Sattuipa outoja with Galant E33 2.0 GLSi (Ratti vetelee)

J. Puhakka

Active Member
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Tänään aamulla tuli uusi piire hetkellisesti esiin autossani. Ja ihmettelen että mikäköhän se oireilee, eli näin kävi.

Lähtiin normaalisti töihin, ajelin ABC:elle tankille, kun jarrutin moottorilla niin ihmettelin miksi ratti kampeaa oikealle. (jopa 1/4 kierrosta).
No siinä sitten kiristin renkaanpultit jotka jo kireällä olivat ja tankkasin, ja ei vikaa enää näkynyt. Ja ihmettelin että mmm.. mikäköhän..

No sitten motarille ja siellä taas, normaalisti ajaen ei mitään, ja aina kun nosti kaasulta jalan kokonaan = rupes moottorijarruttaa, niin ratti nykäsi todella ilkeästi oikealle.
No "vika" kuitenkin hävisi sitten työmatkan aikana, en uskaltanut nimittäin löysätä kaasua enään ;D

Onko ideaoita, omasta mielestäni se veteli myös silloin kun rullasin vapaalla ABC pihalle, saatto tosin olla vaihdekkin päällä..
Ja mitä itse veikkaan, jarrulevyt on jo menneet "liian ohuiksi / palat" jotka kanittaa? ja rengas jotenkin yrittää lukita itteään? tosin ei se kyllä jarrutakkaan..
tai sitten ABS jotenkin häröilee? ei kai se tosin mitään jarrutusoperaatioita ilman käyttäjää tekisi?

Nuo hakkapeliitta vitoset tuskin niin hyvät kumit olisi että tuota aiheuttas sen takia että moottorijarrulla jotenkin lukittis renkaan.. hämmentävää..

Eli se on semmonen pulssittainen se nykiminen (eli ihan niinku renkaan pyörimisen(?) mukaan), eli nykäsee antaa palauttaa, nykäsee uudestaan..
ohjata kuitenkin pystyy siihen se ei vaikuta (nykäsyä enempää), mutta silti en tykkää tunteesta.

Ja vetopäällä ei mitään tosiaankaan tapahdu. vain moottorijarrutuksessa/ja/tai vapaalla (en varmistanut oliko auto vapaalla vai vaihdepäällä), eli vielä että tuo nykyäsy tapahtuu juuri siinä vaiheessa kun kaasua on nolla ja moottorin PITÄISI alkaa jarruttaa, nykysyyn riittää siis kaasun nostaminen hetkeksi.

Olikohan riittävän epäselvästi? :p
 
Vs: Sattuipa outoja with Galant E33 2.0 GLSi (Ratti vetelee)

Oma corolla teki tuota,ja syynä oli paska etulaakeri.
 
Vs: Sattuipa outoja with Galant E33 2.0 GLSi (Ratti vetelee)

Tuolle laakerille itekkin kyllä ääneni antaisin. Kumma tosin ettei se laakeri anna mitään ääniä. Vai Puhakan rokkikoneet liian lujalla? :)
 
Vs: Sattuipa outoja with Galant E33 2.0 GLSi (Ratti vetelee)

Väljä laakeri ei välttämättä pidä mitään ääntä. MR2:ssa heilui takapyörä aika holtittomasti kun Japanin poika oli asentanut laakerin väärin eli kooli ei ollut mennyt pohjaan asti asennettaessa ja ajossa se oli sitten painunut paikalleen aiheuttaen välyksen. En huomannut mitään ennen kuin vaihdoin iskareita ja otin pyörästä kiinni...

Fiestassa väljä etutukivarren pusla aiheutti kaasutettaessa voimakkaan puoltamisen toiseen suuntaan ja moottorijarrutuksessa toiseen suuntaan. Tätä melkein epäilisin laakeria enemmän.
 
Vs: Sattuipa outoja with Galant E33 2.0 GLSi (Ratti vetelee)

No nyttempä ei taas ole muutamaan päivään edes oireillut. ??? Ja eka kerta se oli se edellinenkin..

ja btw, joku nimenomaan oikealla puolella kolahtaa aina joskus kun ajaa kaivonkansiin tms. sopivasti, en kyllä keksi mitä,
koiranluut, alapallonivelet ja takimmaiset "lavetin" puslat on vaihdettu.
 
