uo vaihtoehtoisena rengaskoko ja otteessa lukee myös noi roiskesuojalevikkeet
 
Vs: Rengaskokoja

jaahas tämä olikin mielenkiintoinen palsta... itse kattelin sit rekisteriotteen läpi niin tuohon 2.8:iin oli merkitty 265/70r15 tai 31"10,5 15 kokoiset mutikat suoraan saa raapaista, otteen mukaan... ::) no tästä innostuneena eikös pari tuumaa saa isommat alle tuupata ilman muutoskatsastusta joten tuumakoon kummit vois olla luokkaa 33":set :nykii no ei innostuta alla talvella 265/75r15 eli korkeammalla profiililla ja ei eräässä ratsiassa ainakaan poliisisetä sanonu vaikka tarkastikin kyllä kun hieman tulee ylitystäkin lokareiden kohdalta... :peukku mutta itse asiaan kun nykyiset kesäpelikumit on ajettu finaaliin syksystä niin meinasin kyllä heittää alle ihan kyselemättä 32" bf mutikat... kai konttori setä tai täti sen kestää... :nykii ilmeisesti ajoominaisuudet ei vielä hirveästi mene huonompaan suuntaan... ainut este korkeammille on ettei kohta sovi autotalliin.... taitto-oven yläreuna tulee vastaan... :peukku :peukku
 
Vs: Rengaskokoja

mki sanoi
jossakin forumilla oli taulukko jossa oli mitsun vaihteiston nopeusmittrin rattaita, ja niiden varaosanumerot.... samitsu ehkä tietäis näillä saa % virheen korjattu jolloin se vaikuttaa koko mittarin alueelle.... mullakin oli se linkki jossain, laitan tänne jos löydän jostain
Pienen etsiskelyn jälkeen.... aussien pajeroforumilta löyty linkki

http://www.mitsu4wdclubqld.org/tips/tech/tech9611.htm

Elikkä, yks hammas vähemmän, mittari näyttää noin 4% enemmän
 
Vs: Rengaskokoja

TMa sanoi
Raision A-katsastuksessa en saa 31" katsastettua -85 Pajeroon. Halkaisijan puolesta sain uskomaan että käy, mutta vänkkäävät jotain max. 5% vierintäkehän pituusmuutosta, joka hyväksytään ilman nopeusmittarin näytön muutosta!?? Tuo 5% ylittyy kun verrataan 205r16 renkaaseen (suurin verrokki joka oli tarjolla). Onko kukaan moiseen törmännyt? :seina

No niin, nyt on kumit otteessa. Mulla oli navigaattori mukana jolla ilmoitin voivani tarvittaessa todistaa että mittari ei näytä vähemmän kuin todellinen vauhti. Tällä kertaa oli eri inssi, ei niin "virkaintoinen", ja hyväksyi renkaat sen kummemmitta mutinoitta. Ei edes merkannut etulokareihin tekemiäni kumilevikkeitä otteeseen, joten ne lähtevät irti, rumat kun ovat. (Renkaat tulee kaaresta yli jonkun 2-3 senttiä mutta sehän on vaan komeeta kun kura lentää :D)

Niin ja gps osoitti seuraavasti:
Mittari 50 - todellinen 49/50
mittari 80 - todellinen 79
mittari 100 - todellinen 99

Ja matkan varrella ollut tielaitoksen nopeusnäyttö oli samaa mieltä navigaattorin kanssa.

Nämä kuluneilla renkailla ja matalahkoilla paineilla, eli ei ole liikoja pelivaraa, mutta onpahan nyt tarkka. (Renkaat Hoosier A/T 31/10,50)

Paljon kiitoksia kaikille vastanneille!
 
Vs: Rengaskokoja

noh joo, aiemmin tässä pääsin kuin koira veräjästä "leveitten" renkaideni kanssa mutta lomilla ollesani ottipa kuopiossa lp poliisisetä autoni parkkiin ja ei ku ikkunaa auki ::) ekaks pilliä huulten väliin josta saikin asiantyngäksi lievän ylityksen renkaille joten kyselemään rekisteriotetta... ??? siihen sit raapusteli omiaan ja sanoi että pitäis mennä levike kauppaan ja asentaa kun tulee n.30mm palat yli lokarien reunojen... no rupesin tinkaa aikaa keväälle että sais rauhassa laitella niin perkule ei antanu ku kaks viikkoo :seina no viikko menny ja ilmeisesti ei saa edes alkuperäistä siistimpää levikettä mokomaan kotteroon eli offivarusteelle pitänee ottaa kontaktia ja tilata yleismallista kumi lerssiä... :seina :seina jos joku foorumilainen on 95 malliseen 2.8 palleroon tai vastaavaan hommaillu orkkis levikkeitä niin otan osoitteita, puhelinnumeroita tai ihan mitä tahansa vastaan. ei poliisien työssä mitään vikaa ole mutta toi ylitys ei tosiaan ole maata mullistava että olis tarttenu heti ruveta asennus hommiin niin himpun tuntuu että eikö muuta asiaa ole enää sinitakkilaisilla... :nykii ::)
 
