Rumpujarruista --> levyjarruihin

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
elikkä alotetaas KUNNON keskustelu rumpujarrujen vaihdosta levyjarruihi taakse.
Elikkä mitä tarviin ja mite vaikee o esimerkiksi GTI takajarrujen ymppäys 1.6 lancerin napoihin kii ? onko kukaa tehny ?

entäs jos laittaski jotki muut ? teettäs jarrut ? mielipiteitä.
Tarkotus ois päästä mallisarjan tehokkaimpii jarruihi ja mielellään enempiki ;)
 
ensin katot jostain laakeriluettelosta onko rumpu jarrullisessa samat laakerit tai sama akseli(tappi) kuin levyjarrullisessa: jos on, niin asennus on "bolt-on" swappi....

teettäminen ei kannata, säkällä löytynee samaan akseliin käypä isomman mallin levyjarru napa (vrt. Cordian 8" rummun tilalle käy E15 levyt suoraan)
 
Kannattako laittaa levyt? Miksi? Eikös noita rumpujarruja saa isompia rumpuja&jarrut siihen. Oma kokemus Gti:n levy jarruista yli puolelta vuodelta on shit happens aina märällä kelillä hiekkatiellä kivet välissä että pitää v****n moisen rohinan.En sitten tiedä pitäiskö sielä olla joku fukin suoja pelti estämässä kivien pääsyn.Niin ja eikös tonne eteen voi laittaa isommat levyt.
 
93_GTI sanoi
Kannattako laittaa levyt? Miksi?

varmaan suomenlainsäädännön vuoksi. Jos päivittää mottia niin jarrut tarvii olla tyyppimallin parhainta vastaavat etc... Ei sinne kyllä noita gti:n 225mm rimpuloita kannattais laittaa...
 
takalevyt riittää etuvetosessa ihan hyvin noi 225mm, sitä isommat tuo vaan jousittamatonta massaa. jos haluaa lisää jarrutehoa taakse, niin samankokoinen uritettu levy ja paremmat alu satulat -siinä se massakin kevenee.....
 
no entäs sitten jarruletkutus ? onks siinä mitää outoo ?
pitääpäs ottaa toi laakerointi selville...
 
Ei letkutuksessa sinällään mitään ihmeellistä ole, letkut nyt kannattaa uusia joka tapauksessa (teräspunosletkuihin).

Jos haluaa pelata varman päälle, niin kannattaa tosin tarkistaa, onko pääsylinteri sama rumpu- ja levyjarrullisessa Lancerissa. Eli jos päädyt esim GTI jarru swappiin, ota kaikki jarrukomponentit siitä elimen luovuttaja autosta. Pääsylinterin koon vaihtelut vaikuttavat mm. jarrujen balanssiin.....
 
lancerille: helpointapa on vaihtaa koko taka akselisto gti:stä, siinä välttyy kaikkien käsijarru vaijjerien ja muiden kiinnitys pisteiden teolta. enkä kyllä tiedä mitä suomen lain säädäntö sanoo itse tehdyistä jarrulaitteiston komponenteista. itellä olis pitänyt tehdä
uudet jarrusatulan kiinnityspaikat ja korotus levyt napoihin jotta sihen olis saanut levyt. ostin kuitenkin 2.0 gti koko taka-akseliston 180 eeroa siinä oli kaikki mukana ei tarvinnut kun palat vaihtaa. tämä kuitenkin galanttiin.
 
totta, kyllä koko akselin vaihdolla pääsee yleensä vähimmällä vaivalla, lisäksi GTI akselissa saattaa olla esim. jäykempi vakaaja, sehän on yleensä myös plussaa....

ja oikeassa olet siinäkin, että ne itse tehdyt osat pitää melkeinpä tehdä niin, ettei niitä huomaa (=tuskin laillisia).
 
esim. Tepi, esim. ;)

Melkein arvasinkin että ei ehkä ole koko vakaajaa, mutta kun en ole perehtynyt ko. malliin....

(Onkohan siinä GTI.ssä vakaaja?)
 
On.

Se vakaajatrako on rungossa kiinni ja sitä olis hemmetin yksinkertanen apinoida mallia normi lankkuun, tosin jäykkyyksistä ei oo tietoo :)
 
Takaisin
Ylös Bottom