Vs: Sattuipa outoja with Galant E33 2.0 GLSi (Ratti vetelee)

Slider sanoi
Tuolle laakerille itekkin kyllä ääneni antaisin. Kumma tosin ettei se laakeri anna mitään ääniä. Vai Puhakan rokkikoneet liian lujalla? :)

Ei ole kuulunut mitään outoja ääniä ja renkaat pyörii niinku pitääkin.. kun nuo renkaat vaihtoin testasin.. ja mitä rokkikoneisiin, niitä pitää melkein pitääkkin kovalla jos haluaa radion kuulla HKP5:ien alta.

..tosin aina joskus kuuluu jarrun kihnutus edestä, tai ainakin luulen että se on jarru.
 
Vs: Sattuipa outoja with Galant E33 2.0 GLSi (Ratti vetelee)

tai vetari...

daihatsu charadessa aikoinaan vetari oli niin loppu että alkas kampeemaan ohjausta...
eikä kauaakaan menny kun porsi ::)
 
Vs: Sattuipa outoja with Galant E33 2.0 GLSi (Ratti vetelee)

Nissanissa oli aikoinaan tasan samanlaiset oireet, jonkin ajan päästä alkoi kuulumaan myös narinaa vastakkaiselta puolelta minne auto vänkäsi. Huollossa olivat jättäneet alatukivarren pultin päästä mutterin kokonaan pois tai ainakin löysälle, ja tukivarsi oli siis enää toiselta puolen kiinni pultin ollessa puoliksi ulkona. Kannattaa katsoa ettei vain olisi väljyyttä alapäässä (heh heh, pervoa) ;D
 
Vs: Sattuipa outoja with Galant E33 2.0 GLSi (Ratti vetelee)

Missäs kunnossa iskarin yläpään kääntölaakerit?
 
Vs: Sattuipa outoja with Galant E33 2.0 GLSi (Ratti vetelee)

ST sanoi
Missäs kunnossa iskarin yläpään kääntölaakerit?

Iskarit meni katsastuksesta läpi hyvin arvoin.. mutta taitavat olla (?) alkuperäiset jopa, taakse iskarit ja jouset on vaihdettu.. eniveis.. uudet iskarit ovat odottaneet kolmatta vuotta asennusta.. mutta eipä nuo ole oireilleet.., tuleeko nuo kääntölaakerit iskarin mukana? uudet sensatrackit+lesförssin tms jouset nimittäin oisi tosiaankin paketissa..
 
Vs: Sattuipa outoja with Galant E33 2.0 GLSi (Ratti vetelee)

Katsoppa että alapallonivelet on kunnossa ja kunnolla kiinni. Omassa galantissa oli mutteri ensin pyörinyt löysälle,jolloinka teki tuota samaa kun pääsi tulemaan alapallon kartio reiästä ulos ja vastasi sitten pulttiin. Toivottavasti kukaan ei ymmästänyt mitä tarkoitin ;D ;D
 
Vs: Sattuipa outoja with Galant E33 2.0 GLSi (Ratti vetelee)

Kääntölaakerit ei tuu iskareiden mukana (ainakaan yleensä?) , vaan vaihdetaan erikseen. Ja välttämättä niiden väljyyttä ei katsastuksessa huomaa, jossei rynkytä renkaita oikealla tavalla. Ja toi vika tulee nopeasti. Kun speississä alkoi hieman laakeri ääntää, niin ei mennyt kauaa, kun se oli aivan pakko vaihtaa. Auto ei kovin pahasti kammennut mihinkään suuntaan, mutta esim. parkkipaikoilla pyöritettäessä kauhea kolina.
 
Vs: Sattuipa outoja with Galant E33 2.0 GLSi (Ratti vetelee)

moder sanoi
Kääntölaakerit ei tuu iskareiden mukana (ainakaan yleensä?) , vaan vaihdetaan erikseen. Ja välttämättä niiden väljyyttä ei katsastuksessa huomaa, jossei rynkytä renkaita oikealla tavalla. Ja toi vika tulee nopeasti. Kun speississä alkoi hieman laakeri ääntää, niin ei mennyt kauaa, kun se oli aivan pakko vaihtaa. Auto ei kovin pahasti kammennut mihinkään suuntaan, mutta esim. parkkipaikoilla pyöritettäessä kauhea kolina.

mistä nuita laakereita saa?
 
Vs: Sattuipa outoja with Galant E33 2.0 GLSi (Ratti vetelee)

No omani laitettiin kuntoon timanttihuollossa, laakeri tais olla tilaustavaraa. Tuskin se mikään standardi-laakeri on, mitä laakerikaupoista löytyy. Eli kysyppä huollosta.

