STW Galantia -97 -> hankkimassa

Argento

New Member
Liittynyt
10 Syyskuu 2008
Moi!
Olen uusi jäsen foorumillanne ja olen miettimässä Galant STW:n vm 1997-> hankkimista perheen kakkosautoksi, kun farmarille on tilausta.

Olen ajatellut hakea auton ulkomailta, mutta sitä ennen ajattelin hankkia perustietämystä kyseisestä automallista. Moottoriksi olen harkinnut 2.0-litran bensanelikkoa ja vaihteistona olisi manuaali.

Mitkä ovat auton tyyppiviat ja ns. heikot kohdat?

Ruostuuko auto helposti ja mistä yleensä ensimmäiseksi?

Kuinka usein pitää jakopäänhihna vaihtaa ja minkälaiseen kustannukseen on hyvä varautua?

Minkälainen on kyseisen auton bensankulutus? Ajaminen on pääasiassa maantietä, tosin jonkin verran myös 100 km/h:n motaria sekä hiukan kaupunkiajoa.

Minkälaisia muita käyttökokemuksia teillä viisaammilla on kyseisestä autosta?

Kiitokset jo etukäteen!
 
Vs: STW Galantia -97 -> hankkimassa

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=4888.0

Itselläni on tuollainen -98 farkku Gallu.
Mitään ihmeempiä huolia sen kanssa ei ole ollut. Takapyöränkaarista otin juuri hiljattain ruosteen alut kiinni. Moottorina tuossa omassa juurikin tuo 2 litrainen. Kulutus sekalaisessa ajossa itsellä n.10:n pintaan ja matkaa ajaessa alle.
Jakohihnan vaihto 90tkm välein. Osien hintaa en ulkoa muista, autossa on kylläkin kuitit... Olisiko ollut jotain pari kolmesataa sisältäen kaikki remmit, ohjain- ja kiristinrulla, vesipumppu. Työt siihen päälle sitten.
Kaikenkaikkiaan mukava laitos tuo auto ja tilaakin on riittävästi.
 
Vs: STW Galantia -97 -> hankkimassa

Sanoisin että korimalli on aika helposti ruostuva, jotenkin vaan tuntuu että farkut ei ruostu niin pahasti ??? No jokatapauksessa alustasta kannattaa tutkia koko takapyörien ympärystä. Ja ylipäätänsä että sitä massaa on. Ulkomailta haetut on yleensä järjestäen paremmassa kunnossa.

Moottorit ovat kyllä varmoja tapauksia kaikki.
 
Vs: STW Galantia -97 -> hankkimassa

Kiitokset vastauksia tähän asti.

Jos ruostetta löytyy takapyöräkoteloista niin kuinka kallista niiden poistattaminen on?

Kysyn, jotta ostotilanteessa osaan tingata hintaa, jos tuollaista autosta löytyy.
 
Vs: STW Galantia -97 -> hankkimassa

Siis vars takapyöräkotelossa se ruoste ei ole, vaan alustan alueella takapyöräkotelon ympärillä, eli siis todennäköiset ruostekohdat

http://mitsubishi.1g.fi/kuvat/Galant_STW/Alusta/IMG_3237.JPG


http://mitsubishi.1g.fi/kuvat/Galant_STW/Alusta/IMG_3237.JPG


Imperiolla ei tossa jälkimmäises kohdassa mitään ollutkaan, tuon näköinen alusta on vielä siis hyvä yksilö! Ruoste on ilmiö, jonka poistattaminen on huono sana, kannattaa viedä se vaikka dinitrolille tai johkin koko auto ja antavat siitä koko auton suojaukselle jonkun järkevän tarjouksen. Ja jos on intoa & tiloja niin katsoo imperion projektikertomusta....

Kannattaa kysellä onko etupyöränlaakerit vaihdettu, tai etutukivarret yms...
 
