starttaus ok, mutta alkukäynti hiukan ontuvaa....hehkutko??

taistovainaa

New Member
Liittynyt
21 Lokakuu 2010
pikkusen ko käyttää lohkoa niin ei mtn.
lähtee käymään oikein nätisti.

mittoin hekut seuraavasti.
kisko pois.
mittarin toinen hehkun päähän ja toinen koneen runkoon.
komeesti kaikki piippaa.
mutta voiko näis olla joku semmonen että tavallaan pelaa, muttei esm. hehku kuitenkaan kärjestään tms.??
vai mittasinko jotenki väärin koko potin?
vaiii kuuluuko tommonen ontuva alkukäynti ominaisuuksiin hiukan kylmemmillä keleillä?

...kones on 2,5td vm88
 
Vs: starttaus ok, mutta alkukäynti hiukan ontuvaa....hehkutko??

Kyllä se ontuminen kuuluu asiaan. Dieseli startataan pakkasella kaasu pohjassa, ja kaasu nostetaan heti ylemmäksi, kun alkaa käymään omillaan. Eli ei ryntäytetä kylmää moottoria. hieman vaan kieroksia, ja käy nätimmin. Joissakin dieseleissä on tyhjäkäynin korotus kylmillä lämmityskäyttöä varten. Automaattinen, tai nupista vetämällä hytistä.
 
Vs: starttaus ok, mutta alkukäynti hiukan ontuvaa....hehkutko??

Hehkut saa parhaiten testattua irrallaan,vastus niistä kannattaa mitata paikoillaan ollessa. Tuo piippaus tarkoittaa vaan että virta kulkee mittapiikkien välillä,eli ei kerro onko hehku ehjä vai ei. Ja tuota kylmäkäynnistintä,eli tyhjäkäynnin ennakon muunninta pajerossa ei käsitykseni mukaan ole. Vähän laittaa käsikaasua ja antaa sen kanssa käydä jotain 1200rpm paikkeilla ~2min.
Kannattaa tarkistaa että toimiiko jälkihehku ollenkaan,eli tuleeko starttauksen jälkeen hehkuille yhtään virtaa,ja kannattaa mitata myös että hahkuttaako ylipäätään. Itse voisin veikata että sieltä on yksi hehku pimeänä.
 
Vs: starttaus ok, mutta alkukäynti hiukan ontuvaa....hehkutko??

Vähän samaa havaittavissa täällä 2.5TDIC.

Vedin uuden polttoaineputken ja letkut, vaihdoin suodattimen ja asensin vielä takaiskuventtiilin. Tulipa poissuljettua ainakin ilmavaivat...starttaa hyvin mutta saattaa potkaista pakkasaamuina yhdellä pytyllä tyhjää kerran tai kaksi. Asiaan auttaa pieni käsikaasu ja tuplahehkutus. Putsailin kyllä kiskot ja liitäntäpinnat, eiköhän siellä ole joku hehku vähän heikossa hapessa itselläkin...en jaksa vielä uusia kun on aika kosmeettinen haitta toistaiseksi...aika kalliita ne hehkut näet timanttitiskillä ja ilmeisesti tarvikemallien kanssa on ongelmia :-\
 
Vs: starttaus ok, mutta alkukäynti hiukan ontuvaa....hehkutko??

Paras tapa on siis mitata ne irtaallaan. Tai siis testata ja katsoa että punertuvat about samaa tahtia ja saman verran.

Paikallaan ollessaan pitäisi mitata virtaa mutta havalta löytyy sopivia mittareita.
Vastuksen mittaamalla saa kuitenkin parhaan käsityksen onko kunnossa vai ei,
vastuksen pitäisi olla muutamia ohmeja/tulppa.
 
Vs: starttaus ok, mutta alkukäynti hiukan ontuvaa....hehkutko??

