Marraskuu 11, 2009 - 10:34
Valtiovarainministeriön keskustelutilaisuus pidettiin suunnitelmien mukaisesti tänään 11.11. Keskustelutilaisuuteen oli kutsuttuna valtiovarainministeriön, verohallituksen, tullihallituksen sekä ajoneuvohallintokeskuksen keskeisimmät henkilöt sekä huomattava määrä automaahantuojien edustajia autoalan keskusliiton, autoalan tiedotuskeskuksen sekä autoliiton edustajien ohella.
Hallitusneuvos Irmeli Virtarannan johtaman lyhyen, lähinnä tiedotustilaisuutta muistuttavan keskustelutilaisuuden sanoma oli hyvin selvä ja selvästikin monille paikalla olleille yllätyksetön – suomalainen autoverotus on tullut tiensä päähän nykyisessään muodossa! Autoverotuksessa siirrytään 1.1.2010 alkaen päästöpohjaiseen ajoneuvoverotukseen samalla, kun hankinnan yhteydessä maksettavasta kertaluontoisesta hankintaverosta luovutaan.
Tärkeimpinä perusteluina keskustelutilaisuudessa Suomen totaaliselle linjanmuutokselle esitettiin seuraavat kaksi asiakohtaa:
1) Tasaisempi ja ennustettavampi autoverokertymä. Autoverotuksen tuotto on erittäin vaikeasti ennakoitavissa nykyisellä järjestelmällä, joten paremman ennustettavuuden ja tasaisemman budjettikertymän saavuttamiseksi nykymuotoisesta järjestelmästä haluttiin luopua.
2) Suomen valtio on joutunut suoran Euroopan komission painostuksen kohteeksi useammassakin autoverotukseen liittyvässä asiassa. Päällimmäisenä viimeaikaiset seikkailut ELVi -maailmassa ja autoverovalitusten kohtuuttomiksi pitkittyneet käsittelyajat, mitkä uhkaavat viedä Suomen uudestaan EYT:n leivättömän pöydän ääreen. Perusteluissa syyttävä sormi osoitti vahvasti tullihallituksen autoveroyksikön suuntaan!
Päästöpohjaisen ajoneuvoveron taso tulee nousemaan alkuvaiheessa 2,5 kertaiseksi nykyiseen verrattuna. Bensiinin litrahintaan tulee 6 centin korotus vuodenvaihteessa. Dieselin hintaan ei tule muutoksia raskaan liikenteen ongelmien välttämiseksi nykyisessä taloudellisessa taantumatilanteessa. Myös nykyinen henkilö- ja pakettiautoilta perittävä käyttövoimavero säilyy nykyisellä tasolla 1.1.2010 veromuutoksen yhteydessä. Uuteen korotettuun päästöpohjaiseen ajoneuvoveroon siirrytään liukumalla, eli nykyisen voimassaolevan verokauden päätyttyä ajoneuvo siirtyy automaattisesti uuteen korotettuun veroluokkaan. Muutos koskee sekä uusia että käytettyinä maahan tuotavia ajoneuvoja. Näillä toimenpiteillä sekä kasvaneen autonmyynnin volyymin tuomilla ALV-tuotoilla tullaan saavuttamaan hyväksytty ajoneuvoverotuksen tuotto nykymuotoisen hankintaan sidotun autoveron poistosta huolimatta.
Kaikki autoiluun liittyvä verotus keskitetään alkuvaiheessa 1.1.2010 AKE:n vastuulle ja se tullaan siirtämään kevään 2010 aikana vaiheittain kokonaisuudessaan Rovaniemelle perustettavan liikenneturvallisuusviraston autoverotusyksikölle.
Tullin jäljelle jäävät autoverotoiminnat tullaan keskittämään Eteläisen tullipiirin kontolle 1.1 2010 alkaen. Tällöin tullin vastuulle jää nykymuotoisen autoverokäytännön aiheuttaman autoverovalitussuman purkaminen vuoden 2013 loppuun mennessä (viimeiset valitukset mahdollisia 2012 loppuun mennessä). Tätä tehtävää jää hoitamaan 25 tullihenkilöä nykyisen autoverotuksen osaajien ydinryhmästä.
Asian vaatimat lakimuutokset tullaan hoitamaan takautuvasti vuoden 2010 ensimmäisellä neljänneksellä.
Kysymyksiä yleisön joukosta ei esitetty. Sen paremmin Vanhempaa hallitussihteeriä Heikki Kuitusta kuin neuvottelevaa virkamiestä Merja Sandellia ei keskustelutilaisuudessa nähty. Myöskään lehdistön edustajia ei keskustelutilaisuuden kutsulistalla ollut.