Sigman lämppärin puhallin kiukkuaa

AnatoliKP

New Member
Liittynyt
25 Elokuu 2006
Elikkäs tykkää tuo puhallin puhallella miten sitä itteään sattuu huvittamaan,
vaik on koko ajan säädettynä täysille, eli välil toimii hyvin, välil ei ollenkaan,
mut osaa kans jäädä ikäänkuin puolteholle puhaltelemaan. Etuvastuskos se
siellä kiukuttelee vai mikäs? Ois meinaan ihan kiva ajella ikkunat sulana... ::)
 
Vs: Sigman lämppärin puhallin kiukkuaa

Ensimmäiseks tulis mieleen, että ei kait ole hiilet menossa puhaltimesta? Vai onko sigmassa portaaton säätö kierroksille...?
 
Vs: Sigman lämppärin puhallin kiukkuaa

portaatonhan tuo säätö taitaa olla, ja pitäs olla uudehko
tuo puhaltimen motti et ei kait sielt ny hiilet viel sentää...
Ellei oo edelliin omistaja vaihtanu jotain "vähän" käytettyä
sinne risan tilalle, vaihdettu on kumminkin.
 
Vs: Sigman lämppärin puhallin kiukkuaa

no sit sieltä on vain säädin hapettunut. Pikaisena korjauksena (ja myöhemmin ehkä tuhona) suihkutat kontaktisprayta sinne ;D

mut jos tosissaan haluat hyvän tehdä (niinkuin mitsujen kanssa pitääkin tehdä!!!) niin irroita se säädin, luultavasti heti sen takana on se säätövastus ja purat & putsailet sen.
 
Vs: Sigman lämppärin puhallin kiukkuaa

No niin, näinpä teen sitten. Paljon kiitoksia neuvoista :peukku
 
Vs: Sigman lämppärin puhallin kiukkuaa

Minulla oli aikanaan Sigmassa sama ongelma, vaihdoin turhaan kokonaan uuden moottorinkin sinne lämppärille. Vian syyksi paljastui nimittäin konetilassa sulakeboxissa oleva lämppärin rele, jonka sisuskalut olivat mustaksi palaneet. Ehjä rele paikoilleen ja kyllä toimi!

Purin omasta Sigmastani kerran sen lämppärin säätöpaneelin, kun vaihdoin sinne ehjät valot. Ja täytyy sanoa, ettei ole mikään helppo laite purkaa, ja varsinkaan kasata. Joten ei kannata avata sitä, ellei ole ihan pakko. Esim. niitä säätörullia pitää "paikoillaan" sellaiset jousien varassa olevat kuulat, jotka ekana ponnahtaa sieltä pois. Ja jos ne vielä jostain lattialta sitten löytää, niin kaikkein vaikein homma oli saada pysymään ne siellä välissä, kun laittoi rullaa takaisin paikoilleen.

Eli kannattaa kokeilla helpointa kikkaa ensin, kokeilla vaikka sieltä boxista samanlaista toista relettä tilalle, ja jos toimii, niin sitten vaan uuden releen ostoon. Siinä boxin kannessa muistaakseni lukee "heater" siinä lämppärin releen kohdalla. Mulla muuten ois jemmassa tuolla ylimääräisenä sellainen rele, ja voin myydä sen edullisesti. Mailaa kamikaze@kotinet.com, jos kiinnostaa.
 
Vs: Sigman lämppärin puhallin kiukkuaa

Jaahas jaahas, no onneks en viel ehtiny/jaksanu alkaa purkuhommiin sitte, pitääkin kattoo toi rele ensin...
Laiskuus pelasti jälleen?? ;D
 
Vs: Sigman lämppärin puhallin kiukkuaa

:eek:fftopic auton suhteen mutta glsi galant vm. 88 missä sijaitsee se vastus/säädin lämppärinpuhaltimelle ku toimii vain täys asennossa?? moottorikin jo vaihdettu mut eipä paljoo auttanut..
 
Vs: Sigman lämppärin puhallin kiukkuaa

Webtrap_86 sanoi
:eek:fftopic auton suhteen mutta glsi galant vm. 88 missä sijaitsee se vastus/säädin lämppärinpuhaltimelle ku toimii vain täys asennossa?? moottorikin jo vaihdettu mut eipä paljoo auttanut..
Hansikaslokerin takana,puhatimen putkessä kiinni. Eli otat hansikaslokeron irti,moottorilta lähtee isohko putki,johonka tulee yhdessä kohtaa 4johtoa liittimellä vastukseen kiinni. Vastus on kiinni kahdella +pääruuvilla,katot on mitään irti ja kolvaat irti olevat osat paikoilleen.
 
