Takaveto turbo galant

  • Viestiketjun aloittaja Juuperi
  • Aloituspäivämäärä
J

Juuperi

Guest
Ostin tuossa hetki sitten -83 vuoden turbo galantin ja nyt pitäs sitten ruveta repimään mosasta tehoja ulos joten olisiko täällä joku perehtynyt moisen auton virittämiseen, aikomuksena olisi asentaa:

-välijäähdytin
-bensapaineen säädin
-dumppi
-turboruuvi

Pääsekö noilla alkuun ?
 
Turboruuvi kannattanee unohtaa. Saat sillä takuulla ennemmin tai myöhemmin koneen rikki. Pitäisi olla äärimmäisen tarkka ahtopaineen säätö, ettei karkaa käsistä liioiksi ahdoiksi. Sulla taitanee olla siinä myös "fuel-cut" systeemi, eli se pätkäisee polttoaineen syötön jos ahtoja tulee tietyn rajan yli. Eli siitä ei saakaan liiaksi ahtoja.

Intercoolerin asennus onnistuu toki, on vain lievästi sanoen melkoinen homma saada kaikki putket ja letkut jne. sovitettua kaikin puolin. Kyllähän siitä tehoja saa ulos ihan kivasti. Virittämään en kyllä rupeaisi ennen kuin kone on tiukassa kunnossa kaikin puolin.

Seoksia voi lisätä jonkin verran huijaamalla ECUa sijoittamalla esim. 10 k ohmin vastuksen lämpötila-anturiin ja kaasupolkimen alle kytkin joka "laukaisee" päälle sen vastuksen pedaali pohjassa.
 
Ollraiti ja sitten toinen kysymys...
Tässä muutaman päivän ajan ollaan ihmetelty kun ahtopaineita ei saada nousemaan millään yli 0,4barin
voisiko syynä olla kenties hukkaportin läppä ....?
kokeilimme ottamalla hukkaportin tapin(joka menee sille kellolle) irti, ja ei mitn hyötyä....
 
Sitähän voit testata silleen että otat pelkästään ahtimelta lähtevän letkun irti, joka menee hukkaporttiin, ja pistät sen letkun pään hyvin umpeen, samoin voit varalta pistää umpeen sen pillireiän hukkaportistakin. hukkaportti pysyy kiinni, kun sinne ei tule paineita lainkaan turbolta. Jos ei nouse silloin niin se puhaltaa jostakin liitoksesta, todennäköisesti turbolta lähtevästä paineputkesta. Se kannattaa tarkistaa, onko putkessa oleva O-rengas kunnossa. Kaikki, siis KAIKKI liitokset on syytä tarkistaa E R I T T Ä I N huolellisesti!!!!!!!!!!!!!
 
Mulla oli kanssa ongelmia tuon ahtamattomuuden kanssa kts. Ahdin ahdistaa - thread. Tiedätkö paljonko ahtopaineiden pitäisi olla ? Se toinen koneessa ollut ahdin näytti toimivalta, mutta ns. työsiivet oli paskana ja siksi ei paineet nousseet . Tää korjattu/huollettu ahdin nostaa maksimissaan paineet 0.7 asti, mutta ei kuulemma turbohuollon heppujen mukaan riitäkkään isompaan ahtoon kun on niin pienipesäinen tms.
ps. tosin kone on diesel, mutta periaate sama :)
 
Turbo Galantissa pitäisi vakiona olla jotain 0.5 - 0.6 bar luokkaa paineet.

Millä kierroksilla se nyt nostaa paineet 0.4 bar asti ja kuinka nopeasti?
 
