Sushukka ja sen Pajero

Liittynyt
12 Syyskuu 2011
Tykkäykset
0
#1
Keskustelu sitten tänne osoitteeseen kiitos ;D

No niin, ihan jotta itekin muistais mitä sitä on tehnyt ja tulee autolleen tekemään niin merkkaanpa niitä tänne. Kyseessähän on kesällä 2011 ostettu vuoden 1998 pitkä GL Pajero, 2. generaation 2.8TDIC 4M40 moottorilla. Kilsoja on tälle kaunokaiselle kertynyt jo yli 400tkm, ostohetkellä oli mittarissa noin 380tkm. Penkit on tallella kaikille seitsemälle ja ajattelin tilanteen näin pitää. Ennen ostoa autoon oli juuri tehty kansiremppa ja kytkinremppa.

Vähällä huoltamisella on auto selvinnyt tähän asti. Talvella kun Pajerossa alkoi neliveto ravistaa meni auto huoltoliikkeeseen, kardaanin ristikoita kun ei minun kannata alkaa issekseni vaihtamaan... Neljästä ristikosta kolme ristikkoa osoitti kulumisen merkkejä, edessä pahimmat tapaukset joten ne menivät välittömästi vaihtoon. Takakardaanin ristikoista toinen pitäisi vielä vaihtaa, mutta siihen kun ei taida saada tarvikeristikoita vieläkään niin jää myöhemmälle. Niin, jarrupalatkin tuli uusittua samalla kerralla.

Nyt kevään tullen on ollut intoa tehdä pikkumuutoksia koneeseen, lähinnä siis liittyen ahtoihin. Ensin asensin ahtopainemittarin, jotta muutosten seuraaminen helpottuisi. Nollatilanteessa turbo heräilee mukavan aikaisin, 1600rpm nurkilla ja tätä en halua mennä muuttamaan miksikään. Ahtopaineet maksimissaan 0,7 bar, 60km/h vauhdissa noin 0,3 bar +/- 0,1 bar ja 80 km/h vauhdissa noin 0,5 bar +/- 0,2 bar. Paineita voisi vähäsen ruuvailla isommalle, kuitenkin niin ettei juurikaan yli 1 mennä kun en halua niitä kärähtäneitä kansipahveja nähdä!

Niinpä seuraavat muutokset tuli tehtyä:
-syöttöpumpun sisältä sen karan jyrkin kohta kohti sitä piikkiä mikä siihen karan asentoon reagoi (kara tosin oli jo lähempänä maksimia kuin nollaa, näkyi selvästi kulumista)
-karan varresta läksi se rinkula vek
-kalvon palautusjousta kierretty alaspäin 36 naksausta eli puoli kierrosta

Seurauksena ahtopaineet maksimissaan 0,8 ja mukavan pirteä meno kiihdytellessäkin. Normisyötön ja tyhjäkäynnin määrää aion vielä ruuvailla heti kun ehdin ja laittaa 3mm edestä prikkoja hukkaportin ja imusarjan väliin ku ei siinä näytä mitään säätötankoa olevan. Siinä sitten riittävästi pikkusäätöjä minun makuuni ;D

Sitten muut muutokset onkin rengaskoon muuttaminen 235/75-15 rinkuloista astetta isompaan eli 31/10,5-15. Ensin kyl ostan talvirenkaat, ne on tärkeemmät kun nykyiset "nasta"renkaat ovat aika pirun sliksit! Ostoslistalla talvirenkaiksi Nokian Hakkapeliitta LT:t ja kesärenkaiksi Hankookin Dynapro MT RT03:set.

