seosmittari

eclipse2.0

Eclipse 2.0 DOCH 2WD (D22A)
Liittynyt
3 Lokakuu 2003
Sijainti
Kotka/Lapinjärvi
Onko kokemusta seosmittarin toiminnasta ja mitä sen pitäisi näyttää...
Laitoin itelle mittarin ja nyt kun kävin ajamassa kunnon lenkin niin toimii vähän hassusti.
Ykkösellä ajaessa tasaisella kaasulla näyttää ok
Kiihdyttäessä menee vähän rikkaanpuolelle ja moottorijarrutuksessa täysin laihalle, mutta eniten ihmetyttää tuo kun ajaa esim tasasta 120km/h niin mittari heittelehtii kokoajan normaalin ja laihan välillä....ei varmaankaan pitäisi noin tehdä.
Mittarin signaali on otettu lambdan ensimmäisestä liittimestä josta myös maa ja virta mittariin on herätteestä.
 
Heittely tasakaasulla kuuluuasiaan. Moottorijarrutuksessa laiha on ok. Täyskaasulla kun ollaan rikkaalla alueella niin riittää.

Jos aiot säätää moottoria, niin narrowband ts normaalin lambdan voi heittää roskakoriin.  :peukku  Soveltuu ainoastaan siihen että näät että kone "käyttäytyy oikein"

Haulla löytyy juttua.

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?action=search
 
Just..no sitehän ei mitää hätää...tarkotus on laittaa polttoaineenpaineen säädin ja painemittari ja mahdollisesti vähän nostaa painetta....sen takia tuli lähinnä laitettua toi seosmittarikin..
Ois vaan hyvä saada mitattua paine ennenku laitan sen säätimen mut se ei vaan onnistu...
 
Tepi sanoi
Jos aiot säätää moottoria, niin narrowband ts normaalin lambdan voi heittää roskakoriin. :peukku Soveltuu ainoastaan siihen että näät että kone "käyttäytyy oikein"

En ole tästä ihan samaa mieltä. Vaparissa ei ole suurempaa ongelmaa säätää ohjelmoitavalla ECU:lla normaalilla lambdalla kun vetää ensin koko kartan 14.7:1 seokseen ja sitten laskee kartalle haluamansa seossuhteet tyyliin uusi_arvo=vanha_arvo * (14.7 / 12.5) = 1.176 * vanha_arvo. Kruisailualueen voi säätää hieman laihemmalle samalla tavalla.

Turbossa samaa ei kannata tehdä koska riski jonkun paikan pettämisestä on isompi. Mittari kuitenkin näyttää muutakin kuin "laiha, 14.7:1, rikas". Se näyttää käytännössä "laiha, 14.7:1, rikas, rikkaampi, aivan törkeän rikas". Eli sopivalla kokemuksella hakee kyllä seoksen melko lähelle oikeaa normaalilla lambdallakin. Pitää tosin huomioida että näyttämä vaihtelee lämpötilan mukaan joten kovin pitkiä vetoja ei kannata tehdä.

Edit: pakko muuttaa mieltänsä. Turboa ei ainakaan saa kovin luotettavasti säätöihin tavallisella Lambdalla. Nyt käytössä oleva NTK on vielä surkeampi kuin Biltema joka sentään näytti muutakin kuin 0.8 volttia...
 
En ole tästä ihan samaa mieltä.
Ensinnäkin vastaus oli suoraan ko henkilölle, ei niin yleisesti. Jos ei vielä tiedä perustietoja ko vehkeestä, niin ei kai heti kannata ryhtyä säätelemään. Kannattaa katsella sitä lean rich heittelyä vuoden verran ja miettiä minkä takia tuollain käyttäytyy.

Vaparissa ei ole suurempaa ongelmaa säätää ohjelmoitavalla ECU:lla

Ko eclipsen ecun karttoja ei voi säätää ja en kyllä lukenut, että mr eclipselle olisi tulossa ohjelmoitava ecu. ohjelmoitavat ruiskuboxit sitten erikseen ja jos niissäkin käyttää NB lambdaa niin on väärässä paikassa säästänyt.


Tässähän on tarkoituksena että "säädämpäs" vähän enemmän bensanpainetta ja tulokset mitataan butt dynolla, ei kannata....  ::)


Turboa ei ainakaan saa kovin luotettavasti säätöihin tavallisella Lambdalla. Nyt käytössä oleva NTK on vielä surkeampi kuin Biltema joka sentään näytti muutakin kuin 0.8 volttia...

Mitä mitä, näyttikö kabiinin ledinäyttö ihan eriä kuin penkin laajakaista  ???  ;D
Tässäpä vaikka hieman logia laajakaistan antamasta tuloksesta, verratkaa siihen lean/rich jaettuna 20 ledillä.

Niin ja laajakaistalla voidaan vaikka syöttää muuteltua tietoa afr:stä normi eculle.... kerrotaan että ajat nyt 14.7:1, mutta oikeasti ajatkin 12.5-13:1 osakaasulla... Sitten kun painat kaasunpohjaan niin ecu ohjaa karttojen mukaan = Ajetaan kokoajan tehoalueella.

Taikka sitten että ajetaan vielä laihemmalla, päästöt ylös, kulutus alas ja konerikko ;D
 
Itse asiassa seos ei ollut vaarallisesti pielessä. Lähinnä korkeilla kierroksilla se oli reilusti liian paksulla, vähintään luokkaa 10:1 ja toisaalta siirtymäalue kruisailulta ahdon puolelle oli hieman liian laiha. Osittain toki sen vuoksi etten oikein tiennyt mitä siihen pitäisi säätääkään. Kai se on LC-1 hommattava, sen verran laajakaista kyllä vakuutti kun sen pääsi näkemään ihan omin silmin ::)

Penkin anturi ruuvattiin oman lambdan tilalle, joten eivät olleet samaan aikaan käytössä.
 
Tässäpä hieman kokemusta nb lampdalla turbo koneen  säätämisestä. Tosi asia on että nb-lapda näyttää joko rikaan, liian rikkaan ja laihan. Omakohtainen kokemus on että se on aivan riittävä seoksien kohdalleen saamiseen. Olen säätänyt sillä seokset katsastusta sekä kunnon ajoa varten. mittaria olen verrannut penkissä ajettaessa laajakaistaiseen versioon. Eroa näillä ei juuri ollut, tosin anturin lämpötila pysyi koko mittauksen ajan melkeimpä vakiona. Kylmänä ero oli huomattava.
Näin tarkoihin  tuloksiin päästiin hyvillä signaali suodatuksilla. Mutta tarkempiin mittauksiin suosittelen lämpimästi laajakaistaista lampda anturia.
   
 
Takaisin
Ylös Bottom