Paineet nousee sitä mukaa kun kierroksetkin :-/
eli todella verkkaisesti....
jossain viides tonnis se on saavuttanut tuon 0.4 :p
 
Mulla oli kanssa ongelmia tuon ahtamattomuuden kanssa kts. Ahdin ahdistaa - thread. Tiedätkö paljonko ahtopaineiden pitäisi olla ? Se toinen koneessa ollut ahdin näytti toimivalta, mutta ns. työsiivet oli paskana ja siksi ei paineet nousseet . Tää korjattu/huollettu ahdin nostaa maksimissaan paineet 0.7 asti, mutta ei kuulemma turbohuollon heppujen mukaan riitäkkään isompaan ahtoon kun on niin pienipesäinen tms.
ps. tosin kone on diesel, mutta periaate sama :)


lisää ruokaa ja hukka portilta lisää ahtoja jos ei 0.7baria riitä.... mulla ainakin  ahdin riittää siihen 1.2 bariin minkä ylipaineventtiili antaa myöden... ja kun se alkaa ns.päästämään niin siltikin ahtaa vielä 1.0baria että se siitä ahtimen riittämättömyydestä :mad:
 
pajeron vakio ahtopaine on 0.5 bar siis tehdassäätö....
 
Missä päin Juupperi asustelet ? jos Lahden liepeillä niin Turbohuolto Riikoselta kannattais kait ottaa kommenttia ahtimen kunnosta ! Itse ainakin sain vaikutelman asiantuntevasta ja palvelualttiista firmasta ja kaipa näitä löytyy muualtakin Suomenmaalta :)

yhteystiedot:
Turbohuolto Riikonen S Ky
Kivimäentie 4
15200 LAHTI

Puh 03 733 2646
 
lisää ruokaa ja hukka portilta lisää ahtoja jos ei 0.7baria riitä.... mulla ainakin  ahdin riittää siihen 1.2 bariin minkä ylipaineventtiili antaa myöden... ja kun se alkaa ns.päästämään niin siltikin ahtaa vielä 1.0baria että se siitä ahtimen riittämättömyydestä :mad:
 
pajeron vakio ahtopaine on 0.5 bar siis tehdassäätö....

Pitääkös sitä sit kiristää vai löysätä sitä hukkaportin vipua ? Lisätä syöttöä vai meniskö nykyisillä mehumäärillä vielä tuon 1.0 kieppeille ? Paljonko on selkäydin-vaikutus tuon 0.3 bar lisäyksen jälkeen ? Tietty kai vaikuttaa sit koneen kestävyyteen vai ?
 
Villähteellä...
Juu turboRiikonen on ihan tuttu paikka....
täytyypä käydä siellä kysymässä....
tai sitten PV-tuningissa kukonkoivussa :)
 
OT: haitko Treelta sen Galantin? Jos hait, niin sitten sen ilmoituksen voi poistaa tuolta "välitetyistä" :D
 
Pitääkös sitä sit kiristää vai löysätä sitä hukkaportin vipua ? Lisätä syöttöä vai meniskö nykyisillä mehumäärillä vielä tuon 1.0 kieppeille ? Paljonko on selkäydin-vaikutus tuon 0.3 bar lisäyksen jälkeen ? Tietty kai vaikuttaa sit koneen kestävyyteen vai ?

lyhentää ja en usko että välttämättä mutta onhan siinä itse säätyvä syöttöpumppu siis "haistelee" ahtopaineita ja antaa sitä mukaa lisää ruokaa kun ahdot nousee..
sitäkin rajallisesti tietenkin... että jos haluaa riittävästi ruokaa kulkuun niin sitte tarvii "käsisäätöä"
 
OT: haitko Treelta sen Galantin? Jos hait, niin sitten sen ilmoituksen voi poistaa tuolta "välitetyistä" :D

Jep sieltäpä sieltä....
Kävin tänää turboRiikosella mutta eipä sieltäkään juuri mitn tietoo tullu, sanoi vain, että nuo mitsujen turbot on melko exoottisia... ::)
Ei sillä ollu edes tiivisteitä turboon, mutta sanoi, että ne voi kyllä tehdä itekkin ohuesta rosteripellistä ja sitähän meiltä töistä löytyy yllinkyllin ;D
 
turbon tiivareita saa vielä hellkamalta, keväällä ostin siihen tbo-celeen jonka kone oli just -83 galantista 8)
 
Hellkama? ???
Mikä se on.... :-[
Niin ja olisiko kellään tietoo mistä voisi saada korjausoppaan galanttiin....
Olen kysynyt motonetista, alfamerilta, kirjastosta, maahantuojalta ja suomalaisesta kirjakaupasta.... :-/
Tuntui olevan melko hiljaista... :'(
 
http://www.car-repair-book.com/mitsubishi.html ja tarkemmin : http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASIN/0907779727/betterbuy-21/026-3042712-6435627

tuolta luulisi löytyvän , voipi löytyä myös jostain muusta nettikirjakaupasta siis lähempää !