"Tuote
26-0017
Nimike
Hehkutulppa Mitsu keraaminen
Hinta
14.90 €
Lisää ostoskoriin
TD-2,5 87->94 KERAAMINEN jos 11V"

tämmöstä motonetissa, ja nuoko ei pelitä??

vääntäkääpä ny joku.
jos piippaa-virta läpi-kunnossa
vaan jos ei piippausta- hehku kaput kun ei me virtaa läpite....miksei se menekkään näin??

voinkoos tutkia hehkut ihan sillee, että yksi kerrallaan pois ja akkulaturilla hanaa?
näkis jotta punoittaako vaiko nou????????
 
Vs: starttaus ok, mutta alkukäynti hiukan ontuvaa....hehkutko??

jälki hehku ei toimi kunnolla jos käy huonosti starttauksen jälkeen....

ainakin meillä L200 alko käymään nätisti kun korjattiin jälkihehku, oli solenoidi nassahtanu
 
Vs: starttaus ok, mutta alkukäynti hiukan ontuvaa....hehkutko??

Tarvikehehkuja ei oikein nykyään enää saa toimivia. joskus kuulemma saanu, mut tänäpäivänä myytävissä on väärä vastus ja ei suostu hehkuttaan.

Mittaat ne hehkut juurikin kuten olet tehnyt, eli kisko irti, toinen mittarin piikki hehkun päähän ja toinen runkoon. Vertaa mittarin näyttämiä lukemia keskenään. Mittaa sillä pienimmällä asteikolla, eli onkos se nyt jotaki 20 tai 2 tai jotain. Ei siis niillä 200M tai vastaavilla. jossain tällä foorumilla mahtanee ollakkin arvot, että paljonko pitäis olla, kun kerran olen tarvike ja orkkishehkuja keskenään vertaillut.

Ontuva käyntiinlähtö kylmänä on ihan ominaisuus enenmmänkin kuin vika. hieman väljä kone ja ilman kaikkia kylmäkäynnistimiä ja ennakin säätimiä yms. On se käynti vähän heikohkoa.

jälkihehkun toiminnanhan voi todeta kytkemällä jännitemittarin hehkukiskoon ja auton kun käynnistää, niin kiskolle pitäisi tulla n.6,2V jonkin aikaa.

tuplahehkutuksesta ei pitäisi olla mitään hyötyä, koska automaatti heittää hehkutuksen pois kun tulpat ovat riittävän kuumat ja mulla ei ainakaan edes suostu hehkuttamaan kahta kertaa peräkkäin vaan hehku naksahtaa heti pois päältä kun kääntää virrat päälle uudelleen hehkutuksen jälkeen.

EDIT: nyt löyty. Eli toimivien hehkujen vastus kylmänä on noin 0,5 ohmia. Tarvikehehkut puolestaan on kylmänä 1,0 ohmia, joten hehkun boksi kuvittelee hehkut kuumaksi, eikä suostu hehkuttamaan. Eli hehkujen vastus kasvaa kun ne kuumenee ja näin boksi ymmärtäää milloin hehkut on kuumat.

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=31184.25
 
Vs: starttaus ok, mutta alkukäynti hiukan ontuvaa....hehkutko??

Kyllä se vaan on normaalia, että kaikki pytyt ei polta heti, kun starttaa vaikkapa - 20:stä ilman lokilämppäriä. vaikka jälkihehku olisi ehjäkin. Eri asia sitten, kun ei meinaa lähteä käyntiin ja röpöttää puoli minuuttia. silloin vika myös suuttimissa tai ruiskupumpussa.

Tossa kuulee hyvin, miten dieseli alkaa palamaan pytty kerrallaan, kun riittävä lämpötila saavutetaan. Lämpö tulee likipitäen ainoastaan puristuksen energiasta, eli starttimoottorista. hehkutulppa hieman jeesaa palamista alkuun. Musta savu on osittain palanutta polttoainetta, ja valkoinen palamatonta. (ei pidä sotkea pakkasella tulevaan vesihöyryyn)
Sitten kun riittävä palamislämpötila on saavutettu joka pytyssä, käyminen tasoittuu. Jälkihehku on lähinnä päästöjen pienentämiseen keksitty idea.

