How to make a side-skirts by
DAE - Kaalimaa Garage - 'cusso': ;D
-puhdista helma suuremmasta basasta vaikka teräsharjalla jos äiti ei lainaa tiskisellaista.
-leikkaa (sahaa) uretaanilevystä (20-30mm vahva levy riittää) helman mittainen suikale, leveydeltään sen mukainen kuinka leviät helemat halajaa.
(seuraavaa en ole vielä kokeillut, joten se on itelläkin vielä edessä...)
-suikaloi sanomalehteä helman kokoisiksi liuskoiksi.
-teippaa hyvin reunoistaan kiinni helmaan koko leveydeltään/kauttaaltaan "suojapohja" -paperi lehdestä. Teippaa sellaisin välein ettei paperi pääse roikkumaan eikä jätä ilmataskuja. Eli suojaa itse helma seuraavalta...
-tavallisen tapettiliisterin avulla laminoitte suikaleita tämän pohjan päälle n.4-10 kerrosta. (arvio kestävyydestä riittämätön ??? ) Parikin kerrosta riittää..
-anna kuivua kunnolla
-sovittele leikkaamasi uretaanilevy tulevan helman alareunaksi. Asettele se vaikka tiiliskivien päälle ja tue se ettei se pääse liikkumaan ihan pienistä tönäisyistä.
Ja onhan auto jo tässä vaiheessa parkkeerattu tasaiselle alustalle? Onhan??
-pursota
pistooli-uretaania reunoihin ja päälle niin että levy kiinnittyy liisterihelmaan.
Miksi pistooli-uretaania? Siksi, että sillä saa tiheämpää saumaa kuin tavallisella pilli-pullolla. Pistoolin kahvassa kun on paineensäädin.
Pistooli maksaa aika paljon. Liikkeestä riippuen n. 17€. Pistooliin uretaani on kanssa aika hintavaa. Liikkeestä riippuen 5-15€/pll. Samalla kannattaa ostaa myös puhdistusainetta pistoolikäyttöön. On siten pitkäikäisempi hankinta
(ite tilasin suoraan würthilta pari laatikkoa ja sain pistoolit ja puhdisteet päälle. 12pak 60€!!)
-anna kuivua. Pintakuiva on jo 20 min (20c¤) , mutta sisus kuivuu hitaammin.
-kun kökkö on täysin kuiva voi alkaa hakemaan muotoja helmaksi kaikilla käsiin saatavilla hioma-saha-nakerrus-leikkaus -hilppeillä mitä löytyy.
-helman voi tietysti irrottaa varovasti vetämällä ennen hiomiseen ryhtymistä. Avittaa työstöä. Liisteri-kikka-mojlikankin voi poistaa.
Tässä vaiheessa kerkiää vielä miettiä, miten kuidutetun helman kiinnittää pysyvästi paikalleen. Vaihtoehtoja on yhtä monia kuin on tekijöitäkin
-kun muoto on valmis, kuidut päälle. Kauttaaltaan. Sellaisen 3kerrosta pitäisi riittää normaalin ajoon. Mahdollisimman tasaisesti kiinnitys puolelta. Helpompi kiinnittää sitten paikallensa.
-tämän jälkeen kuidutetun helman voi kiinnittää paikoilleen, mikäli haluaa kitata helman tasaisesti koriin.
Kiinnityksessä voi käyttää esim: koriliimaa, sikaflexia, epoxia... tai mitä tahansa kunhan
ei silikonia. Kiinnipysymisen voi varmistaa vaikka leveäkantaisilla peltiruuveilla suoraan helmaan. Pop-niiteistä en ole oikein perustanut mielen varmuutta..
-kun kittaus ja hionnat on ok. Maalaa se, ja lakka päälle.
Alapintaan kiveniskumassaa, ettei heti ekasta kivestä korkkaa
Siinä olla hieno sarja. Tank uu and cam again..
eukku
ps. liisterin sijasta voi käyttää myös tavallista paperi-/puuliimaa.