BTW. Pajero-guruille ! Kumpi on parempi opus  Haynesin vai Chiltonin vastaava ? Mulla on noita haynesin oppaita ollut melkein joka rimpulaan, jonka olen omistanut Chiltonin teoksista ei ole kokemusta  ???
 
Hellkama? ???
Mikä se on.... :-[
Niin ja olisiko kellään tietoo mistä voisi saada korjausoppaan galanttiin....
Olen kysynyt motonetista, alfamerilta, kirjastosta, maahantuojalta ja suomalaisesta kirjakaupasta.... :-/
Tuntui olevan melko hiljaista... :'(

Helkama-Auto on maahantuoja http://www.helkama-auto.fi/helkama-auto.html ;)
 
Jep sieltäpä sieltä....
Kävin tänää turboRiikosella mutta eipä sieltäkään juuri mitn tietoo tullu, sanoi vain, että nuo mitsujen turbot on melko exoottisia... ::)
Ei sillä ollu edes tiivisteitä turboon, mutta sanoi, että ne voi kyllä tehdä itekkin ohuesta rosteripellistä ja sitähän meiltä töistä löytyy yllinkyllin ;D

Totta, ei noista kukaan tiedä tai haluakaan tietää mitään Suomessa. Siinä ahtimessa voi olla esimerkiksi halkeama pakopesässä ulos tai hukkaportin aukon lähistöllä. Siivet voivat olla entiset, laakerointi loppu tms. Vinkuuko se kuinka pahasti? Paljonko klappia akselissa (kokeile vaikkapa imupuolelta)? Pyöriikö herkästi?

Pakosarjan ja turbon välinen tiiviste maksaa maahantuojalla (Helkama-auto) vähän reilut 2 euroa. Käsittämättömän halpa esim. Garrettin T3:n tiiviste on turbofirmoissa toista kymppiä!

Itselläni oli kuluneella TC05-12A-8 ahtimella samanlaisessa koneessa 0.5 bar, eli maksimit taulussa 3000 rpm alkaen. Galantissasi on luultavasti TC06-11A-8 ja se herää myöhemmin isomman pakopuolen vuoksi. Käsittääkseni neljässä tonnissa pitäisi kyllä olla täysi ahto päällä.

Harvemmin näissä halvemman pään romuissa on hyvänkuntoinen ahdin mukana. Nimim. juuri 700 euroa turboon laittanut... TC-sarjan ahtimet ovat vieläpä aika alimittaisia laakeroinniltaan, joten kovin pitkäikäisiä ne eivät ole, varsinkaan nostetuilla paineilla. Ja ilouutisena kerrottakoon, että joitain TD05 ja TD06 malleja lukuunottamatta samaan pakosarjaan ei sovi mikään muu ahdinmalli tai -merkki.
 
Niinpä, mä ostin ne viimeiset kaksi tiivistettä sieltä riikoselta 8) ja hintaa oli 10/zipale, kaipa noi sit on parempia ku on kalliimpiakin ;D
 
No eipä ollut sitten turha ostos kun tänään menin hankkimaan koko tekniikan yhdeltä kaverilta, jolla sellainen sattui "lojumaan" tallinsa nurkassa.... :D

Eli nytpä kysynkin miten tuo tekniikka kannattaa ottaa käyttöön, eli lyödäänkö suoraan tulille ja kovaa ajoa vai työnnetäänkö esim tulpanrei'istä jotain liuottavaa männille ja annetaan hautua hetki...
Entäpä turbo...
Tekniikka oli seisonut noin 2 vuotta ja silloin tällöin pyöritelty käsin, eli ei ollut jämähtänyt...
 
Nonnii............
Nykyisestä turbosta on sitten pakopesä halki, ei ihme ettei ahda :-/

Voi itku !!!

No ostamassani tekniikassa pitäisi olla ehjä ahdin....
pitäisi.....olla.... :p
onko muuten tommoselle haljenneelle pakopesälle mitn tehtävissä?? ja tarkoittaako haljennut pesä sitä että sieltä on morjestanut myös siivet...?
 