Vs: Rengaskokoja

http://www.inx.fi/levikesarjat.html

Kysele tuolta vaikka ei tuosta listasta näytä suoraan löytyvänkään
 
Vs: Rengaskokoja

no niin. nyt on hieman asiaan saatu selvyyttä. eli alkuperäiset levikkeet on joskus olleet 365 euroo ko. auto malliin ja tällä hetkellä ei suomen niemellä ole kuin yksi firma joka tekee noita levikeitä, kysynnän vähyyden vuoksi ainuttakaan valmista sarjaa ei löydy, ja jos yhtä settiä rupee tiettää niin varmasti hinta pompsahtaa taivaisiin. :seina :seina pakko siis tyytyä siihen halvempaan versioon offilta jonka saa 125e+ postikulut... ja ruuvit. sikakittiä väliin ja kunnolla kiinni eikö tuo saman asian aja kuin reilusti puolet kalliimmat (tosin siistimmät) orkkis levikkeet. ensi vitutus on jo laskenut kohtuulliselle tasolle... :peukku
 
Vs: Rengaskokoja

metsienmies sanoi
ekaks pilliä huulten väliin josta saikin asiantyngäksi lievän ylityksen renkaille joten kyselemään rekisteriotetta... ??? siihen sit raapusteli omiaan ja sanoi että pitäis mennä levike kauppaan ja asentaa kun tulee n.30mm palat yli lokarien reunojen...

Jos vain kirjoitti rek otteeseen, eikä merkannut koneelle, niin nehän saattavat joutua ne laput hukkaan ja joutuu uudet konttorilta hakemaan reilun 10egun hintaan. Ja taas mennään ainakin hetki ja täytyy toivoa, ettei sama partio satu vastaan :)
 
Vs: Rengaskokoja

niinpä. mutta sillä kympillä saa jo kiinnitysruuvit tai asennus bisset... :peukku saapahan sit laittaa alle isoo kiekkoo kun muistelen että jotain 60mm leventää puoleltaan joten kesäks alle vaan isompaa la leveempää mutikkaa ja eiku :driver ;)
 
Vs: Rengaskokoja

Hiukka epäselvää....jos käyttöohjekirjassa lukee teknisissä tiedoissa vanteen ulkonema 10mm,
niin tarkoittaako se että ET +10 ??? :-\ Ja tuotahan sai muuttaa sen 15mm/ puoli ? :p
 
Vs: Rengaskokoja

Mulla oli koko viime kesä 235/85.15 ja hyvin ne pyörii ei vaan luvannu merkata otteelle..no nehän on niin kapeet jotta hävettää mutta ei ainakaa tuulilasia tarvi joka välis vaihtaa.. ::)ps toi kokohan on jotain 31.7 tuumaa
 
Vs: Rengaskokoja

laikakoira ilmeisesti viittaa Pajeron persoonalliseen tapaan sotkea ittensä kattoa myöten ku alkaa sudittaan pehmeässä paikassa. Ja jos ei ole lokareita levitetty ja renkaat tulee ulos, niin kyllä siin on renkaat ja lasit ihmeissään.. varsinki jos enemmän joutuu soratiellä ajeleen
 
Vs: Rengaskokoja

tosiaan pallero aika hyvä sotkee ittesä. tässä syksystä olin eräällä peltotienpohjalla testaa pitokykyä ja kun mutaa alkoi olla kaikki renkaan urat täynnä ei ku urku auki ja :driver siitä pitoa ettii kääntelemällä rattia ja uutta uraa saamaan niin oli kyl pakko kun pääsi sieltä pois ottaa kontista lasinpesunestettä suoraan lasille ja pyyhkiä varovasti pois... kyllä lasit pääsee äkkiä uusimaan kun pyyhkii kurat pois pyyhkijöillä. ja oli kattoo myöten kamaa kun pääsin painepesurin ulottuville... :peukku kesäkiekot tällä hetkellä toistaiseksi 31" eli ei edes ylitystä tullu silloin... :nykii
 
Vs: Rengaskokoja

Joo, joku siinä tajus että rapa lentää ja tuulilasiin hakkaa kivet ..levityksiä en laita koska ne kuitenki raapii puita eikä mettäs pääse mihinkää niinku pohojalaaset sanoo... :driver
 
Vs: Rengaskokoja


Olenko nyt hakujen perusteella ymmärtänyt oikein että GL mallin gen2:seen ei saa katsastettua 33" kumeja vaikka mikkä levikkeet väsäis' ???
mikä ET olis paras 15x8" vanteelle mahtuuko ET10 33"? Ei vaan haluais kovin isoa -ET:tä jottei ihan hulluna tarvis rueta levittämään.