Mitenkähän iso akku tossa on.. heh. Kaasu on pohjassa siihen saakka, kun kone alkaa ottamaan kierroksia riittävästi. videon loppupuolella melkein kaikissa pytyissä jo löpö palaa..

http://www.youtube.com/watch?v=pv_cGG56QA4&feature=related
 
Vs: starttaus ok, mutta alkukäynti hiukan ontuvaa....hehkutko??

jos syöttöjä onpi käännelty isommalle, niin vaikuttaneeko se jotain kautta asiaan?
 
Vs: starttaus ok, mutta alkukäynti hiukan ontuvaa....hehkutko??

taistovainaa sanoi
jos syöttöjä onpi käännelty isommalle, niin vaikuttaneeko se jotain kautta asiaan?

ei vaikuta, mulla on tuossa normaalia enempi ruuvattu pumppu ::)
 
Vs: starttaus ok, mutta alkukäynti hiukan ontuvaa....hehkutko??

mulla vissii sitte ic kone kunnos ku ei oo noita kakistelu ongelmia,tänääki komiasti hörähti ei toki ollu ku -12.
 
Vs: starttaus ok, mutta alkukäynti hiukan ontuvaa....hehkutko??

Jahas, mä testasin just pari päivää sitten spacewagonin hehkuja pelkästään yleismittarin piipparilla. Mitenkään ei voinut silloin tulla mieleen että ohmi-alueella hehkut olisi pitänyt todellakin mitata.. :-[ Kone yskähteli jonkin verran kylmänä ja heti iski pelko että oon sössinyt jotain rempan yhteydessä. ;D Pitänee tsekata hehkut uudestaan.
 
Vs: starttaus ok, mutta alkukäynti hiukan ontuvaa....hehkutko??

taistovainaa sanoi
vääntäkääpä ny joku.
jos piippaa-virta läpi-kunnossa
vaan jos ei piippausta- hehku kaput kun ei me virtaa läpite....miksei se menekkään näin??

voinkoos tutkia hehkut ihan sillee, että yksi kerrallaan pois ja akkulaturilla hanaa?
näkis jotta punoittaako vaiko nou????????
Piippi taso ilmoittaa vaan että onko virtapiiri yhtenäinen. Eli jos mittaat venttiilikopan-hehkun väliä niin piippaus tarkoittaa vain että virta kulkee näiden välillä,joka siis johtuu siitä että hehkut ovat kannen kanssa yhdessä,kertoo vain että hehku on ehjä muttei sitä hehkuttaa se oikein. Hehkut pitää mitata siitä kierre osasta johon kisko tulee kiinni ja hehkun rungon väliltä,jos en nyt väärin muista.
 
Vs: starttaus ok, mutta alkukäynti hiukan ontuvaa....hehkutko??

Alle 10 km ajettu diesel-mondeokin ryki tänään ihan kohtuudella kun kylmästä käynnistin, joten ei meillä näköjään ole mitään huolta pikku yskimisestä. :) Mulla vaan ehti iskeen pelko että kairasin spacen kannesta venojen ympäriltä tavaraa niin paljon että rutut laski jo liikaa. :eek:
 
Vs: starttaus ok, mutta alkukäynti hiukan ontuvaa....hehkutko??

Tuo minun 2,3TD kone alkaa olemaan kans hieman heikohko lähtemään kylmänä käyntiin. Webasto tais tehdä tenän eilen ku pääs akut tyhjäksi ja tässä aamukahvila kuuntelen ja kattelen ku eukko starttaa Pajeroa. Pitkään starttauttaa ja melko huonosti lähtee käymään. Kaasu pohjassa jaksaa nippa nappa käydä ja saattaa silloinkin sammua. Mustaa kyllä tulee putken täydeltä, mutta ei käy.