Haudi.
Joo-o niin ne aina pitäs olla ;D.
On sille tehtävissä, hiekka/kuoripuhallat sen niin siitä
saa mukavan tuhkiksen ;).
t:Arska
ps. vakavasti ottaen pakopesä halki=romurautaa.
jos olis kysymyksessä pakosarja niin sen ehkä vielä......
 
onko muuten tommoselle haljenneelle pakopesälle mitn tehtävissä?? ja tarkoittaako haljennut pesä sitä että sieltä on morjestanut myös siivet...?

Ei kai se kovin suotavaa ole korjailla moisia. Mulla on kyllä siinä vanhassa TC05:ssa hitsattu pakopesää hukkaportin vivun vierestä. En vaan tiedä koska tuo oli tehty ja kuka hitsauksen on suorittanut eli kestävyys on kysymysmerkki. Toimi sen muutaman sata kilsaa mitä ehdin tuolla ajaa ennen kuin pistin ahtimen muuten paloiksi ylettömästi kuluneen laakeroinnin vuoksi.

Pääsisi nyt joskus sitä TC05:n tilalle tulevaa Garrettiakin kokeilemaan. Pelkkiä vastoinkäymisiä koko ajan. Viime viikonloppunakin korkkasi pinnapultti kannesta pakosarjaa asennettaessa ja sitten meni taas koko sunnuntai, että löytyi tutulta Wurthin Time-Sert sarja ja sain kierteen korjattua. Sellaista se on, kun ei itsellä ole varaa ostaa kunnon työkaluja...

Mutta kai se on vain uskottava, että kyllä se vielä joskus toimii. Onneks tulee aina hyvälle tuulelle kun vertaa vanhan ahtimen kompressorin kokoa uuteen... :)
 
Moi ast.
Olen ollut kokoaika siinä uskossa, että niin Galluissa.
Sapporoissa kuin Lancuissakin vm.81-84 on TCO6-11A-8
ahdin?? Siis niin väittää Workshop-manual. Mutta, että
TCO5-......??. What?.
Hukkaportin painekello oli mielestäni erinlainen Lancus-
sa kuin muissa.
Väittäisin, että ahtimesi oli jo kerran vaihdettu...?
Ja se numero 8. siellä perässä yleisesti ottaen merkkaa
pakopesän tilavuutta, joten kaikissa edm. se oli saman
kokoinen. Ja täys ahto on päällä jo n.3300rpm:ssä jos
kaikki on kunnossa ja orggis asetuksilla.
Tää nyt oli vaan tämmöstä yleisesti kun vähän epäilytti.
Voi johtua myös huonosta muististani ;).
t:Arska
 
Joo, kai siinä pitäisi olla TC06-11A-8, mutta siinä oli jostain syystä TC05-12A, joka kompressorikoteloon stanssatun varaosanumeron mukaan olisi TC05-12A-8, eikä uudemmissa etuvedoissa esiintynyt TC05-12A-6. Mene ja tiedä sitten mikä sekäsikiö se oikein on. Mittasin joskus siivet ja kompressori oli kyllä jo ulkonäöltäänkin 12A eikä 11A. Pakosiipikin vastasi TC05:n siipeä.

0.5 bar oli tuolla jo 3000 rpm paikkeilla taulussa, mutta toisaalta viiden ja kuuden tonnin välillä tuntui, että meno vähän hiipui ilmeisesti pienemmän pakopuolen vuoksi.
 
