"Ruostumaton" E15-Galant-ikuisuusprojekti... (samitsu)

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

samitsu

Turbo yössä...
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
29 Tammikuu 2004
Sijainti
Taipalsaari
Joku voi vähän ihmetellä kun uutta projektia pukkaa vaikkei entisetkään tunnu etenevän oikein mihinkään... Mutta tämä ei
olekaan mikään uusi juttu,vaan on ollut työn alla jo liiankin kauan,varmaan vähintään 6-7 vuotta,oikea nostimen valtaaja... :(
Aattelin nyt vain laittaa loppuprojektin tänne muiden joukkoon,auto pitäis nimittäin saada vähintään rullaavaksi tämän vuoden
loppuun mennessä kun se alkaa olla vähän liian vakavasti muiden hommien tiellä...

Homma on aloitettu Sapporon ja Cordian jälkeen,suunnilleen niiden jatkoksi,eikä loppua näy vieläkään... Hommahan alkoi tietysti
siitä kun helmasta tunkatessa alkoi vaikuttaa samalta kuin olis tunkannut näkkileipälavaa... :( Vielä suurempi vaikutus oli ehkä
se kun siihen mennessä oli jo selvinnyt ettei soratiellä kestä mikään pinnoitus esim. helmoissa... Ei muuta kuin uudenlainen
ratkaisu,tehdään koko roska,tai kaikki "strategiset paikat" ruostumattomalla,tai itseasiassa haponkestävällä pellillä...!? :)

Tarkoitus oli/on tehdä nimittäin ihan jokapäiväinen ajoauto,eli tässä ei sen suurempia hienostella,ei mitään näkymättömiä
saumoja eikä muuta,pääasia että on kestävä ja toimiva... Kaikki hitsaukset on tehty jo ajat sitten,homma on näköjään juuttunut
pintakäsittely- ja kasausvaiheeseen... Syynä oli aikanaan töiden alkaminen,sen jälkeen ei aika ja jaksaminen enää riittänyt
tehdä yhteen menoon loppuun tuota,ja nyt on korkea kynnys taas jatkaa...

Kuvista sitten näkeekin että esimerkiksi helmapellit,oven alareunat,takakulmat,suuri osa kaikista pyöränkotelopaikkauksista,
taka-akselin kiinnitykset,takanurkka-alueet ja paljon muita pieniä juttuja on paikattu haponkestävällä pellillä,itse asiassa juuri
kaikki ne paikat mitkä tuossa mallissa lahoavat eniten,ja niitä on aika paljon... Takakaaret on vaihdettu ihan tarvikepaloina,
ja jotain pyöreämuotoisia hankalia kohtia on paikattu normaalipellilläkin... :)
 
Vs: "Ruostumaton" E15-Galant-ikuisuusprojekti... (samitsu)

Häntäpään kuvasta näkee jotenkuten osan alustan paikkauksista... Takakulmapaikat saattaa jäädä Ralliart-helmasarjan taakse
piiloon,eipähän tarvi sitten hioa saumoja... Eikä helman taakse kerääntyvä kura ruostuta ainakaan isoa reikää... ;) :)
 
Vs: "Ruostumaton" E15-Galant-ikuisuusprojekti... (samitsu)

Etupyöränkotelomuoveja irrottaessa saattaa paljastua yllätyksiä,niin tässäkin... No nyt melkein kaikki niiden taakse jäävä on
"kirkasta" peltiä,eipähän sitten seuraavalla kerralla muoveja poistaessa yllätä kuin ruosteen vähäisyys...!? ;D
 
Vs: "Ruostumaton" E15-Galant-ikuisuusprojekti... (samitsu)

Takana joustintukitornien ympärykset piti paikata ihan normaalipellillä,ei jaksanut alkaa "aa-nelosesta" taivuttelemaan,on sen
verran jäykempää peltiä kuitenkin... Toisessa kuvassa näkyy taka-akselin kiinnityskohtaa,"takaroiskeläppää" ja surullisen
kuuluisaa taka-akselin poikittaiskiinnitystä,kaikki tunnettuja lahoamisestaan... Tällaisia paikkauksia tässä autossa,varmaan käy
sitten niin että ajossa saumakohdat alkavat ruostumaan tai sitten saumat ratkeavat irti,no se jää nähtäväksi...!? ;D
 
