TAAS: Galant E39A ei käynnisty (KORJATTU)

miikka

New Member
Liittynyt
1 Joulukuu 2003
Eli taas yksi tällainen topic muiden joukkoon, valitettavasti.

Olen muutaman päivän menettänyt hermojani tuon GTI Dynamic-4:n kanssa. Ei käynnisty. Startti pyörittää kyllä, mutta muuta ei sitten pääasiassa tapahdukaan. Välillä pörähtää vähän ihan kuin olisi lähdössä käyntiin muttei sitten lähde, vaan sammuu heti. Tätä voi toistaa vaikka kuinka pitkään, välillä pienellä kaasupoljennalla saa tuon pörähdyksen aikaan, tuloksetta.

Koko vika tuli oireilematta yhden (pakkas)yön aikana, viime viikonloppuna.

Mitä sitten olen jo kokeillut...
- Vaihdettu Eskulla huollettu ecu, ei vaikuttanut mitenkään
- Kipinää tulee tulpille
- Bensapumppu hurisee startatessa ja tulpat kastuvat -> saa siis bensaa
- Jakohihna on kunnossa ja ~10 000 km sitten vaihdettu
- Kaikki sulakkeet tarkastettu

Se, minkä olen huomioinut, kaksi kertaa ~50 starttiyrityksen aikana on heti startatessa kuulunut "rusaus" jostain mutta se on niin lyhyt ettei sitä kerkeä paikallistamaan. Ja varsinkaan ku se ei todellakaan kuulu kuin satunnaisesti, tiedä sitten olenko kuvitellut omiani.

Huomenissa haen uudet tulpat ja tulpanjohdot...
 
Re: TAAS: Galant E39A ei käynnisty

Mites on tulpanjohtojen, virranjakajan kannen ja pyörijän kanssa, koska on vaihdettu?

Saattaapi olla vaan yhteensattuma et vika ilmeni just kovien pakkasten aikana
 
Re: TAAS: Galant E39A ei käynnisty

GSR sanoi
Mites on tulpanjohtojen, virranjakajan kannen ja pyörijän kanssa, koska on vaihdettu?

Saattaapi olla vaan yhteensattuma et vika ilmeni just kovien pakkasten aikana

Gti dynamic:ssa EI ole jakajaa... kun on suora sytytys.

Onko jako vielä paikallaan?
 
Re: TAAS: Galant E39A ei käynnisty

Jaosta en tiedä, ainakin hihna on ehjä, onneksi.

Tänään vaihdoin tulpat ja testasin myös ottaa ilmamäärämittarin johdon irti... sama juttu, ei tapahdu muuta kuin startti pyörittää.
 
Re: TAAS: Galant E39A ei käynnisty

tarkista se jako, ei olisi ensimmäinen kerta kun "juuri" vaihdettu hihna paljastuukin juuri viime vuosikymmenellä vaihdetuksi... ja onko kiristäjä vaihdettu samalla kuin se hihna?
 
Re: TAAS: Galant E39A ei käynnisty

Moi.
Noh, jako nyt tietysti ekaks mut...

Oletko muuten katsonut mahdolliset vikakoodit?
Tosin se olis ollut hyvä tehdä ennen sitä ecu:n vaihtoa.
Mut tarkista nyt vielä kuitenkin. Tolla pyörittelymäärällä pitäs kyllä jo rekisteröityä siihen vaihdettuunkin.

Sit seuraavaksi puristusten/ ohivuotojen(vielä parempi) mittaus. Täskohtaa kandee toivoo parasta ja pelätä pahinta.
-A
 
Re: TAAS: Galant E39A ei käynnisty

ettei vaan olis tekniikanvaihdon aika 8)
 
Re: TAAS: Galant E39A ei käynnisty

Kannattaa kattoa vänkärin jalkatilassa oleva rele ettei se ole rikki. Vaikka kyllä tuo vika tuntuu olevan henkimaailman juttuja.
 
Re: TAAS: Galant E39A ei käynnisty

hmm... jos kerta pa-pumppu pyörii ja kipinää antaa....
en ainakaan keksi muutakuin juuri tuon nokkien ajotuksen että se heittäs...

bensa loppu? joku nälli käyny tyhjäämässä sulta tankin yöllä?
 
