Jesh, taas piukahti Lantista laturi.
Sunnuntaina matkalla Lohjalta Turkuun huomasin, että valot palavat normaaliakin himmeämmin. Jännitemittari näytti alle 12 volttia. Latauksensäädin siis kiitti-moro.
Mikä p.....e noita särkee? Latauksensäätimiä menee vielä enemmän kuin diodisiltoja. Oliskohan liian lämpöinen paikka siinä heti föönin vieressä? Vai kiusaako laturiin aina jostain paikasta valuva öljy?
Nyt on taas uusi säädin ja lataa iloisesti. Mutta mitenkähän kauan...
Säädinähän on integroitu paketti, jossa ohjaus- ja teho-osat sekä hiilisilta ovat yhtä puuta. Sähköisesti ajatellen siellä lienee vertailija (op-vahvistin?) ja ilmeisesti peräkkäin kytketyistä transistoreista (vai komplementtipareista?) rakennettu pääteaste, joka sitten syöttää esimagnetointivirtaa roottorin käämille. Minulla ilmenee yleisimmin sellainen oire, että latausjännite alkaa laskea, vaikka latauksen merkkivalo toimiikin aivan normaalisti. Kävisiköhän niin, että säätimen pääteaste on mitoitettu liian heiveröiseksi, jolloin jokin pääteasteen transistoreista katkeaa aiheuttaen esimagnetointivirran putoamisen?
On ne vaan sellasia vekkuleita....
Sunnuntaina matkalla Lohjalta Turkuun huomasin, että valot palavat normaaliakin himmeämmin. Jännitemittari näytti alle 12 volttia. Latauksensäädin siis kiitti-moro.
Mikä p.....e noita särkee? Latauksensäätimiä menee vielä enemmän kuin diodisiltoja. Oliskohan liian lämpöinen paikka siinä heti föönin vieressä? Vai kiusaako laturiin aina jostain paikasta valuva öljy?
Nyt on taas uusi säädin ja lataa iloisesti. Mutta mitenkähän kauan...
Säädinähän on integroitu paketti, jossa ohjaus- ja teho-osat sekä hiilisilta ovat yhtä puuta. Sähköisesti ajatellen siellä lienee vertailija (op-vahvistin?) ja ilmeisesti peräkkäin kytketyistä transistoreista (vai komplementtipareista?) rakennettu pääteaste, joka sitten syöttää esimagnetointivirtaa roottorin käämille. Minulla ilmenee yleisimmin sellainen oire, että latausjännite alkaa laskea, vaikka latauksen merkkivalo toimiikin aivan normaalisti. Kävisiköhän niin, että säätimen pääteaste on mitoitettu liian heiveröiseksi, jolloin jokin pääteasteen transistoreista katkeaa aiheuttaen esimagnetointivirran putoamisen?
On ne vaan sellasia vekkuleita....