Vs: STW Galantia -97 -> hankkimassa

itsellä -01 yksilö,
ei ole viat eikä ruoste vaivannut. Sama tarina kollegan -99 kohdalta.
2 litrainen on järkevä valinta moottoriksi, varmasti edullisimmat ylläpitokulut.

perus Galanttien hinnat on Suomessakin varsin alhaiset joten en tiedä kuinka kannattavaksi tulee ulkomailta roudaaminen, ainakaan keski-euroopan suunnalta kun lisäkuluja tulee heti ainakin talvirengastuksesta ja lohkolämppäristä (ja silti uupuu penkinlämmittimet), Ruotsista toki ok.
 
Vs: STW Galantia -97 -> hankkimassa

mystinengalant sanoi
Imperiolla ei tossa jälkimmäises kohdassa mitään ollutkaan, tuon näköinen alusta on vielä siis hyvä yksilö! Ruoste on ilmiö, jonka poistattaminen on huono sana, kannattaa viedä se vaikka dinitrolille tai johkin koko auto ja antavat siitä koko auton suojaukselle jonkun järkevän tarjouksen. Ja jos on intoa & tiloja niin katsoo imperion projektikertomusta....
Nuissakaan ei mitään ihmeellistä tosiaan ollut. Juuri muutama viikko sitten sain tuon pohjan massailtua ja nuo "ruosteet" lähti porakoneharjalla puhtaalle pellille. Kunnollista sinkkiä vaan pintaan ja sit massat :)
Tosiaan jos intoa ja paikkaa ei ole niin kannattaa käyttää jossain ruostesuojautettavana.
 
Vs: STW Galantia -97 -> hankkimassa

Kiitokset vastauksista tähän asti.

Kuinka kallis/hankala homma on lohkolämmittimen ja sisähaaran asentaminen kyseiseen autoon? Paljonko maksaa sopiva lohkis ja minkälaista taikinointia sen asentaminen vaatii?
 
Vs: STW Galantia -97 -> hankkimassa

Varsinkin kaksilitraiseen on lohkolämmittimelle tilaa hienosti, mutta jos päädyt kutoseen, niin tiedoksi, että sielläkin on ihan hienosti tilaa laitella vastus paikalleen.

Hinnat ei päätä huimaa - jos nyt en ihan höpöjä muista, niin alle kahdensadan euron pitäisi saada lohkolämppäri sisäpistokkeineen. Asennus siihen sitten päälle. Tuossa luokassa se hinta pyörii ja tarkemman hinnan saat kysymällä liikkeestä.

Yhtenä hankaluutena on ollut sisäpistokkeen piuhan läpivienti, mutta sillekin löytyy paikka tulipellistä, josta sen saa pujotettua.
 
Vs: STW Galantia -97 -> hankkimassa

Kahden litran moottorilla varustettua peliä olen katsellut.

Mitkä on teidän mielestä tuon Galantin parhaat ominaisuudet verrattuna muihin samanikäisiin peleihin (Primera 99->, Mazda 626, Avensis, jne)?
 
Vs: STW Galantia -97 -> hankkimassa

Argento sanoi
Mitkä on teidän mielestä tuon Galantin parhaat ominaisuudet verrattuna muihin samanikäisiin peleihin (Primera 99->, Mazda 626, Avensis, jne)?
aika selkeästi, ulkonäkö.
 
Vs: STW Galantia -97 -> hankkimassa

Argento sanoi
Mitkä on teidän mielestä tuon Galantin parhaat ominaisuudet verrattuna muihin samanikäisiin peleihin (Primera 99->, Mazda 626, Avensis, jne)?

Primerassa olen kuullut olevan kestävyysongelmia, mazda on kovin muovinen ja tojotaa tulee joka nurkassa vastaan (nämä siis omia mielipiteitä) mut loppupeleissä mikä tahansa noistakin pesee eurokipot mennen tullen.

Eikä voi väittää vastaan mitä kapsu edellisessä sanoi... :)
 
Vs: STW Galantia -97 -> hankkimassa

Minustakin tuo Galant on ollut aina todella tyylikkään näköinen ja vieläkin, 10-vuoden ikäisenä, se näyttää hyvältä.

Miten ajettavuus, talvivarusteiden toimivuus, kestävyys ym...?

Ruostuminen on ilmeisestikin ongelma takakaarien osalta?
 