Joku tietävämpi voi tietysti kertoa lisää laakerin tyypistä. itse en nähnyt vaihto-operaatiota, joten paha sanoa.
 
Vs: Sattuipa outoja with Galant E33 2.0 GLSi (Ratti vetelee)

kääntölaakeri jos on rikki ei aiheuta ohjauksen vetelemistä vain että tuntuu jäykälle kääntää/tökkivää kääntö...

vikaa hakisin jarruista, pyörän laakerista, vetarista....

jos vika olisi pallonivelessä etc niin auto vetelisi kokoajan nythän ei ollut kyse kuin hetkellisestä vedosta?

vika voisi olla esim vanteesta/tieltä joku pas** jarrun väliin niin johan vetää johonkin suuntaan,
tai pyörän laakerin hirttäminen/lämpöleikkaus tms.
 
Vs: Sattuipa outoja with Galant E33 2.0 GLSi (Ratti vetelee)

JKorpela sanoi
jos vika olisi pallonivelessä etc niin auto vetelisi kokoajan nythän ei ollut kyse kuin hetkellisestä vedosta?

Jooh, eipä ole oireillut ennen tuota, ja eikä ole oireillut tuon jälkeen.
 
Vs: Sattuipa outoja with Galant E33 2.0 GLSi (Ratti vetelee)

Mulla meni kerran autosta jarrupalan kulutuspinta ihan hajalle, ja niitä palasia jumitteli johonkin. Sillon lukkiutui rengas. Yks mahdollinen syy, vaikkakin aika kaukaa haettu.
 
Vs: Sattuipa outoja with Galant E33 2.0 GLSi (Ratti vetelee)

JKorpela sanoi
jos vika olisi pallonivelessä etc niin auto vetelisi kokoajan nythän ei ollut kyse kuin hetkellisestä vedosta?
Omakin veteli vain satunnaisesti. Sitten kerran kesken kääntymisen,etupyörä päätti mennä auton alle.
 
Vs: Sattuipa outoja with Galant E33 2.0 GLSi (Ratti vetelee)

Ja taas eilen teki, ratti tuntui aina veto päällä vatkaavan ihan tajuttomasti oikealle, ja taas tänään aamulla töihin ajaessani ei mitään.. tuntuu että tuo tulee aina kun on vesikeli ;D (vapaalla ei ratissa tuntunut mitään outoa), eli kaippa tuo vetopuoleen silloin viittaisi.. tosin omasta mielestäni ainakin vetonivel on vaihdettu, eikä pauku tms. muutenkaan.
 
Vs: Sattuipa outoja with Galant E33 2.0 GLSi (Ratti vetelee)

täällä tapahtui sama juttu tänään kaksi kertaa mut sit se vaiva taas hävii...katsastuksesta on juuri mennyt läpi et olis kiva mistä tuota vikaa lähtisi paikantamaa :D
 
Vs: Sattuipa outoja with Galant E33 2.0 GLSi (Ratti vetelee)

zuikkeli sanoi
täällä tapahtui sama juttu tänään kaksi kertaa mut sit se vaiva taas hävii...katsastuksesta on juuri mennyt läpi et olis kiva mistä tuota vikaa lähtisi paikantamaa :D

Juuh itselläkään ei katsastuksesta mitään välyksiä tms. löytynyt, ja pallonivelet sun muut on suht. tuoretta kamaa.
 
Vs: Sattuipa outoja with Galant E33 2.0 GLSi (Ratti vetelee)

Minul oli viel hetki sitten fiesta joka puolsi aina kun jarrutti.Syy oli alatukivarren puslissa..Kuskin puolella takimmainen ja pelkääjän puolella etummainen.Ja auto oli joulukuussa katsastettu 07.Läpi oli kuitenkin menny.
 
Vs: Sattuipa outoja with Galant E33 2.0 GLSi (Ratti vetelee)

Eli eilen taas oli "märkä keli", ja vika tuli taas kotia ajellessa.. nyt vaan tarkastelin sitä tarkemmin.. eli se kulkee oikein välillä, ja välillä alkaa vetää oikealle kovasti, taas kulkee oikein vähän matkaa, ja taas tietyn pituinen "vetely", vapaalla ei vetele ollenkaan, ja vika hävisi kun jarrutin rampille.

