TD Gallu dynoon...

Mr mmc

CS5W ralli///art
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
Suunnitelin vieväni tuon takapotku TD dynossa käymään...
mitä veikkaatte paljon on potkua...
sinentit tallella... ;)

muutokset :
2.5"pakoputki puolesta välistä taakse + 2,5"simons vaimenin

vakiot tehothan on n.50kw... ;D
 
Laita se pakoputken alkuosa kuntoon ja cooleri. Näillä eväillä pitäisi lähteä noin 110hp pyörältä 1.2 kilon paineella. ;)

Meilläkin ois taas pitkästä aikaa tarkoitus käyttää galanttia dynossa. Pidetäänkö yhteinen dynopäivä näille nokivasaroille ;D
 
Team 1000 sanoi
Laita se pakoputken alkuosa kuntoon ja cooleri. Näillä eväillä pitäisi lähteä noin 110hp pyörältä 1.2 kilon paineella. ;)

Meilläkin ois taas pitkästä aikaa tarkoitus käyttää galanttia dynossa. Pidetäänkö yhteinen dynopäivä näille nokivasaroille ;D

joo pitäs sijottaa joustin palaan... pahus vain maksaa paljon... ihme kyl tuo vakio on siihen ekaan vaimentimeen asti jotain 57mm putkee siitähän se muuttu mehupilliksi...

joo vois olla hyvä idea tuo nokivasara dyno ;D
mä suunnitelin että ajelisin ihan tuohon koskenkorvalle matalamäen penkkiin... edullinen penkki ja jos hyväksyis vain sen pyöriltä tulevan tehon "oikeena" tehona... ;D

ps. jostain syystä 4sella vedättäessä nousee jo 1.4bar ahdot... ja muuta en oo tehny ku tuon pakoputken vaihtanu ja ruuvannu auki sen kaasuvivun topparin...
ja eipä vielä pahemin mustaa putkesta työnnä... ;D
 
Taitaa olla joku ruuvannut sitä pumppua ennen sinua. Ei nimittäin vakio kunnossa olevalla pumpulla nosta millään noin paljoa ahtoja. Joku kilo voi olla aikas maksimi vakio syötöillä. Luultavasti siitä pumpun päältä on käännetty kalvorasian karaa, jos kerran syöttöruuvissa on sinetit paikallaan vai onko ite tehdyt sinetit ;D

Me meinattiin mennä lapualle Rintakarin penkkiin. Se on edullinen, penkki on ihan hyvä (vesijarru sekä inertiadyno) ja hyvä vertailla koska ollaan käytetty siellä aina ennenkin.
 
joo eipä täältä olisi paha matka kyl sinnekkään ajella...
koskas olis suunnitelmia mennä penkittämään?

tuohon omaan ahtopaineeseen vielä sen verran että...
kyllä siel pumpussa on orginellit sinetit... myös siinä kalvorasian päällä ;) mut mulla taitaa olla 2.5 paheron suuttimet... vakuttasko ne asiaan mitään?

no joka tapauksessa ohitus kiihtyvyyttä löytyy suht hyvin ;D
 
no joka tapauksessa ohitus kiihtyvyyttä löytyy suht hyvin

Paljonko menee 80-120 nelosella?
 
Saml sanoi
Paljonko menee 80-120 nelosella?

kokeilin tuossa työmatkalla ja noin ajat...
4.vaihde 80-120 8.2sek
5.vaihde 80-120 9.3sek

ja tuohon pitää ottaa huomioon että ahdot alkaa nousta vasta 3-4sek päästä kun lyö lapon tiskiin....
ja viel... että tuo ahdinhan tulee vasta 2800-2900 mukaan
80 ajaessa on 2500rpm rinkiä eli ahdot tuollon 0:ssa
ja kiihdyttäessä tuonne 120 tietämiin on vasta 0.9 ahdot...
tuosta sitten 120-150 kestää jonkun 3.3sek kun ahdot on ylhäällä ;D
tosin jos löysää kaasua tuossa 120 vauhdissa niin ahdot tippuu välittömästi 0.2-0.1 tienoille vaikka rinkia koneessa n.3200.... Tiiseli... ;)
 
Koitas huviksesi myös niin että alat kiihdyttämään vähän aikaisemmin niin että ahto ehtii nousta ja ota sitten tuo väli kellolla.
 
En tiedä kun ei ole tullut kokeiltua säädön jälkeen. Liian hitaasti joka tapauksessa...

No nyt tiedän:

80-120 ajaen tasaista 80 km/h ja sitten kaasu pohjaan:
3-vaihde 4.2s
4-vaihde 6.4s

80-120 kiihdyttäen kaasu pohjassa noin 60 km/h nopeudesta:
3-vaihde 3.7s
4-vaihde 5.0s

Nelosella rykii 2500-3000 rpm paikkeilla kun ahto alkaa juuri nousemaan, joten kiihdytyksen aloittaminen on vähän hankalaa. Jos nopeasti runttaa vaan kaasun pohjaan seuraa paukkumista ja vauhti ei kiihdy. Olen yrittänyt seossäädöllä parantaa tilannetta tuloksetta joten olettaisin että ennakko on tuossa paikassa niin myöhäisellä että paukkuu sen vuoksi.