Re: TAAS: Galant E39A ei käynnisty

JKorpela sanoi
hmm... jos kerta pa-pumppu pyörii ja kipinää antaa....
en ainakaan keksi muutakuin juuri tuon nokkien ajotuksen että se heittäs...

bensa loppu? joku nälli käyny tyhjäämässä sulta tankin yöllä?

Mikäs se tuossa sitä ajotusta "ohjaa"/tunnistaa milloin pitää kipunaa tulla, 8 venasessahan on siellä virranjakajan sisällä anturi joka tunnistaa niitä reikiä levyssä, mutta mites tuossa? jotenkin kans tuntus ettei ihan satu kipinä oikeeseen aikaan...

onko polttanut aikaisemmin mitään sulakkeita? esim. sitä MPI -versiota sieltä konehuoneesta??

-Eki
 
Re: TAAS: Galant E39A ei käynnisty

Se hanskalokeron alla oleva kaksoisrele on ihan kuosissa, naksuu niin kuin pitääkin. Pumppu hyrrää ja tulpat tosiaan kastuu, eli bensansyöttö (ja bensatankin sisältö) on kunnossa. Kipinä tulee joka tulpalle ihan niin kuin pitääkin.

Konehuoneen sulakkeet ja niiden kannat kävin mittarilla joka ikisen läpi, paitsi ne mitkä varmasti eivät asiaan vaikuta.

Tässä just vedän vaatteita niskaan ja otsalamppua kiinni ja meen TAAS ronkkimaan jos löytyis jotain uutta. Juurikin jakopään tilanteen tarkastan. Vaikkakin eilen vannoin etten enää jaksa ::)
 
Re: TAAS: Galant E39A ei käynnisty

Saa bensaa ja kipinän.. eli ilma puuttuu ? Kaasuläppäkotelossa tms. sanomista ?
 
Re: TAAS: Galant E39A ei käynnisty

[spekulointia] Jos jako olisi hypännyt niin kyllähän silloinkin tulisi sekä kipinä että bensaa mutta kuitenkin jompikumpi/molemmat väärään aikaan estäen moottorin käynnistymisen ::) [/spekulointia]

Tosin muistaakseni täällä oli yksi topic liittyen Dyn-4 GTi käynnistymättömyyteen ja siinä syy taisi löytyä kampiakselin asennon tunnistimesta..?
 
Re: TAAS: Galant E39A ei käynnisty

Noh. Vihdoinkin sain selville jotain uutta. Vika on "suhtkoht" varmasti tässä... http://autodb.fi/omat/DSC03918.JPG

Noh, selvisi sekin. Toivottavasti ei ole mitään tuhoa tullut...
 
Re: TAAS: Galant E39A ei käynnisty

eli juuri näin: jos jako on pielessä, kipinä ja bensa kyllä tulevat, mutta käynnistymiseen tarvittavat puristukset puuttuvat... jos kampiakselin asennontunnistin on sökö, niin myös kipinä ja bensa katoavat...

Jokin syy tuolle jaon sekoamiselle kyllä täytyisi löytää: rikkinäinen kiristin, kuluneet hihnapyörät, huono (tarvike) hihna, väärin asennettu hihna...
 
Re: TAAS: Galant E39A ei käynnisty

Tarkistapas samalla sytytyksen ohjausyksikön pinnit.
Sytytyskatkoskin voi aiheuttaa jaon hyppäämisen.
 
Re: TAAS: Galant E39A ei käynnisty

En haluaisi toistaa itseäni ja sitä mitä irkissä sanoin, mutta:
"Mitä minä sanoin" ;D 8)

:peukku

tarinan opetus: Ei oleteta mitään, vaan lähdetään siitä kaikkein epäolennaisimmasta syystä liikkelle, ja sit vasta ruvetaan hifistelee 8)
 
Re: TAAS: Galant E39A ei käynnisty

J. Puhakka sanoi
En haluaisi toistaa itseäni ja sitä mitä irkissä sanoin, mutta:
"Mitä minä sanoin" ;D 8)

:peukku

tarinan opetus: Ei oleteta mitään, vaan lähdetään siitä kaikkein epäolennaisimmasta syystä liikkelle, ja sit vasta ruvetaan hifistelee 8)

Joopa joo, myönnetään ;D

Mutta niin kuin Nikolle puhelimessa sanoin, ei vika varmasti olisi jakopäässä ollut jos olisin ekana sinne kurkannut, vaan ainahan se on se viimeinen vaihtoehto mitä ei "viitsi edes katsoa" ;D
 
Re: TAAS: Galant E39A ei käynnisty

Ohhoh.. :eek:
Aikas rajusti imu myöhässä(vähän "overläppiä" pelissä)
Toihan tekee jo kampuran asteina aikas perkuleesti.