Hehkujen pitäis olla kuosissa. Ainakin hehkutusaika on ihan normaali. Suihkut on laitettu monta monta vuotta sitten, mutta ei ole ajettu ku jotain 40 000km. Samoten silloin on koko moottori laitettu, että ei PITÄISI olla viallinen.

Mitenkäs ilmavuoto oirehtii? Puskeeko silloinkin mustaa savua? Ku todennäköisesti vois pakkasella liitokset vuotaakkin ja Pajeron ei pitäis kyllä tämmösillä pikku pakkasilla vielä olla noin huono starttaamaan. On se väännetty -30:kin käyntiin ilman roikkaa olosuhteiden pakottamana joskus..
 
Vs: starttaus ok, mutta alkukäynti hiukan ontuvaa....hehkutko??

tuohon en ossoo sanoo mitään.
mutta nyttekö kun tuota on tullu starttailtua, niin:
pyörittää heti ja räväkästi, samote lähtee käyntiin heti. mutta kun on lähteny käyntiin, niin mustaa tulee kans ja ei ihan jouheesti käy.
kestää jotain 5s.
mutta pikkusen kun näyttää lohkoa, niin ei mtn. ihan kuin 40c helteillä.
aika kovin potkasee -15c pakkasilla jo 10min lohkoaminen?

enpä taida ottaa vielä ressiä.

tai senverta, että laitan seuraavaan tankkaukseen red linen polttonesteen lisäaineen.
en ny varsinaisesti tiä minkä takia, mutta laitanpa kuitenki.
http://www.roadmachine.fi/rl2tt.html
yksi pllo riittää 1100l polttoainetta ja maksoko jojtain 15e.
jos vaikka...
 
Vs: starttaus ok, mutta alkukäynti hiukan ontuvaa....hehkutko??

kävin kokeilemassa L200 käyntiin seissy muutaman viikon tuolla nurkalla... 16astetta pakkasta
ja kylmiltä käyntiin.

hehkutti reilun 10sek, kerta pyöräytyksellä käntiin (en koskenutkaan kaasuun) röhötteli epätasaisesti
kymenkunta sekuntia ennekuin lähti käymään tasaisesti.

ja konehan on sökö, männänrenkaat/mahdollisia mäntävauriota... puskee öljyä pihalle :-\

mutta lähti helposti eikä jää köhimään, tuon kymmenen sekunnin röhimisen jälkeen reagoi kaasuu ihan normaalisti.
harmaa/musta pilven pölläytti käynistäessä ja kaasutatessa mustaa...
 
Vs: starttaus ok, mutta alkukäynti hiukan ontuvaa....hehkutko??

mustan/harmaan tulo putkesta kylmänä johtuu siitä ettei kaikki pytyt lyö tulta, palamatonta soppaa menee putkeen jossa toisten pyttyjen juuri palaneet kaasut polttaa sen... Kylmänä palaminen riippuu niin monesta asiasta dieselissä, jos vähän on puristuspaineissa heittoa tai hehkut erilämpöiset tai vesihelmi suutinputkessa tai kuu väärässä asennossa vaimon sukkien väriin nähden... Äkkiähän se käynti siitä kaunistuu kun koneen lämmöt tasaantuu :)
 
Vs: starttaus ok, mutta alkukäynti hiukan ontuvaa....hehkutko??

Vaihdoin toiset akut eilen sekä laturin jonka sain takuuseen, edellinen kun ei kestänyt kun tasan 8 kuukautta tais olla Kiinantekele. Tänään -15 rykimättä käyntiin, aikaisemmin jo miinus 5 oli ongelmia.
Hehkuja minäkin epäilin syyksi alunperin.
Pajero 89 TDIC.
 
Vs: starttaus ok, mutta alkukäynti hiukan ontuvaa....hehkutko??

en tiä olisko tuolla red linen liemellä jotain tekoa.
joutuin kertaalleen starttaamaan -17c ilman roikkaa.
lähti ihan eri tavall kuin ennen.
 
Takaisin
Ylös Bottom