Jepu, mistähän noista aina tietää voi hyvinkin olla
vaihdettu jo jossain välissä. Kattelin tossa netistäkin
vähän aiheesta ja kaikissa mistä nyt aiheesta löytyi
jotain tyrkkäsi aina tota TC06- pohjaista ahdinta ks.
tötteröön.
Neljän (4) E15 Turbon pohjalta voin sanoa, että kaikis-
sa ks. vehkeissä oli TCO6-11A-6 ahdin.
Se on melkein mun mielestä ollut sillai, et oli etuvetonen
tai takatuuppari niin täysahto on ollut jotakuin 3300+
200 rpm. kohdalta etiäppäin. Etuvetonen polvistuu jos-
sain 5000 rpm haminoissa kun taas takavetonen menis
ehkä vielä sen 500 rpm. ylemmäs hereämmin johtuen
just mun mielestä tosta pakopesän tilavuuserosta/hie-
man korkeammasta perusahdosta(luokkaa 0.1-0.15bar).
Siis puhun nyt koko aika orggiskuosissa olevista autois-
ta. Näissä kaikissahan on yli 200Nm jo2400-5000rpm:n
välillä sen huippuväännön(245Nm) osuessa 3500rpm:n.
Et tämmöstä.
t:Arska
 
Ja lisää kysymyksiä...
Pystyykö tollasen takavedon yksipisteruiskuun vaihtamaan isompaa suutinta tai jotain, jos tuota ahtopainetta meinaa nostaa....?

Paljonkos tuollainen orggis ahdin puhaltaa, eli mihin asti se riittää...? ???

Kannattaako ahtoja nostaa yleensäkään yli kiloon, tai jos nostaa niin välijäähdytin väliin(kö) ja onko dumpista millasta hyötyä...

Putkistoakin kandee varmaa avartaa...

tulipahan taas kyseltyy,(juurikin mitsuharrastuksen aloittanut ;D) koettakee kestää :D
 
Tuohon et pysty vaihtamaan eri valmistajan tai yleensäkään erilaista suutinta (siis imukanavakohtaiseen tarkoitettua), koska tuo ruiskusuutin on ihan vain ja ainoastaan suunniteltu mitsun ECI "keskusruiskutus" systeemiin. Siinä on ihan erilainen, leveämpi bensasuihkun "viuhka" kuvio kuin normaalissa suuttimessa. Toiseksi, nämä suuttimet maksavat vaatimattomat n. 300 euroa kappale... Siinähän on kaksi suutinta kaasuläpän takana peräkkäin jos et tiennyt sitä.
Itselläni on 1 bar ahtoja, lisäksi intercooler asennettu ja lisätty ECUa huijaamalla vähän bensamäärää ja "avartamalla" vähän virtauspaikkoja. Enempää ei kärsinyt olla kuin se 1 bar. Silläkin pääsin 250 hp paikkeille ja väännötkin 350 nm tuntumassa. Yli 1 bar ahdoilla meni laihalle .
 
Moro juuperi.
Noi johanneksen mainitsemat kuviot on joo hyvä tehdä
ja sillä sitä saa hersymään(huijattua).
Mutta itse olen kyllä skeptinen/varma siitä, että vakio
kuosissa oleva orggis TCO6-11-sarjan ahdin EI kykene
kertakaikkiaan motin ollessa räpläämätön juurikaan yli
200hv:n. Se on vaan niin polonen siltä kompurapuolel-
taan, että 1bar:n jälkeen ks. tötteröllä on karattu kartal-
ta jo reilusti ulos sen parhaimmasta hyötysuhteesta.
Mutta realistinen tavoite on varmasti 190-200 hv.
t:Arska
 
Mulla mitattiin ENNEN uutta paljon tehokkaampaa intercooleria ja ENNEN minkäänlaisia kanavien hiontoja jne. 1 bar ahdolla 228 hv ja väännöt vajaat 320 nm. Nyt etsin tosissani sen dynolappusen!
 
Katso clubin jäsenten sivulta.
Se on kai aika vaiheessa, mut toi nick:samita tuntee
ton ST-Motorsin Tempan ja ne visioi sitä nyt keskenään.
Et siellä sitten, joskus?
t:Arska :)
 
Joo, pitää nyt ottaa kuvia ku löytää ne dynot, kaveri nimittäin löysi vahingossa ROSKISTA Canonin digikameran!!!!!!!!!! Eipä moista tahtonut uskoa ennen kuin näki omin silmin!!! Miksen se ollu minä... :'(
 
Näin se homma etenee ;D

No entäs tuo säädettävä bensapainneen säädin?...eikös sillä saada enemmän tuottoa ja hienompi seos...

