T.Kiili, Lancer C77A 4wd -> GTI konversio -> Tuned by AMG

T. Kiili

Mr. Cyborg
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Helmikuu 2004
Tykkäykset
54
Sijainti
kotka
#1
Tälläistä nyt sattuu ja tekevälle sattuu ;D

Pihassa nyt loppuvuodesta 89 rekisteröity Nelikko lanceri. Auton hain Raaseporista Tammiselta jolla näitä enemmänkin siellä on. Auton sai ostaa jos sitä ei pilko vaan laittaa vielä liikenteeseen, kyseessä kun on harvinaisia laitteita suomen mittakaavassa. Tällä hetkellä mittarissa seisoo 309 000 tkm. Ajamalla toin auton kotiin eikä teknisesti autossa olekkaan juuri vikaa. Ainoastaan ajan hammas on tehnyt tehtävänsä. Molemmat kynnyskotelot ovat läpimädät, takapää on alapuolelta niin paksussa ruosteessa että tukka nousi pystyyn ;D Mutta eipä vähä mitään. Hiljaa nakertelee tästä taas ehyen pelin. Tarkoitus oli ehjätä auto talveksi mutta mittavien mätien johdosta uskoisin että leimaus tulee siirtymään ensikesälle.

Nyt mullakin vihdoin ASA niin tälläiset tiedot sieltä saa:

Model : C77A Classification: LNJEQL6 Option: R61 Exterior: HA4 Interior: 03W

Ja ne muutostyöt:

LAILLINEN leimaus dohc moottorille (parin paperin päässä, ajatustasolla jo laillinen)
Täydellinen GTI lancerin korisarja
Facelift mallin takapuskuri
Facelift mallin "kirkkaat" takavalot
Facelift mallin kilvenpaneeli korinvärisenä
Täydellinen GTI sisusta
GTI jarrut jokanurkkaan

Mistähän noita takapään osia voisi alkaa haalimaan? kaikki mahdolliset kumit ja puslat alkaa olemaan tiensä päässä. Tarkoitus olisi ensitöiksi purkaa takapää pois ja käydä korin takaosasta läpi palkit sekä nuo taka-akselin kiinnitykset.

 

T. Kiili

Mr. Cyborg
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Helmikuu 2004
Tykkäykset
54
Sijainti
kotka
#2
Vs: T.Kiili, Lancer C77A 4wd -> GTI konversio



Tälläistä lopputulosta lähdetään hakemaan. Numerot superpron puslille:

2 x SPF0593K (Ylempään poikittaistukivarteen)

1 x SPF0168K (alempi poikittaistukivarsi, Takapää)

1 x SPF0423K (alempi poikittaistukivarsi, Etupää)

HUOM! Kannattaa mitata Alemmanpoikittaisen Etupään pusla, siihen on myös vaihtoehtokokoinen pusla (+1mm)

SPF0166K - 57mm OD
SPF0423K - 56mm OD
 

T. Kiili

Mr. Cyborg
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Helmikuu 2004
Tykkäykset
54
Sijainti
kotka
#3
Vs: T.Kiili, Lancer C77A 4wd -> GTI konversio

VIESTI SISÄLTÄÄ BYROKRAATTISIA KOUKEROITA

Kävin tänään katsastusasemalla kyselemässä mallisarjasta nelikon suhteen, samalla tyyppikoodilla saapi tälläiset:

Tyyppikoodi Malli
5903131301 4D lancer GLXi-Hatchback-LNC77A - 4x4/2460
5903131302 4D lancer 1.6 GLXi 16v hatchback - LNC76A - 4x4/246
5903131305 4D lancer 1.6 GLXi 16v hatchback - LNC76A - 4x4/246
5903131306 4D lancer GLXi-Hatchback - LNC77A - 4x4/246

Tiedot on sielläkin päässä sen verran puuttelliset jotta meinasin vielä kysyä suoraan mitsulta näistä, mutta sen verran siellä vilahti että 113hv moottoria on tälläisessä käytetty.

Näin ollen 113hv x 0.20 = 22.6

maksimitehot 135,6 hv.

Uskoisin siis että se GTI pata menee siis suoraan, eihän siinä ollut kun 136hv?
 

T. Kiili

Mr. Cyborg
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Helmikuu 2004
Tykkäykset
54
Sijainti
kotka
#4
Vs: T.Kiili, Lancer C77A 4wd -> GTI konversio

No nyt on virallisesti eka osa saapunut nelikkoon :driver

Tilasin saksanmaalta EA galantin "peltisarjan" (siis sen vakion peltisarjan) huimaan 36eur hintaan. alaputkeahan siinä ei tule mukana, mutta saahan noitakin nyt jostain. Jos jollain esim on gti galantin / vastaavan se alaputki jouten ja risa niin mulle kelpaa, en tarvitse siitä kun sen laippaosan niin saan tehtyä paremman setin sitten nelikkoon.

Sitte vaikka muutama sana tosta elimenluovuttajasta:

Hyvin pelaa, kulutukset sekalaisessa räpätyksessä 8.8l / 100km , etupyörän laakeri jurnuttaa, kattoluukku vuotaa.

Sitten asiaa: Onko noissa nelikon ikkunoissa oleva tuo kromiosa irrotettavissa vai pitääkö vaihtaa kaikki ikkunat jotta noista kromeista pääsee eroon? Tarkoitus on kuitenkin vaihella luukkuja / ovia ristiin ja mitään kromin päälle maalausta ei ruveta harrastamaan, sitten vaihdetaan ikkunat jos ei muu auta, autenttisuuden nimissä.
 

T. Kiili

Mr. Cyborg
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Helmikuu 2004
Tykkäykset
54
Sijainti
kotka
#5
Vs: T.Kiili, Lancer C77A 4wd -> GTI konversio

Kuvat elimenluovuttajasta, Ulkokuori tulee olemaan jotakuinkin samanlainen valmiissa nelikossa, tosin vielä tulee lisäksi ne faceliftin takavalot ja kilvenpaneeli (ja ehkä tuplaputket koska tossa takapuskurissa on tommonen hieno optio laittaa kaks ;D )

Laakerinkin vaihdoin, oli edellinen omistaja jättänyt mutterin sormitiukkuuteen, ei ihme jos laakeri oli valmista kauraa.. :seina



 

T. Kiili

Mr. Cyborg
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Helmikuu 2004
Tykkäykset
54
Sijainti
kotka
#6
Vs: T.Kiili, Lancer C77A 4wd -> GTI konversio

Aloittelin tuossa joulun pyhinä tekemään muotteja noista helmoista jotta saa sitten kuituhelmat niin ei harmita jos joskus menevät rikki.



Etupään koiranjalka oli hankala tapaus, siihen oli pakko tehdä kaksiosainen muotti. Otin myös vapauden hävittää sen kromilistan paikan tuosta kun tilaisuus oli.

http://lh5.googleusercontent.com/-tmbHcVAwLgk/VJ6vTZhRw4I/AAAAAAAABYQ/hSIlpLGGpqk/s720/IMG_0056.JPG



Testikikkare, muutama muutos ja siistintää vielä niin on ihan ok.

Helmaakin tulossa kun ehtii vahata ja pintakäsitellä:

http://lh3.googleusercontent.com/-Qz0Vkl6CgnU/VJ6vjowWnDI/AAAAAAAABYs/RSnGJBFkeLE/s720/IMG_0051.JPG
 

T. Kiili

Mr. Cyborg
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Helmikuu 2004
Tykkäykset
54
Sijainti
kotka
#7
Vs: T.Kiili, Lancer C77A 4wd -> GTI konversio

Soittelin tänää tuonne mitsubishille tekniikkaosastolle ja kyselin tosta gti swappihomasta, eli sieltä ei mitään lappuja saa koska tähän nelikkolanceriin ei ole ikinä dohc konetta saanut eli tälläinen swappi on sellainen mihin ei pysty mitään lappua tekemään. Tilanne olisi toinen jos mallisarjan sisällä vaihdettaisiin moottori sellaiseen jonka autoon on saanut (nyt esim 1.8 -> 1.6 16v laput tulee)

Eli TAAS ollaan TraFin tulkinnan varassa ;D tiedossa siis antoisia keskusteluita katsastusmiesten kanssa.
 

