tahtoo turbo lancerin!

mitsuposo

Member
Liittynyt
23 Huhtikuu 2004
jos jollain ois myydä/muuten vaan tietoo noin-80 2.0 turbo lancerista ni ottakaapa yhteyttä. Kaikki siihen liittyvä tekniikka asia kiinnostaa ja jos on tietoo hinnoista.
 
Suomesta autoa on vaikea / mahdotonta löytää. Koko 2.5 vuoden omistusaikanani en ole kuullut kuin huhuja yhdestä toisesta yksilöstä.

Maailmalta löytyy vielä jonkun verran (tehty yhteensä vain noin 1500 kpl vuosina 1981 - 1983, joista puolet oikeanpuoleisella ohjauksella), mutta hinnat hyvissä yksilöissä ovat jo karanneet ylös. Saksassa olen nähnyt muutaman kuvissa siistin näköisen yksilön myynnissä 3000-4000 euron pyynneillä. Englannissa olisi nytkin yksi melko hyvä, joskin kaukana alkuperäisestä ja etukulmasta kolaroitu 2000 punnalla. Halvimmat raadot englannissa on myyty noin 350 punnalla, jolloin A-pilarit ovat olleet täysin finaalissa puhumattakaan korin muusta kunnosta ja tekniikassakin paljon sanomista ja puuttuvia osia. Tähän sitten tuontikulut ja verot päälle.

Siinäpä sitä alkuun pureksittavaa. Replican rakentaminen ei liene mahdotonta, mutta kaikki Galantin osat eivät käy, joten ainakin varaosa-Lancer Turbo olisi erittäin hyödyllinen projektissa. Korissa eroa vakio-Lanceriin on mm. tulipellissä.

Autostani voi toki esittää tarjouksia, mutta sen verran voin sanoa, ettei se ihan pikkurahalla irtoa vaikka laittamista siinä vielä riittääkin. ;D
 
ast: juu näin on pelkkää faktaa kirjoittelit, mäkin oon vähän kauemminkin kuin 2,5 vuotta ettinyt täältä Suomenniemeltä ja tilanne on tuttu ;).

Ai olisit myymässä...? Paneppa privaa noinhinnasta??
-Arska
 
jos ei alkuperäisyys ole mikään must, niin replican tekeminen ei pitäisi olla mahdotonta edes lipposslovakiassa, tässä korkean teknologian takapajulassa.

Koska eikös homma ollut niin, että Lancer tbokin oli jäykällä akselilla? Etupäähän kun naittaisi vaikkapa Galant tbon jarrut, niin alkuperäistä turboa vertailumallina käyttäen 200+hv DOHC kone pitäisi olla mahdollista ilman sen kummempia irvistelyjä.

Replicassa voisi muutenkin ottaa hieman vapaammat kädet tekniikan suhteen....
 
Taka-akseli ei sitten ole sama kuin pienemmillä koneilla varustetuissa autoissa. Perä ja jarrut ovat huomattavasti isommat enkä tiedä saako jarruja mitenkään sovitettua pienempään akseliin.

Mutta mahdollista homma toki on. Suurimmat erot Turbo Galantin tekniikkaan ovat nimenomaan taka-akselistossa ja voimansiirrossa. Etupään osissakin saattaa olla erilaisia mitoituksia, mutta esim. alatukivarsi vaikuttaa samalta pikaisten mittausten perusteella.
 
jees. Lähinnä tarkoitinkin, että kunhan se akselisto on vaan saman tyyppinen, eikä esim. niin, että lupia varten täytyisi virpoa erillisjousitus taakse, niinkuin esim. Galantin tapauksessa kävisi...

Jonkun 1,4 Lancerin perä jää varmasti lyhytikäiseksi, eli joku järeämpi akseli (lukolla?) paremmilla jarruilla kannattaisi muutenkin vaihtaa.
 
Jeps.
Esim. Volvoissa käytetty Dana 30 akseli olis varmaan aikas hyvä vaihtoehto(käytetään paljon noissa F-ryhmäläisissä merkistä riippumatta). Siihen saa vielä hyvin lukkoa, välityksiä, laakerieita yms. ja tulis vielä plussana levyjarrut taakse niinku orggis-Tbo Lancussakin. Kässäri näissä Volvon perissähän on se levyn sisällä oleva pieni jarrurumpu/kengät yhdistelmä joten sekin olis kohtuu helppo duunaa toimivaks tohon Lanccuun :D. Ainoo miinuspuoli on perän leveys mutta senkin pystyy tekemään kapeammaksi ja akselit tekee niille sopiviksi. Kestävyydenkään en uskoisi oleva huono koska ks. perää käytetään vielä noissa 300+ hv rallicross-Volvoissakin. Noh, jos teholukemat rupee siitä paljo ylittyy Lancussa niin pitää alla vaan perus vyörenkaita niin nehän siellä sulaa sitten ihan mukavasti eikä rasita sitä "pukamaa" sit niin pahasti ;D.
t:Arska
 
Mulla muuten oli yhes sapporos joka tuli ton nykyisen sapporon turbotekniikan mukana (huh, pitkä lause), niin jäykkäakseli takan, jossa oli turbon jarrut. Joten on niihin ehkä sellasetkin mahdollista laittaa, siis jarrut.
Mutta en sitten tiiä kauanko oli kestänyt "mahdollinen" 1.6 perä turbo käyttöä, mutta oli kestäny kuiteski. Ja tietty kolmas asia on että onko se saman kokoinen akselisto lancerin kanssa.
 
Voi tana ku se on kallis, mutta sitä replicaa vois aatella. oonko väärässä että siinä turbossa oli 4g63t kone. Mitähän eroja siinä on normi 4g63:seen. Minkä lainen bensa tsydeemi siinä on ruisku/kaasari? Minkä tyyppinen?
 
Kone on tosiaan 4G63T. Ruisku on sama elektroninen kaksipisteruisku kuin takavetoisessa Galant turbossa. Suuttimet sijaitsevat kaasuläpän yläpuolella mutta niitä on kaksi kun useimmissa vastaavissa rakenteissa on vain yksi. Turbo on mitsun oma TC06-11A ilman vesijäähdytystä. Välijäähdytintä ei ole.

Peruskoneessa eroa turbottomaan on mm. männissä. Männille on myös öljyruiskutus, joka puuttunee vapareiden lohkoista. En tiedä onko kampurassa ja kiertokangissa eroa vakioon, mutta ne kestävät joka tapauksessa ainakin 350 hp eli ovat järeää tekoa.

Koneita ja ruiskusysteemejähän kyllä löytyy markkinoilta. Suurin ongelma voi olla ne osat jotka eivät ole samoja Galantin kanssa eli kardaani ja sen tukilaakeri, perä, ehkä jotkut etuakseliston osat jne. jne.
 
Takaisin
Ylös Bottom