Odotan todellakin mielenkiinnolla sitä päivää kun pääsee kokeilee galanttii tosissaa, nimittäin noi lukemat mitä Johannes latas tohon ruudulle ni...... ;D ;D
 
bensapumppu on syytä vaihtaa tehokkaammaksi. Itse en ole vaihtanut mutta joka tapauksessa. Tuskin hyödyt säädettävästä mitään.
 
Mutta itse olen kyllä skeptinen/varma siitä, että vakio
kuosissa oleva orggis TCO6-11-sarjan ahdin EI kykene
kertakaikkiaan motin ollessa räpläämätön juurikaan yli
200hv:n. Se on vaan niin polonen siltä kompurapuolel-
taan, että 1bar:n jälkeen ks. tötteröllä on karattu kartal-
ta jo reilusti ulos sen parhaimmasta hyötysuhteesta.
Mutta realistinen tavoite on varmasti 190-200 hv.
t:Arska

Tähän max noin 210-220 viittaavat kaikki muut netissä näkemäni viitteet paitsi australialaiset bishiboys forumilla, jotka väittävät kaivaneensa Starionista 300 hp vakioahtimella ja Johannes, jonka mitatut tehot tulikin mainittua tässä ketjussa. Johanneksella tosin taitaa olla hyvä välijäähdytin, joka auttanee puristamaan lämpöjä alemmas ahtimen hyötysuhteen ollessa jo niin ja näin. Muutaman kerran on tullut mieleen, että näissä isommissa tehoissa voisi olla kyse esimerkiksi 17C kompressoripyörän sovittamisesta ahtimeen. TC06-17C on esiintynyt jossain Canter kuorma-autoissa, tosin niissä julmetun kokoisella pakopesällä, jonka voinee vaihtaa pienempään. Sillä varmasti irtoaisikin jo 300 hp. Australialaisetkin puhuvat niistä "hi-flowed" turboistaan, jotka voisivat olla tälläisiä yhdistelmiä.

Mainittakoon, että Biltelin Lancer Turbossa oli 2wd cosan Garrettilla, chipatulla boksilla (BBR:n chippi, ei saatavissa enää) jne. 226 hp kun välijäähdyttimelle (olisko ollut saab 9000:n cooleri?) ajettiin vettä kahdella pumpulla. Ilman vesijäähdytystä oli noin 210. Nykyisin autossa on jo 245 hp, mutta siinä on jo nelipisteruiskun imusarja jne. Nämä _ILMEISESTI_ tehoja takapyöriltä, mitattu Cars & Car Conversions lehden toimesta.

Vakioturbon 11A kompressori on vielä pienempi kuin se 12A, joka minulla oli ja on se kyllä niin onnettoman kokoinen kompura, että hyötysuhde menee todella huonoksi yli 200 hp tehoilla. 12A:ssa ilmanottoaukko (ja kompressorisiipi) on muistaakseni noin 34 mm sisähalkaisijaltaan. Vertailun vuoksi 4wd cossun Garrettissa se on 48 mm...

Ruiskubokseissa on eroja. Jotkut sanovat, että vanhimmissa malleissa voi vakioboksilla käyttää noin 0.9 bar ahtoja bensan vielä riittäessä, mutta kukaan ei tunnu tietävän minkä ikäisiä bokseja tämä oikeasti koskee. Chipattuna pystyttiin käyttämään max 1.2 bar paineita. Jostain luin, että suuttimet olisivat auki vuorotellen, mutta tämäkin saattaa riippua taas vuosimallista jne. Kyllä noissa varmaan jonkun verran olisi varaa pidentää aukioloaikoja. Se lienee helpointa käyttämällä jotain erillistä ohjelmoitavaa moottorinohjausjärjestelmää.

Mutta tämä kaikki on vielä teoriaa minun osaltani, katsotaan sitten miten käy kun päästään tositoimiin... :)
 
Kävi tossa mielessä ettei 9000 Saabin cooleri muistaakseni kovia löylyjä kestä, ilmeisesti muovipäätyinen?? Ei tietenkään kaikkia malleja koske..
 
9000 Saabin kenno on kyllä ihan alumiinia ja iso. Ohut kylläkin, eli täyttää lähes koko keulan, mutta paksuudeltaan ehkä puolet tyypillisistä coolereista.