Vs: STW Galantia -97 -> hankkimassa

Kyllä mä sanoisin et ajettavuus on noita edellä, ainakin avensista. :) Ohjaus on tommoseksi laivaksi ihan suht tunnokas ja tarkka, palautusta vaan ei hirveästi ole, mutta itseä se ei haittaa.

Tosiaan takakaarien ruostuvuus ongelmana....
 
Vs: STW Galantia -97 -> hankkimassa

No onkohan nuo ruostumis ongelmat sitten etelän hetelmien ongelma, kun en itse ole kuullut pohjosessa että moisia ongelmia olisi. Itselläkin 9 vuoden kokemus vielä siitä puheiden mukaan pahemmin ruostuvasta sedan mallista. Vähän aikaa sitten kun kävin massauttamassa alustan, niin tuumivat että erinomaisessa kunnossa oli kori vielä. Katastus konttorilla kun kysyin, että onko nämä Galantit olleet vielä kovin haperoita, niin konttorin setä tuumi, että ei ole tullut ensimmäistäkään vastaan johon olisi pitänyt edes huomauttaa korin kunnosta. Vai olisko sitten pohjoisessa tarkempia auton pitäjiä, vaikka täälläkin tuota suolan paskaa kyllä käytetään ;) Ohjaustunto on kyllä yksi parhaimmista ja parempi kuin monessa uudessa autossa ja palautus sekä keskittäminen on ainakin minulla melko hyvä. Todennäköisesti siihen vaikuttaa ohjauskulmien säätö, renkaat sekä vanteiden ET. Alustan nivelet, puslat yms. pitää tietenkin olla timmissä kunnossa. Itse olen sitä mieltä, että ainut ongelma on alustan osien väjistyminen 200 tkm kieppeillä eli silloin menee alustan rojua uusiksi.
 
Vs: STW Galantia -97 -> hankkimassa

Täälläkään ei ole ruoste eikä palautusongelmat vaivanneet.
Ja toki ajettuvuus on Galantissa myös todella mukava ja ajoasento kohdillaan.
Vaikka onhan Primerassakin hyvä ajotuntuma, mutta sehän on enklantilainen vekotin ;D No joo, itsellä oli kaksi P11GT Primeraa, nuo '99-> uudemmat alkoi vaan mennä ulkonäöltään hieman ohi-sektorille mun mieltymykseen. Avensis ja 626 myös varsin ankean näköisiä, Mazda6 onkin sitten jo paljon miellyttävämpi. Itselle auton ulkonäkö (+ajattavuus +jakkarat) on niitä tärkeimpiä kriteereitä, esim. ylläpitokulujen kannalta voisin kuvitella että nuo muut voisi olla jopa edukkaampia.. timanttitiski ei ole halvin, vaikka toki tarvikkeenakin saa jottain.
 
Vs: STW Galantia -97 -> hankkimassa

6kpl 97-> Galantteja on pihassa pyörinyt ja ei ne takakaaret niissä ainakaan ole ruostunut.
Kannattaa vaan pesun yhteydessä se takakaaren pokkaus pestä suolapaskasta puhtaaksi.

Loistavia autoja ajaa ja näyttävät korimuodot. Ja kuten edellä mainittu ohjaustuntuma ainakin omaan käteen yksi parhaimmista.
 
Vs: STW Galantia -97 -> hankkimassa

Itse en oo ns. ruosteetonta EA:ta ikinä missään noita tutkiessani edes nähny että kai ne täällä etelässä on vaan huonommassa kunnossa, tai jotain . ;D

Mulla on jotkut normitarvikevanteet 16" + 205/50 renkaat (liian pienet, jää mittarivirhettä helvetisti), alustan kunnosta paha sanoa mitään, riskikilometreillä ollaan mutta ilmeisesti aika nättiä ollut. Taajama-ajossa ohjaus ei tosiaan palauta ollenkaan, tai todella huonosti. Itseä ei haittaa, ku tämähän on kans tämmönen Japanin mersu. ;) Tuntuma on kuitenkin semmonen todella mukava, ei kuitenkaan ehkä ihan vanhempien galanttien tasoa...
 
