Sapporo Turbo -82

Dano500

New Member
Liittynyt
16 Helmikuu 2003
Sijainti
PORI
Terve !
---------

Viikon kulutta pitäisi tuollainen auto hakea kotiin asti.

Näitä vanhoja sapporoita ei ilmeisesti enää hirveästi liiku; varsinkaan turbo koneisia ?

Netistä etsiskelin melko huonolla menestyksellä teknisiä tietoja kys. automallista.

Jos joku pystyisi vastaamaan seuraaviin kysymyksiin:

Moottorin tyypi (on ilmeisesti jollakin ruiskulla ? )
Turbon malli (Mitsun oma ilm. )
Lukkoperä ?

Kiitos

-Dano
 
Tässä eräs saitti josta löytyy ainakin jotain linkkejä. Osasitko etsiä oikeilla sanoilla? Kuten huomaat, Sapporoa on myyty myös Scorpion nimellä, samoin Dodgena ja Plymouthina....

Periaatteessa Sapporo on coupe Galant, eli kannattaa etsiä netistä myös Galant tietoutta, tosin takaveto turbo Galantteista on vähintään yhtä vaikea löytää tietoa... tässä kuitenkin yksi osoite.

1984 vuoden workshop manual antaa A164-A183 malleille (tuliko E15 tbo vasta 1985?) seuraavia tietoja:

moottori on tietenkin 4G63 SOHC, ns. RWD lohkolla, johon ei siis sovi kaveriksi kuin takaveto turbon laatikko.

Yksipisteruisku (kahdella suuttimella), Karman-Vortex mittarilla ja ECUn ohjaamana

turbo: Mitsubishi TC06-11A-8

Lukkoperästä ei löydy mainintaa workshop manualista, mutta minulle on erinäisistä keskusteluista syntynyt käsitys, että lukkoperä on lisävaruste -eli jos sellainen löytyy siitä autosta, niin kyseessä on harvinainen osa....
 
Mulla on tälläinen lappo kopioitu galantin 82 tbo kirjasta

Moottori 4g63
cm3 1997
pur.suhde 7,6;1
teho 125kw/5500
vääntö 245nm/3500

eci ruisku mutta ei tyyppiä millainen olisi...
 
Niko Päivinen sanoi
Lukkoperästä ei löydy mainintaa workshop manualista, mutta minulle on erinäisistä keskusteluista syntynyt käsitys, että lukkoperä on lisävaruste -eli jos sellainen löytyy siitä autosta, niin kyseessä on harvinainen osa....

Huomasin juu, että muinakin merkkeinä Sapporoa esintyy samoin kuin starionia jne. Mutta tuo lukko taitaa jokaisessa vanhassa mitsussa olla juurikin se lisävarusta (ainakin Starionissa on asia näin, miksei myös siis Sapporossakin)

Kiitos näistä, ensi viikkoon.
 
Yleisesti ottaen kaikki takavetoiset turbomitsut ovat kutakuiinkin samanlaisia tekniikaltaan. Poikkeuksena lähinnä uudemmat välijäähdytetyt Starionit joissa on eroja moottoripuolella ja vielä myöhemmin myös pyörännavat ovat muuttuneet viisipulttisiksi. Lancerissa taas olennaisena erona on taka-akselisto joka on jäykkä kun muissa on erillisjousitettu perä. Osien yhteensopivuus mallien välillä on hyvä ellei jopa erinomainen.

Tämä koskee siis ainakin sarjaa Lancer, Galant, Sapporo, Starion.
 
No jäipäs tämäkin sitten ostamatta.

Viimehetken vikoja kuitenkin ilmeni...(vaikka niitä ei pitänyt olla)
 
Turbo vinkui ja kone sais liikaa bensaa jonkun kumman vian takia, en vaivautunut ajamaan liki 300 kilsaa turhaan
 
Ahdin on tosiaan valitettavan monessa rikki koska se ei ole kovin hyvä uutenakaan ja korjaus on Mitsun ahtimille on kalliimpaa kuin esimerkiksi Garrettille.

Erilaiset ruiskusysteemin ongelmat ovat myös mitä tavallisempia. Eipä juuri muuta voikaan odottaa 20 vuotta vanhalta elektroniselta ruiskulta joka vieläpä oli ensimmäisiä noin monimutkaisia järjestelmiä sarjatuotantoautoissa.
 
Takaisin
Ylös Bottom