900 saabeissa on sitten ollut niitä "dual pass"-tyyppisiä muovipäätyisiä kennoja. Niissä molemmat lähdöt ovat olleet samassa päässä ja ahtoilma on mennyt ensin toiseen suuntaan jäähdyttimen läpi ja sitten takaisin toista jäähdyttimen puolta. Se on kyllä aika surkea rakenne jo virtausvastuksen vuoksi ja päädytkin pyrkivät kuulemma lentämään yli 1 bar ahdoilla :)

Muistatko millä kierrosluvulla se 228 hp saatiin irti ja paljonko vääntöä irtosi?
 
Yritän pikimmiten saada sivuille kuvan siitä dynopaprusta. Kun vain tietäis miten sen lykkää tänne sivuille. Uskon löytäväni sen viikonlopun aikana 8)
 
Mukavia tehoja juu tahtoo itellekkin ;D

Taas kysymys käykö mitsun turboon jostain toisesta turbosta kompura puoli vai pitääkö vaihtaa garrettiin/johonkin muuhun ahtimeen jotta hybridi onnistuu...? ???
Niin ja onko mitsun turbodieselin coolerista mihinkää tai mitn hyötyy.. ???
 
Jepu.
Joo-o 190, 210, 250, 300 vaikka 500hv! ;D.
Potentiaalia on nm. ton mosan osalta ja se mitä mainit-
sin realistisesta tehotavoite luvuista jos niistä nyt yli-
päätänsä kandee edes puhua koskee nimenomaan sitä
,että mosa on räpläämätön/ orggis-TCO6-11A-ahtimella.
Totta, hyvällä välijäähdyttimellä saadaan sitä lämpötilaa
alas kun joudutaan tukistamaan sillä polosella kompura-
puolella kierrokset jo niin korkeaksi(sakkausrajalle), että
ahtimen tunnit tulee täyteen vajaassa vilauksessa.
Pointtihan on se, että miksi kiusata ks. ahdinta ylätole-
ranssissa(hieman yli 200hv:ta) kun voi lähteä esim. oi-
kealle linjalle kuten nick: ast eli laittaa heti oikea ahdin
jos kerran tavoitellaan selkeästi niitä yli 200hv:n teho-
ja ;).
Juuperille: jos ja kun haluat toimivan/varman ja suht
rivakan pelin niin=kunnon pakoputkisto,kunnon avara
ilmansaanti, pa-pumpun vaihto(MUST!!),ahdot 0.85-0.95
bariin(mm. ecun huijjaus) ja hyvä cooleri ym.pientä=
190-200hv:ta, noh...voi vähän ylittyäkkin :).
Sitäpaitsi kaikki näähän on vaan teoriaa, on otettava
huomioon myös se, että kaikki mosat on yksilöitä,että
esim. vaikka olis kaksi täysin samaa peliä samoilla tek-
nisillä ratkaisuilla EI tarkoita sitä, että molemmissa olis
yhtäpaljon tehoa se on fakta.
Pystyy jos esim. vaihdatat siihen orggikseen TDO5-H-
kompurapuolen mistä toki on olemassa eri variaatioita,
mutta esim. vaikka VR4:n 14b-pesällä pääset jo lähelle
250hv:ta edm.paineilla. Mutta taas tullaan siihen ikui-
suuskysymykseen=onko kannattavaa/ MHI-ahtimien
huonoon puoleen eli osien saatavuuteen. Jos olet jo
päätynyt tehotavoite yli 200hv:ta niin henk. kohtaisesti
suosittelen ahtimen vaihtoa.
Melkein unohtaisin ne tbodiesel-malliset coolerit=ovat
vähän kompromisseja mutta toki tyhjääkin parempia.
Esim. cossu sierran orggis tai joku muu mitoitukseltaan
vastavan kokoinen on hyvä ja mieluusti mallia toisesta
päädystä sisään ja toisesta ulos jo niinkuin nick: ast
tuolla aikaisemmin mainitsikin.
Et tämmöstä.
t:Arska
ps. se dynohan sen sit näyttää olikos viritys onnistunut
ja paljonko tulee milläkin ahtimella jää tää "essonbaari"
spekulointi pois ;)
 
E15 Misu-mies puhuu ihan asiaa. Muttamitä tulee siihen vakioahtimen kestävyyteen, olen ajanut 1 bar (välillä ylikin) ahdoilla n. 60 tuhatta kilometriä ja ahdin on ihan kunnossa. Tuntuu kestävän ja kestävän. Että semmottii...
 