Äänentoistoa lisäilen sitten kun ehdin, aloitan ihan vaan lituskaisesta aktiivisubista kuskin penkin alle ;D Jo pitäisi kuulostaa paremmalta ja sitten aikanaan voin hommaa vahvarin myös muille kaiuttimille... mut kaikki aikanaan ;)

Muuta tekemistä olis mm. talvivanteiden hiominen ja ehostus, penkkien pesu öljytahroista, pakoputken tekeminen 2,5" rööristä, astinlautojen kiinnittäminen autoon ni jaksaa oma äippä ja anoppikin kiivetä autoon ;D

Pikkuhuollettavaa löytyy sitten takakaarista, ruoste syönyt vähäsen läpi niin siinä olis vähän hitsattavaa. Sitten takakardaanin toinen ristikko pitäis vielä vaihtaa, mut se ei ole kauhean akuutti kun ei ravista vielä yhtään. Ja laturin hihnan kunnon jos tsekkais ja varmistais että se alapultti on kireellä.

Jotta tällaista elämä minun Pajeroni kanssa! :peukku
 
Liittynyt
12 Syyskuu 2011
Tykkäykset
0
#2
Vs: Sushukka ja sen Pajero

Paljoa ei ole tarvinnut tehdä, mitä nyt yhden polttoainevuodon korjasin kuskin puolen takapenkin kohdalta. Ohkaset metalliputket ilmeisesti vähän heikossa hapessa.

Sit täytyy laittaa vaik pari nippusidettä pitämään tota pyöreetä kardaanin suojaa paikoillaan, kun muuten se valuu pois paikoiltaan ja kolisee niin maan vietävästi.

Niin ja laturin hihna alkoi vinkumaan. Kun katoin konepellin alle, niin toinen niistä hihnoista oli jo katkennut! Aivan hapertunut, äkkiä vaihtoon molemmat!
 
Liittynyt
12 Syyskuu 2011
Tykkäykset
0
#3
Vs: Sushukka ja sen Pajero

Entiset talvirenkaat, nykyiset sliksit, tuli rälläköityy irti vanteilta kun ei oo minulla rengasrautoja.... olipahan kokemus! Koko tienoo haisi palavalle kumille ja vaatteet ja käsivarret sai osumaa savuavan kuumasta lähes sulasta kumista ::) Mut tällei once-in-a-lifetime -kokemuksena ihan jees :D

Nyt vaan hion ne ja maalaan ne ja tilaan uudet gummit päälle.
 
Liittynyt
12 Syyskuu 2011
Tykkäykset
0
#4
Vs: Sushukka ja sen Pajero

Viimeaikaista toimintaa:
1) Talvirenkaat tilattu. Tilasin Continentalin ContiIceContact SUV 4x4:t kun kuitenkin aika hyvin ovat pärjänneet testeissä. Renkaat tosin tulee vasta reilun kuukauden päästä, mut eipä niitä sitä aiemmin tarviikkaan. Ainakaan toivottavasti.
2) Hehkut tsekattu, kaikki neljä pimeenä. En löytänyt mistään oikeanlaisia Boschin Duratermejä, joten laitoin kiinni Motonetin tarvikehehkut. Onhan nekin keraamiset ja pitäis kestää jälkihehkutus, mutta turhan toiveikas en tämän suhteen ole.
3) Hellan jotku nimettömät lisäpitkät irti ja tilalle Hellan Rallye 3003. Ja yö muuttui päiväksi.
4) Kuskin penkin alle viritelty aktiivisubi. Tulipa teini olo tämän myötä, mutta kun bassovoittoinen musa vaan futaa niin lujaa niin minkäs teet. Ei kuitenkaan bassoja ole ruuvattu täysille vaan ainoastaan niin että musa kuulostaa hyvältä. Vituttaa kun bassoa on liikaa ja se puuroutuu sillei woobwoobwoob mölyksi. Ihan niin teini en enää ole.
 
Liittynyt
12 Syyskuu 2011
Tykkäykset
0
#5
Vs: Sushukka ja sen Pajero

Nyt kun tähän teinituninkimeininkiin on päädytty niin jatketaan sitä nyt vielä tummentamalla auton takalasit. Toivottavasti siitä seuraa käytännön hyötynä hieman pienempi auringon lämpösäteily sisään, ilmastointia kun tässä ei ole.
 
