Stealthista hävisi takaveto

MikkoV

New Member
Liittynyt
23 Maaliskuu 2004
Mistäs alkais vikaa etsimään. Nelivedosta tuli etuveto? Mikä on yleinen sulake noissa. Eli  auto on Dodge Stealth R/T TT -91
 
Re: Stelthista hävisi takaveto

kulmavaihde tai visko tulisi ekana mieleen (ei minun, vaan A. Liuksen mieleen ;), tosin takavedon katoamisen pitäisi vaikuttaa myös etuvedon toimintaan, koska kyseessä on keskitasauspyörästöllä oleva neliveto...
 
Re: Stelthista hävisi takaveto

Niko Päivinen sanoi
kulmavaihde tai visko tulisi ekana mieleen (ei minun, vaan A. Liuksen mieleen ;), tosin takavedon katoamisen pitäisi vaikuttaa myös etuvedon toimintaan, koska kyseessä on keskitasauspyörästöllä oleva neliveto...

Ostin ton pari viikkoa sitten ja en ole vielä hirveästi ko. autoon perehtynyt, eli tossako on sitten viskotyyppinen tuo keskitasaupyörästö? Pelkät etupyörät lyö tyhjää ja nosturille kun äkkiä otin niin takapyöriä saa pyöritellä vaihde päällä kuinka tykkää, mitään rutinaa tms ei kuulu laatikosta. Oliskohan ettei toi olis tykännyt käsijarrun kanssa kikkailusta?

Mahtaiskohan vaihdelaatikosta löytyä jostain räjäytyskuvaa tai muuten enempää juttua, koitin jotain näitä englanninkielisiä sivuja kahlata mutta toistaiseksi huonolla menestyksellä Laatikon tyyppi lienee WM5G1??? Ja äkkiä katsellen näytti et tän kulmavaihteen saa purettua paikallaan, tarvii alkaa ihmetteleen...
 
Re: Stelthista hävisi takaveto

Ei muuta kun uudestaan nosturille, ja auto ylös, katsot mistä kohtaa voima ei mene perille.
Eli auto ylhäälle kaveri kiinni toiseen taka pyörään ja itse rupeat vääntämään sitä toista taka pyörää, kato rupeaako kardaani pyörimään vai ei.

Jos sieltä on joku "murto" kohta (sokka) on hajonnut niin voit määritää mitä kannattaa ruveta aukomaan...

ja se että pääsee eteen päin johtuu varmaankin siitä että keskitasauspyörästön visko ottaa heti kiinni ja antaa voimaa sinne minne se vielä menee...

Eli eteen päin pääsee vaikka ilman kardaania, mutta EI varmasti tee viskolle hyvää...
 
Re: Stelthista hävisi takaveto

Juu kyllä kardaani pyörii, eli laatikon päässä vika on, ei tolla tosiaan ajella tartte, auki vaan. Hieman tuntuu kun kardaania pyöritteli ees taas et ton transfer casen sisältä oi kuulut jotain ääntä sellasesta kohtaa mistä nyt jälkeenpäin mietittynä kuvan perusteella ei pitäis eli akseli poikki??? Kyllähän noita on ennenkin napsahdellut, tosta kesäautosta tosin. Peränjatkeita, tasauspyörästönrattaita, vetoakseleita jne. Tosin siitä alkaa olla heikot paikat pois hoidettuna...

räjäytyskuvaakin löytyi jo ->
Täältä

Voi p***a on sitten meidän perheessä huonoa tuuria näitten kanssa, systerin -97 Eclipseen tein laatikkorempan kesällä kun katkes yhtäkkiä tasauspyörästön pikkupyörien akseli ja koitti tulla pihalle kurkkaan, ja tossa ei ees ollu kyse väärinkäytöstä...

Mutta miten on, kärsiikö paikat tuosta käsijarrun nyppimisestä veto päällä?

BTW: Edellisen omistajan mukaan tähän on täyd. laatikkoremppa tehty n.10tmls sitten, uusi jakolaatikko jne, remppa kustansi töineen yhteensä kuulemma 6.5kE, halpaa kun puuro....

edit:Korjasinlinkkiä ;)
 
Ok, avasin laatikon päädyn ja kulmavaihteen. keskitasauspyörästöltä kulmavaihteelle menevä akseli eli center shaft on poikki. Saanee vaihdettu paikallaan eli laatikkoa ei tarvinne irrottaa autosta mutta mitenköhän akseli lähtee pois keskitasauspyörästön sisältä / kumpaan suuntaa.
 
spekulointia: ei se välttämättä hyvää tee se kässäri kikkailu, vedät kässäristä, niin keskilukkohan yrittää (viskon avulla) pyöräyttää kardaania taas pyörimään kun etupyörät kerran pyörivät vielä.... aiheutuisiko tuosta äkillistä (liiallista) rasitusta kulmavaihteen osille?
 
