Mitäs tästä sanotte. Tuskimpa nämä "viisaat" ideat vielä tähän rajoittuu. Tämä lainattu sanomalehti länsisuomelta.
Kevyt kaasujalka hillitsee hurjasti hiilipäästöjä
JAMI JOKINEN
Länsi-Suomi, Rauma
Nopeusrajoitukset leikkaisivat Suomen liikennepäästöjä rajummin kuin on oletettu.
Jos talvinopeuksista pidettäisiin kiinni ympäri vuoden, hiilidioksidipäästöt vähenisivät lähes puoli miljoonaa tonnia.
Vaikutus on jopa kymmeniä kertoja suurempi kuin tähän mennessä päätettyjen biopolttoainetavoitteiden.
Tutkimuksessa
oli puutteita
Koko vuoden jatkuvien talvirajoitusten vaikutusta arvioitiin Tekesin Climtech-ohjelmassa viitisen vuotta sitten.
Ohjelmaan liittyvässä raportissa polttoainetta laskettiin säästyvän nykytilanteeseen verrattuna noin 80 miljoonaa litraa.
Länsi-Suomi löysi kuitenkin tutkimuksesta puutteita.
Tampereen teknillisen yliopiston erikoistutkija Hanna Kalenoja tarkisti löytömme vuoksi toisen tutkijan tulokset.
Tulos kasvoi yli kaksinkertaiseksi.
- Henkilöliikenteessä rajoitukset säästäisivät 180 miljoonaa litraa polttoainetta, Kalen-oja toteaa.
Säästö syntyy, jos kaikista nopeusrajoituksista pidetään myös kiinni.
Rekkaliikenteestä
vielä 50 miljoonaa
Mikäli koko säästö olisi bensiiniä, hiilidioksidipäästöt pienenisivät yli 420 000 tonnia.
Määrä vastaa viittä prosenttia Suomen henkilöliikenteen päästöistä.
Tutkija korostaa, että laskelma on varovainen.
- Näillä luvuilla arvion ei pitäisi olla ainakaan yläkanttiin.
Eikä tässä vielä kaikki.
Kalenojan luvut koskevat vain henkilöliikennettä.
Rekkapuolelta voisi erikoistutkijan mukaan säästyä vielä 50-60 miljoonaa litraa dieseliä.
- Raskaassa liikenteessä säästö tulisi kokonaisuudessaan jo nykyisten nopeusrajoitusten noudattamisesta.
Kevyt kaasujalka hillitsee hurjasti hiilipäästöjä
JAMI JOKINEN
Länsi-Suomi, Rauma
Nopeusrajoitukset leikkaisivat Suomen liikennepäästöjä rajummin kuin on oletettu.
Jos talvinopeuksista pidettäisiin kiinni ympäri vuoden, hiilidioksidipäästöt vähenisivät lähes puoli miljoonaa tonnia.
Vaikutus on jopa kymmeniä kertoja suurempi kuin tähän mennessä päätettyjen biopolttoainetavoitteiden.
Tutkimuksessa
oli puutteita
Koko vuoden jatkuvien talvirajoitusten vaikutusta arvioitiin Tekesin Climtech-ohjelmassa viitisen vuotta sitten.
Ohjelmaan liittyvässä raportissa polttoainetta laskettiin säästyvän nykytilanteeseen verrattuna noin 80 miljoonaa litraa.
Länsi-Suomi löysi kuitenkin tutkimuksesta puutteita.
Tampereen teknillisen yliopiston erikoistutkija Hanna Kalenoja tarkisti löytömme vuoksi toisen tutkijan tulokset.
Tulos kasvoi yli kaksinkertaiseksi.
- Henkilöliikenteessä rajoitukset säästäisivät 180 miljoonaa litraa polttoainetta, Kalen-oja toteaa.
Säästö syntyy, jos kaikista nopeusrajoituksista pidetään myös kiinni.
Rekkaliikenteestä
vielä 50 miljoonaa
Mikäli koko säästö olisi bensiiniä, hiilidioksidipäästöt pienenisivät yli 420 000 tonnia.
Määrä vastaa viittä prosenttia Suomen henkilöliikenteen päästöistä.
Tutkija korostaa, että laskelma on varovainen.
- Näillä luvuilla arvion ei pitäisi olla ainakaan yläkanttiin.
Eikä tässä vielä kaikki.
Kalenojan luvut koskevat vain henkilöliikennettä.
Rekkapuolelta voisi erikoistutkijan mukaan säästyä vielä 50-60 miljoonaa litraa dieseliä.
- Raskaassa liikenteessä säästö tulisi kokonaisuudessaan jo nykyisten nopeusrajoitusten noudattamisesta.