sähköinen vaihteenvaihtaja jalkavaihteelliseen mönkijään

MVa~1

Liian korkea ja liian matala..
Liittynyt
4 Syyskuu 2006
Sijainti
Rovaniemi
Kerran kun pääsee kokeileen sähkövaihteella olevaa mönkijää, niin ei oikein tuo jalkavaihde tunnu mukavalta, joten siittäpä ideoiminen taas lähti. (kyseessähän ihan perus jalkavaihde, eli ylöspäin isommalle ja alaspäin pienemmälle, kuten mopot ja moottoripyörätkin)

Helpoin konstihan olisi jos vain jostakin löytäisi kesuslukkomoottorin tyyppisen ratkaisun, mutta voimakkaampana. Epäilen, että tarjonta ei mahda olla.

Myös solenoidien käyttöä mietin. laittaisi kaksi auton startin solenoidia vastakkain. Tai jos jostaki löytäisi valmiit solenoidit, joissa pysyy sisuskalut sisällä, eikä purkaudu kuten startin solenoidi. On kai niitä toki semmoisia startin solenoidejakin, joissa sisuskalut pysyy sisällä, mutta en äkkiä keksi, että missäs merkissä olen moiseen törmännyt.

sitten olisi vielä yksi idea johdettuna tuosta keskuslukon moottorista. Jos laittais hieman isomman sähkömoottorin pyörittämään vaihteenvaihtajan akselia. olis helppo pelata välityksillä nopeutta ja voimaa. Sitten vain napilla lyhyt pulssi joko isommalle tai pienemälle, eli moottorin suuntaa pitäisi kyetä muuttamaan napista.

Nyt pitäisi löytää siis kokonaiskustannuksilta edullinen ja toteutukseltaan helppo ratkaisu. Ja vielä kaiken hyvän lisäksi sen verran hellävarainen, että jos ei satu laatikossa rattaat kohdalleen, niin ei runttaa väkisin mitään palasiksi. Normaaliin liikkeeseen, eli kun vaihde menee päälle, kuten pitääkin, voisi helposti laittaa ihan mekaanisen stopparin, mutta jos rattaat eivät olekkaan kohdallaan, niin vaihdevipuhan ei liikukkaan ihan ääriasentoon asti. Olisiko tähän suojaukseen joku jousi tai kumi sitten hyvä.

Nyt olisi taas hyvät neuvot ja ideat tarpeen, sekä paikat mistä noita kaikkia tarveaineita voisi yleensäkkään saada. (lähinnä tarkoitan sähkömoottoreita)

Ja toki kyseessä kun on mönkijä, niin pitäisi olla vielä erittäin vedenkestävä, eli saattaa olla koko systeemi aikaajoin veden alla. Kestääkös startin solenoidikaan tämmöistä, vai pitääkö sitäkin koteloida/tiivistää??
 
Vs: sähköinen vaihteenvaihtaja jalkavaihteelliseen mönkijään

Moottoripyöriä vartenhan on jotain nappishifterisarjoja? Eikös sellainen luulisi mönkkäriin soveltuvan aika helpolla.

En yhtään tiedä et mitä maksaa mistä voi hommata, mutta pari olen sellaisia nähnyt ja ihan toimivia pelejä omistajien mukaan.
 
Vs: sähköinen vaihteenvaihtaja jalkavaihteelliseen mönkijään

Mikroautoissahan tuo vastaava systeemi on toteutettu paineilmalla.
 
Vs: sähköinen vaihteenvaihtaja jalkavaihteelliseen mönkijään

Juuri kun luulet keksineesi jotain niin se onkin jo olemassa. ;D Pitänee tutkia ja haeskella tuota valmista settiä.

Paineilma ois muuten helppo mutta mönkijässä ei ole kompuraa ja painesäiliö voi loppua kesken. Toki onhan se kompurakin on ollu suunnitelmissa..
 
Vs: sähköinen vaihteenvaihtaja jalkavaihteelliseen mönkijään

Maestro sanoi
Moottoripyöriä vartenhan on jotain nappishifterisarjoja? Eikös sellainen luulisi mönkkäriin soveltuvan aika helpolla.

En yhtään tiedä et mitä maksaa mistä voi hommata, mutta pari olen sellaisia nähnyt ja ihan toimivia pelejä omistajien mukaan.

Et varmaan tarkota ns. quickshifteriä? Jos niin se tarkoittaa käytännössä sytkänkatkasijaa vaihdepolkimen yhteydessä(+ilman kytkintä), eli voi kaasua hölläämättä vetää vaihdetta silmään. Tässä projektissa sellasesta ei ole kyllä apua..
 
Vs: sähköinen vaihteenvaihtaja jalkavaihteelliseen mönkijään

Mikroautoissa tuo voima pikku kompuralle on toteutettu o-renkaalla tms. pienellä hihnalta suoraan taka-akselilta(autot kait työnnetään käyntiin).
En muista oliko niissä joku pieni säiliö paineilmalle.
Tuommosta ainakin näyttäs saavan
http://www.motorsport-sales.com/index.php?main_page=product_info&cPath=312&products_id=1589
 
Vs: sähköinen vaihteenvaihtaja jalkavaihteelliseen mönkijään

Aikas kalliin oloisia systeemejä on. Ei tarvis mitään sytkänkatkojia tai vastaavia. oikeestaan pelkästään tuo "sylinteri" mikä käyttää vaihdevipua ois tarpeen, jos se on jotenkin simppelisti ohjattavissa.
 
Takaisin
Ylös Bottom