Jarrut vaihtoin oikealle puolelle joten luulis että se ei niistä kiinni ole, joten ainoaksi vaihtoehdoksi jää vaihdelaatikko tai vetoakseli/nivelet (ja/tai etupyörän laakeri?), vika on kuitenkin joka vaihteella, ja vain ajoittaista, riippuu ihan säästä.

mittään ylimääräistä ääntä ei kuulu, ratti vaan vetelee pahasti. ???, äkkiseltään katselin että ulompi nivel olisi myös vaihdettu, joten veikkaus menisi sisempään, tosin niitäpä ei taida saadakkaan tarvikkeena, ja etupyörän laakerit abs malleihin kai myös suolaisen hintaisia / vaikeita vaihtaa?, ainakin timanttitiskillä, motonet kaupittelee pelkkää laakeria 40e, mutta miten lie pelkän laakerin vaihto? timanttitiskillä vissiin jotain useampi satanen mutta tulee vissiin napakin mukana?
 
Vs: Sattuipa outoja with Galant E33 2.0 GLSi (Ratti vetelee)

J. Puhakka sanoi
ja etupyörän laakerit abs malleihin kai myös suolaisen hintaisia / vaikeita vaihtaa?, ainakin timanttitiskillä, motonet kaupittelee pelkkää laakeria 40e, mutta miten lie pelkän laakerin vaihto? timanttitiskillä vissiin jotain useampi satanen mutta tulee vissiin napakin mukana?

Ite maksoin laakerista reilu 70e, tarvike kyllä, mutta japanilainen "laatuosa". Tuskin pitää/voi koko napaa vaihtaa jos laakerin uusii. Takapäässä on asia erikseen. Ja kyllä, itsellä on myös abs. Tuskin GTi ja GLSi tässä asiassa noin paljoa eroaa. Ja kyllä, vaihoin pelkän laakerin eteen.
 
Vs: Sattuipa outoja with Galant E33 2.0 GLSi (Ratti vetelee)

Tänään taas entistä pahempana, varmaan 30km olin tullut niin alko nykiminen motarilla, sitten se hävisi, taas sain ajettua jonkun 5km kunnes alkoi kahta kauheempi nykiminen, josta on videokin.. eli veto päällä ja moottorijarrutuksella.. ja omasta mielestäni kun löin kytkinpolkimen pohjaan niin nykäisi myös kertaalleen..

http://video.google.com/videoplay?docid=-5093281080330061968&hl=en

tuossa video tämän päiväisestä.. ne korjausliikkeet vasemmalle on sitten ihan sitä varten että pysyy tiellä, ja tuosa ajeltiin hitaasit, noin 30-40km/h alussa.. ja jälkikäteen motarilta viikon takaa.. Joko löytyisi jotain varmaa tietoa?, jarrut on huollettu.. eli onko tuo nyt aski, vetonivel vai laakeri?, isäntä veikkas että laakeri, mutta on sen verran kallis homma huollossa että ei viiti veikkailla jos meneekin vikaan.. :seina
 
Vs: Sattuipa outoja with Galant E33 2.0 GLSi (Ratti vetelee)

Kai se pitää ottaa palkaton VP ja etsiä joku huoltamo joka vaihtaa laakerin odottaessa.. :p
Tulee kalliiksi, mutta toivottavasti se on sitten tuossa.. Laakeria ainakin on niin moni veikannut että toivotaan parasta.
 
Vs: Sattuipa outoja with Galant E33 2.0 GLSi (Ratti vetelee)

J. Puhakka sanoi
Kai se pitää ottaa palkaton VP ja etsiä joku huoltamo joka vaihtaa laakerin odottaessa.. :p
Tulee kalliiksi, mutta toivottavasti se on sitten tuossa.. Laakeria ainakin on niin moni veikannut että toivotaan parasta.

Kyllä se on melkolailla todennäköisin vaihtoehto. Jos jarrut oot kerta jo kattonu, ja kyllähän sen jo huomais jos jarru laahais tai vastaavaa, eikä se kyllä sitten tuollalailla satunnaisesti sitä tekisi ja tuskin tuollaista nykimistä jarrun tapauksessa esiintyisikään. Vetopuoli taas tuskin tuollalailla sivuttais suunnassa nykisi. Laakeri minulla koltissa teki juuri tuollaista kuskin puolella, ja nimenomaan satunnaisesti. Korjaamolla vaihtoivat ja sanoi korjaamon äijä että olipa melkolailla viimoset hetket vaihtaa. :-X Etujarrut kun meni katastusta varten jokatapauksessa uusiksi niin siinä taidettiin laittaa koko navat kummallekin puolelle uusiksi niin olipahan sitten kiva ajella :)
 
