ruisku järjestelmä, hyvä/edullinen?

Mr mmc

CS5W ralli///art
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
Ruisku järjestelmä ideoita kaivataisiin

edullinen, helposti ohjelmoitava, turbo koneeseen.

mitä malleja on hestec,haltec,dta yms.. kokemuksia?
kuulopuheita?
 
holley commander 950

http://www.holley.com/HiOctn/ProdLine/Products/C950/C950.html

Soveltuu niin 4cyl, kuin 8cyl koneisiin.

Kaveri kehunut laitetta, sillä itsellä tuo.

Oisikos hintana ollut jotain 800-900$ paikkeilla.
 
Perfect Power PRS4 tai 8, löytyy suomesta, soita tai meilaa Tomille

fmw@co.inet.fi

040/7004990

faktaa: hinta veroineen tulee PRS4:sessa olemaan alle tonnin, otettaessa yhteyttä kannattaa mainita missä näit ilmoituksen ja Holsetin terveiset niin lupaili jotain alennuksia..

Niin ja säädetään tämäkin PC:llä

www.perfectpower.com
 
http://www.bgsoflex.com/megasquirt.html

DIY-ruiskusysteemi, kaverilla on 2002 Bemarissa tuollainen...... etuina hinta (sekä laitteen, että anturien) ja säädettävyys PC:llä.
 
Päivitin tietoja Perfect Power juttua

Kannattaa vilkaista kohta faktaa..
 
Joo pistetääs kysely ;) tulleisiin ehdotuksiin...

tohon "uuteen" projekti galluun on hyvä laittaa ihan mitä tahansa ;)
 
VEMS Genboard V3

Pohjautuu Megasquirtin jatkokehitykseen Megasquirt AVR korttiin. Monin verroin kehittyneempi kuin alkuperäinen Megasquirt. Itse asiassa kehittyneempi kuin 95% kaupallisista systeemeistä...

Mainittakoon mm. suorasytytys, wideband lambda anturin liitäntä, pakokaasun lämpötilan anturin liitäntä, nakutustunnistimen liitäntä, itseoppiva VE-taulukko (wideband lambdan avulla) ja Wide open throttle closed loop control (wideband lambdan avulla).

Halpissysteemit eivät usein sisällä näitä yllämainittuja ominaisuuksia. Itseäni ainakin kiehtoo erityisesti wideband lambdan mahdollisuudet ja itseoppivuus. Jokainen muutos moottoriin ei välttämättä tarkoita uutta dynosessiota tämän härvelin kanssa... Käytännössä PC-softalla määritellään haluttu A/F suhde eri kuormitusalueille ja boksi pitää sen siinä toisin kuin yksinkertaiset boksit joille määritellään vain ruiskutusaika eri kuormitustilanteissa. Esim. vaihdat vapaammin virtaavan ilmanputsarin ja se on uusi dynokeikka perusboksilla. VEMS osaa mukautua uuteen tilanteeseen. Perusboksit voivat seurata perinteistä lambda-anturia osakuormituksen alueella mutta kaasu pohjassa perinteisellä lambdalla ei tee mitään koska seos on pidettävä niin rikkaalla ettei lambda anna luotettavia arvoja.

Tällainen tulee minun mitsuuni kunhan toivun ensin projektia rajoittavista taloudellisista takaiskuista.

http://www.vems-group.org/
 
Onkos se SMT7 piggypack? Ei sitä oikein voi verrata kokonaiseen ohjausjärjestelmään oli sitten kuinka hyvä tahansa. En mä ainakaan jättäisi oman koslani 23 vuotta vanhaa ruiskuboksia rinnalle kun alan systeemiä päivittämään jo sen vuoksi että se ei voi toimia enää kovin montaa vuotta... :) Jossain uudehkossa autossa tilanne olisi luultavasti ihan toinen

Sanoin muuten hieman virheellisesti, VEMS:ssä on kaksi EGT ja kaksi wideband O2 liitäntää - vaikkapa V8 konetta varten. Ja sanottakoon vielä että turha odottaa saavansa näistä tee-se-itse bokseista yhtä valmista laitetta kuin ostamalla jonkun kaupallisen tuotteen. Jonkun verran omaa viitseliäisyyttä ja tietotaitoa on pakko olla mutta mielestäni hinta/laatu-suhde on aika lyömätön. Valmiiksi kasattu boksi 450 euroa ja itse kasaamalla halvempi...
 
ast sanoi
Itseäni ainakin kiehtoo erityisesti wideband lambdan mahdollisuudet ja itseoppivuus.