Vs: STW Galantia -97 -> hankkimassa

mystinengalant sanoi
Itse en oo ns. ruosteetonta EA:ta ikinä missään noita tutkiessani edes nähny että kai ne täällä etelässä on vaan huonommassa kunnossa, tai jotain . ;D
Ehkä sitten kannattaa katsella hieman suuremmalla myynti hinnalla olevia yksilöitä ;)
 
Vs: STW Galantia -97 -> hankkimassa

Feppi sanoi
Ehkä sitten kannattaa katsella hieman suuremmalla myynti hinnalla olevia yksilöitä ;)

Niin tai ostaa jompikumpi niistä kahdesta ruosteettomasta. Joo voihan se niinkin olla, mutta kun nää huippuyksilöt tuntuu menevän aina tutunkaupalla, sama pätee myös galanttiin.

Mutta sanotaanko näin että jos ei arvosta auton mahtavaa ulkonäköä tai kohtalaisen hyvää ajettavuutta, vaan haluaa vaan järkevää kauppakassia, niin varmaan on parempiakin vaihtoehtoja
 
Vs: STW Galantia -97 -> hankkimassa

Nyt on vuoden -97 Galant STW varattu Ruotsista ja parin viikon päästä pitäisi käydä se hakemassa sieltä.

Myyjän mukaan auton takalasinlämmitin ei toimi. Onko tämä yleinen vika tuossa Galantissa ja mistä kannattaisi alkaa vikaa etsiä?

Tuleekohan fiksaus kalliiksi? Lähinnä siksi kysyn, että tiedän hintaa tingata alas...
 
Vs: STW Galantia -97 -> hankkimassa

Vielä yksi kysymys tietävälle raadille.

Autolla on ajettu 200tkm ja jakopään hihna oli vaihdettu 126tkm:ssa, joskin vaihto oli tapahtunut lokakuussa 2002. Uskaltaako autolla ajella kaikessa rauhassa tuonne 216tkm:ään asti vai pitäisikö hihna vaihtaa iän takia aikaisemmin?

Olihan tuolla hihnalla näköjään ajeltu aika lailla reilusti yli vaihtovälin ensimmäiselläkin kerralla...
 
Vs: STW Galantia -97 -> hankkimassa

Argento sanoi
Vielä yksi kysymys tietävälle raadille.

Autolla on ajettu 200tkm ja jakopään hihna oli vaihdettu 126tkm:ssa, joskin vaihto oli tapahtunut lokakuussa 2002. Uskaltaako autolla ajella kaikessa rauhassa tuonne 216tkm:ään asti vai pitäisikö hihna vaihtaa iän takia aikaisemmin?

Olihan tuolla hihnalla näköjään ajeltu aika lailla reilusti yli vaihtovälin ensimmäiselläkin kerralla...

Hihnanvaihtoväli 5v tai 90tkm. Ei varmaan kannata ottaa riskiä ja ylittää noita normeja. Saattaa alkaa sapettamaan jos hihna katkeaa ;)
 
Vs: STW Galantia -97 -> hankkimassa

Feppi sanoi
Hihnanvaihtoväli 5v tai 90tkm. Ei varmaan kannata ottaa riskiä ja ylittää noita normeja. Saattaa alkaa sapettamaan jos hihna katkeaa ;)

vaihtoon.com + samalla vesipumppu.... tosta tuli heti isompi menoerä ku mitkää takalasinlämppärit :)
 
Vs: STW Galantia -97 -> hankkimassa

Hyvissä ajoissa kannattaa vaihtaa varsinkin kun ei tiedä auton historiaa varmuudella. Ensimmäinen hihna varmasti kestää parhaiten ylikilometrejä kun kaikki rullat minkä kautta hihna kulkee ovat uusia. Mutta iän myötä ohjain rullat kuluu ja kaikkia rulliahan ei joka hihnan vaihdossa vaihdeta ja mitä pitemmälle mennään niin hihna rasittuu koko ajan enempi ja hihnan sylttäämis riski kasvaa. En kylläkään tiedä, että milloin yleensäkin kannattaisi vaihtaa kaikki rullat minkä kautta hihna kulkee? Mahtanee olla moottorikohtainen asia.
 