T. Kiili

Mr. Cyborg
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Helmikuu 2004
Tykkäykset
54
Sijainti
kotka
#8
Vs: T.Kiili, Lancer C77A 4wd -> GTI konversio

Kattelin tänään elimenluovuttajan jakohihnan kunnon, viime vaihdosta on jokunen aika ja hihnassa sisäreunalla kapea kulumisura. Muuten suht hyvä.

Puolet kaikista kopan pulteista puuttui ja pohjamuovit on molemmat törvätty johonkin. Lisäksi kuskin puolen vetarista on sisäpään kumi kadonnut KOKONAAN! Pakosarjan pultteja katkaistu kanteen 2kpl ja alaputken kolmesta enää kaksi kunnossa.

Tulipa sovitettua sitä EA galantin pakosarjaakin, vaatii custom alaputken ja tulee kulkemaan hiton lähellä öljynsuodatinta. Alkuperäiseen alaputkeen verraten putki tulisi putken mitan verran laturia kohti. Saa nähdä tuleeko tuosta jotain vai taipuuko sarjan tilaukseen ameriikasta. Alkuperäinen on halki joten siirtyminen peltisarjaan on perusteltua.
 

T. Kiili

Mr. Cyborg
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Helmikuu 2004
Tykkäykset
54
Sijainti
kotka
#9
Vs: T.Kiili, Lancer C77A 4wd -> GTI konversio

Tuli tilattua se amerikan peltisarja, en valita laadusta:



Hitsaussaumat on ihan asialliset, tosin eivät ole ihan täysin palaneet läpi mutta eipä tuo liene ongelma.

http://lh6.googleusercontent.com/-BDKem30qK_k/VPl7c20XTZI/AAAAAAAABZk/YijvgbuMmjM/w900-h675-no/IMG_0086.jpg

pienet siistimiset meinasin tehdä mutta muuten kelpaa.

http://lh3.googleusercontent.com/-vYpexWrQJM4/VPl7c3dQ5DI/AAAAAAAABZs/7U979jV8fyk/w900-h675-no/IMG_0087.jpg
 

T. Kiili

Mr. Cyborg
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Helmikuu 2004
Tykkäykset
54
Sijainti
kotka
#10
Vs: T.Kiili, Lancer C77A 4wd -> GTI konversio

Nyt on tämäkin projekti viimein otettu pöydälle niin sanotusti :peukku

Tänään purkailin takapäästä verhoiluja, puskurin ja muuta pientä tilpehööriä pois ja kartoittelin korjaustarpeita. Lisäksi yritys oli kova löysäillä pultteja valmiiksi jotta ne sitten aukeavat kun perä ja tankki pudotetaan pois mutta yritystasolle jäi suurin osa ;D Auto oli peruutettu pukkien päälle joten sinne ei metrisiä jatkoja saanut mutta eipä vähä mitään.



Panhard tanko on jotenkin vääntynyt keskeltä, mieleen välähti jos voisi tehdä se alumiinista jotta saataisiin mahdollisimman hyvä kestävyys ja oishan se aika blingiä.

Pohja ei ole ihan loputon suo, takajalkatilan päädyt sekä helmakotelot vaativat suurimman huomion. Lisäksi katson jos saan nuo palkit korjattua kun niistä on joku aikanaan nostanut (tai ajanut kiinni) ja ne on hiukan epämuodostuneet tuolta etupäästä.

Tarkoitus on alkaa takapäästä liikkumaan eteenpäin ja uusia tai ehjätä autoa mahdollisuuksien mukaan. Tukivarsiin poly puslat ja sekä suunnitella millä vaijereilla saan nuo levyt toimimaan tuolla takana. Tankki olisi tarkoitus pinnoittaa (toki pohjatöiden jälkeen) jotta se kestäisi vielä useita vuosia.

Ovet vaihdan valkoisesta GTI:stä, ne on paremmassa kunnossa. Eivät nämäkään huonot ole mutta toki tähän koitetaan vähä satsata jotta lopputulos oli mahdollisimman hyvä.


 

T. Kiili

Mr. Cyborg
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Helmikuu 2004
Tykkäykset
54
Sijainti
kotka
#11
Vs: T.Kiili, Lancer C77A 4wd -> GTI konversio

Tässä lista puslista mitä pitäisi tulla:

Etutukivarren takapusla * SPF1140K *
Etutukivarren etupusla * SPF1160K *
Vakaajan koripuslat etupää *23mm etuvakaaja, ei ole löytynyt vielä sopivaa superpro vastinetta*
Vakaajan puslat * SPF2092BK * (2 sarjaa niin saa eteen sekä taakse)

Ylempi takatukivarsi * SPF0593K * (tarve 2 kertaa)
Alempi takatukivarsi * SPF0168K + SPF0423k *
Vakaajan puslat takapää * SPF2092BK *
Vakaajan koripusla takapää * 18mm vakaaja * SFK1450-18K *
Poikittainen tukivarsi * SPF0427K + xxx <-- Selvityksessä, toinen pusla on eri kokoinen Ehkä pajeron oma, pulttikoko täsmää: SPF1245K ((pajeron omakaan ei käy, se on liian leveä ja iso.))

Huomenna jatkuu taas nelikon kanssa ährääminen :peukku
 

T. Kiili

Mr. Cyborg
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Helmikuu 2004
Tykkäykset
54
Sijainti
kotka
#12
Vs: T.Kiili, Lancer C77A 4wd -> GTI konversio



Sisuta purettu hiiteen, lisää paikattavaa löytyi repsikan jalkatilasta :peukku

Toivottavasti tänään saisi haettua pellit, helmoihin meinasin laittaa jotain 1.2-1.5mm peltiä ja sisustaan varmaan 1.2mm. Ellei satu niin hyvä tuuri että gti lancerista löytyy hyväkuntoiset ehjät korjauspalat niin leikkaan toki sieltä (paitsi helmat)

 

T. Kiili

Mr. Cyborg
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Helmikuu 2004
Tykkäykset
54
Sijainti
kotka
#13
Vs: T.Kiili, Lancer C77A 4wd -> GTI konversio



Tänään purkasin etupäästä osat pois, lamput, puskurin, etulokarit. Testailin samalla hiekkapuhalluspönttöä jotta se toimii kun aika koittaa.



Kuskin puolen helmasta pintapellin poistaminen paljasti kohtuu vähän ruostevaurioita. :) Teoreettisesti on mahdollista että uuden helman saa siististi pisteillä kiinni tuohon tukikehikkoon kuten alkuperäisestikin on.

Huomenna kaivelen vielä helman takaosan aukipoikki ja jos aikaa riittää niin kuskin puolen rapsakat pellit poistuu jotta pääsee suunnittelemaan uusia. Peltiä tuli haettua pari neliötä jottei tekeminen ainakaan lopu kesken. ;D

https://lh3.googleusercontent.com/-30dI8kBljlo/VZ__gmZ4DCI/AAAAAAAABlI/X4MfkvuoVQ4/s912-Ic42/20150710_191539.jpg

Etupäätä tuli sen verran ihmeteltyä että tukivarret on täysin ruosteessa (ei tiedä ennenkuin irroittaa onko pelastettavissa) ja kardaanin keskikumi on rikki :mad: Positiivista on myös se että pohjahylsy on hyvässä kunnossa ottaen huomioon auton iän. Tokihan pultit kaikki järjestäen napsuu poikki avatessa.
 

T. Kiili

Mr. Cyborg
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Helmikuu 2004
Tykkäykset
54
Sijainti
kotka
#14
Vs: T.Kiili, Lancer C77A 4wd -> GTI konversio

Tänään saapui ensimmäiset puslat (SPF0593K) ylätukivarsiin.