Miten hyvin oppiminen voi tapahtua koneessa jossa ECU ohjaa ajastusta sen mukaan onko seos liian laiha / rikas estääkseen suuremmat vahingot? Kuulostaa mukavan helpolta, onko jollain kokemuksia?
 
MaxFlower sanoi
Miten hyvin oppiminen voi tapahtua koneessa jossa ECU ohjaa ajastusta sen mukaan onko seos liian laiha / rikas estääkseen suuremmat vahingot? Kuulostaa mukavan helpolta, onko jollain kokemuksia?

Boksihan siis korvaa koko ECU:n joten alkuperäinen ECU ei säätele yhtään mitään siellä autotallin hyllyssä. En osaa sanoa miten homma pelaa lisäboksien kanssa.

Autojen alkuperäiset ECU:t eivät käytä takaisinkytkettyä säätöä (closed-loop control) tyypillisesti kuin pienen kuormituksen alueella jossa on päästöjen kannalta edullisinta pitää lambda mahdollisimman lähellä ykköstä. Tähän kelpaa perinteinen lambda-anturi ihan hyvin, koska se osoittaa suhteellisen tarkasti milloin lambda on 1. Sen sijaan tehoa haluttaessa on tärkeää saada seossuhde paljon rikkaammalle. Tällöin boksit siirtyvät perinteiseen takaisinkytkemättömään (open-loop control) tilaan jolloin polttoainetta syötetään sen mukaan miten boksiin on eri tilanteissa ohjelmoitu. Takaisinkytkentää todellisesta seossuhteesta ei saada mistään. Seossuhteen pitäminen samalla alueella kuin osakaasulla aiheuttaisi miedoimmillaan ison tehohäviön ja turbokoneessa pahimmillaan täystuhon mäntien sulaessa.

Laajakaista-lambdalla on mahdollista tehdä järjestelmä jossa boksi toimii koko ajan takaisinkytketyssä tilassa ja pitää siten seossuhteen optimissa eri kuormitustilanteissa. Myös itseoppivuus perustuu siihen että laajakaista lambda-anturien tarkka mittausalue on paljon laajempi ja kattaa kaikki tavallisen bensiinimoottorin käyttämät seosalueet.

VEMS Genboard 3 osaa myös hieman vastaavan takaisinkytkennän sytytyksen osalta käyttämällä nakutustunnistinta. Vähän saman tyylisesti siis kuin Saabin analoginen APC 80-luvulla.

Toivottavasti tästä höpinästäni oli jotain hyötyä eikä siihen tullut kovin paljoa asiavirheitä.

Jos suomenkielinen tuki on tärkeää eikä itse halua näpertää härvelin kanssa niin silloin on syytä valita vaikkapa Hestec tai joku muu suomalaisten virittäjien ja säätäjien hyvin tuntema laite.
 
l%E4mp%F6vaikutus1.jpg


EI toi nyt niin kovin tarkalta näytä verrattuna tähän.

wb-lambda_sensor.gif
 
Kyl kiinnostaa rakennella tommonen ja kokeilla ;D
eipä ollu hintakaan paha ;D valmiikso koottuna vems maksaa 450e+toim kulut ;D
ja tottakai tarvittavat liittimet/anturit päälle...

huomasin myös että tohon vems:ssin saa näytön? näytääköhän realiajassa koneen tapahtumat? kaiketi..
 
on olemassa myöskin semmonen suomalainen täysin ohjelmoitava ruisku järjestelmä ku tatec en muista sen netti osotetta mutta koittakaa ehtiä jos kiinnostaa

(toimii muuten tampereella se firma)
 
Jos kansalaisilla on enemmänkin innostusta tuon vemssin suhteen, voisin olla hommassa mukana.

Ei ainakaan tuo kielipuoli olisi ongelmana..

Eipä tuota 450 eikan versiota kannata ostaa, kun ei se kumminkaan ole valmis. Parempi ottaa se raakile ja kasata siihen mitä tarvitsee.