On muuten hienoo että joku viittii perehtyy näihin asioihin kun muutamilla muilla keskustelupalstoilla saattaa olla että joutuu odottamaan vastauksia viikkotolkulla ;D ;D
Että siitä täys kymppi hessuille joita nää asiat kiinnostaa ja viittii yleensä ees vastata kysymyksiin jotka saattaa tuntuu itsestäänselvyyksiltä ::)
Eiköhän näillä tiedoilla päästä jonkinlaisiin tuloksiin ja kun releet on kiinni niin joutuu ottaa suunnan tuonne PV-Tuningiin kukonkoivuun ;D
 
Moikka kaikille! e15mitsulle sen verran noist MHI:n ahtimista, että väittivät tuolla proturbossa että niihin on alkanut saamaan jo kunnolla osia!?! Tiiä sitte tosta, jonkun pitäs varmaa kokeilla ja kysellä noita osia vaikka sitte tohon tc-06 kun niitä näyttää olevan vielä elossa..
Nii ja sitte omaan projektiin, eli mulle tulee ny sitte seuraavaks garretin 3:nen, en tiiä tarkempii specsei viel, kun en tiiä onks noist sitte paljon eri versioita, niinkuin tuntuu noist mitsun ahtimista löytyvän. Mulla oli siis aikasemmin Mitsun td-04.
 
Ai rupeis vai..? Sehän olis asiallista, nyt muutakun joku
jolla on sellainen ahdin ja on tarkoitus korjata se niin
kyselyä vähä sinnesuuntaan.
Minä kun viimeksi kyselin vähän sieltä sun täältä esim.
akselia(sehän se on niinku olennaisin) tiivistyksen kan-
nalta niin siitähän on aikaa jo reipas vuosi.
Niin niitä Garret T3-sarjaa on hieman yli 300 versiota
alkaen 1.4 Rellusta aina 5.0 Pontiaciin. Et mikähän se
nyt olis ;) ;D.
t:Arska
 
Nii ja sitte omaan projektiin, eli mulle tulee ny sitte seuraavaks garretin 3:nen, en tiiä tarkempii specsei viel, kun en tiiä onks noist sitte paljon eri versioita, niinkuin tuntuu noist mitsun ahtimista löytyvän. Mulla oli siis aikasemmin Mitsun td-04.

Moi!

Oliko se TD04 sen verran pahassa kunnossa, ettei kannata korjata? Saitko hyvityksen siitä?

Mulla T3 nököttää nyt originaalin pakosarjan päällä käsintehdyn adapterin varassa. Tai no kävi se levy koneistamolla pintojen suoristuksessa. Pakoputken laippa on seuraava tehtävä. Laitan kyllä vain 2.5" putkea turbosta eteenpäin, koska jarrutehostin on niin lähellä, että 3" downpipen kanssa tekee jo tiukkaa saada väliin lämmöneristystä kun ottaa koneen liikkumisen huomioon. On muuten cossun ahtimessa pakopesä, keskiö ja kompressorikotelo tasan tarkkaan sopivassa asennossa takaveto-Mitsua varten. Ei tarvitse kääntää mihinkään suuntaan ainakaan minun tapauksessani... :)

Juuperille muuten vinkiksi, että jos päädytkin alkuperäisen kaltaiseen TC06 turboon, niin kannattaa silti harkita sen turbolta lähtevän downpipen tekemistä uusiksi. Takavetoisissahan on alkuperäisessä sellainen valettu kotelo, josta pakoputki lähtee lähes 90 asteen kulmassa alaspäin. Tasaisesti taivutettua putkea tilalle, niin pakovastukset pienenevät. Väittävät, että eron reagoinnissa huomaa jopa muuten täysin vakiossa autossa, mutta omakohtaisia kokemuksia ei ole.
 
Takaisin
Ylös Bottom