Kuskin puolelta on etu ja takajalkatilat puhallettu ja puunattu ja lattian osalta samasta kohtiin kaikki ruosteet parsittu :peukku Nyt kun sain tuon patongin raadon tuolta katoksesta pois, kärräsin auton sinne ja aloitan tuota peräpuolen ehostamista. Jos hyvin sattuisi niin huomenna irtoaisi perän roinat ja pääsisi rapsimaan massoja ja puhaltelemaan pohjaa.



Takavakaajan mittasin tänään myös ja etsin siihen sopivia poly puslia (halkaisija oli 18mm) ja löysin pari vaihtoehtoa. FTO etuvakaaja ois sama halkaisija sekä evo 1 takavakaaja.

FTO SPF1344-18K
Evo 1 SPF1826-18K

Tilasin tuon evon kitin koska sen hinta oli rapia parikymppiä. Jos ei sovi niin kokeilaan toisella.

Ideoita otetaan vastaan mistä saisin takavakaajan "koiranluut" (eli ne koriin kiinnittyvät päät) Koska ovat hieman erikoiset eikä mikään varaosaputka moisia osaa toimittaa.
 

T. Kiili

Mr. Cyborg
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Helmikuu 2004
Tykkäykset
54
Sijainti
kotka
#15
Vs: T.Kiili, Lancer C77A 4wd -> GTI konversio



Onneksi eivät olleet kovin tiukassa nuo pultit ;D ;D ;D

Eikä vähä mitään, kaikissa kävi sama ilmiö, puslan holkki ruostunut pulttiin kiinni ja siellä on ja pysyy. Puukkosahalla ja lentävällä sen sieltä joutuu irti ottamaan. Repsikan puolelta on melkein molemmat pultit leikattu. iskarin pultti ja takavakaaja on irrotettu kokonaan.



Mutkallahan tuo näyttäis olevan ainakin mun mielestä, en usko että sen pitäs tommonen olla?
 

T. Kiili

Mr. Cyborg
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Helmikuu 2004
Tykkäykset
54
Sijainti
kotka
#16
Vs: T.Kiili, Lancer C77A 4wd -> GTI konversio

Nyt 40 puukkosahan terää myöhemmin kaikki taka tukivarret on irti 8)

Tilasin epoksipohjamaalia että sillä suihkuttelee tuon perän pohjapuolen kun saa puhallettua ja korjailtua. Meinasin tehdä niin että pohjaan ei tulisi massaa laisinkaan vaan jotain raskasta maalia kahdella eri sävyllä niin tietää alkaa tekemään jotain kun alkaa väärä väri näkyä pohjasta. Toki massalla saisi myös äänieristystä mutta tarkoitus on muutenkin laittaa äänieristettä autoon ym jotta tästä tulisi tuolle coltille semmoinen mukava vastakohta ;D
 

T. Kiili

Mr. Cyborg
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Helmikuu 2004
Tykkäykset
54
Sijainti
kotka
#17
Vs: T.Kiili, Lancer C77A 4wd -> GTI konversio

Laitetaas vaikka kuvia välillä (koska ei saatanallisia sepustuksia ole kiva lukea)

RAAPS RAAPS







Kyllä siellä palkeissa ja lokasuojissa on ihan hyvin rautaakin vielä. Raaputtelin toholla ja pakkelilastalla alustavasti vähän massoja pois. Kompura on huollossa niin ei onnistu vielä tuo hiekkapuhallus niin teräsharjan voimin availin vähän ruosteita ja jätin annitrolit muhimaan pohjaan ennen kotiinlähtöä. tarkoitus on tässä vaiheessa edetä takajalkatilojen päätyyn asti jonka jälkeen epoksit + maalia päälle ja akselia alle.

Tässä vielä loppuun kuva kuinka ruosteessa voi akseli olla ;D ;D ;D

https://lh3.googleusercontent.com/-wvjkVquv0Sk/VbELcWdRTYI/AAAAAAAABn0/oZ0Qed5mMqE/s720-Ic42/IMG_0380.jpg
 

T. Kiili

Mr. Cyborg
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Helmikuu 2004
Tykkäykset
54
Sijainti
kotka
#18
Vs: T.Kiili, Lancer C77A 4wd -> GTI konversio



Melkein muttei ihan. Perus galantin länget ei tule toimimaan tuossa taka-akselin konvertoinnissa. Luultavasti helpoin lähestymistapa on teettää raudasta tuollaiset jossa pulttijako muutetaan tuolle 4wd akselille sopivaksi. Lisäksi pitää vielä mittailla että miten paksua tavaraa tuonne väliin mahtuu ilman että akselivälykset menee keturalleen.

Evo1 takavakaajan koripusla oli TODELLA lähellä mutta hivenen on pohjasta lyhyt eli ei pohjaa kunnolla paikallaan ollessaan. Metsästys jatkuu :) sain pienen vinkin että siihen saattaisi sopia joku fordin pusla, mitat ainakin oli todella lähellä. Odotellaan että pääsen hypistelemään.

Takatukivarret on kaikki puhallettu ja puunattu, ylätukivarsiin on jo puslat olemassa mutta muita odotellaan vielä. Seuraavana vuorossa perämurikan purkaminen jotta tuon kuoren hiekkapuhallus onnistuu hiukan helpommin. Lisäksi sieltä pitää kaivaa kaksi pultinjämää pois koska akselissa on alatukivarren pultille hitsattu insertti tuolla akselin "sisällä" jonka toivottavasti onnistun säästämään. Bensan täyttyputkenkin puhalsin, nyt siitä(KIN) Pitäisi korjata kierteet, kaikki pultit kun menevät poikki niin kyllä on helicoileille käyttöä ;D ;D
 

T. Kiili

Mr. Cyborg
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Helmikuu 2004
Tykkäykset
54
Sijainti
kotka
#19
Vs: T.Kiili, Lancer C77A 4wd -> GTI konversio



Epoksimaalin testailua, tuntuu toimivan ihan hyvin :peukku

Akselikin on puhallettu, vielä pitää nuo kaksi tukivarren pulttia poistaa ennen maalausta




Aloitin eilen parsimaan kuskin puolen helmakotelon takaosaa, tästä lähtökohta

https://lh3.googleusercontent.com/-ELQ78PLm-wo/VbztUueVp4I/AAAAAAAABqA/QP3EsUNIAIs/s912-Ic42/20150801_164906.jpg
 

T. Kiili

Mr. Cyborg
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Helmikuu 2004
Tykkäykset
54
Sijainti
kotka
#20
Vs: T.Kiili, Lancer C77A 4wd -> GTI konversio

Nyt on kotelonpää parsittu, eikä oo ratsupaikkoja :)



Tankkikin on ottanut muutaman edistysaskeleen:

puhallettuna:
https://lh3.googleusercontent.com/-FRDT1iyu-mI/VcDqrALq9FI/AAAAAAAABqw/fOliBGgn4bs/s912-Ic42/20150804_150323.jpg

pinnoitettuna:
https://lh3.googleusercontent.com/-h8DyK5A5eZ8/VcDqwVmS6ZI/AAAAAAAABq4/SLui-rXG_0s/s512-Ic42/20150804_151355.jpg

samalla tuli pinnoitettua pyöränkoteloista nuo päätyosat johon kaikki kivet lentää, jos siihenkin vielä jotain keksisi etteivät ne heti sitten happane.
 

T. Kiili

Mr. Cyborg
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Helmikuu 2004
Tykkäykset
54
Sijainti
kotka
#21
Vs: T.Kiili, Lancer C77A 4wd -> GTI konversio

Takavakaajan puslahomma edennyt, se fordin pusla (SPF1450-18k) On sopiva pienellä shimmillä. :peukku

https://lh3.googleusercontent.com/-w9X78R4QSwc/VcZgARCVT1I/AAAAAAAABro/Sy366xRlx0s/s912-Ic42/20150808_134821.jpg

helmakotelon pääty kuskinpuolelta hitsattu loppuun ja epoksit päällä:

https://lh3.googleusercontent.com/-R6eMlzD0G3g/VcdnQBo1e-I/AAAAAAAABr8/mNrjtSu2bdc/s912-Ic42/20150809_170716.jpg

Helma on puoliksi tehty, tein niin tuon että ensin tuossa "ruodossa" tein tuon kaartuvan osan, sen jälkeen tein reiät siihen kohtiin missä alkuperäinen tukikehikko kulkee. Tämän jälkeen heppailtu kiinni. Seuraavana vuorossa oli L-Mallinen pelti jolla viimeisteltiin helmakotelo. Tähänkin tein pisteille paikat jotta sen saa pysymään kunnolla paikallaan kun hitsasin takapuolelta sen kokomatkalta kiinni. Aika tukevalta ainakin tuntuu.