Näytöstä sen verran, että koska kyseessä on Atmelin Mega AVR mikrokontrolleri, voipi sille vääntää juuri semmoiset ohjelmat kuin itse haluaa. Eli jos tämä käkätin ei jotain tue, sen voi laittaa tukemaan. Eli siis joo, näyttö näyttää reaaliajassa vaikka mitä, mutta sen saa näyttämään sellaistakin, mitä se ei "vakiona" osaa.

Tulipa semmoinenkin idea, että jos on tavallisesta 1,5 lankusta mennyt ecu entiseksi, eikä uuttakaan tunnu löytyvän, voisi senkin korvata vemssillä. Eipä ole pahan hintainen ja ainakin jättää mahdollisuuden virittää niin paljon kuin ikinä jaksaa. Jos taas ei jaksa virittää, niin on virittämättä. Halpa se on silti.
 
Joo mä oon hommaamassa nyt sitten ton vemssin...
pisti miettiin toi paketin sisusta... joten kokoan sitten tarpeen mukaan... noita osiahan saa ihan kaupasta ;D

pitää kattoa mitä mitä saa aikaseksi...
 
Jeps.. tästä saadaan hyvä projekti.
Minkäs näköinen se sun nykyinen ecu on? Elikkä..liittimet lähinnä. Jos vaikka tosiaan tekisi sen vemssin sinne alkuperäisiin tai samanlaisiin kuoriin. Johtosarjaa on niin turha mutiloida.
 
Terve,  oli tarkoitus ensin tehdä toi VEMS uusiksi ja jättää siitä hiukan ylimääräistä pois, tosin jo senkin piirtäminen PADSille on oma juttunsa, siitä vielä piiri levy....
No kuitenkin päädyin ite tekemään ton aiemman version
eli 2.2   ja lisäämään siihen hiukan tämän 3.x version ominaisuuksia, piirilevystä saadaan hiukan maltillisempi.

tarkoitus olisi saada  se ainakin sytytyksen osalta käyttöön kesällä.
 
mites muuten tohon VEMSiin, minkätyyppisellä anturilla siihen saisi sen suorasytkän? Tuskin ymmärtää esmes Mitsun DOHC:n CPS:ää? (joka sitäpaitsi hajoaa vanhemmiten ja on kallis)
 
Ymmärtää se. Ymmärtää itseasiassa ihan mitä vaan. Sen kun voi ohjelmoida mieleisekseen. Eli otat osat ihan mistä mossesta satut löytämään ja muutat ohjelmaa (ja kytkentää jossain tapauksissa) sen mukaisesti. Ja taas mennään kovaa.

Homman kauneushan on siinä, että kaikki tieto on saatavissa -> kaikki on muutettavissa.

Edit: Niko, ne CPS:thän ovat korjattavissa ;)
 
onkohan muita mahdollisuuksia vielä...

alkaa olla mulla hätä pian löytää ruisku tohon projektiin..
ja tykkää olla budjetti lähellä miinusta...

mitähän ton wemssin kanssa tekis... tohtiskohan sellasen tilata... hinta ainakin olisi kohdallaan...
tosin kuinkahan tuon itse oppivuus toimii... voiko siihen luottaa?

sitten en oikein hahmottanut... lukee toi GM ilmamäärä mittaria? jostain syystä ei oikein noi kuumalanka viritelmät tee vaikutusta... kumminkin rikon sellasen suodattimen vaihdon yhteydessä... liialla suodatin öljyllä...

ja sitten toimiskohan softaus tolla mun 486/40mhz läppärillä jossa on mustavalko näyttö?
 
JKorpela sanoi
sitten en oikein hahmottanut... lukee toi GM ilmamäärä mittaria? jostain syystä ei oikein noi kuumalanka viritelmät tee vaikutusta... kumminkin rikon sellasen suodattimen vaihdon yhteydessä... liialla suodatin öljyllä...

Pistät öljyttömän Apexin siihen niin ei mene rikki 8)
 
Imuroin yhtenä päivänä VEMS:n softan CVS:stä, mutta en ole vielä ehtinyt tutustua siihen tarkemmin. Tuli ongelmia cdk4avr:n asennuksessa ja homma jäi siihen. Sitten kun tiedän mitä softa on syönyt ja saan käännettyä sen ongelmitta pitää harkita boksin tilaamista.

