Sapporo (E16) vs. Galant (E1X)

Spezzi

Dieselvoimaa
Liittynyt
23 Huhtikuu 2003
Sijainti
Uusimaa
Tuli sitte hankittua tuollainen Sapporo. Aikaisemmin kuvittelin, että se on ihan yks-yhteen E1X-koristen Galantien kanssa, mutta tarkemmin autoa ihmeteltyäni alkoikin tuntua vallan muulta.

Omia huomioitani tähän asti (havainnot siis Sapporosta ja verrattuna Galantiin):

- ovet ilman yläkarmeja (Subaru-tyyliin)
- etu- ja takapuskuri toisenlaiset, tietty
- etu- ja takavalot erilaiset
- etupelti, konepelti ja lokasuojat erilaiset
- takaovet pitemmät (oviaukko?)
- C-pilari leveämpi ja loivempi?
- kojelauta korkeampi?
- ovipaneelit erilaiset
- kipattava takaistuimen selkänoja
- sisäpuoliset kattokahvat lähempänä katon keskiosaa, Galantissa enemmän katon reunoilla
- kattoverhous yllättäen karvalakki-Galantin tyylinen muovipintainen, ei kangaspintainen, kuten paremmissa Galanteissa


Sitten on tietty muitakin pieniä eroja; olen purkanut varmaan 10 E1X-korista Galantia ja kaikissa niissä on keskikonsolin kiinnitysruuvit olleet keltapassivoituja, mutta tässä Sapporossa ne olivat kirkkaita.

Ilmeisesti tekniikka on ihan suoraan samaa kuin Galantissa, vaikka 2,4-litraista ruiskua ei Suomeen ole Galantina tuotukaan. Laatikko, iskarit, akselistot ym lienevät ihan samoja.

Mutta se peruskori: onko korikehikossa eroja Galantiin verrattuna (oviaukot, tuuli- ja takalasin kaltevuus ym) vai hämääkö vaan silmä?
 
mittaristot sopivat ainakin ristiin ;D

a varmaan ecu-moottori johtosarjakin vois mennä sais ruisku
koneen e15 galanttiin... ;D
 
Joo mittaristot taitavat olla ihan 1:1, kuten myös ratti ja muut hallintalaitteet.

Mutta pellit ovat ihan eri oloiset materiaaliltaan: E1X-Gallut ovat surullisen kuuluisia ruostumisestaan, mutta Saparot tuntuvat kovapeltisemmiltä. Vai selittyisikö tämä sillä, että Suomeen tuodut Sapporot ovat vm. 88 ja siitä ylöspäin eli olisiko noihin aikoihin tehdas muuttanut esim. raaka-aineen koostumusta (hiilipitoisuus tjsp)?
 
Mitä minä olen omia autojani tutkinut niin kori on sinänsä
hyvin samanlainen mutta kuitenkin erilainen... (olipa
viisaasti sanottu...) Tuskin juuri mikään peltiosa on
vaihtokelpoinen jotain yksittäisiä kori/runkopaloja
lukuunottamatta... (huomaa esim. pitkittäiset kantit
päällyspelleissä...) C-pilari on erilainen...

Alustan,konehuoneen,kojelaudan ja sähköjen tekniikka
ovat hyvin pitkälti samat,mutta kun tutkii vähän
tarkemmin niin eroja löytyy tosi paljon,esimerkiksi
Sapporossa jäähdytetyt levyt joka kulmassa ja kässäri
rummuilla mistä seikoista yllätyin itsekin,lisäksi
takaluukku kaasujousilla,erilaiset ikkunoiden napit,
kojelaudassa tosiaan pieniä yksityiskohtaeroja,
etujalkatilojen valot ja kaikkea en edes nyt muista...
 
Taisit Samitsu osua juuri asian ytimeen: ihan samanlaisia ovat mutta silti ei mitään yhteistä! :D

Hei, pitäisikö Sapporossa olla etujalkatiloissa valaistus? ::) Oliskin hienoa, jos olisi!

Eilen tajusin myös yhden oleellisen eron näiden peruskoreissa: Gallussa tavaratilan takalaita on korkea, ylös asti, ja Sapporossa takalaita (kilven paikka ym) nousee takaluukun mukana joten kuormatessa Sapporossa on matalampi nostokynnys.

Tuotantoteknisesti ajatellen autoja ei ilmeisesti ole pystytty tekemään samoilla prässeillä ja samoilla osanumeroilla, vaan ulkoisesta yhtäläisyydestään huolimatta ne ovat hyvin pitkälle erilaisia autoja. Toki moottorissa, vaihteistossa ym. on yksittäisiä samallakin osanumerolla olevia komponentteja.

Tuosta öljynkulutuksesta vielä: oma Saparoni pöllytti hankittaessa silminnähden öljyä tyhjäkäynnillä, ja myyjäkin mainitsi öljynkulutuksesta. Nyt, vajaa 1000 km sillä ajeltuani, tuntuu kuin pöllytys olisi vähän vähentynyt. Meinaan vaihtaa joissakin keskusteluissa suositellut Mobil 1 5W-50 -öljyt lähiaikoina, ehkä perusongelma tosiaan on vain jumittuvat männänrenkaat. Noilla kilometreillä (238 tkm) ei luulisi muuta olevan.

Mutta on se vaan sen verran letkeä peli ajella, että taas tänäkin aamuna jätin turbodieselin kotiin (vaikka diesel-Galantissa näkyykin nyt leffakanavat ;D) ja lähdin Sapporolla. Herrasmiehen peli, mutta sopii silti myös meikäläiselle! ;)
 
Eiköhän ne jalkatilavalot pitäisi kaikista löytyä kun omani
on kai ensimmäisiä valmistettuja ja siinäkin on...

Koneiden kuluneisuus yms. ovat tietysti yksilöllisiä mutta
omallani on ajettu noin 380000,se on tällä hetkellä
avattuna ja tuntui olevan porauskunnossa,öljyäkin kului
jo ihan sikana... Oletettavasti se on auton alkuperäinen
ja varmaankin suunnilleen korjailematon...

Oikeassa olet että mukava ajettava ja liikkuu yllättävän
herkästi automaatillakin,minunkin suosikkikäyttöauto...
 
Täytyy kokeilla sitä öljynvaihtoa ja raportoida sen jälkeen.

Täytyy kans kurkistaa sinne jalkatilaan, valot olis kyllä kova sana siellä!

Mutta mitäs bensaa Sapporoon? Ohjekirja sanoo vähintään 97-oktaanista, ja jos 95, niin sitten pitää irrottaa pistoke konehuoneesta. Entäs venttilinistukoiden voitelu, tarvitaanko lisäaineistusta?
 
Takaisin
Ylös Bottom