Liittynyt
12 Syyskuu 2011
Tykkäykset
0
#6
Vs: Sushukka ja sen Pajero

Noniin, päivitystä pitkästä aikaa :)

Continentaleita ei tullukkaan alle vaan Nokian Hakkapeliita 5 SUV:it. Tämä siksi, että Vannetukku ilmoitti aikoinaan että toimitus myöhästyy, sit kun uusi saapumispäivä lähestyi niin myöhästyi uudestaan ja kolmannella kerralla kun päivämääräksi sanottiin epävarmasti 17.12. niin sanoin että rahat takas kiitos. Vianorille kun menin maanantaina niin keskiviikkona oli jo uudet talvirenkaat alla.

Niin ja koskaan en sit saanut kerättyä tarpeeksi mielenkiintoa lasien tummentamiseen, katotaan sitä sit ens kesän helteillä...

Mut viimesin pikkurojekti oli webaston gsm-ohjaimen rakentelu. Tilasin Radioduosta Vellemanin MK160 gsm-ohjaimen, jossa on siis valon tunnistin mikä ohjaa relettä. Oli muuten kevyt opettelu taas kolvaamisessa kun viime kerrasta taitaa olla se 15 vuotta...

Sit gsm:ksi valikoitui Nokian e71 vanha luuri siksi, että sen kokoustila-moodissa puhelimen valo ei välky puhelimen soidessa vaan valo syttyy ja pysyy päällä niin kauan kuin puhelin soi. Tämä tärkeää siksi, että kaksi valon syttymistä käynnistää ohjauksen ja kolmas sammuttaa sen. Eli tarvitsee nyt kaksi peräkkäistä soittoa käynnistämiseen sen sijaan että pitäisi sekuntikellon kanssa veikata milloin käynnistyy.

Nämä niputin nippusiteillä pienen rasian sisälle ja piuhoille läpiviennit webaston kellon johtoihin. Ohjainpiirihän on sitten koko ajan akuissa kiinni webaston tapaan mutta kännykän laturi on päällä ainoastaan kun virta-avaimesta kääntää sähköt päälle. Se kun kuluttaa yhden ampeerin luokkaa niin en halua että se kuluttaa akkuja auton ollessa parkissa. Kyllä ton kännykän akku kesti helposti monta pakkaspäivää ilman latausta ja silti oli akussa täydet palkit.

Kaiken kaikkiaan oon tyytyväinen ton rojektin lopputulokseen. Kun en ikinä tiedä mihin aikaan lähden kotiin niin kellolla ei voi ajastaa, mut moton kun ajaa parkkiin ja alkaa sammuttelemaan sen tietokonetta niin samalla pirauttaa webastolle niin on sitte auto lämmin kun lähtee ajelee :)

Ohjainboksi sisältä
Ohjainboksi ulkoa
 
Liittynyt
12 Syyskuu 2011
Tykkäykset
0
#7
Vs: Sushukka ja sen Pajero

Kevyttä ongelmaa tuli tossa gsm-ohjauksen kanssa. Ohjainpiirihän tosiaan naksauttaa releen päälle kun tunnistin havaitsee valoa kaksi kertaa ja kolmas kerta sammuttaa sen.

Kännykkä kun on perus autolaturissa kiinni, niin aina kun käynnisti auton syttyi puhelimessa latauksen aloittamisen takia taustavalo. Sitten kun kännykän akku on täynnä, syttyy taustavalo uudestaan ilmoittaen akun olevan täynnä. Ja tässä vaiheessa ohjainpiirihän on saanut jo kaksi turhaa valosignaalia ja webasto käynnistyy.