-Antti
 
Tulipa sitte tilattua Vems 3.3 + hilut...
toimitus aika vain 3,5viikkoa :-\ no hiljaa hyvä tulee...

tutustuin tuossa jo ohjelmaan ja tuo vems säädetään samalla ohjelmalla kuin megasquirt eli megatune:lla

oli aikas paljon sitten säätö mahdollisuuksia... :-X
saas nähä miten käy... onnex on autotune mahdollisuus... :p
 
mites joku Megaruutta tai joku "halvempi" Engine management systeemi toimii perus vaparissa? tuskin kukaan on koettanut mutta jos jostain löytyis kohtuuhintainen niin vois kyllä koettaa.. :D

toi vakio ecu on niin arvaamaton.. kun vaihteeks tankkasin 95oktaanista tyhjään tankkiin niin taas muuttui kulku.. :seina miten ollakkaan nyt se kulkeekin sitten paremmin kun 98oktaanisella.. :seina

ois mukava kun sais itse päättää että miten se kulkee..
 
megasquirtissa pitää/kannattaa käyttää jakajaa ja vain kahta suutinta... se kun ei osaa ohjata erikseen 4kpl... vain
aina vain kahta... tai 2+2
mullä tökkäs juuri tähän...

ohan noita vapareissa... ja toimivat hyvin
 
ei mulla mikään hinku oo tosta jakajasta päästä eroon.. sais noita seoksia rukkailtua ja aukioloaikaa yms.. että ois mahdollista myös säätää siitä "tehot pois" katsastukseen ettei tarvi aina puolta konetta purkaa.. ja muutenkin, olisi varmaan taloudellisempi ajaakin kun ei kone toimisi pelkästään yhellä kierrosalueella hyvin, vaan koko kierrosalueella...

Eskuhan noista jutteli että kaikenmoisia on mutta ei muista kun ei o näkyny miestä vähään aikaan. ;D
 
Megasquirt osaa ohjata yhtä aikaa ruiskutusta ja sytytystä Megasquirt'n'spark koodilla. Kun vielä valitsee Megasquirt'n'Spark extra koodin saa laajemmat taulukot ja tukun lisäominaisuuksia. Extra koodi osaa esimerkiksi käyttää laajakaista-lambdaa ulkoisella sovituselektroniikalla siten että määritellään haluttu bensa/ilma suhde-taulukko ja boksi sitten pitää sen siinä. Tämä vastaa jo aika pitkälle VEMS:n toimintaa.

Sytytyksen ohjaukseen on useita tapoja joista yksinkertaisin käyttää nykyistä virranjakajassa olevaa herätettä ja ohjaa jotain perusmallista (ei ennakkoa itse säätävää) sytytysmoduulia.

http://megasquirt.sourceforge.net/extra/

Boksin osat maksavat Partcossa koteloineen 141.70 euroa tai sitten ralli.netin myyntipalstalla myydään valmiita Mini Megasquirtteja (sama asia, mutta integroidut releet, pienempi piirilevy, paremmin autokäyttöön sopiva liitin ja vesitiivis kotelo) hintaan 250 euroa. Itse ostin tällaisen jälkimmäisen. Asentaminen alkaa huomenna :peukku Ensin tulee pelkkä ruiskun ohjaus ja sitten myöhemmin lisään luultavasti myös sytytyksen Megasquirtin hoidettavaksi.
 
erittäin mielenkiintoista, eikä hinta päätä huimaa.. :eek: 141,70e..

pitääpäs vakavissaan harkita, luin eräältä toiselta foorumilta että tohon on ilmeisesti aika paljon noita "päivityksiä" että tolla megaruutalla saa toimimaan aika paljon kaikenlaista..
 
Lisää tietoa löytyy mm. osoitteista:

www.finsquirt.net
www.msefi.com
www.megasquirt.info
www.mini-ms.com

Alkaahan tuo alkuperäinen Megasquirtin prosessori olla suorituskykynsä ylärajoilla extra koodilla, joten jos ei ole kiire ja haluaa vain parasta niin kannattaa ehkä odotella MS II:a tai Ultra Megasquirttia tai sitten valita VEMS. Mutta jos nykyiset ominaisuudet riittävät, niin eipä ole hinnalla pilattu kapistus. Olettaisin että vielä jotain ominaisuuksia tulee nykyraudalle, mutta tuskin mitään maata mullistavaa.