Vai täytyykö tässä taas tehdä niinku ennenki että ajaa vain :driver
 
Vs: Rengaskokoja

Mä kans haluaisin varmistuksen tässä rengas hommassa et millä et:llä 32x11.5 r15 kumit kannattaa laittaa? Käviskö ihan orkkis vanne? Ja auto oli -98 2.8td GLS saksasta tuotu.
 
Vs: Rengaskokoja

En tiedä miten ja koska on muutettu, mutta pätkän otteesta löytyy vaihtoehtoinen rengaskoko 33x12,5. Nyt tosin alla 32x11,5 kun noita 33x12,5 ei tahdo löytyä tarpeeksi karkealla kuviolla.
 
Vs: Rengaskokoja

Marko V sanoi
En tiedä miten ja koska on muutettu, mutta pätkän otteesta löytyy vaihtoehtoinen rengaskoko 33x12,5. Nyt tosin alla 32x11,5 kun noita 33x12,5 ei tahdo löytyä tarpeeksi karkealla kuviolla.

Fedima Trial on helvetin käyttökelpoinen rengas koossa 33x12.5" :peukku lumellakin pito mielettömän hyvä siroccoihin/boggereihin/tms verrattuna. Sirocco muuten hyvä mut hangessa ja pehmeässä mättäässä syö äkkiä sellaiset urat että päherö on mahastaan kiinni...
 
Vs: Rengaskokoja

Jos tarkoitat trialia on niiden kuvio lähes sama noiden dynapro mt renkaiden kanssa=city maasturin rengas, sitten on tuo trial ade joka on bogger kuviolla=se toinen ääripää.Yksi mikä kiinnostaisi olisi yokohama geolander kuviosta hyviä kokemuksia suzuki sj alla,tosin insa merkkisenä,mutta saatavuus on niin hanurista.
 
Vs: Rengaskokoja

Marko V sanoi
Jos tarkoitat trialia on niiden kuvio lähes sama noiden dynapro mt renkaiden kanssa=city maasturin rengas, sitten on tuo trial ade joka on bogger kuviolla=se toinen ääripää.Yksi mikä kiinnostaisi olisi yokohama geolander kuviosta hyviä kokemuksia suzuki sj alla,tosin insa merkkisenä,mutta saatavuus on niin hanurista.

Itse kans pidin tuosta geolanderin kuviolla olevasta insasta edellisessä pahessa. Mutta mistään en ole löytänyt koossa 33x12.5 :(
 
Vs: Rengaskokoja

Minulla on hyvät kokemukset Fediman Extreme Evolutionista koolla 31x10,5x15 8" vanteella yleisrenkaina. Minulla oli tuollaiset 4Runnerin alla. Renkaalla oli hyvä pito maastossa ja vaikka kuvio onkin melko karkea, niin silti rengas oli hyvä ajaa maantiellä eikä pitänyt pahaa ääntä, myös lumessa Extreme evolutiolla pääsi hyvin. Safareilla tuli käytyä kolmesti sen kesän aikana. Ja renkaan hinta oli edullinen. Noita olen miettinyt pajeron alle kesärenkaiksi. http://www.offroadtarvike.fi/verkkokauppa/parts/client_view/41358/151 Itse kun vielä joutuu työn puolesta kulkemaan kaivoksella ja ajeleen siellä melko huonojakin teitä pitkin joissa renkaat on kovilla, niin nuo varmaan olisivat melko hyvä kompromissi. :driver
 
Vs: Rengaskokoja

Kävin katsurilta kysyyn et saako laittaa autoni alle 32x11,5 r15 kaveri katteli taulukoita ja vertas rekisteriotteen rengaskokoon (265/70 r15) ja vastas et laita alle vain eikä tarvi edes muutoskatsastaa kumeja.

Eli osaisko joku ystävällisesti kertoa et millä ET luvulla ja minkälevyisellä vanteella noi 32 hankookit sopii tuon -98 pajeron alle niin ettei tarvi tehdä mitään levike virityksiä.
 
Vs: Rengaskokoja

Tulipa vihdoin ja viimein hommattua kesäksi vanteet ja kumit pajeroon. Mustat peltivanteet 8x15 ET0 ja renkaat hankook RT03 32x11.5. Loppuviikosta pääsee kokeileen et tarviiko tehdä lisälevikkeitä.
 
Takaisin
Ylös Bottom