Niko Päivinen sanoi
spekulointia: ei se välttämättä hyvää tee se kässäri kikkailu, vedät kässäristä, niin keskilukkohan yrittää (viskon avulla) pyöräyttää kardaania taas pyörimään kun etupyörät kerran pyörivät vielä.... aiheutuisiko tuosta äkillistä (liiallista) rasitusta kulmavaihteen osille?

No, onpa nyt sitten toikin homma opittu kantapään kautta...

Perhana tarvis löytää ton center shaftin varaosanumero, varaosamyyni nosti kädet pystyyn...
 
Re: Stelthista hävisi takaveto

Niko Päivinen sanoi
kulmavaihde tai visko tulisi ekana mieleen (ei minun, vaan A. Liuksen mieleen ;), tosin takavedon katoamisen pitäisi vaikuttaa myös etuvedon toimintaan, koska kyseessä on keskitasauspyörästöllä oleva neliveto...


Joo, mä ymmärin eilen, et ks. oli Dyn4 -Gallu :-[. Onkos tossa samanlainen keskustasauspyörästöllä varustettu visko??
Ja jos on niin samat vikakohteet tulis edelleen mieleen.
Ja unohtakaa nyt hyvät ihmiset se käsijarrun käyttö näissä viskoilla varustetuissa muutakuin paikallaan ollessa=rikotte autoanne tahallaan.
t:Arska
 
MikkoV sanoi
Perhana tarvis löytää ton center shaftin varaosanumero, varaosamyyni nosti kädet pystyyn...

Ei välttämättä ole edes erikseen saatavilla, ko. auton voimansiirtoon ja vaihteistoon kun Mitsu kauppaa overhaul kittejä, joissa siis muutakin kuin kaipaamasi osa.

Edullisimmin saat sen varmaan salvage osana Englannista tai USAsta, jos haluat niin voin kysellä parista paikkaa.
 
MaxFlower sanoi
MikkoV sanoi
Perhana tarvis löytää ton center shaftin varaosanumero, varaosamyyni nosti kädet pystyyn...

Ei välttämättä ole edes erikseen saatavilla, ko. auton voimansiirtoon ja vaihteistoon kun Mitsu kauppaa overhaul kittejä, joissa siis muutakin kuin kaipaamasi osa.

Edullisimmin saat sen varmaan salvage osana Englannista tai USAsta, jos haluat niin voin kysellä parista paikkaa.

Arolta vastattiin että Moparin kautta ei saa laatikkoon mitään sisäosia. Mitsulta kysellessä tarvis tarvis olla auton vin (eli vastaavan mitsun vin) ja dodgen vinillä ei ne tee mitään.

Mutta eipä hätää, palikka on hyvin yksinkertainen, 42cm pitkä vetoakseli, paksuus 25mm ja toisessa päässä 40mm vahvennos, normaalit poorit kummassakin päässä. Suomesta löytyy osaamista alalla. Esim SF-Pyörä ja Karpiola lupasivat kummatkin ko. osan väsätä ja väittäisin että kesto on eri luokkaa kuin orginaalilla, hinnat oli materiaalista riippuen alkaen ~180E. Samalla saa Mantakin kunnon akselit...

Joten kiitos vain mutta ei tarvi lähtee tilaileen, onneksi akseli oli katkennut suoraan ja metallisilppua ei löytynyt, muuten laatikko oli kunnossa eli muuta palikkaa ei kaipaa.

Ps. akselin murtosuunta oli vedon suuntaan eli on katkennut kiihdyttäessä eikä käsijarrun suosiollisella vaikutuksella.
 
Joo ei kannata sitä käkkäriä käyttää antaa etuveto autojen omistajien nykkiä käsijarrua meidänkin puolesta :-*
 
Niko: Tällä pohjalla jatketaan elämää.
Btw. muuten ekakerta kun kuulen , et on mennyt "voimanulosoton" akseli poikki? Yleensähän se on joko kulmavaihteen rattaat/kuori halki tai sit ne edellämainitsemani. Mut joka päivä oppii uutta... ;)
ps. vastaava on kyllä taas käyny Evo4:sta uudemmissa kyllä. Kaikkihan varmaan muistavat Juha Salon suomenmestaruuden sivusuun menemisen edm. vian takia N-ryhmässä -03 kaudella, vai muistavatko...? ;).
Noh, konstruktio nyt EI ole ihan samanlainen... mut
 
Alkuviikosta sain auton nippuun ja kyllä taas on mukava päästellä ;D Karpiola teki akselin joka toivottavasti kestää enemmän kuin orggis. Työnjälki ainakin oli perempaa, ei tullu vahinko ees maksaan öljyjen kans kuin 270E.
 
Takaisin
Ylös Bottom