Noin raju heitto vaikuttaa jo niihin puristuksiin joka olis selvinnyt myös heti sillä puristus/ohivuotomittauksella.

Mut mikä on yhdessä yössä aiheuttanut ton.....? Se kannattaa varmaan selvittää.
-A
 
Re: TAAS: Galant E39A ei käynnisty

e15mitsubishi sanoi
Mut mikä on yhdessä yössä aiheuttanut ton.....? Se kannattaa varmaan selvittää.
-A

mulle tuli mieleen että kova pakkanen ja jäykät öljy ja se hyd.kiristin päästäny oljyt pois
niin eihän se paljoa tarvi startatessa pyörähtää ???
tälläinen teoria mulla ???
 
Re: TAAS: Galant E39A ei käynnisty

niin tai yksinkertaisesti kuluneet hihnapyörät ja jäykät öljyt startatessa, aina mitä kovempi vastus nokkien pyöräyttämisessä on, sitä kovemmalla hihna on juuri sillä hetkellä kun kampura lähtee pyörähtämään ekaa kertaa...
 
Re: TAAS: Galant E39A ei käynnisty

Tänään tuli alustava tuomio... Ei naurata :seina :seina :seina :seina :seina

Saa nähdä kumpi tulee halvemmaksi, VR4:n tekniikka vai koneremppa.
 
Re: TAAS: Galant E39A ei käynnisty

Saakos kysyä että kuinka monta tuhatta euroa tuli tuomioks... ??? :'(
 
Re: TAAS: Galant E39A ei käynnisty

Huomenna saa tietää... Toivottavasti venttiilit ovat taipuneet eivätkä katkenneet ::) Ja toivottavasti vauriot ovat jääneet venttiili/kansi-tasolle... Ettei mäntiä tarvisi uusia...
 
Re: TAAS: Galant E39A ei käynnisty

Auts :'(  nyt ei toteutunut se toivo paremmasta/pelko pahimmasta.

En usko oikeen tohon: "jäykkä"öljy/vastus teoriaan.
Perustelu= se vastus on yhtälailla siellä kampurankin päässä joka aloittaa sen pyörittämisen eli pyörii jo heti itsekkin nihkeämmin eikä tee mitään erityistä poikkeavaa nykäystä sinne yläpäähän.

Taas vastaavasti kaikki muu on mahdollista=jätetty vanhoja kiristimiä, vanha hydr. säädin tai jopa tehty jakohihnan kireyden perus-säätö väärin ja nyt sille vaan tuli "tunnit" täyteen. Jakopään rempan (10tkm) sitten tehneen on syytä katsella peiliin.
Tod. näköisesti pääsee pienellä rempalla ei tarvii alakertaan puuttua, mut jos jotain positiivista hakee tosta niin nyt voi tehdä sit tohon kanteen kaikki uusiks/ venataskut ja kanavat "kivaks".
-A
 
Re: TAAS: Galant E39A ei käynnisty

Multa löytyy sitten myynnistä männät/kanget sekä sitten löytyy myös ventiilin jouset/lautaset, jos tarvittee niitä uusia :peukku
 
Re: TAAS: Galant E39A ei käynnisty

Ykköspytystä kaikki neljä venttiiliä kasassa, ei sen kummempia. Vaihtoon menee tietenkin samalla mm. nostimet jotka on ottanut aika hyvin iskua tuossa.

Kalliiksi tuli :seina

Ja muokkaus:

Syy tähän oli väärin asennettu hihnankiristin, joka on sen muutaman tuhat kilometriä kestänyt. Kaikkea sitä.
 
Re: TAAS: Galant E39A ei käynnisty

Nostetaanpas ylös.

Tänään on pienien vastoinkäymisten jälkeen saatu kone avattua ja tulos:
6 venttiiliä uusiksi, nostimet ym. Kannen koneistus tietty päälle näin eespäin, tavallaan halvalla pääsee, tavallaan ei. Eipä olisi kauniina sunnuntaipäivänä kuukausi takaperin uskonut minkä takia ei Galant käynnisty.
 
Juuh, nyt on auto ollu hetken jo ajossa ja kyllä on mukava vehje. Ei voi muuta sanoa :peukku
 
Takaisin
Ylös Bottom