Sitten varovasti harjoittelin vähän koritinausta, ei ole moisesta kokemusta ja halusin että tulisi suhteellisen siisti lopputulos, eikä tarvitsisi pakkeloida tai korikittailla noita hitsisaumoja. Hioin reilusti saumaa alemmas ja sen jälkeen tinaus. pienellä työllä ei saumaa tuosta enää löydä :)

 

T. Kiili

Mr. Cyborg
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Helmikuu 2004
Tykkäykset
54
Sijainti
kotka
#22
Vs: T.Kiili, Lancer C77A 4wd -> GTI konversio

Taas edistynyt. Nyt on molemmat helmat hitsattu B pilareihin asti ja molemmat kotelonpäädyt korjattu.



Laitoin vielä kuitenkin varoiksi saumojen päälle Dinitrolin 410:llaa. mielestäni lopputulos on huolitellumpi sekä voin olla varma ettei hitsien jäljiltä vesi tai muu shaisse pääse pohjanpuolelta minnekkään muhimaan.

Puslatkin sain painettua paikoilleen, meni niinkuin pitikin. :peukku



apparin helmasta kuva tinan sekä pienen siistimisen jälkeen, ei tarvi paljon kittailla :)

https://lh3.googleusercontent.com/-BtYCB9L_1DI/Vdi1C_h9efI/AAAAAAAABtg/7cmh1PD4bo4/s912-Ic42/20150822_131157.jpg

Ja pohjanpuolelle lisää hauskoja yksityiskohtia, keltaiset polyuretaani kannatinkumit ;D ;D

https://lh3.googleusercontent.com/-H4LgxPtVn0U/Vdi1AiZ5QbI/AAAAAAAABtY/YJz4HdBQ8Pw/s912-Ic42/20150822_135933.jpg
 

T. Kiili

Mr. Cyborg
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Helmikuu 2004
Tykkäykset
54
Sijainti
kotka
#23
Vs: T.Kiili, Lancer C77A 4wd -> GTI konversio

Avasin toiseltakin puolelta tuon palkin päällä menevän pellin, täytyy suorittaa puhallus + ruosteenestokäsittely sinnekkin, mahdollisesti joutuu hitsatakkin peltiä tuonne.

https://lh3.googleusercontent.com/-9XF20E9qFis/Vdp4M8UQwkI/AAAAAAAABuo/Tc8zt4K5sNk/s720-Ic42/IMG_0392.JPG

toisen puolen helmaakin jo sovittelin ja tein kiinnityspisteet valmiiksi.



Nyt ei puutu oikeastaan kun muutama helicoili, perän pesu ja kasaus, taka-iskarit ja panhardi niin voisi nappaista akselin kiinni ja pyörät alle jonka jälkeen auton saisi käännettyä toisin päin ja tehtyä tuon lattiatason rapsuttelun ja maalauksen. Kai se on sen verran periksi annettava että pyöräkoteloihin voisi vetää kiveniskumassaa jottei suola heti syö kaikkia kättenjälkiä. :)
 

T. Kiili

Mr. Cyborg
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Helmikuu 2004
Tykkäykset
54
Sijainti
kotka
#24
Vs: T.Kiili, Lancer C77A 4wd -> GTI konversio -> Tuned by AMG

Vähän potkittu tätäkin eteenpäin, auto on pyörillään ja seuraavana etupäätä vuorossa.

Sain tuosta "tuned by amg" tulppien suojakannesta tämän auton punaisen langan. Eli tästä tulee hyvinkin amg henkeen puuhasteltu pirssi. Moottoripuolesta en vielä sano mitään ennenkuin ensiviikolla putoaa uudet Trafin ohjeet näistä muutoshommista mutta tehoa tulee, tavalla tai toisella se sama 180hv joka amg galantissakin oli :)

lisäksi verhoiluja muokataan ja alustaa päivitetään samassa hengessä. ICE systeemejä myös jonkunlaista.

:driver
 

T. Kiili

Mr. Cyborg
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Helmikuu 2004
Tykkäykset
54
Sijainti
kotka
#25
Vs: T.Kiili, Lancer C77A 4wd -> GTI konversio -> Tuned by AMG

Tätäkin tulee illan pimeinä tunteina aina mietittyä. Merkkihuollosta ei ole kuulunut viestiä vaikka sieltä jo viimevuoden puolella tilailin osia, nyt muistin onneksi asian niin täytyy ensiviikolla käydä kysymässä. siellä pitäisi olla uudet ne takatukivarsien koriin tulevat kiinnitysraudat ja muutama pikkunippeli.

Alustaa olen koittanut pähkäillä, pitäisi olla laatua, hyvä ajettava ja vähän madaltaakkin. Etupää nyt on helppo tehdä mistävain evon iskareista mutta takapäähän taitaa vaihtoehtoja olla todella vähän ja väärällä iskarilla auto tulee olemaan takalisto pystyssä. KYB agx:t ovat päällimmäisenä pyörineet niiden helpon saatavuuden vuoksi. Toki jotkut coilit voisi varmaan tulla myös kysymykseen. Niihin joutuu tosin laittamaan niin paljon rahaa että ne pitää sitten olla suoraan "bolt on" :)

Moottoripuolesta pitää käydä kyselemässä mitä katsastusmies tuumailee ahdetusta 1.8 16v moottorista. semmoista on tässä suunniteltu kun koneita tuli purettua ja löytyi aihioksi 1.8 alakerta jossa oli öljysuihkut.

ja tosiaan, eclipsen spoilerista meinasin tähän tekaista tommosen pienen lirvakkeen ;D



 

T. Kiili

Mr. Cyborg
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Helmikuu 2004
Tykkäykset
54
Sijainti
kotka
#26
Vs: T.Kiili, Lancer C77A 4wd -> GTI konversio -> Tuned by AMG

8) 8) 8)



No siellähän ne olivat. Vielä puuttuu ne silmukkapultit joilla takavakaajan päät tulevat kiinni näihin kannakkeisiin. Ikävästi siinä tilauksessa käynyt joku fibaus ja niitä saan vielä hetken odotella. :)

Eli nyt saapui taka-akselin stefat, tukivarren kannakeraudat ja pultit niihin silmukkapultteihin (MF445005)

Lämmittää kummasti mieltä koska nyt ei ensikesänä ole mitään ongelmaa katsastukselle kun kaikki on tip top kunnossa :peukku

Uudet etulokaritkin tuli ostettua muutama kk takaperin, otan näistä kuituiset muotit koska voisivat olla esim colttiin mainiot vaihtoehdot kun kyllästyn rallilookkiin tarpeeksi.
 

T. Kiili

Mr. Cyborg
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Helmikuu 2004
Tykkäykset
54
Sijainti
kotka
#27
Vs: T.Kiili, Lancer C77A 4wd -> GTI konversio -> Tuned by AMG

Uusia osia saapui:

Etuvakaajan kiinnikkeet koriin
Etutukivarren takapään pannat (tarkoitus vaihtaa toisen tyyppiseen takapäänpuslalla oleviin tukivarsiin)
Etulokasuojan kannakeraudat
Alatukivarsien pultit + mutterit ja jousialuslevyt



Näin hieno muovipussikin oli ;D

https://lh3.googleusercontent.com/-oEATRiu790o/Vv025q039TI/AAAAAAAAB0I/ZgRKEM7gEQwWJeXSYyMJ90tMWYFUSYIoQCCo/s512-Ic42/upload_-1

Alusta nyt kuumottelee seuraavana mielessä. Raati voisi antaa mietteitä, Mietin evo 3 alustaa tai sitten evo kympistä. Nämä siksi että molemmissa on takaiskarin alapää puslalla eikä haarukalla. Kympin iskareina saisi myös bilsteiniä mitkä ainakin olisi laadukkaat, Tosin niin varmasti on BC racingikin.. etuvetoisen omat voi unohtaa koska jousen alalautanen on todella korkella etuvetoisen iskareissa. Nelikoissa se taitaa järjestäen olla matalalla?