Tästä kuitenkin selvittiin vain pienellä hienosäädöllä. Ohjainpiirissä on herkkyyden säätö, josta voi säätää tunnistimen tarvitseman valomäärän sopivalle tasolle, mutta tämä ei yksinään riittänyt. E71 puhelimesta löytyi punainen teemaväri, joka muuttaa siis taustan ja ilmoitustekstien taustat punaisiksi. Saapuvan puhelun tausta kuitenkin on valkoinen pieneltä alueelta näyttöä. Siispä asetin tunnistimen tarkasti sellaiseen kohtaan, missä latausilmoituksen syttyessä on mahdollisimman tumma kohta ja jossa saapuvan puhelun aikana on kirkasta valkoista. Ja tämän jälkeen siitä ohjainpiirin herkkyyssäätimestä sopivalle tasolle, jotta reagoi saapuvan puhelun valkoiseen valoon, mutta latauksen punainen valo ei saa ohjainpiiriä reagoimaan.

Josko nyt tuo toimisi niin kuin pitääkin ;)
 
Liittynyt
12 Syyskuu 2011
Tykkäykset
0
#8
Vs: Sushukka ja sen Pajero

Vaihdoin sit 3kk sitten 2.gen 2.8 Pajeron kolmoskoppaseen -01 Pajeroon 3.2DID koneella. Mut eipä käyny ongelmitta.

Alkuun ku siinä ei toiminu moottorin lämpömittari niin siihen vaihdettiin lämpötila-anturi ja termostaatti, mut vika jäi. Ei siin mitään, oikeet lämmöt on kohdillaan mut jos aina välillä näyttää olevan lämmöt tapissa niin sen kerran kun ne oikeesti on niin ei usko mittaria ja sit onkin kansirempan aika.

Sit seuraavaks autosta hajos ilmastoinnin kompressori, no sittenhän se korjattiin. Mut oikeet ongelmat alko vasta sen jälkeen.

Auto alkoi käymään heikosti, varsinkin tyhjäkäynnillä kuulosti et yrittäis sammua. No, siel oli polttoaineensuodatin täynnä paskaa ja ruostetta. Tankin täyttöputki kun oli ruostunut puhki. Johan sekin korjattiin, mutta oireet ei kadonnu mihkään. Oli nimittäin se paska menny suodattimesta läpi ja rikkonu polttoaineen syöttöpumpun.

Se pumppu maksaa ihan tarpeeks autoon ku autoon, mut Pajeron 3.2DID moottorin käyttämää pumppua kun ei käytetä missään muussa autossa niin hinta on sen mukainen. 3500e osa ja työt tonnin.

Tähän astihan myyjäliike oli korjannut autoa myyjän vastuuseen perustuen omaan laskuunsa. Hintaa kertyi ennen syöttöpumppua jo 2500e, joten pumpun kanssa 7000e. Autokauppias ehdotti että pistetään potti puoliks, 3500e per naama. Tää ei todellakaan käynyt, sillä tankki oli jo ostohetkellä ruostunut puhki ja se rikkoi sen pumpun.

Tästä sit väännettiin kättä myyjäliikkeen varatoimitusjohtajaa myöten. Lopputuloksena suostuin maksamaan 2000e jos pumppu ja lämpömittari tulee sillä kuntoon.

Lopputuloksena oon tilanteeseen itseasiassa olosuhteet huomioon ottaen melko tyytyväinen. Autosta on laitettu koko polttoainepuoli uusiks tankkia lukuunottamatta, joka kuitenkin tarkastettiin. On vaihdettu kallis ilmastoinnin kompura ja toi lämpömittarin häröily (Pajeron tyyppivika) tulee sekin kuntoon. Polttoaineputkienkin ruostuminen on erittäin tyypillistä, mut ne on kans tuliterät nyt.

Eli saan aika läpikotaisesti tsekatun auton vähän kalliimmalla, mut ei pitäis hetkeen tulla uusia murheita ainakaan polttoainejärjestelmään liittyen.

Toivottavasti yhteisen taipaleemme kivikkoisen alun jälkeen alkaa Pajerolla tulemaan huolettomampia kilometrejä.
 
Ylös Bottom