Anturipuolella tarvitaan seuraavat:
- MAP (piirilevyllä on max 1.5 bar ahtopaineelle riittävä, laskettu jo hintoihin)
- kaasuläpän asentoanturi (TPS, alkuperäinen käy)
- jäähdytysnesteen lämpötila (alkuperäistä voi käytää kalibroimalla Megasquirtin softa Easythermillä)
- imuilman lämpötila (alkuperäistä voi käyttää kalibroimalla, jos sellainen on oikeassa paikassa. Turbossa se pitää olla ahtimen ja välijäähdyttimen jälkeen kaasuläpän lähellä. Vaparissa ei niin tarkkaa. Halvimmat sopivat maksavat 11,90 Motonetissä)
 
Noniin nyt olis vems pöydällä...

:p kovan tutkimuksen jälkeen juotettu parit osat paikalleen ja kotelon haku käynnissä...

aika yksin kertainen laitos... jos ohjeen ymmärsin oikein.. mm näytön saa graafiseksikin :eek: bling bling...


tekis mieli koota alkuperäisen ecun koteloon...
 
onko kukaan asentanut megasquirttia sigmaan (6g72 24 valve kone) sytytyksen ja ruiskun ohjausyksiköksi?

oma projekti on pikkuista vaille valmis.
 
kipinää

kipinää ja suuttimien naputusta

eli nyt ollaan jo tuossa vaiheessa :peukku vielä polttoainelinjan rakentaminen valmiiksi ja starttimoottorin asennus, niin saadaan koittaa ottaa savut koneesta megasquirtin ohjaamana.

lisätään vielä senverran, että mitään muita antureita en ole ostanut, kaikki on sovelettu mitsun omista 8) (cas anturi tarvitsi pari alumiiniteipin palaa) ja vedenlämpötila-anturille piti tosiaan tehdä uudet kartat megasqurtille (ei vaikea homma) imuilman lämpötila-anturin ostan myöhemmin (turbotuksen jälkeen), nyt aluksi kokeilen ilman sitä.

niin ja moottori siis 6g72 24 valve kone (mitsubishi sigma)
 
startti on asennettu ja hyvin pyörittää (mitsu L300 diesel pakun startti)

kokeilin myös lähtiskö käyntiin, vaikka polttoainelinjaa ei vielä olekkaan, eli pieni loraus bensaa imusarjaan ;) ja kyllä, se kävi hetken ihan omin voimin :peukku
 
tuossa videossa sigman kone käy megasquirtin ohjaamalla sytytyksellä ja ruiskulla, kun vielä saa kartat kohdalleen, niin voi sanoa, että tuo megasquit on hyvä ja edullinen ruisku :peukku (mun kustannukset tähän asti tuon megaruutan kans on n. 220 €)
 
Toi kuulosti kyl enemmän diiseliltä ku pensakoneelta :eek:

Mut hyvä jos toimii... :peukku
 
MetalMan_ sanoi
Toi kuulosti kyl enemmän diiseliltä ku pensakoneelta :eek:

Mut hyvä jos toimii... :peukku

voiskohan se johtua siitä, että olen noiden dieselien kans leikkinyt liikaa viimeisen 10 vuoden aikana :p

mutta eiköhän vika ole ihan niissä kartoissa vielä ja osa syy käyntiääneen on siinä, kun 2 pytyn suutin on paskana :seina (pitää ostaa siihen jotku n. 550 cc/min suuttimet, kun se on tarkoitus turbottaa myöhemmin)
 
Tepi sanoi
Hieno projekti, mihin autoon tämä moottori nyt sitten päätyy ?

Fiat 600 takapenkin paikalle tuo olis tarkoitus asentaa, audi 100 laatikon ja 190 mersun taka-akseliston seuraksi :driver
 
Johan meinaat sopan kehitellä ;D ;D ;D

Saakos kysyä, miks just sigman 6G72 tommoseen rojektiin ???
 
Takaisin
Ylös Bottom