Lisäksi pieni etutukivarsien sekaannusmiksaus olisi mielessä. Nykyisissä on takapään pusla se metallipusla joka on pultilla kiinni. Tavoite olisi vaihtaa tavallinen ei pultilla oleva tukivarsi ja polypuslilla tietenkin.
 

T. Kiili

Mr. Cyborg
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Helmikuu 2004
Tykkäykset
54
Sijainti
kotka
#28
Vs: T.Kiili, Lancer C77A 4wd -> GTI konversio -> Tuned by AMG

Pari päivää ollut kipeänä niin rohkaistuin tilaamaan 1g eclin bc racingit. Lauantaina miltei kokonaan sain kuskin puolen hitsattua. Pari saumaa, helmoille kiinnityspisteet ja pohjakäsittelyä vaille valmista :)

 

T. Kiili

Mr. Cyborg
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Helmikuu 2004
Tykkäykset
54
Sijainti
kotka
#29
Vs: T.Kiili, Lancer C77A 4wd -> GTI konversio -> Tuned by AMG

Yleiskuva meiningeistä:



Sovittelin vähän noita ovimuoveja paikalleen. Niissä on kahdessa rivissä noita muoviklipsejä muttei tekisi mieli alkaa ovia rei'ittämään yhtään enempää kuin on tarvis. Taidan suosiolla tyytyä alapuolen liimaamiseen.

Helman osalta kuskinpuoli on pintakäsittelyä vaille valmis. Avasin kaikki muovitulpat ja tein semmoisen letkusuihkuttimen jolla suihkuttelin kotelon sisäpuolen annitrolilla. Ulkopuolen saumat tuli hiottua alas ja vetäistyä päälle tuota runkomaalia. Vielä ei kelit ole ihan niin hyvät että tinaamaan viitsisi alkaa. Siksi saavat odottaa nyt muutaman viikon.



https://lh3.googleusercontent.com/-XLfziN1circ/Vwafb_CGwyI/AAAAAAAAB08/wv-ZYBSrAhsj-GKs1uascTgD0qMkQ3F2gCCo/s800-Ic42/20160407_184438.jpg

Seuraavana vuorossa olisi kuskinpuolen lattian alapuolelta massojen poistaminen ja palkin oikaisu / vaihto. (kuten kuvasta näkyy tuossa katin kohdalla, se on solmussa..) Sen jälkeen voisi nuo muutamat paikat käsitellä rust gripillä. Esimerkiksi etulokasuojan alaosan ja siitä vastaavan kohdan korista meinasin vetää sillä niin ei tarvitse heti pelästyä että tulee ruostumaan vaikka mitä tapahtuisi ;D
 

T. Kiili

Mr. Cyborg
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Helmikuu 2004
Tykkäykset
54
Sijainti
kotka
#30
Vs: T.Kiili, Lancer C77A 4wd -> GTI konversio -> Tuned by AMG

No, vähä mennyt eteenpäin, Kuskin puolelta on helmakotelo kokonaan hitsattu kaikkine hyvineen, tehty uusi kiinnitys etulokasuojan alaosalle, saumailtu nuo hitsaussaumat sillä dinitrol 401? aineksella. Palkki jäi vielä oikomati kun tarkoitus on kääntää auto toisinpäin tuonne katokseen, niin pääsisi tekemään toisen kotelon loppuun ja purkamaan koneen yms.





Tuli myös hankittua todella edullisesti pieni käyttismobiili niin nyt saa rauhassa palastella tuon gti lancerinkin :)

Mietteissä on myös ollut sisustan muoviosien nukkaaminen. Parissa autossa olen käyttänyt vht maalia jolla suihkinut muovit mutta ehkä tähän kuitenkin sopisi joku hivenen herrasmiesmäisempi ratkaisu.
 

T. Kiili

Mr. Cyborg
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Helmikuu 2004
Tykkäykset
54
Sijainti
kotka
#31
Vs: T.Kiili, Lancer C77A 4wd -> GTI konversio -> Tuned by AMG



Nyt on pirssi käännetty ja voidaan aloittaa keulan puolelta korjailu, tämä viikko etenee erittäin vahvasti näissä merkeissä :)

Tavoitteena saada repsikanpuolen hitsaustyöt päätökseen, massan poisto repsikan puolen lattiasta, alatukivarsien, moottorin, ym pois purkaminen. Tulee olemaan pitkiä iltoja taas auton parissa :)
 

T. Kiili

Mr. Cyborg
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Helmikuu 2004
Tykkäykset
54
Sijainti
kotka
#32
Vs: T.Kiili, Lancer C77A 4wd -> GTI konversio -> Tuned by AMG

BC racingit saapui. Lisäksi foorumilta löytyi valmiiksi oikeanmalliset yläpäät niihin jottei tarvi porailla ylimääräisiä reikiä, kiitos jahvetti 8)

Repsikan puolen lattiasta etupuolelta lähtee aika paljon tavaraa pois. Tänään massojen rapsuttelun ja hiekkapuhaltelun lomassa leikkailin huonoja pois ja kaivelin kaikki ruostepesäkkeet auki. Vielä täytyy jonkunverran leikata huonoa pois, jonka jälkeen hiekkapuhallus ja ruosteenestokäsittely. Sitten voikin alkaa suunnitella korjauspaloja ja koittaa etsiä lancerista tai naputella pellistä uusi tuo palkin suojakansi sekä toinen pohjakansi. :)



Alatukivarsien sekoitusmiksaus ei ilmeisesti onnistu. Tässä mallissa tukivarren takapää on sillä pulttimallisella puslalla ja vakaajan kiinnitys on tukivarren sisäreunalla. Tälläiseen comboon en ole missään törmännyt joten jos nuo uudet haluaa niin joutuu lompakkoa kaivamaan aika syvältä :'( Pitää vielä tutkia onko noita uusia mahdollisuus muokata käyttämään tuota toisenmallista puslaa.

Lokarin sisäpuolen sain puhallettua repsikan puolelta ja suihkaisin kevyen pohjamaalin kun epoksit on loppu:

 

T. Kiili

Mr. Cyborg
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Helmikuu 2004
Tykkäykset
54
Sijainti
kotka
#33
Vs: T.Kiili, Lancer C77A 4wd -> GTI konversio -> Tuned by AMG

Ihan ei tavoitteisiin päästy mutta ei se mitään. Pääasia että homma etenee :peukku

Hitsaushommat paisuikin mukavasti kun leikkasin tuon jalkatilan päätypellin pois. Eihän sielläkään mitään peltiä enää ollut ;D





Koneesta on sähköt ja muu purettu pois, tarkoitus on pudottaa koko paketti pois jakolaatikkoineen vetareineen päivineen. Siellä se roikkuu parin kannakkeen varassa, muttei tänään enää jaksanut alkaa nostohommiin. :)
 

T. Kiili

Mr. Cyborg
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Helmikuu 2004
Tykkäykset
54
Sijainti
kotka
#34
Vs: T.Kiili, Lancer C77A 4wd -> GTI konversio -> Tuned by AMG

Pyhäpäivän kunniaksi taas tuherrettu autoa eteenpäin. Jalkatilan hitsaus valmistui ja odottelee seuraavaksi jälkikäsittelyä, ruosteenestoa ja epoksia.

https://lh3.googleusercontent.com/-Wx2GwJXSmo4/VyOD2f4rkyI/AAAAAAAAB4Q/hX7_-jyeHg0fH1pqe9qrDV3Hv82Lpl1cQCCo/s800/20160429_104357.jpg

