Ruotsin tuonti

iovine

New Member
Liittynyt
12 Heinäkuu 2005
Terve!

Kyselisin viisaammilta neuvoja, itselle ensimmäinen kerta ns. tuontiautojen kanssa.
Eli olisi kiikarissa Suomessa myytävä, mutta edelleen ruotsin kilvissä oleva auto. Autossa on voimassa oleva katsastus ruotsissa.

Miten käytännössä toimitaan, jos saadaan kaupat hierottua? Suoraan ajo tulliin, josta 3kk kilvet ja viikon sisällä katsastus vai mitenkäs se menee?
 
Vs: Ruotsin tuonti

Ostat auton ja ajat tulliin. Tullimies katsoo, onko Ruotsin leimaa ja vakuutusta jäljellä. Jos on molempia, et tartte siirtokilpiä ollenkaan niin kauan kun nuo molemmat on voimassa eikä ole kiirettä käydä näyttämässä katsurille. Jos ei ole Ruotsissa vakuutusta jäljellä (tällöin otat toki itse vakuutuksen autolle sen vin-koodin perusteella omasta vakuutusyhtiöstä vaikkapa soittamalla sinne), mutta leimaa on, tarttet nuo siirtokilvet, mutta edelleenkään ei ole kiirettä viedä katsurin näytille, koska Ruotsin (kuten kaikkien EU-maiden) leima kelpaa myös Suomessa. Sitten jos ei ole muun maan leimaa jäljellä, niin sitten tarttee käydä viikon sisällä siellä katsurilla näyttämässä.

Autoverotus täytyy sitten aloittaa kaikissa em. tapauksessa viikon sisällä auton tuonnista, eli käydä tullissa täyttämässä laput. Sitten kun saat veropäätöksen, niin maksat sen ja parin päivän päästä (tällä varmistaa että verosuoritus näkyy katsastusaseman tietokoneella) voi viedä katsastukseen hakemaan Suomen kilpiä. Mikäli autossa oli sitä Ruotsin leimaa jäljellä, niin voit valita tehdäänkö pelkkä rekisteröintikatsastus vai rek.kats & vuosikatsastus samalla. Pelkässä rekisteröintikatsastuksessa katsuri kattoo vaan auton paperit, vin-koodin jne. varmistaa että kyseessä on sama auto kuin papereissa ja antaa kilvet + ajoaikaa siihen asti kuin Ruotsin leima suo, eli ei tarkasta auton kuntoa. Jälkimmäisessä vaihtoehdossa tutkitaan auton kuntokin ja saatavan leiman pituus on sitten Suomen katsastuslainsäädännön mukainen. (miikka korjatkoon, jos käytin vääriä termejä, mutta nuo kaksi ovat kuitenkin "vaihtoehdot"). Näillä kahdella ei ole kauhean suurta hintaeroa, joten jos Ruotsin leimaa ei ole jäljellä kauhean pitkään niin kannattaa ottaa se koko setti - ellei sitten halua pelata itselleen aikaa korjata jotain tiedossa olevia vikoja.
 
Vs: Ruotsin tuonti

Kiitos vastauksesta.

Eli jos kaupat syntyy, ajan suoraan tulliin. Mitkä paperit on ehdottomasti oltava mukana nyt kun ajan ensimmäistä kertaa tulliin?
 
Vs: Ruotsin tuonti

Ruotsin rekkarin tekninen osa (muistaakseni keltainen), kauppalasku, mahd vakuutuspaperit ei haittaa, ilmoitus auton käyttöönotosta ja muut tullauspaperit jotka sä saat paikan päältä sekä luovari. Muuta en itse muistaakseni itse tarvinnu.

Jotkut rekisteröi auton omiin nimiin ruotsiin, jolloin sä voit ajaa sillä ruottista satamaan ja suomessa tarvittavan ajan. Ne on semmoset punaset peltikilvet mut tarkemmin mä en osaa siitä sanoo.
 
Vs: Ruotsin tuonti

MSRH sanoi
Ruotsin rekkarin tekninen osa (muistaakseni keltainen), kauppalasku, mahd vakuutuspaperit ei haittaa, ilmoitus auton käyttöönotosta ja muut tullauspaperit jotka sä saat paikan päältä sekä luovari. Muuta en itse muistaakseni itse tarvinnu.

Jotkut rekisteröi auton omiin nimiin ruotsiin, jolloin sä voit ajaa sillä ruottista satamaan ja suomessa tarvittavan ajan. Ne on semmoset punaset peltikilvet mut tarkemmin mä en osaa siitä sanoo.

Ainakin Virossa nuo punaiset peltikilvet maksaa ~200e, joten jos hinta on lähellekään sama niin vaikka niissä onkin samassa vakuutus ni ei kannata jos autossa vaan on Ruotsin päässä leimaa jäljellä. Galantti piti tuoda Virosta noilla punakilvillä kun sitä ei oltu aiemmin Viroon edes rekisteröity.

Tarvittavia papereita on tosiaan Ruotsin rekisteriote, kauppakirja ja sitten JOS autoa ei oo rekisteröity ed. omistajan nimiin Ruotsissa ni sit myöskin sitä edellisen omistajan ja myyjän aikanaan autosta tekemä kauppakirja. Noilla ite oon selvinny, loput laput saa paikan päältä. Luovari ei toki haittaa, mutta ei vaadita. Niin ja ne vakuutuspaperit toki - joko Ruotsin tai Suomen - olis hyvä olla.
 
Takaisin
Ylös Bottom