Vs: "Ruostumaton" E15-Galant-ikuisuusprojekti... (samitsu)

Aika kuluu,Galant ei... :( :) Näyttäisi olevan vaivaiset reilu 4 vuotta kulunut kun oon viimeksi jotain tästä kirjoitellut,mutta eipä siihen ole tosin paljoa tapahtunutkaan... Tänään oli kuitenkin historiallinen päivä kun sain aikaiseksi (pakko on tehokas motiivi) jatkaa hommaa että auton saisi pois nostimelta vihdoinkin kun alkaa nuo työhommat kusta liikaa varsinkin talvikaudella... Aloitin vetäisemällä vielä lisää sinkkisprayta sinne sun tänne ja varsinainen puuha oli ruiskuttaa koteloainetta pyöränkoteloihin ja taka-alustaan koska ne ovat tärkeimmät että saisi autoon edes akselit takaisin alle... Tästähän tää nyt sitten hissukseen jatkuu sitä mukaa kun muilta töiltä kerkee,nytkin kun sattui siis sellainen hetki... Ja yritän kirjoitella välillä jotain tännekin mahdollisesta edistymisestä... :)
 
Vs: "Ruostumaton" E15-Galant-ikuisuusprojekti... (samitsu)

Edellisen kirjoituksen jälkeen on tullut joka päivä ruiskutettua koteloainetta tai massaa johonkin auton pohjaan tai koteloihin ja molempia alkaa olla sanoisinko riittävästi... :) Vielä viimeiset ja jossain vaiheessa sisäpuolellekin ja massausvaiheen voisi alkaa julistaa tehdyksi... :)
 

Liitetiedostot

  • HPIM0141 (Small).JPG
    HPIM0141 (Small).JPG
    58.8 KB · Lukukerrat 888
  • HPIM0142 (Small).JPG
    HPIM0142 (Small).JPG
    61.2 KB · Lukukerrat 944
Vs: "Ruostumaton" E15-Galant-ikuisuusprojekti... (samitsu)

Massauksen jälkeen tulee jonkinlainen kuivatustauko mutta ennen talven tuloa pitää siis laitella akselit alle ja tietysti mahdollisimman paljon muutakin että olis sitten hyvä jatkaa ensi vuonna tai joskus lähivuosina hommaa taas eteenpäin... :) :)
 

Liitetiedostot

  • HPIM0143 (Small).JPG
    HPIM0143 (Small).JPG
    60.1 KB · Lukukerrat 880
  • HPIM0144 (Small).JPG
    HPIM0144 (Small).JPG
    54.9 KB · Lukukerrat 895
Vs: "Ruostumaton" E15-Galant-ikuisuusprojekti... (samitsu)

11.11.11 piti yrittää saada tehtyä jotain historiallista tähänkin autoon ja nostettiin siis taka-akseli jollain tavalla paikalleen vaikkei se vielä oikeesti kiinni olekaan... :) Sitä ennen laitettiin takatolpatkin jollain tavalla paikalleen vaikka nekin nyt vasta roikkuvat pyöränkoteloissa... Samoin vetokoukun laittelin lopullisesti kiinni vaikka sitä olin aloitellut jo aikaisemmin... Sehän on olennainen varuste että auton saa hinattua jossain vaiheessa pois tuosta tallista koska omin voimin se ei liiku vielä ihan lähiaikoina... Mutta nyt pääsee taas hommassa eteenpäin yksinkin sellaisina iltoina kun ehtii tekemään... :)
 
Vs: "Ruostumaton" E15-Galant-ikuisuusprojekti... (samitsu)

Tämä projekti jatkuu nyt sen aikaa kunnes sen saa pyörillään tallista ulos... Lähinnä tässä joulun aikaan joutuu tekemään kun muulloin ei näköjään kerkee eikä saa mitään aikaiseksi... :( :) Tänään laittelin taka-akselin kiinnitykseen loputkin jutut paikalleen ja sen jälkeen takasatuloiden kiinnitysosat ja loppuillan aikana asentelin uusiin takalevyihin entisistä pinnapultit ja uudet pyöränlaakerit...
 