Konehuone kun on nyt tyhjä niin sille täytyi näyttää soodapuhallinta, puhaltelin tulipellin, palkit, repsikan etulokasuojan, etupalkin takapuolen yms kohteita tuosta konetilasta.




akkukotelon kohdassa oli tyypilliseen tapaan pelti päässyt hivenen rapeaksi. Se ei kuitenkaan hiekkapuhalluksella mennyt puhki joten paikkailin rust gripillä rapeat ja jätin asettumaan. Sivelin myös etupalkista puhalletun osan jotta sekin asettuu ja kestää kovasti sitten kiveniskuja ;D



Scaniaa tuli sitten suihkittua konetilaankin:





hyvä siitä tulee kun sen maalaa ;D
 

T. Kiili

Mr. Cyborg
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Helmikuu 2004
Tykkäykset
54
Sijainti
kotka
#35
Vs: T.Kiili, Lancer C77A 4wd -> GTI konversio -> Tuned by AMG

Muutaman sentin verran taas potkittu eteenpäin tätäkin. Molemmat etupyöränkotelot on puhallettu ja maalattu, lisäksi satunnaisia osia myös maalattu.

etutukivarsiin laitoin jo etupään puslat tänään, takapään puslat ovat tilauksessa. Niitä joutuu hetken odottelemaan jonka jälkeen tarkoitus on kasata etupää takaisin pyörilleen :p



Tukivarret eivät tosin jääneet mustiksi vaan saivat pintaansa mustan vasaralakan. Niinkuin myös takapuslan kiinnityspannatkin.

Teetätin kokeeksi yhdet mittarinpohjat tavis mittaristoon, tälläiset samanlaiset on tarkoitus laittaa mutta gti mittaristosta tietenkin.



Lisäksi parhaimpana uutisena toinen nelivetolanceri siirtyy plantaasille huomenna 8) pienen sattuman sekä loistavan harrastusyhteisön ansiosta sain vihiä eräästä nelikosta jota itsekin olen myös korjannut useita vuosia sitten. Auto on tällä hetkellä risa (bensat lentää pitkin pitäjiä) koska tankkilaitteesta on putki hapettunut. Uskoisin että kevyellä vaivalla saan elvytettyä auton takaisin liikkeelle ja pääsen ottamaan maistiaiset miltä se nelikko tuntuu käyttiksenä 8)
 

T. Kiili

Mr. Cyborg
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Helmikuu 2004
Tykkäykset
54
Sijainti
kotka
#36
Vs: T.Kiili, Lancer C77A 4wd -> GTI konversio -> Tuned by AMG



Siinähän se pönöttää 8) Mittarissa vaatimattomat 452tkm ja pelaa kuin kello. Teknisesti auto on hyväkuntoinen, historiasta tiedän että huollettu hyvässä paikassa ja asiantuntevissa käsissä :peukku

Vikahan tässä oli siis tankkilaitteen putket ruostuneet poikki.



Tankki putosi kivuttomasti ja tankkilaitekin irtosi ihan kohtuullisella työllä. Koska peli oli jo sen osalta menetetty, porasin putket pois ja korvasin hyvälaatuisella kumiletkulla. Tiivistin vielä varoiksi liitoskohdat epoksilla. Sen jälkeen kaivelin bensalinjoja jonkun matkaa moottorille päin kunnes sieltä löytyi sellaista putkea johon uskaltaisi letkun liittää. Sen jälkeen korjasin vielä täyttöputken. Ensimmäinen tankkaus ei vielä onnistunut mutta toisella kerralla bensat päätyi tankkiin ;D

Seuraavana vuorossa gti lancerin purku ja sähköjen ryövääminen nelikkoon jotta pääsee suunnittelemaan moottoria. Lisäksi jarrujuttuja on tässä tullut mietittyä. Laskin että koko autossa on 11 metriä ja 30cm jarruputkea ;D
 

T. Kiili

Mr. Cyborg
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Helmikuu 2004
Tykkäykset
54
Sijainti
kotka
#37
Vs: T.Kiili, Lancer C77A 4wd -> GTI konversio -> Tuned by AMG

GTI lanceri paalattu (rest in pieces) ja kaikki tarpeellinen ja tarpeeton nypitty irti ja laitettu talteen.

Edistystä tullut sen verran että konehuone ja keskipalkki on maalattu scanialla ja pinnaksi vetäisin tectylin Multi purposea (läpinäkyvänä tietenkin). Josko sillä keinolla saisi sitä korroosiokestävyyttä ilman massaamista.





Kunhan tuo konehuone tuosta asettuu niin seuraavana olisi seuraavaa vuorossa:

- Johtosarjan asennus
- Jarrutehostimen asennus
- Jarruputkien vääntäminen
- Bensaputkien vääntäminen
- Sähköjen takaisinlaitto konetilaan
- Vaihdevaijerien takaisinasennus (otin gti vaijerit kun olivat paremmassa kunnossa)
- Kytkimen pääsylinterin uusinta
- yms mukavaa.

Tukivarsien kanssa törmäsin umpikujaan. Koska autossa on mallisarjan suurin vakaaja niin tästä johtuen myös tukivarret on erilaiset. Ne ovat laihemmat jotta vakaaja mahtuu. Tässä vaiheessa siis joudun taipumaan ja kunnostamaan vanhat tukivarret. Ne on jo hiekkapuhallettu, seuraavana vuorossa puslien ja alapallonivelten vaihto niihin.

Pultteja on vielä huollosta jälkitoimituksessa ja lisää pitäisi laittaa tilaukseen ;D

Lisäksi nyt olisi korkea aika aloittaa kuitumuottien tekeminen jotta niitä osiakin saisi joskus, Tuo käyttönelikko toimisi hyvänä pohjana jotta näkisi istuvuuttakin. Tarkoitus on tehdä etu ja takapuskureista muotit.

Käyttisnelikko on myös pelannut mainiosti, siihen pitäisi hihna vielä vaihtaa niin vuorossa olisi sen osalta suhteellisen huolettomia kilometrejä 8)
 

T. Kiili

Mr. Cyborg
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Helmikuu 2004
Tykkäykset
54
Sijainti
kotka
#38
Vs: T.Kiili, Lancer C77A 4wd -> GTI konversio -> Tuned by AMG



Kosla on pyörillään. Tosin jarrulevyt ja satulat puuttuu, mutta ne ovat työn alla :) Laitan tähän nyt 266mm etujarrut ja uritetut levyt. Etunavoiksi löytyi galantin versiot joten ei tarvitse kiroilla levyä vaihtaessa. Etupäähän sujahti bc racingit myös alle, en niitä tosin sen kummemmin säätänyt kun ei ole tuota konettakaan jotta tietäisi ajokorkeuden. Tarkoitus on sitte käyttää kunnon nelipyöräsuuntauksessa ajan kanssa kunhan se tuosta valmistuu.

Pallonivelten uusimiseen hommasin todella kätevän työkalun, tällä kyllä irroittelee kaikki minne vain väliin mahtuu, voin suositella :peukku
https://lh3.googleusercontent.com/-700EQg_P4Dk/V12a1sJLGYI/AAAAAAAAB-Q/eMadijBOCx4Xl9ZV-RyRP9t68XrPtPDCACCo/s512/upload_-1

Tänään ohjelmassa oli helicoileja keulaan ja sitä myöten samalla sovittelin vähän keulan osia paikoilleen.



Lisäksi tuli pohjaa taas raaputeltua kun auto on pönkien päältä pois niin on estoton pääsy tuonne alle. Molemmat sivut on nyt maalattu ja laitettu, keskeltä pitää vielä vähän rapsutella ja maalata niin sitten tuo vatsapuoli alkaa olemaan semmoinen itseä miellyttävä. Kotelosuoja-ainettakin tuli laiteltua kuskin puolelle helmaan, etupalkkiin ja muihinkin koloihin jota tuosta edestä ja alta löytyi. Tarkoitus laittaa vielä sitten muutaman päivän perästä toinenkin helma ja täydennyksiä sitten muihin tarvittaviin kohteisiin.