Vs: STW Galantia -97 -> hankkimassa

Rullien hinnat eivät ole mielestäni niin kalliit, etteikö niitä kannata vaihtaa aina, vaikka tiedän, että jotkut vaihtavat vain osan. Vesipumppukaan ei paljoa maksa ja vaihtuu helposti samalla. Näissä osissa ei kannata säästää ja mielenrauhakin säilyy paremmin. ;)
 
Vs: STW Galantia -97 -> hankkimassa

Minä ostin itselläni Mitsubishi Galant 2.5 v6-99 farmari Ruotsista viime syksynä.
Olen ollut tyytyväinen :peukku
Mittarissa oli jo 183000km. ja jakohihnan vaihde oli kysessä .
Vaihdoin itte ne rullat ja hihnat. 8)
 
Vs: STW Galantia -97 -> hankkimassa

Hihnan kestoon ei vaikuta pelkästään ne välirullat, yhtä tärkeää on tarkastaa kampiakselin/nokka-akselin hihnapyörät. Jos ne on kuluneet niin hampaat lähtee hihnasta ennen seuraavaa vaihtoa. Tai siis se seuraava vaihtohan on se sitten ko hampaat läks ;D
 
Vs: STW Galantia -97 -> hankkimassa

Auto on kuulemma seisonut tallissa viimeisen vuoden eli ei ole kauheasti tullut ajeltua.

Soitin Kuopion paikalliseen Mitsun merkkiliikkeeseen ja kuulemma hihnan vaihtoväli on 6v tai 90tkm. Heppu, jonka kanssa juttelin, ei muistanut, että Galantista olisi hänen tietojensa mukaan koskaan mennyt hihna poikki. Kun saan auton tuotua tänne kotikonnuille niin käutän sen liikkeessä ja he vilkaisevat, mikä on jakopäänhihnan kunto ja sen mukaan katsotaan eli tarvitseeko vaihtaa.

Itse asiassa merkkiliikkeen heppu muisti tapauksen, jossa hihna vaihdettiin 250tkm:n kohdalla ensimmäisen kerran, tosin silloin ajettiin jo pyhällä hengellä, kun hihna oli niin puhki.
 
Vs: STW Galantia -97 -> hankkimassa

Joo siis ei näissä ole mitään varsinaista ongelmaa tuon hihnan kanssa, niinkuin mitsun vanhemmissa dohc koneissa oli. Kunhan vaan hihna saa olla suht öljyttömissä olosuhteissa. ;D

Tuo nokkapyörä pointti olikin hyvä, kyllähän nekin tosiaan kuluvat, tai siis kaikki pyörät mitä siellä on, kampuralla myös. Mut kaikki perushilut kyllä kannattaa vaihtaa jokakerta. Omassa taitaa olla toinen hydr kiristin menossa 180tkm huollon jäljiltä.
 
Vs: STW Galantia -97 -> hankkimassa

Argento sanoi
Auto on kuulemma seisonut tallissa viimeisen vuoden eli ei ole kauheasti tullut ajeltua.

Heppu, jonka kanssa juttelin, ei muistanut, että Galantista olisi hänen tietojensa mukaan koskaan mennyt hihna poikki. Kun saan auton tuotua tänne kotikonnuille niin käutän sen liikkeessä ja he vilkaisevat, mikä on jakopäänhihnan kunto ja sen mukaan katsotaan eli tarvitseeko vaihtaa.

Itse asiassa merkkiliikkeen heppu muisti tapauksen, jossa hihna vaihdettiin 250tkm:n kohdalla ensimmäisen kerran, tosin silloin ajettiin jo pyhällä hengellä, kun hihna oli niin puhki.

2002 mallin galluun hihna hiljattain vaihdettiin. Ja kyllä se 90tkm oli ainakin sille remmin pätkälle ulkonäkönsä mukaan tarpeeksi.
 
Takaisin
Ylös Bottom