Saunaan/pesuhuoneeseen/pukuhuoneeseen hifiä

Mitsu

Teen minkä ihminen ja kiinteistönhoitaja voi.
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Siilinjärvi
Eli nyt on täällä sauna/pesuhuone/(tuleva pukuhuone) purettu ja pitäs alkaa suunnitella hifien laittoa.....

Kuinka olette itse laittaneet hifit.. ja millaisilla komponenteilla?
Kaiutin saunassa, suurin osa on laittanut lauteiden alle, mutta osa väittää netissä kiven kovaan, että kattoonkin voisi laittaa kestää muovi kuulema hyvin :nykii

http://www.bowers-wilkins.com/display.aspx?infid=2062 <--- tuollaisia kaiuttimia olen itse katsonut 1kpl saunaan ja 1kpl pukuhuoneeseen... tiedä kannattaako laittaa pesuhuoneeseen koska akustiikka voi olla "hyvä" ::)

Edit: soitinkin löytyi http://www.ljudia.fi/uutiset-s103870/uutiset-c123848/ltc-cdd-1060-mp3-marine-usb-p133388/
 
Vs: Saunaan/pesuhuoneeseen/pukuhuoneeseen hifiä

Itsellä on saunakajareista noin 5 vuoden kokemus ja useammasta asennuksesta, Näissäkin on tärkee että kaijuttimet tulee kunnolla kii. (ylläri)
Mutta esim. saunanlauteisiin kajareita ei kannata kiinnittää, basso jne siirtyy varmasti niihin ja tulee ikäviä resonansseja, siksi aina seinä tms. tai "riippuva" kiinnitys lauteisiin.

Katon rajassakin kajarit kestää, mutta ei ole suositeltua, liekkö se lisääntynyt lämpökuorma auttaa kaijuttimen toiminnassa.. (Tosin muutamalla kaverilla on iha vanhoja kotiteatterikaijuttimiakin katon rajassa, ja kuulemma nekin kestää..

Itse on oikein mainiosti soivat setit tällä hetkellä, en koe tarvitsevania subia ollenkaan vaikka sellainen kaverilla löytyykin. Ja olen testannut että tömiseehän se, mutta ne koe kyllä itse kovin tarpeelliseksi että saunassa "tömisee", enemmänkin että kunhan jotain viihdettä on, tarvittaessa nuokin tömisee ihan riittävästi.

Kajareina bilteman venekaijuttimet, näitä saa eri kokoisina ja kestävät vaikka suoraa vettä, ja soivat oikein hyvin saunakäyttöön, ehkä jossain vaiheessa laitan oven toiselle puolelle toiset vastaavat, tosin se meinaisi että eteisestä lähtisi kaijuttimet pois.. (Faderilla 10% eteiseen / 90% saunaan, kuuluu siis molemmissa jotain, koska jos saunan ovi on kiinni tuommosessa "hirsi"saunassa, niin eipä sieltä juuri ulos meteliä kuulu), Kaijuttimen sijoituksesta voi olla moni vaikka ja mitä mieltä, minusta sopii, ja en lähtenyt tässä tapauksessa muutenkaan piilotettuihin hifeihin, ja sainpa samalla paikan laskea kaljatölkin alas.. Ehkä seuraava evoluutionversio voisi olla että kun uudet lauteet tulee tehtyä, jemmais nuo jonnekkin, ehkä. Ehkä ei, kotelo pitäisi vielä petsata samaan väriin kuin muukin.

Oma setti on kun ns. kylmä pihasauna on parhain mahdollinen. ( ~20 kuutioo) (Ainakin omasta mielestäni)

1) Peltikatosta auton antenni läpi että kuuluu radio rock :peukku
2) Sonyn automankka "Eteisessä, suojassa lämmöltä etc) (Lähinnä kauko-ohjausprotokollan takia, tosin sama lienee toimisi myös pioneerilla, langallinen kaukosäätö siis, lisäksi kylmäsaunassa etuina on toki törkeä pakkasen ja kosteuden kesto.)
3) Akku + Ylläpitolaturi.
4) Itse tehty johtosarja saunan puolelle jossa tärkeimmän kontrollit, voluumi, mute, biisien vaihto. (Todella yksinkertaista, ja saa tehtyä siitäkin ns. kosteus-suojatun), tosin näitäkin saa marine käyttöön, joutuu vaan pidentämään johtoa jos kovin pitkä veto tulee..
5) Edellä mainitut Bilteman venekajarit.
 

Liitetiedostot

  • saunakajari.jpg
    saunakajari.jpg
    113.3 KB · Lukukerrat 341
Vs: Saunaan/pesuhuoneeseen/pukuhuoneeseen hifiä

Eikös toimivan setin sais vaikka hyödyntämällä autokaiutin elementtejä ja rakentamalla niille kotelon vaikka mäntyisestä liimapuulevystä ja kiinnittämällä lauteiden alle (siellä ei ainakaan kovin kuumat oltavat ole) ja ehkä kannattaa laittaa pieni lippa ettei vesi mene suoraan elementille. Eli rakentais niinku linnunpöntön, mutta kallistais sen lipan hieman eteenpäin :) Kuinkahan suuri litratilavuudelta oleva kotelo pitäis tehdä esim. EA Galantin orkkis 6,5" takahattuhylly elementeille? Olis semmoiset joutilaana jos alkais vaikka ajankuluksi väkertämään semmosia :p
 
Vs: Saunaan/pesuhuoneeseen/pukuhuoneeseen hifiä

Itsella ei usko riita etta muovit kestaa katossa.
Tossa yhessa saunassa ehti olla AK-57 about 10v, jonka jalkeen kiuas vaihdettiin jatkuvalammitteiseen ja tehtiin saunalle ja pesutiloille pintaremontti.
Kattoa purkaessa eristeiden takaa loyty mm. sulanut johtoputki. Oli joskus ollu vissiin vahan kovemmat loylyt..
 
Vs: Saunaan/pesuhuoneeseen/pukuhuoneeseen hifiä

Varmaan just kaikki elementin ripustuksen ja kalvon välissä olevat liimat on aika kovilla, ja paperikartioiset elementit ei varmaan tykkää kosteudesta.
 
Takaisin
Ylös Bottom