Etuvajaakan puslien kanssa on pientä ongelmaa kun ei mistään meinaa löytyä oikean laisia. Lisäksi huomasin että tarvikemallisissa "koiranluissa" on vain 8mm pultti kun alkuperäisessä se on 10mm. Erittäin turhauttavaa. Käyttisnelikkoon sellaiset laitoin enkä kyllä oikein vakuuttunut.

Käyttisnelikkoonkin tuli hommattua vogtlandin 30-60 madallusjouset, saas nähdä mimmonen siitä tulee. Pitää nyt muistaa käydä mittailemassa jotta saa hyvää ennen/jälkeen dataa.
 

T. Kiili

Mr. Cyborg
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Helmikuu 2004
Tykkäykset
54
Sijainti
kotka
#39
Vs: T.Kiili, Lancer C77A 4wd -> GTI konversio -> Tuned by AMG

Motivaatiokuva:



Vaikka välillä tuntuu ettei mitään ehdi kerkeä tai jouda niin silti jotain tapahtuu. Tänään porailin helicoileja apparin puolelle että saan lokasuojan kiinni ja soviteltua kaikki osaset kohdalleen. Nuo ovat jotkut taiwanin mallin tarvikelokasuojat niin istuvuus on todella huono. Lisäksi sivulistoille ei ole reikiä niin nekin pitää porailla vielä. Tarkoitus on laittaa lokari paikoilleen ja porailla helman ja koiranjalkojen kiinnityspaikat. Luultavasti laitan mutteriniitit, itseporautuvat peltiruuvit on vähän so last season ;D

Mun olis tehnyt mieli laittaa hel performancen erittäin asialliset jarruletkut mutta yksittäiskappaleena teetettynä mokomat maksaa 50eur kappale mikä on kohtuutonta jos letkupari maksaa 55e tai neljän letkun sarja 160e. Täytyy kaivella asasta numeroita ja katsoa mistä löytyy samat letkut. Galantissa taisi olla ainakin edessä samat. Tämä tapaus on onneksi siinä mielessä helppo että letkuja on 6 kappaletta joista neljä on samoja mitoiltaan ja liitostyypeiltään. Tosin tätä pitää hetki miettiä kun taakse tulee levyt.

Tilailin saksasta varaosia niin sieltä löytyi niitä paremman mallisia koiranluitakin, tosin sössin tilauksessa jotain ja en saanut kuin yhden kappaleen ;D Pikkujuttuja.

Noihin alempiin reikiin on tarkoitus asentaa e36 hyi merkkisen auton sumuvalot. Niissä on linssit sen näköiset että mielestäni ne natsaa hyvin noiden originaalien lamppujen kanssa. Lisäksi muoto on suhteellisen kohdallaan joten istutus pitäisi olla kohtuullisen helppo ja simppeli.

Kojelauta ja sisustan muoveja tekisi mieli nukkauttaa. Suositelkaa jotain paikkoja? Huonosti mikään puulaaki on oikein vastaillut puhelimeenkaan. Jos ensialkuun saisi kojelaudan ja muutaman muovin niin pääsisi koekäyttelemäänkin suhteellisen joutuisalla aikataululla. Sisustankin muutokset on pyörineet mielessä. GTI sisusta olisi kiva verhoiluttaa uudestaan tyyliin sopivaksi.
 

T. Kiili

Mr. Cyborg
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Helmikuu 2004
Tykkäykset
54
Sijainti
kotka
#40
Vs: T.Kiili, Lancer C77A 4wd -> GTI konversio -> Tuned by AMG

Jotain pientä uudistusta. Pohja olis nyt nypitty puhtaaksi ja skaania vedetty päälle. Tuossa nyt juhannuksen kunniaksi muutama kuva.





Sitten joskus jos ostatte motonetistä lokasuojia niin unohtakaa koko juttu. Repsikan puolen lokarit on ihan täyttä kuraa:



Istuvuus vilkun kohdalta täysin P*rseestä. vähän harmittaa mutta ei mahda mitään. Seuraavaksi pitää kokeilla ulkomaan nettikauppoja.
 

T. Kiili

Mr. Cyborg
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Helmikuu 2004
Tykkäykset
54
Sijainti
kotka
#41
Vs: T.Kiili, Lancer C77A 4wd -> GTI konversio -> Tuned by AMG

Tänään oli vuorossa hammastangon huolto. Soodapuhallusta, tippa maalia ja uudet osat kiinni niin hyvä siitä tuli:

lähtökohta:



Valmis:



Pultteja piti paikallisesta pulttikaupasta käydä kysymässä. Näissä kun vaihtelee tehostimen tehostamattomaan niin pitäisi saada myös hammastangon pultit mukana. Onneksi löytyi sopivat hyllystä. Lisäksi tuli otettua 4 pulttia jotta saa toisen moottorin kiinni moottoripukkiin.

Tilasin alumiiniset polttoaineputket ja muutaman AN6 liittimen. Laittelen nyt noista bensalinjat jonka jälkeen pitäisi laittaa jarruputket konehuoneeseen. Sitten ei oikeastaan olisikaan mitään esteitä nostaa konetta keulille.
 

T. Kiili

Mr. Cyborg
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Helmikuu 2004
Tykkäykset
54
Sijainti
kotka
#42
Vs: T.Kiili, Lancer C77A 4wd -> GTI konversio -> Tuned by AMG

Bensaputket meni kivasti muotoonsa, nyt täytyy vaan suunnitella uudet kannakkeet kun alkuperäiset ei oikein toimi kun putki on vähän isompaa.

Lisäksi suunnittelin tuommoisen irroitettavan lirvakkeen tuohon etupuskuriin. Itseä se häiritsee kun helmat on hyvinkin massiiviset mutta etupuskuri on vaan tuommoinen "blankko".





Hiukan se tuosta pienenee vielä ja päätyjä muotoilen hieman uudelleen.

Ensiviikolla olisi tarkoitus taitella konehuoneen jarruputket ja ladella paikoilleen. Sitten se alkaisikin kesäloma niin uskoisin että vähän joutuisammin vierähtää auto eteenpäin :peukku
 

T. Kiili

Mr. Cyborg
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Helmikuu 2004
Tykkäykset
54
Sijainti
kotka
#43
Vs: T.Kiili, Lancer C77A 4wd -> GTI konversio -> Tuned by AMG

Lippaprojekti etenee:



Tuleepahan samalla korjattua puskurista nuo muutama halkeama. Ei tule yhtään matalampi kuin vakiopuskurilla :peukku Tarkoitus on tehdä täysin katettu alapuoli tuohon puskuriin niin pysyisi kaikki roska ja muu konehuoneeseen kuulumaton ulkopuolella.

Jarruputketkin tuli väännettyä, jos haluatte hyvän kaksoikartiotyökalun niin voin suositella Bilteman versiota, toimi todella hyvin ja homma sujui kuin tanssi. Otin narulla mittaa alkuperäisistä putkista ja samoilla mitoilla uudetkin. Tosin osassa ei aivan niin jyrkkiä taitoksia saanut aikaiseksi mutta silti riittivät hyvin paikoilleen. Särmäilen vielä jonkun verran noita etteivät näytä noin paikoilleen nakatuilta.

Tänään tutkin moottori + vaihteisto yhdistelmää. Moottorin etukannake on sama molemmissa (vertaillaan alkuperäistä ja GTI16v mallia) Nelivedon takakannake (tulipellin puolella palkin päällä) Sopi myös paikoilleen, joskin vaati korialuslevyistä tehdyt shimmit lohkon ja kannakkeen väliin (GTI versiossa kiinnityspääty on suora, nelivedossa hivenen eritasoissa) Vaihteiston pitäisi sopia gti lohkoonkin koska se välipeltikin näytti istuvan hyvin nelikon vaihteiston pulttien kanssa.