Vs: Sigman lämppärin puhallin kiukkuaa

Nuhapumppu sanoi
Hansikaslokerin takana,puhatimen putkessä kiinni. Eli otat hansikaslokeron irti,moottorilta lähtee isohko putki,johonka tulee yhdessä kohtaa 4johtoa liittimellä vastukseen kiinni. Vastus on kiinni kahdella +pääruuvilla,katot on mitään irti ja kolvaat irti olevat osat paikoilleen.

Kiitoksia niin teemme.. ;D :peukku
 
Vs: Sigman lämppärin puhallin kiukkuaa

Tiedoksi, että vuoden 1991 mallin Sigmoissa lämppärin rele on kuskin jalkatilassa sulakerasian yläpuolella takalasin lämmittimen releen vieressä. Asia paljastui viime syksynä ilmastointilaitteen remontin yhteydessä.
 
Vs: Sigman lämppärin puhallin kiukkuaa

Kokemuksen syvällä rintaäänellä:
-pura pois autoradiot .yms keskikonsolista
-sigmassa on ns:purettavat boksit(ei ole valettu hartsiin tms.ainakaan minulla vm-91)
-keskikonsolin takaa riippuen sigmasta löytyy n.4-7 "boksia"(ilmastointi.ym.ym)
-aukaise jokainen boksi(nosta kansi pois)
-ole tarkkana ns.kylmäjuotoksista eli tarkasta juotosten tila
 
Vs: Sigman lämppärin puhallin kiukkuaa

Elikäs samaa onkelmaa pukkaa nyt täälläkin. Syssymmällä vaihdoin moottorin uuteen ja sehän toimii nyt ihan hyvin, mutta useimmiten vain täysillä-asennossa. Eli voiko vika olla esivastuksessa jos moottori kuitenkin aina sillointällöin pyörii myös hiljaisemmilla asennoilla?(Portaaton säätö) Uusi maksaa 85 ekua ja tilauskamaa joten ihan huvikseen sitä ei viitsi tilailla. Voiko tuo mainittu rele aiheuttaa myös tällaista oiretta? Ja tosiaan painotan vielä että puhallin pyörii poikkeuksetta täysillä kierroksilla mutta ei aina alemmilla.
 
Vs: Sigman lämppärin puhallin kiukkuaa

dani sanoi
Elikäs samaa onkelmaa pukkaa nyt täälläkin. Syssymmällä vaihdoin moottorin uuteen ja sehän toimii nyt ihan hyvin, mutta useimmiten vain täysillä-asennossa. Eli voiko vika olla esivastuksessa jos moottori kuitenkin aina sillointällöin pyörii myös hiljaisemmilla asennoilla?(Portaaton säätö) Uusi maksaa 85 ekua ja tilauskamaa joten ihan huvikseen sitä ei viitsi tilailla. Voiko tuo mainittu rele aiheuttaa myös tällaista oiretta? Ja tosiaan painotan vielä että puhallin pyörii poikkeuksetta täysillä kierroksilla mutta ei aina alemmilla.
Itsellä kränäsi myös näin,ja viaksi paljastui vastus. Toi säätöhän ei ole "portaaton",eli nopeudet on 1,2,3,4 mutta kytkimessä ei ole näiden kohdalla selvää pykälää. Vastus sijaitsee Galantista tutuksi tulleessa paikassa(kuten kaikissa autoissa) vänkärinjalkatilassa olevassa tuulettimen tuulitunnelissa. Tossa vastuksessa ei oikein voi tinata muuta kuin liitimien urospistokkeet paremmiksi. Itsellä ainakin vika oli siellä.
 
Vs: Sigman lämppärin puhallin kiukkuaa

Nuhapumppu sanoi
Itsellä kränäsi myös näin,ja viaksi paljastui vastus. Toi säätöhän ei ole "portaaton",eli nopeudet on 1,2,3,4 mutta kytkimessä ei ole näiden kohdalla selvää pykälää. Vastus sijaitsee Galantista tutuksi tulleessa paikassa(kuten kaikissa autoissa) vänkärinjalkatilassa olevassa tuulettimen tuulitunnelissa. Tossa vastuksessa ei oikein voi tinata muuta kuin liitimien urospistokkeet paremmiksi. Itsellä ainakin vika oli siellä.

Eli siis itse vastus ei ole rikki niin kauan kun toimii edes ajoittain? Eli kolvaamalla olisi korjattavissa jos oikein ymmärsin?
 
Vs: Sigman lämppärin puhallin kiukkuaa

dani sanoi
Eli siis itse vastus ei ole rikki niin kauan kun toimii edes ajoittain? Eli kolvaamalla olisi korjattavissa jos oikein ymmärsin?
Joo,kokeileppas että kun saat tuon vastuksen liittimen näkyviin,niin heiluttele sitä ja katso alkaako puhallin vörkkiä. Siinä ei loppujen lopuksi ole paljoa kolvattavaa,ja on muutenkin aika mielenkiintoinen paketti tuo vastus.
 
Takaisin
Ylös Bottom