Vs: Ruotsin tuonti
Ostat auton ja ajat tulliin. Tullimies katsoo, onko Ruotsin leimaa ja vakuutusta jäljellä. Jos on molempia, et tartte siirtokilpiä ollenkaan niin kauan kun nuo molemmat on voimassa eikä ole kiirettä käydä näyttämässä katsurille. Jos ei ole Ruotsissa vakuutusta jäljellä (tällöin otat toki itse vakuutuksen autolle sen vin-koodin perusteella omasta vakuutusyhtiöstä vaikkapa soittamalla sinne), mutta leimaa on, tarttet nuo siirtokilvet, mutta edelleenkään ei ole kiirettä viedä katsurin näytille, koska Ruotsin (kuten kaikkien EU-maiden) leima kelpaa myös Suomessa. Sitten jos ei ole muun maan leimaa jäljellä, niin sitten tarttee käydä viikon sisällä siellä katsurilla näyttämässä.
Autoverotus täytyy sitten aloittaa kaikissa em. tapauksessa viikon sisällä auton tuonnista, eli käydä tullissa täyttämässä laput. Sitten kun saat veropäätöksen, niin maksat sen ja parin päivän päästä (tällä varmistaa että verosuoritus näkyy katsastusaseman tietokoneella) voi viedä katsastukseen hakemaan Suomen kilpiä. Mikäli autossa oli sitä Ruotsin leimaa jäljellä, niin voit valita tehdäänkö pelkkä rekisteröintikatsastus vai rek.kats & vuosikatsastus samalla. Pelkässä rekisteröintikatsastuksessa katsuri kattoo vaan auton paperit, vin-koodin jne. varmistaa että kyseessä on sama auto kuin papereissa ja antaa kilvet + ajoaikaa siihen asti kuin Ruotsin leima suo, eli ei tarkasta auton kuntoa. Jälkimmäisessä vaihtoehdossa tutkitaan auton kuntokin ja saatavan leiman pituus on sitten Suomen katsastuslainsäädännön mukainen. (miikka korjatkoon, jos käytin vääriä termejä, mutta nuo kaksi ovat kuitenkin "vaihtoehdot"). Näillä kahdella ei ole kauhean suurta hintaeroa, joten jos Ruotsin leimaa ei ole jäljellä kauhean pitkään niin kannattaa ottaa se koko setti - ellei sitten halua pelata itselleen aikaa korjata jotain tiedossa olevia vikoja.