Seuraavaksi olisi tarkoitus sovittaa moottori paikoilleen ja tarkistaa voimansiirron osien sopivuus. Ilmeisesti ainakin etupäässä tukilaakeri tulee aiheuttamaan ongelmaa. Nopealla vertailulla dynamic galantin pätkävetari on saman kokoinen kuin lancerin, joskin galantin osa on paksumpi. Vaihtoehtoja voisi olla käyttää dynamic etuvetareita jos boorit täsmää tai vaihtaa lancerin alkuperäinen vetari dynamicin tukilaakeriin. Eiköhän tämäkin selviä :)
 

T. Kiili

Mr. Cyborg
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Helmikuu 2004
Tykkäykset
54
Sijainti
kotka
#44
Vs: T.Kiili, Lancer C77A 4wd -> GTI konversio -> Tuned by AMG

Nyt on kone ähkitty onnistuneesti paikoilleen vaihteiston kera:







Seuraavana vuorossa jakolaatikon kiinnitys ja kardaanilinjan tarkistus / koekasaus.

Tilaa jää ihan hyvin vaihdella remmejä ja muutakin:
https://lh3.googleusercontent.com/-zqE4bF6qcc0/V4UZycnzNzI/AAAAAAAACEs/587TmJ5jLKwC9PzK0pPcV0C3QKrPZA03ACCo/s512/upload_-1

Ainoa mikä vähän jännittää on tuo jakopään muovi, saattaa joutua tekemään konepeltiin eclipse tyylisen voimakyhmyrän jos ei mahdu pelti kiinni ;D
https://lh3.googleusercontent.com/-JYCHheNr804/V4UZzLyqP9I/AAAAAAAACEs/suVGTwmDU1Uon7cBQ-z1j-hnlqwfBSvwgCCo/s800/upload_-1
 

T. Kiili

Mr. Cyborg
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Helmikuu 2004
Tykkäykset
54
Sijainti
kotka
#45
Vs: T.Kiili, Lancer C77A 4wd -> GTI konversio -> Tuned by AMG

Nyt on homma sitä myöten sinetöity ettei mitään kasausteknistä estettä ole enää olemassa 8)

Kasailin jakolaatikon ja pätkän kardaania ja istuu kuten alkuperäinenkin. Sitten sovittelin vielä dynamicin pätkävetarilla etupäästä vetolaitteet kohdalleen.

Kuten kuvasta huomaa, samaa rautaahan nuo ovat pääpiirteissään, joskin vain dynamicin vetarit on hivenen paksumpaa rautaa sekä dynyn vetareissa on jo tuo tripodi tyylinen laakerointi. Dynamicin vetarit keskimmäiset kuvassa:




Vetareissa on paksuuseroa 4-5mm, nelikon omat ovat 20mm ja dynamicin siinä 24-25mm maastossa.

Tässä vielä kuva pätkävetarista paikallaan 16v lohkon kupeessa:



Nyt vihdoin muistin ottaa myös pohjasta kuvan:
https://lh3.googleusercontent.com/-Rbke-wIn__M/V4n_u1kShnI/AAAAAAAACE8/jPQt77nyXNozSx3CB7ngRVHPcM4Z0JGIQCCo/s800/upload_-1

ja tuossa vielä kardaanikin omilla pelipaikoillaan:
https://lh3.googleusercontent.com/-W5AiESdxU9I/V4n_uPzbS_I/AAAAAAAACE8/wHqPguWZ290-Dz-qtdJXAttWaP6ajKZQgCCo/s800/upload_-1

Tekniikan osalta seuraavana vuorossa osien pesu ja puhdistelu, vetareiden ja kardaanin kunnostus jonka jälkeen sitten lopullinen paikoilleen asennus kun kaikki kuviot ovat selvillä.

Sisustapuoli on edennyt sen verran että penkit lähtee ensimmäisenä käymään lahdessa jonka jälkeen vähän suunnitellaan jatkoa (ovipahveja ym hiposteluja)
 

T. Kiili

Mr. Cyborg
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Helmikuu 2004
Tykkäykset
54
Sijainti
kotka
#46
Vs: T.Kiili, Lancer C77A 4wd -> GTI konversio -> Tuned by AMG

Laitetaas pieni päivitys taas.

Helmat ja sisätilan lattia sai rustgrip pinnoituksen ja tein mutteriniiteillä helmoille asialliset kiinnityspisteet 8)



Tuo on vielä kittaamatta joten ei syytä huoleen vaikka pieniä reikiä näkyy vielä.



Toinen puoli:

https://lh3.googleusercontent.com/TvMms-jL7F5SYTe-RdAQ2HlbS6XFMlpk61qDVKRgeVU_YokKhppkoTOdKLcoicRBiqgGTIzcPjdJmA=w1600-h900-no

Tulipelti sai äänieristeitä STP gold bulkin verran ja tuohon päälle laitoin vielä sitä vaahtomuovivaimennusta:

https://lh3.googleusercontent.com/1VpyfvL5DBIr8uszCoUq7roCnfLFCKSixsGl7JviyMivduziuzsJa4RtBnqFnlwgoBclJpq83JF7MQ=w1600-h900-no

Hyvän sattuman kautta löysin ilmastoidun galantin josta on tarkoitus asentaa myös tähän ilmastointi :peukku
 

T. Kiili

Mr. Cyborg
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Helmikuu 2004
Tykkäykset
54
Sijainti
kotka
#47
Vs: T.Kiili, Lancer C77A 4wd -> GTI konversio -> Tuned by AMG

Muutoksen tuulet puhaltelivat ankarasti ja tämä projekti jäi astetta vähemmälle huomiolle :-[

Osia on taas tilattu jokunen tiskiltä, mm tukilaakeri, stefoja ja etuvakaajan kumeja (kun ei mikään poly versio tunnu käyvän niin täytyy teettää alkuperäisistä)

Lisäksi lahdesta kuului iloisia uutisia penkkien suhteen, tässä siitä maistiainen:



Seuraavana sinne olisi tarkoitus laittaa kojelauta ja sisustan muoveja.

vaihdelaatikko pitäisi saada pestyä niin voisi koota tuon nykyisen setupin ja saisi auton liikkumaan omin voimin, tässä kun kohta täytyy järjestellä autot talvisäilöön.

Sitä ennen on kuitenkin käyttisversion leimaus edessä, sitäkin tuunasin samassa hengessä:



Liittyy siinä mielessä myös tähän että samannäköiset noista peristä melkein tulee (poislukien spoileri) Tuplaputketkin tuli tehtyä kokeeksi mutta tilaa on todella vähän ja päät täytyy olla todella lyhyet. Mutta jatketaan kokeiluja ja etsitään hyvää rakennetta jotta myös toiseenkin versioon moiset saadaan :)
 

T. Kiili

Mr. Cyborg
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Helmikuu 2004
Tykkäykset
54
Sijainti
kotka
#49
Vs: T.Kiili, Lancer C77A 4wd -> GTI konversio -> Tuned by AMG

Auto(t) taputeltu talviteloille. Vähän oli motivaatio kadoksissa tämän laitoksen kanssa. Täytyy nostaa käsi ylös virheen merkiksi ja sanoa että tuo scania maali ei ollut mikään hyvä vaihtoehto. olisi pitänyt pysyä siinä 2k versiossa mitä aiemmin laitoin perään. No, vaikka se harmittaakin koska homma menee uusiksi, ei se auta ulista.

tässä se aika lailla nyt sitten on noin korin puolesta, toki spoileri vielä työn alla ja jotakin jännää tekisi mieli keksiä konepeltiinkin. osat ripusteltu nopsasti paikoilleen jotta sain toisen kärryn vielä tuupattua tuonne katokseen, in case joku miettii miksi tuo etummainen helmapala on vähän vinossa.





Hyvän kaupan tuloksena sain lambda versiollisen 4G67 moottorin, johtosarjan ja ohjainlaitteen. Näillä olis tarkoitus ensihätään kasailla tämä auto liikkumaan. onneksi en kojelautaa ehtinyt vielä kasata niin saa helposti johtosarjan vaihdettua. Tuo nykyinen paikallaan oleva ei lambdallinen joutaa tuohon toiseen nelikkoon.
 
Ylös Bottom