Jos Kopelan diisseli menee tosiaan 3.3s 120-150 niin hattua pitää nostaa. Ei meinaan pysy Lancer perässä uskoisin. Siinä lienee sitten jotain 250 hp luokkaa, jos tuo pitää paikkaansa...
 
ast sanoi
Jos Kopelan diisseli menee tosiaan 3.3s 120-150 niin hattua pitää nostaa. Ei meinaan pysy Lancer perässä uskoisin. Siinä lienee sitten jotain 250 hp luokkaa, jos tuo pitää paikkaansa...

korjataas... pääsi pieni moka... eli EI 3.3 vaan 6.3 ja sittehän tyssää vauhti tuohon 150... ei kierrä ei... :seina
tuo kiihtyy todella hyvin sen 3000->4000rpm välin....
 
Merkiltä mainitsematon 1.9 riisseli automaatilla 3-vaihteella 80-120 6s. Kohta paranee isomman ahtimen ja lastutuksen myötä.

edit. omapaino 1380kg
 
Saml sanoi
Merkiltä mainitsematon 1.9 riisseli automaatilla 3-vaihteella 80-120 6s. Kohta paranee isomman ahtimen ja lastutuksen myötä.

edit. omapaino 1380kg

niinpä niin ja se jos saa kestämään 8) jota suuresti epäilen ;D

jokainen joka on kyseistä 1.9td virittänyt on saanu 5tkm jälkeen ettiä uutta pataa ;D
 
Nyt on 20tkm ajettu virityksen jälkeen säälimättä ja hyvin pelaa. Saattaa auttaa kun kone on sisäänajettu 449tkm...
 
Huomenna (24.8.-05) on varattu aika työmatkan varrelle dynoon...
katotaas paljon on 50kw vakio teho sen paikan dynossa ;D

"team1000":työ kiireiden vuoksi pitää tyytyä tuohon dyno pajaan...


veikkauksia? ;D
 
110 kW kampiakselilta eli noin 92 kW pyöriltä. Tosin riippuu paljon dynosta. Tiedän yhdenkin paikan mihin kannattaa mennä jos haluaa lappuun isot lukemat :peukku

Missä aiot käydä?
 
Matalamäellä, Koskenkorvalla(Ilmajoen ja Kurikan välissä) aatelin mittauttaa.

aikas kovat lukemat veikkasit :eek:
ite toivoisin olevan 75kw/250nm ;)

myöhemmin sit uusiksi... kun saan imusarjan + välijäähyn kiinni ;D
 
Menisköhän 75 kW muka 120-150 6.3 sekunnissa? Uskoisin että enemmän siinä on, mutta ei tosiaan ehkä niin paljon kuin arvelin kun en muistanut että cooleri on vielä irti.
 
no se nostaa ahdot tuon triscon mittarin rajotin tappia vasten ;D (1.5bar)
mutta huomenna näkee :p

edit: epäilen kumminkin että tuo 2kk vanha 29e maksanut Triscon mittari on elämänsä lopussa jo :seina
 
td kiihtyy väännöllä, ei huipputehoja voi oikein verrata bensakoneisiin. Huipputeho nyt on muutenkin vähän huono mittari moottorille imho...
 
Vain teho merkitsee jotain. Tarkemmin sanottuna tehokäyrän alle jäävä pinta-ala. Vääntö on huono suure, koska se ei ota huomioon moottorin kierroslukua toisin kuin kierroslukuriippuvainen suure teho.

Toki yhdessä näiden huippuarvot kierroslukuineen kertovat jo melko tarkasti moottorin luonteen mattimeikäläiselle ja se usein riittääkin.
 
käytännössä vaan vakiot vaihdevälitykset ja vaihteiden rajallinen määrä tekevät sen, että huipputeho kapealla alueella ei korvaa vääntöä (ja siis tehoa) laajemmalla alueella.

TM taisi testata tuota taannoin: tdi vs bensaturbo, Alastarossa. 30hv tehokkaampi bensaturbo oli lopulta vain 0,1s nopeampi kierroksella.

Dieselin huipputehoista ei aina kannata jutustella niin kriittisesti, se kun yleensä notkahtaa kierrosten noustessa (kun dieselin kierroslukualueen kiekat tulee täyteen) siinä missä bensakoneen teho nousee tehon määritelmän mukaisesti...
 
No kun kerran veikkauksia pyysit, niin laitetaan 72 kw... Jaa milläkö perusteella...  ::) täysin hatusta tempaistuna!  :p Jos osuu oikeaan, niin kai pienen tuopin tarjoat?!  ;D
 
Niko Päivinen sanoi
käytännössä vaan vakiot vaihdevälitykset ja vaihteiden rajallinen määrä tekevät sen, että huipputeho kapealla alueella ei korvaa vääntöä (ja siis tehoa) laajemmalla alueella.