Vs: "Ruostumaton" E15-Galant-ikuisuusprojekti... (samitsu)

Tapaninpäivän kunniaksi tapahtui pieni mutta samalla suuri edistysaskel eli projekti sai vihdoinkin häntäpäänsä pyörilleen...! :) Kaivelin siihen jostain ne pyörät mitkä siitä on muistaakseni aikanaan alta pois otettu ja säätelin laakerit valmiiksi ja ei muuta kuin pyörät kiinni... :) Seuraavaksi pitäis tehdä vastaavat temput vielä etupäähänkin ja sitten alkaisi ollakin rullaava kori... :)
 

Liitetiedostot

  • HPIM0192 (Small).JPG
    HPIM0192 (Small).JPG
    57.9 KB · Lukukerrat 604
  • HPIM0194 (Small).JPG
    HPIM0194 (Small).JPG
    45.6 KB · Lukukerrat 626
Vs: "Ruostumaton" E15-Galant-ikuisuusprojekti... (samitsu)

Kuudes päivä oli toiseksi historiallisin tämän auton kohdalla eli sain sen vihdoin kokonaan pyörilleen ja rullaavaksi koriksi... :) Ei se mitenkään liian helposti sujunut kun etutolppien kanssa piti värkätä parikin ylimääräistä iltaa ennenkuin sain väsättyä kelvolliset paketit kasaan... :( Auton omista tolpista toista piti yrittää kiristää koska se ei istunut kunnolla paikalleen,ja jotain siinä oli pielessä jonkun aikaisempien seppien jäljiltä koska iskarin varsi katkesi tiukatessa ja tolppa räjähti ruuvipenkissä pitkin tallia... :( No onneksi siitä selvis olankohautuksella eli enpä olis moisia paskoja autoon halunnutkaan,ja hain varastosta toiset iskarit ja aloitin hommat alusta että sain kasattua entisistä ja "uusista" toimivat kokonaisuudet... :)

Paljon meni aikaa myös uusien etupyöränlaakerien asennukseen ja kuvioihin kuului myös uudet alkuperäiset alatukivarsien taaemmat helat,uudet raidetangonpäät ja luonnollisesti haponkestäviä pultteja esimerkiksi tolpan alakiinnityksiin... :) Osat oli maalattu valmiiksi jo varmaan kymmenen vuotta sitten eikä kannata ihmetellä ruosteisia palikoita ja sitä ettei kaikkea ole tällä kertaa maalattu... Tästä olis kuitenkin tulossa jonkinlainen käyttöauto eikä muutenkaan jaksa enää ihan kaikkea maalailla... Seuraavaksi pitääkin keskittyä valmistelemaan autoa yhtä pykälää ulkoisempaan säilytykseen... :) Samalla pitää ehkä hieman miettiä ja päivittää ajatuksia siitä mitä kaikkia muutoksia ja osia tuohon lopulta tulee kun suunnitelmat aina hieman elävät... :)
 

Liitetiedostot

  • HPIM0196 (Small).JPG
    HPIM0196 (Small).JPG
    54.3 KB · Lukukerrat 523
Vs: "Ruostumaton" E15-Galant-ikuisuusprojekti... (samitsu)

Sunnuntai 15.1.2012 sai nyt sitten kunnian olla historiallisin päivä tuon auton ja tallin kohdalla ja melkeinpä omallakin kohdalla kun sininen Galant saatiin vihdoin tallista pihalle...! :) Vaikka auto on vielä täysin keskeneräinen niin mieliala on melkein yhtä hyvä kuin jos se olis valmistunut... :) Noo jos tässä nyt hengissä pysytään niin projekti jatkuu taas joskus uudella innolla... :)
 

Liitetiedostot

  • HPIM0207 (Small).JPG
    HPIM0207 (Small).JPG
    50 KB · Lukukerrat 643
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös Bottom