Vs: Sattuipa outoja with Galant E33 2.0 GLSi (Ratti vetelee)

En nyt tuota videoo kattonu, mutta tuli mieleen että itsellä teki sellaista repimistä vanha gallu kun olisi ollut laakeri menossa, mutta syyksi paljastui kuiva vetonivel... se nyt oli kyllä helppo huomata kun oli suoja kumi mennyt riekaleiksi ja rasvat lentäny mäelle.. :peukku

-Eki

ps. tulipahan sanottua.. ::)
 
Vs: Sattuipa outoja with Galant E33 2.0 GLSi (Ratti vetelee)

Dodiih, ja kävin autokorjaamossa ja ekat vapaat ajat ois torstai/perjantai.. sniff..

No siinä taas aamusta lähdin ja ei mittään vikaa missään, hento vetely oikealle (hyvin pieni, nyt vasta huomasin sen kun rupesin ajattelemaan tosissaan)
ajelin sinne korjaamolle ja siellä hemmot sano että laakeri tai vetonivel, noh, siinä sitten lähtiin ajelee töihin, ja jonkun 25km pääsin niin taas ihan out of nowhere alko vetää v*tusti oikealle, löin kytkimen pohjaan että sais "askivian" pois kuvioista, no tärinä loppu samantien, mutta vetäsi vielä pari kertaa miehekkäästi oikealle ennenku asettu, sitten taas varovasti vaihdetta päälle ja kaasua ja pysty ajaa taas muutamia kilsoja kunnes se tärinä alko taas ratissa (eli se vahvistuu melko nopeasti ja sit alkaa vetely) Ja veikkaanpa että koska vika on aina lähtenyt kun auto on ollut parkissa että se liittyy jonkin osan lämpenemiseen.. ja uskallan veikata että tänäänkin pääsen melko lähelle kotia ennenkuin vetely alkaa.

ja Ekille että nivel oli ehjä ainakin viime katsastuksessa vielä kun se vuosi pari sitten vaihdettiin ja muutenkin, pittää nosturilla käydä vielä tänään.
Odottavan aika on pitkä.. :p
 
Vs: Sattuipa outoja with Galant E33 2.0 GLSi (Ratti vetelee)

eki75 sanoi
En nyt tuota videoo kattonu, mutta tuli mieleen että itsellä teki sellaista repimistä vanha gallu kun olisi ollut laakeri menossa, mutta syyksi paljastui kuiva vetonivel... se nyt oli kyllä helppo huomata kun oli suoja kumi mennyt riekaleiksi ja rasvat lentäny mäelle.. :peukku

-Eki

ps. tulipahan sanottua.. ::)

Eki teh wiz..
Olit oikeassa.

En tiedä onko laakerikin vaihtokunnossa jossain vaiheessa, mutta vika tosiaankin oli siinä että:
vetonivel oli kuiva ja ruosteessa :eek: (eikä muka vahingoittunut yhtään) ja korjaukseksi riitti uudet rasvat ja kumi..

Tosiaankin, kävin nosturilla kattomassa kumit ja kaikki, ja en huomannut että mikään ois vialla, kumit ehjänä ja hieman ihmettelin että on nipparilla tuo toinen kumi kiinni.. ja kattelin että on se ehjä ainakin, mutta eipä tullut mieleen kattoa sisälle.. (ja tosiaankin edellinen omistaja sen oli vaihtanut pari vuotta sitten)

ilmeisesti on käynyt niin että edellinen omistaja on säästänyt sen nivelen vaihdon yhteydessä sen pannan verran ja laittanut kumin kiinni nipparilla. Nippari on sitten ajan kanssa venynyt ja pikkuhiljaa vaseliinit poistunut luonnollisesti kumin reunan välistä.. :nykii

Melko hämmentävää, vois olettaa että kuiva nivel pitäs jottain mekkalaa esim. kääntyessä.
Noh, 160e on siis maksettu suojakumin vaihdosta ja rasvoista.. että :seina (osat + 2h töitä)
 
Vs: Sattuipa outoja with Galant E33 2.0 GLSi (Ratti vetelee)

No näin.. :peukku ja eihän se nivel paljon ääntele, jos ei ole väljä.. hyvä et tuli kuntoon

-Eki
 
Takaisin
Ylös Bottom