Jep eli kuten sanoin tehokäyrän alle jäävä pinta-ala ratkaisee. Mitä enemmän pinta-alaa sitä nopeampi auto. Tosin jos huipputehoalue on tolkuttoman laaja sillä ei enää ole merkitystä koska auto pysyy koko ajan huipputehon alueella isommalle vaihdettaessakin.

Dieselin tehokäyrä notkahtaa tietyssä pisteessä siksi että vääntöä ei juuri ole tämän pisteen yläpuolella. Tehohan on väännön ja kierrosluvun tulo. Jos joku kehittäisi henkilöautoon 2-litraisen Dieselin jossa olisi 250 Nm @ 10000 rpm siinä olisi jo melkoiset tehotkin. Valitettavasti vaan reaalimaailman 250 Nm Dieselit eivät liiku tuohon hypoteettiseen laitteeseen verrattuna mihinkään koska huippuvääntö esiintyy 2000-2500 rpm paikkeilla ja siten teho on paljon pienempi. Esitetty skenaario ei myöskään käsittääkseni ole mahdollinen dieselpolttoaineen palo-ominaisuuksien vuoksi.

Siitä olen samaa mieltä että huipputeholtaan pienempi moottori voi olla radalla nopeampi, mutta se on sitä juuri siksi että sen tehokäyrän alle jäävä pinta-ala on isompi käytetyllä kierroslukualueella.
 
eli puhuimme samasta asiasta ;D

eli enää jää jäljelle spekulointi Korpelan Gallun tehoista.

Jos "Team 1000":n autossa oli 125hv, niin veikataan Korpelalle sitten vaikkapa 80kw.
 
Vähän arvelinkin että Niko kyllä tietää mistä puhutaan, mutta ei puhuta ihan samoilla termeillä. Onneksi ei tullut taas yhtä teho vs. vääntö sotaa ;D

Mielenkiinnolla odotan kyllä Korpelan tuloksia.

Millainen laatikko tuossa dieselissä muuten on? Se nimittäin saattaa joutua koetukselle kun teho on kuitenkin aika alhaisilla kierroksilla ja se tarkoittaa isoa vääntölukemaa. Vääntö taas rikkoo paikkoja ellei ole muita sulakkeita kuten takarenkaat :). Vähän hirvittää kauanko aski mahtaa omassakin koslassa kestää tällä kertaa.
 
ast sanoi
Millainen laatikko tuossa dieselissä muuten on? Se nimittäin saattaa joutua koetukselle kun teho on kuitenkin aika alhaisilla kierroksilla ja se tarkoittaa isoa vääntölukemaa. Vääntö taas rikkoo paikkoja ellei ole muita sulakkeita kuten takarenkaat :). Vähän hirvittää kauanko aski mahtaa omassakin koslassa kestää tällä kertaa.

Siellähän on sama loota ku ekoissa pajeroissa ;D
lootikon välitykset samat ku tbo gallussa (paitsi 1 & 2)
myös perässä samat....
ja n.19kg turbiini kytkimen jatkona & lisäpainona :seina ...kova "sulakke" :seina
 
Se TD galantin laatikko on ihan sama loota ekojen vaihteiden välityksiä lukuunottamatta kuin bensaturbon laatikko. Se bensan laatikko käy dieselin perään ja vastaavasti myös toisinkin päin. 2.0turbo, 2.3td galantti ja L200, L300 ja pajero ovat kaikki periaattessa samalla laatikolla, toki pieniä eroja löytyy mutta osat käyvät ristiin.

Korpela voi kyllä ihan huoletta päästää menemään ilman että tarvii pelätä laatikon puolesta, on nimittäin "testattu" että kestää!!! ;) Me ajettiin kyseisellä laatikolla 130-tuntia kisaa kunnes vaihdettiin koska nelosen synkka alkoi olla jo hieman huono, siviiliajossa oisi mennyt vielä vaikka kuinka kauan. Pelkästään yhdessä 24h kisassa tuli todella nopeita vaihtoja muistaakseni noin 10000 kappaletta. Minusta tuntuu että tuommoinen laatikko ei ota raskaammasta ajosta niinkään selkäänsä vaan yhditelmää huonot öljyt ja pappa ratissa niin varmasti menee laakerit voitelun puutteen vuoksi.
 
Tasaisempi käyrä kun mitä meillä oli silloin aluksi, tosin meillä oli noin 30Hp/70Nm enemmän mutta meillä lähti teho laskemaan aikaisemmin.

Nyt kun laitat sen imusarjan, pakoputken ja coolerin niin tulee ne puuttuvat 30hp. :peukku
 
no paljo oli?? ;D

aika mielenkiintoisia noi kiihtyvyys testit täytyy varmaan pajeroakin rankaista vähän et voi sit verrata ku saa ton välkkärin paikalleen :peukku

*EDIT*

ai juu täälähän nää tuloksetkin on ku vaan osais aina avata ton 2 sivunki ::)

ei mitään jatketaan harjoituskia :peukku
 
Takaisin
Ylös Bottom